پارس ناز پورتال

تاثیر روزه گرفتن در پاکسازی بدن افراد

تاثیر روزه گرفتن در پاکسازی بدن افراد

تاثیر روزه گرفتن در پاکسازی بدن افراد 

روزه گرفتن مثل یک رژیم خوب می تواند بدن روزه داران را کاملا پاکسازی نماید. جدا از انجام فرایض دینی سلامت شما نیز بهره بسیاری خواهد برد. حتما تا به حال شنیده‌اید که روزه گرفتن به پاکسازی بدن کمک می کند و سلامتی به همراه خواهد داشت. در این نوشتار از پاکسازی بدن با روزه برای‌تان می گوییم.

 

از چند روز گرفته تا چند هفته، شما میتوانید با روزه گرفتن به بدن‌تان جانی تازه بدهید. صدها سال هست که در فرهنگ‌هاي گوناگون در سراسر جهان روزه بعنوان روشی برای پاکسازی بدن متعارف هست. گذشته از این‌که شروع کنید، باید مطمئن شوید سلامت هستید و درمورد‌ي روش‌هاي صحیح روزه‌داری مطالعه کرده‌اید.

 

بخش اول پاکسازی بدن با روزه : آمادگی برای روزه داری

۱. مطمئن شوید برای روزه داری به اندازه‌ي کافی سلامت هستید.

هرچند هدف روزه‌داری بعد از تهذیب نفس و اجر معنوی این هست که به پاکسازی بدن‌تان کمک کند، اما معنی‌اش این نیست که همۀ می توانند روزه بگیرند. اگر با بعضی شرایط مواجه هستید، یا آن‌قدر سلامت نیستید که چند روز متوالی را بدون مصرف خوراکی جامد سپری کنید، روزه داری میتواند برای سلامت‌تان خطرناک باشد.

 

اگر مریضی کلیوی دارید روزه نگیرید. طی فرآیند پاکسازی میزان زیادی پتاسیم و دیگر مواد معدنی در خون‌تان ساخت میشود. چون کلیه‌هایتان به خوبی کار نمیکنند، این می تواند برایتان خطرناک باشد.اگر مبتلا به دیابت هستید، بهتر هست روزه‌ي آب‌میوه نگیرید. اتکا به آب‌میوه برای تغذیه‌تان با مصرف بسیار چندان قند همراه هست.

 

این میتوانند سبب افزایش ناگهانی قند خون شود، و منجر به خستگی، کاهش وزن بی‌علت، تاری دید، گرسنگی و تشنگی شدید، و بهبودی آهسته‌تر زخم‌ها و عفونت‌ها شود.اگر تحت شیمی‌درمانی هستید روزه‌ي آب‌میوه نگیرید. با مصرف آب‌میوه بدن‌تان آنتی‌اکسیدان بیش‌تر و میزان کم‌تری پروتئین دریافت میکند

 

۲. با دکتر‌تان مشورت کنید.

گذشته از ایجاد هرگونه تغییر فاحش در رژیم خوراکی‌تان، باید باید آن را با دکتر‌تان مطرح کنید تا مطمئن شوید نگرانی‌هاي احتمالی دیگری وجود ندارد. در صورتی که هرگونه نگرانی درمورد‌ي بعضی جنبه‌هاي سلامت‌تان وجود داشته‌باشد، او می تواند شما را آگاه کند.

 

اگر برای سلامت‌تان به منظور خاصی روزه می گیرید، باید مطمئن شوید اینکار را تحت نظارت دکتر یا متخصص تغذیه انجام می دهید. او کمک‌تان خواهدکرد اهداف جسمانی‌تان را پیگیری کنید و نیز مراقب نشانه‌هاي هشداردهنده‌ي مشکلات سلامتی باشید

 

۳. تصمیم بگیرید چه مدت می خواهید روزه بگیرید.

برای پاکسازی بدن با روزه، فقط یک روش وجود ندارد، و بسته به تجربه و علاقه‌تان به یک برنامه، میتوانید تنها یک روز، یا تا چند ماه روزه بگیرید. وقتی به مدت روزه‌داری‌تان فکر می کنید، سلامت، هزینه، و توانایی‌تان را در کامل کردن برنامه در نظر داشته‌باشید.

 

انواع گوناگون برنامه‌هاي پاکسازی بدن با روزه وجود دارد، که هرکدام پیشنهاد‌هاي خودشان را برای زمان روزه‌داری دارند. هر کدام راکه انتخاب میکنید، مطمئن شوید رهنمودهایشان را دنبال میکنید. ادامه دادن روزه‌داری بیش از روزه‌داری نتیجه‌ي بهتری نمیدهد.

