پارس ناز پورتال

تاثیر موسیقی راک در استرس شنیداری افراد

تاثیر موسیقی راک در استرس شنیداری افراد

تاثیر موسیقی راک در استرس شنیداری افراد 

موسیقی راک در کاهش استرس شنیداری افراد کاملا تاثیرگذار هست،امروزه ما تعداد زیادی از اوقات روز را به گوش دادن موسیقی می پردازیم. بسیارند افرادی که معتقدند گوش دادن به موسیقی می تواند قابلیت و عملکرد انسان را بهبود دهد. تعداد زیادی از دانش آموزان هنگام درس خواندن به موسیقی گوش می دهند.

 

بعضی هنگام کار کردن موبایل به گوش می گذارند و بسیاری نیز هنگام ورزش از ریتم هاي تند آهنگ ها بهره گیری می‌ کنند اما آیا هر نوع موسیقی برای هر فعالیت یا فردی مناسب هست؟نتایج پژوهشی اخیر به بخشی از این سوال پاسخ می دهند. با دقت به نتایج این پژوهش، به نظر می رسد که گوش دادن به موسیقی «موتزارت» می تواند عملکرد مردان را در بازی هاي فکری بهتر کند در حالیکه شنیدن موسیقی «راک» شانس بردن انها را کاهش می دهد.

 

دانشمندانی از کالج «امپریال» لندن و «رویال کالج موسیقی» که پشت این طرح پژوهشی میباشند، اذعان دارند که موسیقی کلاسیک برترین گزینش برای مردانی هست که می خواهند روی انجام یک کار تمرکز کنند. از طرف دیگر، طبق نتایج این پژوهش، موسیقی روی عملکرد زنان تاثیری نداشته هست. دیدنی دقت هست که از نظر کلی در این آزمایش، زنان در بازی هاي فکری از مردان بهتر عمل کرده اند.

 

در این پژوهش، از 352 نفر از بازدیدکنندگان «فستیوال امپریال»، جشنواره علمی سالیانه اي که در «کالج امپریال» لندن رخ می دهد، خواسته شد که در بازی فکری «عمل جراحی» (Operation) شرکت کنند. در این بازی فکری، فرد با به دست داشتن انبری باید قسمت هاي بدن انسان را در حفره هایي روی یک تخته بیرون بیاورد.

 

در این بازی نباید انبر فرد به تخته برخورد کند. انبر و تخته به سیم هایي متصل میباشند که موجب میشوند برخورد انبار به تخته، صدایی ایجاد کند که به معنای باختن فرد هست.پژوهشگران به بازی کننده ها تلفن همراه هایي دادند که یکی از سه قطعه موسیقی مشخص شده در این پژوهش را اکران می کرد: «موومان آندانته» از «سونات پیانو» اثر «موتزارت»، آهنگ «تاندراستراک» از گروه «DC/AC» که در سبک «راک» هست و صدای «یک اتاق عمل حین جراحی».

 

تیم پژوهشی سپس اندازه گرفتند که چقدر طول می کشد تا هر فرد سه قطعه را با موفقیت از روی تخته بردارد. انها اشتباهات افراد را نیز ضبط کردند.نتایج این آزمایش نشان داد مردانی که به آهنگ «راک» گوش داده بودند، نسبت به دیگر مردانی که دو قطعه دیگر را شنیده بودند، کندتر عمل کردند و اشتباهات بیشتری داشتند.

 

به طور متوسط، آهنگ «راک» موجب 36 اشتباه شده بود، در حالیکه «سونات» و صدای «اتاق عمل» منجر به 28 اشتباه بودند. داوطلبان تکلیف را حدودا طی یک دقیقه انجام دادند.از طرف دیگر، به نظر نمی رسید که موسیقی «راک» حواس زنان را پرت کند و هیچ کدام از سه قطعه اي که برای زنان اکران شد، در عملکرد یا سرعت آنان تغییری ایجاد نکرد. در مجموع زنان برای برداشتن قطعات به زمان بیشتری نیاز داشتند اما اشتباهات شان کمتر بود.

 

دانشمندان مطمئن نیستند که چرا موسیقی «راک» روی مردان اثر بیشتری نسبت به زنان داشته هست. یکی از توضیحات این هست که موسیقی «راک»، استرس شنیداری بیشتری را در مردان ایجاد می‌کند. استرس شنیداری حالتی هست که با شنیدن موسیقی ناموزون یا با صدای بلند در فرد ایجاد می شود.

 

پژوهشگران، سلیقه موسیقی افراد را نیز از آن ها پرسیدند و متوجه شدند که تنها افرادی با شنیدن «سونات موتزارت» اشتباهات شان کمتر شده بود که لذت زیادی از این قطعه می بردند.این تیم پژوهشی از مرکز «علوم عملکرد» میباشند که در نتیجه همکاری «کالج امپریال» و «کالج رویال موسیقی» شکل گرفته هست.

 

آن ها می گویند این پژوهش، جزیی از پژوهشی بزرگ تر هست که بررسی می‌کند چگونه موسیقی روی عملکرد تاثیر می گذارد. این طرح بزرگ تر، به خصوص روی این مسئله متمرکز هست که گوش دادن به موسیقی در اتاق عمل چه نتایجی را دربر دارد.پزشک «دیزی فنکورت» که نویسنده ارشد مطلب حاصل از این پژوهش هست، توضیح می دهد

 

که در 72 درصد از موقعیت ها در اتاق عمل، موسیقی اکران می شود. این در حالی هست که متخصصان درمورد منفعت بخشی اینکار دو دسته میباشند. برای مثال، بعضی پژوهش ها دریافته اند که موسیقی «هیپ هاپ» و «جامائیکایی»، که ریتم هاي تندی دارند، سرعت عمل جراحی و کار با ابزار را افزایش می دهند اما یک نفر از هر چهار متخصص بیهوشی اذعان می‌ کنند که شنیدن صدای موسیقی، دقت و گوش به زنگ بودن آنان را کاهش می دهد.

 

 به گزارش پارس ناز این تیم پژوهشی بررسی دیگری نیز کرده هست که چگونه موسیقی روی عملکرد افراد در دیگر اساس ها اثر می گذارد.پزشک «فنکورت» می گوید: «یکی از حیطه هاي پژوهشی ما این هست که چگونه می توان عملکرد را در محیط ها و شرایط مختلف بهبود داد؛ از مسابقات پاروزنی در المپیک تا اجرا و نواختن موسیقی یا انجام یک سخنرانی مهم.

 

این پژوهش ما را به این نتیجه می رساند برای مردانی که قصد عمل جراحی یا انجام یک بازی فکری را دارند، گوش دادن به موسیقی راک ایده مناسبی نیست.»