پارس ناز پورتال

تاثیر دنیای مجازی روی رابطه زن و شوهر

تاثیر دنیای مجازی روی رابطه زن و شوهر

تاثیر دنیای مجازی روی رابطه زن و شوهر 

اینروزها کـه فضای مجازی بخش زیادی از زندگی انساه ها رابه خود مشغول ساخته هست، زندگی همسران نیز تحت تاثیر این تکنولوژی قرار دارد. فضاهای مجازی، بـه واسطه تنوع و جذابیتی کـه دارند، بدلیل عدم فرهنگ سازی مناسب، آموزشی و بهرهگیری صحیح می‌‌توانند بـه كاركرد روابط زناشویی درخانواده آسیب جدی و مخربی وارد کند.

 

ورود سریع فضاهای مجازی ودستیابی راحت بـه اینترنت در زمانه جدید باعث شکل گیری نوع جدیدی از روابط اجتماعی در سطح خانواده و كاركرد آن شده هست.دقت بـه این شبكه‌ها و تاثیرات آنها بیش از همه معطوف بـه برنامه‌‌هایی مثل تلگرام، وایبر، لاین، واتساپ و… هست کـه بعلت دسترسی راحت در تلفن همراه بـه پدیده‌ای همه گیرتبدیل شده‌اند.

 

از مهم ترین آسیب‌هـای فضای مجازی، ایجاد روابط فرازناشویی و خیانت محسوب می‌‌شود، دراین میان این نکته دیدنی دقت هست کـه آسیب‌هـای رفتاری کـه دراین راستا دیدن شده اکثر از طریق آقایان صورت گرفته هست، اما خانم‌‌ها نیز در بسیاری موارد بعلت شکست خوردن‌‌هـای عاطفی ناشی از خیانت و جدایی، در رفتاری کـه اکثر نوعی جدیدی در شبكه‌ها و فضاهای مجازی می‌‌شوند، تا خلاء عاطفی شان را از آن طریق جبران و بـه نوعی سر خودرا گرم کنند.

 

یکی از دلایل اصلی آسیب پذیری روابط زناشویی در بهرهگیری از این شبكه‌ها، كنجكاو بودن در اساس آشنایی با جنس مخالف و سردمزاجی زوجین بعلت مشكلات و اختلاف عقیده و سلیقه هست.

 

فرهنگ‌سازی صحیح
آن انچه كه مسلم هست افراد زمان‌‌هایی كه برای بهرهگیری از فضای مجازی می‌‌گذارند گاها بیش از زمان‌‌هایی هست کـه درکنار خانواده میباشند.هرچند کـه فرد بـه صورت فیزیکی درخانواده حضور دارد ولی در همان زمان در شبكه‌هـای مجازی سیر می‌کند.

 

از جمله علت حضور مراجعین بـه کلینیک‌‌هـای مشاوره، نارضایتی و احساس تنهایی یکی از زوجین از دیگری بعلت مدت زمان زیادی کمترین رابطه رابا همسر خود برقرار می‌‌کند تا آنجا كه فرد احساس می‌كند همسرش اعتیاد بـه شبكه‌هـای مجازی دارد و دقت زیادی بـه او ندارد.

 

واقعیت این هست كه تعریف مناسب و فرهنگ سازی صحیحی در اساس بهرهگیری از شبكه‌هـای مجازی در زمان حضور در كنار خانواده وجود ندارد.برای بهرهگیری از فضای مجازی زمان بـه خصوصی تعریف نشده هست. از صحبت‌‌هـای مراجعین متوجه می‌‌شویم حتی در زمان گذشته از خواب هردو نفر، در کنارهم ولی بدون هیچگونه رابطه عاطفی از شبكه‌هـای مجازی بهرهگیری کرده و بعد بـه خواب می‌‌روند.

 

این نوع برخورد تنها بـه این بحث خلاصه نمی‌شود. در زمان گفت و گو و حل مشكلات این نکته بعضا دیدن می‌‌شود کـه یکی از زوجین در هنگام صحبت همسر خود بخشی از حواسش بـه فضاهای مجازی هست و این موجب تضعیف مهارت‌هـای ارتباطی زوجین و پرورش احساس کم توجهی در همسر می‌‌شود.

 

حضور در فضاهای مجازی بعلت مشکلات و اختلافاتی کـه دارد موجب تشدید روابط عاطفی زوجین شده هست و این موجب می‌‌شود کـه در طول زمان تمایل بهرهگیری از شبكه‌هـای اجتماعی افزایش یابد.درکنار این مسایل وجود تصویر‌‌هـای افراد در پروفایل این شبكه‌ها و جذابیت‌‌هـای آن موجب شکل گیری روابط جدیدی خارج از خانواده ودر شبكه‌هـای اجتماعی می‌‌شود.

 

این مسأله اکثر برای افرادی صادق هست کـه با همسر خود دچار تعارض و اختلاف می‌‌باشند.در شبكه‌هـای مجازی افراد بـه اسانی می‌‌توانند سریع با دیگران رابطه بگیرن و حریم شخصی دیگران رابه اسانی نادیده بگیرند.