 

اگر به تازگی روزه گرفتن را شروع کرده‌اید، باید با یک روزه‌ي کوتاه یک‌روزه یا یک آخر هفته شروع کنید. اگر میخواهید برای دوره‌هاي زمانی طولانی‌تری روزه بگیرید، باید مدت آن را به‌تدریج افزایش دهید.
پاکسازی بدن با روزه

 

۴. مشخص کنید چه‌قدر میخواهید خرج کنید.

پاکسازی بدن، چه از طریق یک برنامه، چه با بهره گیری از آب‌میوه‌گیری خودتان، گران خواهدبود. برنامه‌هاي روزه‌داری می تواند ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزارتومان دلار در روز هزینه داشته‌باشد، که چند روز یا چند هفته‌اي که آن را اجرا می کنید روی هم جمع میشود. آب‌میوه‌گیری‌ها از ۱۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومتن قیمت دارند، به علاوه‌ي هزینه‌ي میوه‌ها و سبزیجاتی که می خواهید آب‌گیری کنید. مطمئن شوید پول مورد نیاز را برای انجام پاکسازی بدن با روزه پس‌انداز کرده‌اید.

 

۵. آن‌چه را نیاز دارید به میزان کافی تهیه کنید.

اگر میخواهید روزه‌ي آب یا آب‌میوه بگیرید، مطمئن شوید محاسبه‌کرده‌اید که چه میزان آب میخواهید در طول روزه‌داری‌تان بنوشید. از جمله این‌که میخواهید هر چند ساعت، و در هر وعده چه میزان آب بنوشید. هم‌چنین باید برای مواردی که در ادامه آمده‌هست آماده باشید.

 

اگر از طریق یک برنامه پاکسازی بدن با روزه میکنید، ممکن هست برایتان آب‌میوه در نظر بگیرند. مطمئن شوید به مصرف مکمل‌هاي دیگر همراه با آن آب‌میوه نیاز ندارید، و اگر دارید، در تمام مدت به اندازه‌ي کافی مکمل مصرف کنید.مطمئن شوید خوراکی‌هایي راکه می خواهید روزه‌تان را با آن باز کنید، دارید. بعد از چند روز یا چند هفته نخوردن،

 

خرید خوراکی می تواند منجر به خرید مقدار زیادی چیزهای اشتباه شود. مطمئن شوید از خوارکی‌هایي که هضم‌شان آسان هست، مثل میوه‌ها و سبزیحات تازه، و نیز خوراکی‌هاي مایع مثل سوپ، به مقدار چندان دارید.

 

بخش دوم پاکسازی بدن با روزه : روزه‌داری

۱. زمان‌بندی داشته‌باشید.

اگر روزه‌داری شما شامل مصرف چای یا مایعات در زمان‌هاي مشخصی از روز هست، مطمئن شوید سر وقت آن را مصرف می کنید. در اکثر موارد، شما از آب میوه‌هاي پاک‌کننده بعنوان جایگزینی برای وعده‌هاي خوراکی معمولی بهره گیری میکنید. پایبندی به زمان همیشگی مصرف باعث می شود دستگاه گوارش‌تان به‌طور مرتب و طبق روال همه ي وقت کار کند، و کمک‌تان می کند در برنامه‌تان نظم داشته‌باشید.

 

یک قاعده‌ي کلی خوب این هست که هنگام هر وعده‌ي خوراکی معمولی «بسته به رژیم پاکسازی‌تان» یک لیوان آب میوه یا آب بنوشید. این یعنی هنگام بیدار شدن یک لیوان، در نیمروز «برای نهار» یک لیوان، و عصر «برای شام» یک لیوان بنوشید. شما میتوانید این زمان‌بندی را با لیوان‌هاي کوچک‌تر بین وعده‌هاي خوراکی تکمیل کنید تا بدن‌تان آب کافی داشته‌باشد.

 

۲. روش‌هایي برای تمدد اعصاب بیابید.

روزه‌داری تنها یکی از بخش‌هاي پاکسازی بدن از سموم هست. از این فرصت بهره گیری کنید تا با پرداختن به دیگر فعالیت‌هاي تمدد اعصاب به رفع استرس و شادابی بدن‌تان کمک کنید. مراقبه و یوگا هر دو روش‌هایي خوب برای پاک کردن ذهن‌تان میباشند.

