پارس ناز پورتال

تبلیغ تلگرام در صدا و سیما در روزهای قطعی تلگرام

مجموعه : مجله خبری روز
تبلیغ تلگرام در صدا و سیما در روزهای قطعی تلگرام

تبلیغ تلگرام در صدا و سیما در روزهای قطعی تلگرام 

با این‌که تلگرام در ایران فیلتر شده است اما همان‌ گونه صدا و سیما در برنامه هاي گوناگونی کانال هاي تلگرامی خودشان را تبلیغ می‌کنند. با دقت به اختلال در سیستم تلگرام و محدود شدن دسترسی مخاطبان به کانال هاي تلگرامی، شبکه ها و برنامه هاي مختلف تلویزیون ضمن واکنش به این مسئله، کماکان فعالیت شان را دراین کانال ها ادامه دادند. این فعالیت ها را مرور می‌کنیم.

 

بعد از ظهر روز یکشنبه بعد از این‌که دسترسی به شبکه هاي اجتماعی با اختلال رو به رو شد، کاربران فضای مجازی، امکان دسترسی به کانال هاي تلگرامی را از دست دادند و بیشتر انها حتی با استفاده از فیلترشکن هم نتوانستند فعالیت شان را دراین فضا ادامه دهند. با این حال اما کانال تلگرامی بیشتر

 

برنامه هاي تلویزیونی کماکان فعال بودند. این کانال ها آن قدر جدی پست می گذاشتند و از مردم میخواستند در نظرسنجی هاي شان شرکت کنند که انگار ادمین هاي شان اصلا در ایران زندگی نمی‌کنند و از شرایط جدید چند روز اخیر خبر ندارند.مضمون جالب اینجاست که تمام برنامه هاي همان‌ گونه روی آنتن برای کانال هاي تلگرامی شان تبلیغ می‌کردند

 

و از مخاطبان می‌خواستند اطلاعات بیشتر را از کانال ها دریافت کنند. درست است که وزیر ارتباطات تاکید کرده قطعی تلگرام مقطعی است و دوباره فعالیتش را از سر می‌گیرد اما با دقت به این‌که در دو روز اخیر تلگرام قطع بوده و کسی حق استفاده ازآن را نداشته، آیا ادامه فعالیت تلگرامی شبکه ها علت خاصی دارد؟ فعالیت هاي تلگرامی دو روز اخیر بعضی برنامه ها را بررسی می‌کنیم.

تبلیغ تلگرام در صدا و سیما در روزهای قطعی تلگرام

ادامه نظرسنجی تلگرامی پایش

عصر یکشنبه تلگرام با اختلال رو به رو شد و کاربران خیلی سخت می توانستند ازآن استفاده کنند. تا ساعت 20 عملا استفاده از تلگرام مسدود شد ودر مدت زمانی کوتاه، امکان استفاده از فیلترشکن برای بازکردن آن هم وجود نداشت. در واقع ساعت 23 یعنی زمانی که برنامه «پایش» روی آنتن شبکه یک رفت، تلگرام بطور کامل قطع بود. درست در همین شرایط، کیا داود اسفندیاری، مجری برنامه مجددا از سوال نظرسنجی نام به میان آورد و آن رابه صورت زیرنویس منتشر کرد.

 

مردم قرار بود برای جواب به این سوال که «بنظر شما برای مهار کردن مصرف بنزین، کدام راه درست است؟» به یکی از دو گزینه «افزایش قیمت» و «سهمیه بندی» رای دهند. کنار این زیرنویس علاوه بر عدد تلفن، آدرس کانال تلگرامی هم نقش بسته بود. این نظرسنجی در کانال برنامه قرار گرفته و خیلی ها هم به آن رای دادند. علاوه بر این‌ها، پایش تا آخر وقت و حتی صبح دوشنبه، پست هاي زیادی در کانال تلگرامی اش منتشر کرد.

 

خواندن نظرات تلگرامی در حالا خورشید

برنامه «حالا خورشید» واکنش بامزه اي به قطعی تلگرام داشت. رضا رشیدپور دربخش مربوط به خواندن نقد و نظرهای مردم راجع به برنامه گفت: «دسترسی ها به شبکه هاي مجازی و کانال هاي تلگرامی همان طور که در جریان اخبار هستید محدود شده و خیلی از هموطنان طبیعتا امکان دسترسی ندارند.

 

این مسئله برای ما خوشایند نیست اما سعی می‌کنم پیام آنهایی راکه به فضای مجازی دسترسی دارند و برای ما پیام فرستاده اند بخوانم.» پرویز نشاط هم به مزاح گفت در چنین شرایطی ما می‌توانیم آدم هاي انتقادپذیری باشیم. حالا اگر میتوانید پیام بفرستید و انتقاد کنید. جالب این جا بود که بخش مهمی از پیام ها از سوی مخاطبان خارج از ایران ارسال شده بود. با این حال آدرس کانال تلگرامی برنامه از زیر صفحه حذف نشد.

