پارس ناز پورتال

تاثیر استرس بر سفید شدن زودهنگام موها

مجموعه : نکات سلامت مو
تاثیر استرس بر سفید شدن زودهنگام موها

تاثیر استرس بر سفید شدن زودهنگام موها 

استرس می تواند علاوه بر تغییرات روانی و ذهنی در افراد در سفید شدن موها نیز نقش اصلی را داشته باشد و سفیدی مو دیگر قابل برگشت نخواهد بود. آیا می دانید که استرس و ناراحتی می تواند باعث سفید شدن زودتر موها شود؟ بهتر است همیشه روش های کسب آرامش و سازگاری در زندگی را در پیش بگیرید تا سلامتی تحت تاثیر قرار نگیرد

 

موهای سفید علامتی از افزایش سن است که همه افراد باید آن را به عنوان دورانی از زندگی بپذیرند. با این حال، اگر در دوران جوانی ظاهر شود می تواند ناشی از علل مختلفی باشد که سفید شدن تارهای مو را تشدید می کنند.به طور طبیعی، موها زمانی سفید می شوند که کاهشی در تولید رنگدانه ملانین ایجاد شود. تغییرات مرتبط با افزایش سن همچنین استرس، عوامل وراثتی و برخی تغییرات ایجاد شده توسط آلودگی محیطی زمینه ساز کمبود این رنگدانه می شوند.

 

گرچه سفید شدن موها تاثیری در سلامت عمومی بدن ندارد اما همه خانم ها و آقایان تمایل به دوری از آن دارند زیرا جنبه نازیبایی دارد و بیانگر افزایش سن است.امروزه درمان های متعددی برای مقابله با سفید شدن زودهنگام موها وجود دارد اما قبل از انتخاب آنها بهتر است برخی توصیه ها که تاثیر پیشگیرانه قابل توجهی دارند رعایت شود.

 

بهبود تغذیه
یکی از مهم ترین علل پیر شدن زود هنگام موها، کمبود ریز مغذی ها به دلیل تغذیه نادرست است. در صورتی که این نیاز بدن تامین نشود، مشکلات دیگر موها مانند ضعیف شدن و ریزش مو نیز بروز می کند.از جمله ریز مغذی های اساسی برای جلوگیری از ضعیف و سفید شدن موها می توان به ویتامین های گروه B، آهن، مس، روی،سیلیس و ید اشاره کرد.

 

ویتامین های گروه B بهترین ریز مغذی ها هستند که در فلور باکتریایی روده تولید می شوند. به همین دلیل مصرف ماست پروبیوتیک و طبیعی در پیشگیری از این مشکل تاثیر دارد

 

دوری از استرس
فشارهای ایجاد شده در شرایط استرس و همچنین دیگر هیجانات منفی در روند جذب ریز مغذی ها و سلامتی موها نقش دارند. جر و بحث، افسردگی در پی از دست دادن عزیزان و اجبار ناشی از فشار شدید شغلی یا شخصی عواملی هستند که ظاهر شدن موهای سفید را جلو می اندازند و آُسیب های دیگری نیز به ساختار طبیعی موها وارد می کنند.بسیار مهم است تا قبل از حادتر شدن مشکلات، این نوع مسائل کنترل شود و تا حد ممکن کاسته شود.

 

کاهش مصرف نمک
امروزه ثابت شده است که مصرف زیاد نمک با پیشرفت بیماری های مختلف همراه است که کیفیت زندگی را کاهش می دهد. اما بسیاری از مردم نمی دانند که زیبایی موها و پوست تحت تاثیر پیری زودهنگام است.به جای استفاده از نمک در سفره های غذا که مقدار زیادی اسید کلروهیدریک دارد، توصیه می شود نمک دریایی مصرف گردد که سرشار از مواد معدنی و عناصر کمینه است.همچنین باید به برچسب مواد غذایی نیز توجه نمود زیرا بیشتر آنها مقدار بالایی نمک دارند

 

اجتناب از رنگ کردن مکرر موها
با اینکه رنگ کردن موها یکی از رایج ترین روش ها برای پنهان کردن موهای سفید باشد اما تاثیر پیشگیرانه ای ندارد و انتخاب خوبی نیست.بهتر است رنگ هایی استفاده شود که آمونیاک و دیگر ترکیبات شیمیایی نامناسب را نداشته باشند زیرا بعضی از آنها برای موها مضر هستند، به رنگ موها آسیب می رسانند و آنها را ضعیف می کنند.

 

در حال حاضر بسیاری از مردم تمایل دارند که از رنگ های شیمیایی دوری کنند که خوشبختانه جایگزین های طبیعی وجود دارد که به تیره شدن موها کمک می کند.بعضی از مواد طبیعی موجود در منزل مانند شکلات، قهوه و… تولید ملانین را تحریک می کنند و حاوی عصاره های طبیعی هستند که سفید شدن موها را کاهش می دهند.