 

مراقبه کنید. مکانی آرام پیدا کنید و به حالتی راحت بنشینید. چشم‌هایتان را ببندید و از نگاه کردن به جهان بپرهیزید، و روی چیزی به جز استرس‌تان تمرکز کنید. مثلا میتوانید تمرکزتان را بازرسی کنید، به حرکت دادن آرام هر یک از عضلات‌تان فکر کنید، یا حتی فقط روی یک شی دور، و نه هیچ چیز دیگر، تمرکز کنید. هم‌چنین اگر خوب هست، می توانید یک سرود را با خودتان تکرار کنید تا به پاک کردن ذهن‌تان کمک کند.

 

یوگا را امتحان کنید. مطمئن شوید فضایی پاکیزه و آرام در اختیار دارید، جایی که بتوانید بدون مانع یا اختلال به اطراف حرکت کنید. درمورد‌ي چند حرکت کششی که بتوانید به تنهایی انجام دهید تحقیق کنید، و انها را امتحان کنید. اگر نمی توانید به راحتی خودتان این حرکات را انجام دهید، می توانید شرکت در یک کلاس را آغاز کنید. اگر مبتدی هستید، با حرکات ملایم شروع کنید و به‌تدریج شدت و تکرار تمرینات‌تان را افزایش دهید.

 

به ورزش‌هاي سبک بپردازید. روزه‌داری یعنی شما کالری یا مواد مغذی موجود در خوراکی‌ها را دریافت نمیکنید. اگر نیاز دارید ورزش کنید یا تحرک داشته‌باشید، به ورزش‌هایي با شدت کم بپردازید. چیزهایی مثل راه رفتن، یا کمی شنا میتواند برای شما ورزشی سبک باشد، بدون این‌که بیش از حد به بدن‌تان فشار بیاورید. از چیزهایی مثل تمرینات وزنه‌اي یا دویدن‌هاي طولانی اجتناب کنید.

 

۳. خواب کافی داشته‌باشید.

وقتی خوراکی کم‌تری مصرف میکنید سوخت و ساز بدن‌تان کم‌تر خواهدبود، بنابراین باید انرژی‌تان را ذخیره کنید. مطمئن شوید خوب می خوابید، یعنی هر شب حدود ۷ تا ۸ ساعت، و مطمئن و شوید طبق یک برنامه‌ي زمانی عادی می خوابید. رژیم پاکسازی به خودی خود یک شوک برای بدن‌تان هست؛ شما نباید با تغییر الگوی خواب‌تان شوک دیگری به بدن‌تان وارد کنید.

 

در پاکسازی بدن با روزه برای چند روز اول، شاید بهتر باشد کمی زودتر از همه ي وقت به بستر خواب بروید. این به بدن‌تان کمک میکند با تغییر سطح انرژی وفق پیدا کند.

 

۴. به روزه‌تان پایان دهید.

روزه‌داری باید موقت باشد، و شما باید نهایتا دوباره به خوردن خوراکی‌هاي جامد روی بیاورید. وقتی روزه میگیرید، مقدار کم‌تری کالری و مواد مغذی از قبیل پروتئین دریافت میکنید. پایین آوردن میزان کالری مصرفی انرژی‌تان را تحلیل میبرد و سوخت و سازتان را کاهش میدهد. اگر پروتئین کافی دریافت نکنید، بدن‌تان برای فراهم سازی انرژی شروع می کند به شکستن بافت‌هاي عضلانی، که باعث می شود به جای چربی، عضله از دست بدهید.

 

۵. به آهستگی مصرف خوراکی را شروع کنید.

وقتی روزه‌داری شما به اتمام میرسد، نمیتوانید درست مثل دوران گذشته از پاکسازی شروع به خوردن خوراکی بکنید. در عوض، برای شروع چند روز غذای کم چرب مصرف کنید، و به‌تدریج مصرف پروتئین و کربوهیدرات‌هاي پیچیده را افزایش دهید. شاید یک هفته تا ۱۰ روز طول بکشد تا بتوانید مثل دوران گذشته از روزه‌داری شروع به مصرف خوراکی بکنید.

 

در پاکسازی بدن با روزه برای یک یا دو روز اول، خوب هست چیزهایی نمونه آن‌چه قبلا مصرف می کردید بخورید، چیزهایی مثل میوه‌ها و سبزیجات، اما این بار به صورت جامد، هم‌چنین خوراکی‌هاي طبیعی مثل مغزها و دانه‌ها. خوراکی‌هاي مایع مثل سوپ نیز روش خوبی برای بازگشت به مرور به خوردن عادی هست.

