پارس ناز پورتال

تحقیقات دانشمندان جهان بر معجزه روزه داری

تحقیقات دانشمندان جهان بر معجزه روزه داری

تحقیقات دانشمندان جهان بر معجزه روزه داری

درباره فواید روزه ‌داری از نظر پزشکان و متخصصان بحثهای زیادی وجوددارد. نتایج تحقیقات علمی نشان داده اسـت نه ‌تنها مواجهه با چنین مریضی ها و اختلالاتی مانع از روزه ‌گرفتن نمی‌ شود، بلکه تعداد زیادی از مریضی‌ها از جمله ترمیم بافتها و سلولها، بازرسی چاقی، تنظیم میزان ترشح هورمونها، استراحت دستگاه گوارش، دیابت نوع دوم، چربی خون بالا و افسردگی از جمله مریضی هایي اسـت کـه با روزه‌ گرفتن می‌ توان عوارض و پیامد هـای آن رابه میزان قابل توجهی تحت بازرسی قرار داد.

 

روزه‌ داری یا بـه عبارتی نخوردن و نیاشامیدن در طول روز ودر نتیجه گرسنگی و تشنگی ناشی از روزه این سوال را در ذهن تعداد زیادی از افراد ایجاد می‌ کند کـه آیا ابتلا بـه مریضی‌ هایي مانند دیابت، مواجه بودن با اختلالاتی نظیر کمبود ویتامین یا قرار داشتن در شرایط خاص مانند بارداری می‌ تواند مانع از روزه‌ داری شود؟

 

در ادیان مختلف همواره گفته می ‌شود روزه برای سلامت روح و روان افراد مفید اسـت، اما مزیتهای روزه برای بدن تا قبل از سال ۱۹۰۰ ناشناخته بودو پس ازآن محققان در تحقیقات گسترده ‌اي کـه درباره فواید روزه ‌داری انجام دادند بـه این نتیجه رسیدند کـه روزه ‌داری می ‌تواند در درمان اختلالاتی مانند چاقی و هم چنین مریضی هایي مانند صرع و دیابت تاثیر گذار باشد،

 

اما جالب این‌کـه تحقیق درباره روزه‌داری و مزیت‌هاي آن فقط محدود بـه کشور هـای مسلمان نبوده ودر بسیاری دیگر از کشورها بویژه در کشور هـای اروپایی و آمریکایی نیز روزه بعنوان یک راهکار درمانی مورد توجه قرار گرفته اسـت.

 

در کشور هـای سوئیس، کشور آلمان، انگلیس و کشور آمریکا تحقیقات جامعی درباره درمان با روزه ‌داری انجام داده‌ اند و اکنون در بعضی بیمارستانها درمانهای مبتنی بر روزه‌داری مورد توجه اسـت.متخصصان تغذیه دانشگاه شیکاگو نیز اعلام کرده‌ اند روزه در جلوگیري از پیشرفت اختلالاتی کـه می‌ تواند زمینه ‌ساز مرگ زودهنگام و ناگهانی انسانها باشد، پیامد هـای مثبتی رابه همراه دارد.

 

رئیس موسسه ملی علوم اعصاب ایالات امریکا هم اعلام کرده اسـت روزه گرفتن در دوره هاي زمانی مشخص از سلول هاي عصبی در برابر هرگونه استرس و فشارهای روحی ـ روانی محافظت می‌ کند.بـه گفته ماتسون، ۱۰ تا ۱۶ ساعت روزه‌ داری موجب می ‌شود بدن برای تامین انرژی مورد نیاز خود اندوخته چربی را هدف قرار دهد

 

کـه اثر این تغییرات در محافظت از حافظه و افزایش توانایی یادگیری افراد ثابت شده اسـت. او در تحقیقات اخیرش دراین زمینه نشان داده اسـت روزه‌داری می‌ تواند در کاهش احتمال ابتلا بـه آسیبهای مغزی ودر نتیجه بروز سکته مغزی و ابتلا بـه آلزایمر نقش مهمی داشته باشد.

