پارس ناز پورتال

تاثیرات عادت ماهانه زنان روی پوست و مو

مجموعه : بهداشت زنان
تاثیرات عادت ماهانه زنان روی پوست و مو

تاثیرات عادت ماهانه زنان روی پوست و مو 

عادت ماهانه زنان روس پوست و موی انها تاثیرات زیادی دارد، احتمالا شمار زیادی از بانو ها از جوش هاي روی صورت گذشته از عادت ماهانه گلایه کنند. هورمون‌ها نقش خاص و کلیدی در زیبایی و سلامت پوست ایفا می کنند. یکی از دوره‌هایي که در آن هورمون‌ها دچار به هم ریختگی می شود و پوست هم به تبع آن دچار مشکلاتی می شود، دوران عادت ماهانه هست.

 

هورمون‌ها نقش خاص و کلیدی در زیبایی و سلامت پوست ایفا می کنند. یکی از دوره‌هایي که در آن هورمون‌ها دچار به هم ریختگی میشود و پوست هم به تبع آن دچار مشکلاتی می شود، دوران عادت ماهانه هست. معمولاً بانو‌ها درمورد تغییرات پوست‌شان در این دوره سوالات و دغدغه‌هایي دارند که در ادامه به آنها می پردازیم. چرخه عادت ماهانه در بانو‌ها به طور معمول 28 روزه هست و به 3 دوره تقسیم می شود :

 

1- بین روز 1 تا 13 که دوره فولیکولی هست.

2-روز 14 که روز تخمک‌گذاری هست.

3-روز 14 تا 28 که دوره لوتئال هست.

 

در دوره فولیکولی تخمک در تخمدان رشد می‌‌کند و بعد از تخمک‌گذاری به شکل یک غده زردرنگ هست. اگر در روز 14 این تخمک بارور نشود، بعد از 12 روز می‌میرد، میزان هورمون‌ها به شدت افت می‌‌کند و خونریزی و ریزش بافت دیواره‌هاي رحم نخست می شود. در بانو‌هایي که بدنشان نسبت

 

به تغییرات هورمونی دلنازک هست، حتی پیش از شروع خونریزی‌ها آثار این تغییرات را میتوان روی پوست و برخی نقاط دیگر بدن دیدن کرد که اصطلاحا به آن «نشانگان پیش از قاعدگی» میگوییم. در دوران عادت ماهانه این تغییرات واضح‌تر و شدیدتر میشوند که در ادامه به برخی از مسائل مربوط به پوست اشاره میکنیم و راه‌حل‌هایي ارائه می دهیم.

 

افزایش چربی پوست و آکنه

15روز گذشته از شروع خونریزی تخمک گذاری انجام میشود و بانو حاضر بارور شدن هست. در این زمان میزان پروژسترون بالا می رود و به تبع آن میزان ترشح سبوم افزایش مییابد و تکثیر باکتری‌ها به‌علت مساعد شدن اساس پوست اکثر می شود. به این ترتیب احتمال بروز آکنه بالاتر میرود. چه بانو هایي

 

که قبلا اساس بروز آکنه داشته‌اند‌، چه افرادی که اصلا جوش نمی‌زدند، در این دوره برای جلوگیري از بروز یا تشدید جوش‌ها بهتر هست از محصولات بدون چربی بهره گیری کنند. نمناک کننده‌هاي بر پایه آب بهره گیری کنند و صورت را با آرایش پاک‌کن‌هاي حاوی آب معدنی بشویند.

 

لایه‌برداری هم در این دوره بهتر هست انجام نشود زیرا به دنبال اینکار ترشح سبوم بالا میرود. دقیقا گذشته از شروع خونریزی استروژن کاهش محسوسی پیدا می‌‌کند و در عوض میزان هورمون‌هاي مردانه یعنی تستوسترون و پروژسترون بالا میرود. در نیمه اول عادت ماهانه، جوش‌هایي، به‌ویژه در ناحیه چانه

 

و دور دهان ظاهر می شود. با دیدن جوش‌ها بهتر هست از محصولات ضدجوش با پایه اسیدسالیسیلیک بهره گیری کنید و صورت را با محلول‌هاي شستشودهنده حاوی آن بشویید یا از کرم آن بهره گیری کنید. نمناک سازی پوست خود را هم از یاد نبرید.