 

واکنش صریح رشیدپور به اختلالات

رشیدپور برخلاف بخش مهمی از مجریان تلویزیون نسبت به قطعی تلگرام واکنشی صریح نشان داد. او گفت: «بعضی افراد پیام فرستاده اند که را وقتی ما اعتراض داریم شما نشسته اید آنجا میخندید و میخواهید همه ی چیز را عادی نشان دهید؟ باید بگویم من کلا آدمی هستم که دوست دارم با ملایمت، لبخند، حال خوب و دیدن نیمه پر و خالی به سوی نقد بروم

 

تا این‌که بنشینم، اخم هایم را بکنم توی هم. به نظرم با دعوا و خشونت و آتش زدن بانک و تخریب اموال عمومی کاری درست نمیشود.

تبلیغ تلگرام در صدا و سیما در روزهای قطعی تلگرامدرست است که خیلی ها معترضند که چراباید نرم افزار تلگرام فیلتر باشد. ما هم می فهمیم اما دیروز دیدم مقامات می‌گفتند این مسئله موقتی و محدود است. قطعا آرزوی ما هم این است که مشکل تلگرام همین نیم ساعت دیگر حل شود اما وقتی فضا میرود به سوی خشونت، مسئولان امنیتی تصمیماتی می‌گیرند که ما شاید خوش مان نیاید و این هم کاملا طبیعی است.»

 

واکنش ناب مثبت دو

برنامه صبحگاهی «مثبت دو» واکنش خیلی خاصی به قطع شدن تلگرام نداشت. فقط محمدرضا یزدان پرست دربخش «تیتر دو» که کم کم اخبار مهم روزنامه ها و خبرگزاری ها اختصاص دارد، به گزارش صفحه یک روزنامه هفت صبح درمورد قطع تلگرام با تیتر «پایان دوستي جهرمی و پاول» واکنش نشان داد.

 

او بعد از بازگو کردن مطلب منتشرشده دراین گزارش گفت: «ما احترام میگذاریم به مقامات امنیتی منتها اگر قرار باشد که تلگرام را مسدود کنند و بعد مردم با فیلترشکن بتوانند بازکنند فکر می‌کنم تصمیم جامعی نیست.» این یکی از متمایز ترین واکنش ها به قطعی تلگرام بود. با این حال دراین برنامه هم کماکان آدرس کانال تلگرامی برنامه اعلام شد و از مخاطبان خواسته شد که عکس و فیلم بفرستند.

 

تبلیغ برای کانال در شبکه خبر

شبکه خبر روز گذشته بعد از اختلال در سرویس هاي تلگرامی، دربخش هاي مختلف خبری، علت این مسئله را از زبان مسئولان مختلف اطلاع رسانی کرد و بعضی از این خبرها رابه صورت زیرنویس هم برای اطلاع مخاطبان روی صفحه قرار داد. مضمون جالب اینجاست که هم زمان

 

با حرکت نوار زیرنویس و اعلام خبرهایی درمورد قطع شبکه هاي مجازی، شبکه خبر، کانال تلگرامی اش را هم تبلیغ میکرد. در انتهای نوار مرتبط با خبر های روز اعلام می شد که برای دریافت سریع خبرها به کانال مجازی این شبکه مراجعه کنید و آدرس کانال تلگرامی آن هم روی زیرنویس نقش می بست. خب وقتی شبکه خبر از تعطیلی تلگرام صحبت به میان می آورد، چطور انتظار دارد مردم برای دریافت اطلاعات بیشتر به کانال تلگرام بروند؟

 

فعالیت بالای کانال شبکه ها

مسئله مهم تر این‌که نه تنها برنامه ها در واکنش به قطعی تلگرام فعالیت شان را در کانال ها محدود نکردند که روابط عمومی هاي شبکه هاي مختلف هم کانال هاي رسمی شبکه ها را فعال نگه داشتند. شبکه هاي یک، دو، سه، چهار، نسیم و… پشت سر هم اعلام کردند و از مخاطبان شان خواستند که آن ها را دنبال کنند.

 

رویکرد متمایز کانال فرمول یک

تنها واکنش متمایز نسبت به این مسئله را در کانال برنامه «فرمول یک» شاهد بودیم. این کانال تلگرامی مطلب خاصی منتشر نکرد و فقط لینکی از صفحه خود در پیام رسان سروش به اشتراک گذاشت و خطاب به مخاطبانی که امکان دسترسی به تلگرام ندارند، نوشت: «ما را در سروش نیز دنبال نمایید.»