 

روزه بهترین رژیم غذایی

محققان دانشگاه کالیفرنیا نیز با مطالعه بر روی افراد روزه دار دریافتند روزه گرفتن از بهترین و ایمن ترین رژیمهای غذایی اسـت کـه می‌ تواند در التیام شرایط بدن کارساز باشد.بـه گفته یکی از محققان این طرح، روزه ممکن اسـت برای برخی افراد سخت و یا حتی خطرناک باشد. بنابر این دریک مطالعه با تعیین رژیم غذایی بـه بررسی اثر روزه در افراد با شرایط مختلف پرداخته شد.

 

این بررسی انسانی شامل ۱۹ نفر شرکت کننده بودو نحوه انجام آزمایش بـه گونه ‌اي بود کـه در ۵ روز اول میزان کالری دریافتی افراد بین ۳۴- ۵۴ درصد محدود شد ودر ۲۵ روز بعدی شرکت کنندگان بطور طبیعی و مانند قبل کالری دریافت می ‌کردند.

 

بعد از ۳ ماه این گروه تحقیقاتی دریافتند خطر پیری زودرس، بیماریهای قلبی و سرطان در شرکت کنندگان کاهش یافته اسـت. برنامه غذایی روزه داری «FMD» هم چنین بـه چربی سوزی، التیام کیفیت یادگیری و حافظه کمک می‌ کند.

 

حس بویایی در روزه داران تقویت میشود

هم زمان گروهی دیگر از دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در ساندیگو در بررسیهای خود نشان دادند کـه حس بویایی در زمان گرسنگی و روزه تقویت می‌شود.دراین مکانیزم، یک سری از پالسهایی کـه سیستم عصبی را در پاسخ بـه رایحه ها تحریک میکنند بـه حس بویایی اجازه می‌دهند کـه برای کسب غذا تواناتر شوند.

 

از سویی دیگر این سیستم می‌تواند در تحریک اشتها در سالمندان و افراد بی اشتها مورد استفاده قرار گیرد. «وانگ جینگ»، استاد زیست شناسی دانشگاه کالیفرنیا و سرپرست این تیم تحقیقاتی اعلام کرد: بویایی کمک مهمی بـه درک کیفیت غذا میکند و بر روی غذاهایی کـه انتخاب می‌کنیم اثر می‌گذارد.

 

افزایش حساسیت پذیری قشر مغز با گرسنگی و تشنگی طولانی

پیشتر علی گرجی استاد ایرانی دانشگاه مونستر کشور آلمان نیز با تکیه بر روزه داری، تحقیقاتی را برای درمان مریضی هایي چون آلزایمر، پارکینسون و سردردهای میگرنی انجام داده اسـت. بررسیهای این محقق ایرانی نشان داد کـه پس از ۱۲ تا ۱۴ ساعت روزه داری، آشامیدن باعث ایجاد امواج قوی در مغز میشود.

 

این امواج ۱۰ تا ۲۰ برابر امواج معمولی مغز اسـت. تحقیقات اولیه این دانشمند نشان داد کـه گرسنگی و تشنگی طولانی باعث افزایش حساسیت پذیری قشر مغز میشود.

 

تأثیر روزه داری بر شیمی درمانی

هم چنین دانشمندان آمریکایی و ایتالیایی در تیم تحقیقاتی والتر لونگو از دانشگاه کالیفرنیا و بیمارستان «گاسلینی» در جنوا نشان دادند کـه گرفتن روزه می‌تواند بعنوان یک اسلحه موثر در مبارزه با کاهش وزن ناشی از شیمی درمانی در بیماران سرطانی بکار رود.

 

این دانشمندان نوعی الگوی جادویی را کشف کردند کـه سلول هاي سالم در پی محدودیت کالری از خود نشان می‌دهند و بـه این ترتیب سلول هاي سالم می‌توانند در مقابل صدماتی کـه در اثر شیمی درمانی بـه آن ها وارد می‌کنند از خود دفاع کنند.

 

این پژوهشگران در بررسیهایی مشاهده کردند کـه سلول هاي سالم در زمان روزه، تمام انرژیهای در معرض را برای ادامه حیات خود مورد استفاده قرار میدهند و بنابر این در مقابل شیمی درمانی نسبت بـه سلول هاي سرطانی از خود مقاومت بیشتری نشان میدهند.

 

منبع:مهر