 

بعنوان روش دیگری برای بازگشت به مرور به برنامه‌ي عادی، به جای یکی از وعده‌هاي خوراکی، یک لیوان آب میوه مصرف کنید. این یک روش خوب دیگر برای اجتناب از فشار آوردن به دستگاه گوارش پس از پایان پاکسازی هست.
بخش سوم پاکسازی بدن با روزه : انواع گوناگون روزه را امتحان کنید

 

۱. روزه‌ي آب بگیرید.

یکی از ساده‌ترین روزه‌هایي که میتوانید بگیرید، روزه‌ي آب هست که طی آن به جز آب چیزی مصرف نمی کنید تا به سرعت وزن کم کنید. در هر روز یک تا دو لیتر آب را به‌تدریج در فاصله‌ي وعده‌هاي خوراکی عادی بنوشید. شما می توانید این شیوه را با یک برش لیمو ترش تکمیل کنید.

 

روزه‌داری شما نباید خیلی طولانی باشد، ترجیحا کم‌تر از ۷۲ ساعت مناسب هست. هم‌چنین مطمئن شوید بین روزه‌ها کمی، یعنی حداقل ۳ هفته، وقفه ایجاد می کنید، تا تجدید قوا کنید.هنگامی که روزه‌ي آب می گیرید باید از فعالیت چندان خودداری کنید، بنابراین مطمئن شوید آماده هستید تا اکثر وقت‌تان را به استراحت سپری کنید.

 

در صورت امکان دوره‌ي روزه‌داری آب را تحت مراقبت یا در یک کلینیک بگذرانید، جایی که به توجه تحت نظر متخصصان باشید، این مطمئن‌ترین انتخاب هست.روزه‌داری آب هنگامی که تحت مراقبت انجام شود، میتواند روشی مطمئن و موثر برای رساندن فشار خون شما به سطح نرمال باشد.

 

معمولا این شیوه بعنوان دروازه‌اي به تغییرات بیش‌تر در رژیم خوراکی و تغییرات سبک زندگی، خوب جواب میدهد، مخصوصا به این علت که شما نمیتوانید بیش‌تر از چند روز به روزه‌ي آب اتکا کنید.

 

۲. روزه‌داری متناوب را امتحان کنید.

هدف این شیوه‌ي روزه‌داری پرهیز کامل از خوردن نیست، بلکه بیش‌تر درمورد‌ي فاصله‌ي بیش‌تر بین وعده‌هاي خوراکی هست. در این روش انعطاف‌پذیری زیادی وجود دارد، چون شما آگاهانه تصمیم میگیرید از وعده‌هاي خوراکی صرف نظر کنید. این در بین کسانی که رژیم خوراکی پارینه سنگی را رعایت میکنند روشی متعارف برای فکر کردن به خوردن هست.

 

یک برنامه‌ي خوب برای شروع روش ۱۶/۸ هست، که در آن شما زمان‌هاي خوردن را محدود میکنید. یک بازه‌ي زمانی ۸ ساعته پیدا کنید، مثلا ۱۰ صبح تا ۶ عصر، و فقط در طول این بازه بخورید. این در طول ۲۴ ساعت شبانه روز ۱۶ ساعت در اختیارتان می گذارد که روزه خواهیدگرفت.

 

در بعضی برنامه‌هاي روزه‌داری شما در روزهای مشخصی از خوردن پرهیز نمیکنید، بلکه فقط کم‌تر خوراکی مصرف میکنید. مثلا در رژیم خوراکی ۵: ۲ شما می توانید دو روز در هفته یک شام کامل را با چیزی مثل یک فنجان ماست یا ۲ قطعه میوه جایگزین کنید. بخشی از این روش این هست که در روزهای دیگر مصرف کالری را اثبات نگه دارید، تا مطمئن شوید به مقدار مناسب کالری دریافت می کنید.

 

هدف از این نوع روزه‌داری این هست که تضمین کند رژیم خوراکی سالم‌تری دارید. مطمئن شوید خوارکی‌هاي سرشار از مواد مغذی، مثل میوه‌ها و سبزیجات تازه و گوشت‌هاي سرشار از پروتئین مصرف میکنید. از خوراکی‌هاي فرآوری‌شده و چیزهای سرشار از نمک و قند اجتناب کنید.

 

این رژیم برای کسانی که دوست دارند هر چند ساعت یکبار تنقلات بخورند خوب نیست. به علاوه، افراد دیابتی باید از این نوع روزه‌داری اجتناب کنند، چون دوره‌هاي طولانی بدون خوردن می تواند سبب افت قند خون در آن ها شود.
پاکسازی بدن با روزه۳. یک برنامه‌ي مصرف آب‌میوه مبتدی را امتحان کنید.