 

تغییر رنگ پوست ، به خصوص پوست دور چشم

همان طور که بانو‌ها در دوران عادت ماهانه احساس بیحالی و خستگی میکنند، پوست هم دچار نوعی خستگی شده و کدر و رنگ پریده میشود. برای درمان می توانید از آرایش ملایم کمک بگیرید اما برترین کار این هست که نگاهی به نوع تغذیه خود در این دوره بیندازید و آن را اصلاح کنید

 

تا پوست‌تان شاداب‌تر شود. برخی آنتی‌اکسیدان‌ها که در چای سبز، انگور، سیر، گردو و بادام، دانه قهوه یا لیمو موجود هست بدن را از داخل پاک سازی می‌‌کند و پوست را جلا می دهد. اگر نسبت به گذشته زیر چشمانتان کمی گود میشود و تیره‌تر به نظر می رسد، از کرم‌هاي ضدتیرگی دور چشم کمک بگیرید.

 

تیره‌تر شدن لکه‌اي پوستی

اگر خانمی لک نداشته باشد، عادت ماهانه سبب بروز لک نمیشود اما در مورد بانو‌هایي که لک پوستی یا ملاسما دارند، با نخست عادت ماهانه شاهد پررنگتر شدن لک‌ها هستیم. بعد از آخر این دوره هم رنگ لک مانند گذشته از عادت ماهانه میشود و نیازی به درمان جدا نیست. برای پوشاندن لک‌ها در این دوره می توانید از کرم‌پودر یا کانسیلر اصلاح‌ کننده رنگ صورت بهره گیری کنید.

 

مراقب پوست‌تان در این دوره باشید

دقت به این نکته ضروری هست که نوع مراقبت و محصولاتی که پیش از عادت ماهانه و در حالت عادی مصرف می کردید، گاهی مناسب مصرف در دوران عادت ماهانه نیست. مثلاً اگر در حالت عادی پوست خشک یا طبیعی دارید و از محصولات حاوی روغن بهره گیری میکنید تا پوست‌تان نرم شود و در دوران عادت ماهانه پوست‌تان چرب میشود، بهتر هست آن را 2 بار در روز با محصولی ملایم بشویید و آبرسانی کنید.

 

برترین انتخاب بهره گیری از تونیک‌ها و محصولات بدون چربی و حاوی ترکیبات ضدآکنه هست تا دچار جوش‌هاي پوستی نشوید. نکته مهم دیگر دلنازک شدن پوست نسبت به عوامل خارجی در دوره عادت ماهانه هست. معمولاً در این زمان پوست در مواجهه با آفتاب سرخ‌تر می شود و لازم هست

 

برای جلوگیري از آفتاب سوختگی از آن مراقبت بیشتری کنید. اگر پوست چربی دارید، از کرم‌هاي ضدآفتاب بدون چربی بهره گیری کنید. میتوانید ضدآفتاب مایع با SPF 30 تهیه کنید یا کرم‌پودر با SPF 30 بزنید. بعد از آخر عادت ماهانه میتوانید از محصولاتی که به‌طور منظم بهره گیری میکردید، برحسب نوع پوست خود مصرف کنید.

 

آیا رنگ کردن مو در دوران عادت ماهانه دشوار‌ساز هست؟

این یقین اشتباه وجود دارد که در دوران عادت ماهانه یا بارداری و حتی شیردهی امکان رنگ کردن مو وجود ندارد. موها رنگ نمیگیرند یا ممکن هست رنگ روشن به سبزی گرایش پیدا کند. این یقین کاملا اشتباه هست و رنگ کردن هیچ ارتباطی با عادت ماهانه ندارد. رنگ کردن مو فقط در 3 ماهه اولیه بارداری پیشنهاد نمیشود، آن هم بدلیل تاثیراتی که ممکن هست مواد شیمیایی بر جنین بگذارند.

 

آیا عادت ماهانه بر ریزش مو هم تاثیر دارد‌؟

نه، مدت عادت ماهانه به قدری کوتاه هست که نمیتواند تاثیر قابل ملاحظه‌اي روی ریزش موها داشته باشد. فقط در دوران بارداری و بعد از آن شاهد تغییرات قابل دقت در ریزش مو هستیم. در دوران بارداری میزان ریزش مو به شدت کم میشود و از 10 درصد ریزش موی طبیعی به 5 درصد میرسد.

 

در عوض 4 ماه بعد از آخر بارداری میزان ریزش مو حدود 33 درصد میشود و شاهد ریزش شدید موها هستیم که این مساله نیز طبیعی هست و بعد از چند هفته بهبود می یابد.