 

اختلافات زناشویی
اوضاع روحی و روانی فرد بر اثر اختلافات زناشویی بـه یک حالت خاصی تغییر می‌‌کند و بـه وضعیتی مثل احساس تنهایی، كاهش علاقه و محبت بـه همسر و… منجر می‌شود اما اگر این تعارضات و اختلافات حل نشود و زوجین نسبت بـه حل اختلافات زندگی خود اقدامی نکنند این نوع خلاء‌‌ها در زندگی فرد بـه شکل گیری روابط فرازناشویی

 

و بـه صورت پنهانی در شبكه‌هـای مجازی می‌‌انجامد، کـه در ادامه این روابط بـه همراه دلبستگی چندان، خیانت بـه همسر و روابط جنسی خارج از چارچوب خانواده خواهد بود.اما همانطور كه گفته شد سر منشا این گونه روابط کم توجهی و عدم زمان‌گذاری کافی با همسر و گفت و گو و تعامل هست ایجاد شك و نگرانی نیز یکی از آفت‌هـای این فضاست.

 

رمز یا قفل گذاشتن بر تلفن همراه، ایجاد حساسیت در همسر در زمان بهرهگیری از شبكه‌هـای مجازی، بهرهگیری از شبكه‌هـای مجازی بهرهگیری مستمر و طولانی از شبكه‌هـای مجازی خصوصا در زمان حضور همسر كه موجب حساسیت و كنجكاوی می‌‌شود.کنار نگذاشتن تلفن همراه و چک کردن مدام پیام‌ها از جمله عواملی هست كه شك و نگرانی همسر را تشدید می‌‌کند.

 

جهت التیام روابط زوجین و پیش گیری از آسیب‌‌هـای فضاهای مجازی در روابط زناشویی بهتر هست نحوه بهرهگیری از این شبكه‌ها را درخانواده هدفمند و قانون مدار کنیم.

 

برنامه‌ریزی برای بهرهگیری از فضاهای مجازی
در ابتدا برترین کار اینست کـه برای زمان‌‌هـای بهرهگیری از فضاهای مجازی برنامه‌ریزی و ساعت‌‌هـای خاصی را تعیین کنید و بـه اطلاع همسرتان برسانید.جهت صمیمیت اکثر می‌‌توانید با تفاهم با یک دیگر زمان‌‌هایی را جهت بهرهگیری از شبكه‌هـای مجازی مشخص کنید.

 

در زمان بهرهگیری از شبكه‌هـای مجازی دور از هم یا مقابل هم نباشید بهتر هست در كنار یكدیگر باشید نگذارید همسرتان احساس كند كه شـما مخفی‌کاری می‌‌کنید یا با فردی در رابطه هستید کـه نمیخواهید وی متوجه شود. رمز یا قفلی بر تلفن همراهتان نگذارید یا این‌کـه اگر وادار بـه رمز گذاشتن هستید رمز رابه همسرتان بگویید مطمئن باشید همسرتان سراغ موبایل شـما نمی‌رود.

 

بگذارید همسرتان مطمئن شود بـه او اعتماد دارید و موجب حساسیت و ایجاد شک در همسر در زمان ورود بـه منزل، دقت خود رابه همسرتان معطوف کنید نه چک کردن شبكه‌هـای مجازی.زمان‌‌هایی را برای اختصاص دادن بـه همسرتان مشخصی کنید ودر ان زمان هیچ کار دیگری انجام ندهید و سعی بـه گفت و گو و شنیدن حرف‌‌هـای همسرتان داشته باشید همسر شـما صرفا نیاز بـه حضور فیزیکی شـما درکنار خود ندارد. احتیاج بـه محبت و دقت شـما دارد.

 

در زمان گفت و گو با همسر تلفن همراه خودرا کنار بگذارید. بهتر هست در زمان‌‌هایی کـه درکنار همسرتان روابط عاطفی دارید موبایلتان را خاموش کنید.از شبکه‌‌هـای مجازی پیام‌‌هـای عاشقانه برای همسرتان بفرستید، پیام‌هـای كه فقط مخصوص همسرتان باشد هنگام خواب با همسرتان روابط عاطفی داشته باشید

 

نه این هر یک سرگرم شبكه‌‌هـای مجازی باشید. برای زمان‌‌هـای کوتاه هم کـه شده، تلفن همراه را خاموش کنید و بـه همسرتان بگویید از این لحظه با تـو هستم و هر چـه کـه بخواهی انجام می‌‌دهم.بگذارید همسرتان درکنار شـما آرامش را کسب کند و احساس کند كه شـما دارید بـه او دقت می‌کنید. بـه همسرتان وفادار و متعهد باشید، بگذارید در كنار شـما احساس خوشبختی کند و احساس رضایت از نحوه و طرز برخورد و دقت شـما داشته باشد.

 

 بـه گزارش پارس ناز شبکه‌‌هـای مجازی فرصتی جهت بالا بردن سطح یادگیری و معلومات شـما و دسترسی راحت جهت تعاملات صحیح اجتماعی هست نه این‌کـه اساس‌ساز بروز اختلافات و مشکلات خانوادگی باشد و بخواهد تاثیر مخربی بر روابط زناشویی افراد بگذارد.