 

اگر تا به حال هرگز بدن‌تان را با آب میوه پاکسازی نکرده‌اید، نباید یک‌باره آن را شروع کنید. یک دوره روزه‌داری مبتدی را امتحان کنید که فقط مدت کوتاهی طول می کشد. این شما را قادر می‌سازد مشاهده نمایید آیا روزه‌داری برای شما مناسب هست یا نه، و به شما کمک می کند شروع کنید.

 

شما برای رژیم نخست‌تان باید انواع میوه‌ها و سبزیجات را مصرف کنید. به دنبال خوراکی‌هاي جامدی باشید که حاوی مقدار زیادی آب میباشند. این خوراکی‌ها شامل هویج، سیب، کرفس، چغندر، زنجبیل، پرتقال، لیمو، و سبزیجات برگی هست. ترکیبی از خوراکی‌هاي رنگی را مصرف کنید تا انواع مواد مغذی را دریافت کنید. سبزیجات گوناگون راکه با هم سازگار میباشند ترکیب کنید تا طعم‌هاي مورد علاقه‌تان را پیدا کنید. اگر بعضی سبزیجات را دوست ندارید لزومی ندارد انها را بخورید.

 

به آهستگی مایعات بنوشید. به جای آن‌که با نهایت سرعت ممکن آب میوه‌تان را درست کنید و بنوشید، به آهستگی از خودتان پذیرایی کنید. جرعه‌هاي کم بنوشید، و یک‌باره همۀ را نبلعید. هر جرعه را کمی در دهان‌تان بچرخانید تا گذشته از بلعیدن با بزاق ترکیب شود.

 

به مدت یک تا سه روز روزه بگیرید. اگر مبتدی هستید، برایتان سخت خواهدبود که مدت طولانی‌تری ادامه دهید. در آخر هفته روزه بگیرید، پنج‌شنبه و جمعه این امکان را برای شما فراهم می کند تا رژیم را آغاز کنید. چون آخر هفته هست، شما وقت آزاد بیش‌تری دارید تا آب میوه‌هاي تازه درست کنید و برای مصرف آن برنامه‌ریزی کنید.

 

۴. رژیم پاکسازی برتر را امتحان کنید.

در پاکسازی بدن با روزه یکی از متعارف‌ترین و محبوب‌ترین رژیم‌هاي پاکسازی، پاکسازی برتر، روشی برای کاهش وزن سریع هست. با مصرف یک نوشیدنی “لیموناد” که به طور ویژه ترکیب شده‌هست، ممکن هست بتوانید وزن کم کنید. حتما گذشته از امتحان این روش، درمورد‌ي برنامه‌ي روزه‌داری‌تان با دکتر خود صحبت کنید.

 

با یک فرآیند مقدماتی شروع کنید. چند روز گذشته از روزه‌داری، باید خودتان را از نظر جسمانی و ذهنی برای پاکسازی آماده کنید.رژیم خوراکی‌تان را عوض کنید، وعده‌هاي خوراکی‌تان را به میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک، سپس آب میوه تغییر دهید.لیموناد درست کنید. ۲ قاشق غذاخوری آب لیموی تازه را با ۲ قاشق غذاخوری شربت افرا، ۱.۱ قاشق چای خوری فلفل هندی، و ۱ تا ۲ فنجان آب مخلوط کنید.

 

لیمو را نصف کنید، و آب هر نصفه را به‌طور جداگانه بگیرید. سایر اجزا را با آب لیمو در یک لیوان مخلوط کنید. آن را فورا بنوشید. اجازه ندهید ته نشین شود، صبر نکنید.به مدت ۱۰ روز روزه بگیرید. اکثر متخصصان رژیم پاکسازی برتر پیشنهاد می کنند کم‌تر از ۱۰ روز روزه نگیرید. بعضی آدم‌ها تمایل دارند تا ۱۴ روز، حتی ۳۰ روز ادامه بدهند. اولین بار که روش پاکسازی برتر را امتحان می کنید، بهتر میتوانید درک کنید

 

که چه تاثیری روی بدن‌تان می گذارد و آیا میتوانید بیش‌تر ادامه بدهید یا نه.پس از حدود ۱۰ روز، باید به‌تدریج روزه‌داری را به اتمام برسانید. با آب پرتقال، سوپ، و غذا هاي آبکی شروع کنید. سپس خوراکی‌ها خام و ارگانیک را اضافه کنید، و سعی کنید از افزودن خوراکی‌هاي فرآوری‌شده و لبنیات اجتناب کنید.