پارس ناز پورتال

تخمه آفتابگردان و خواص نهفته در آن

تخمه آفتابگردان و خواص نهفته در آن

تخمه آفتابگردان و خواص نهفته در آن 

تخمه آفتابگردان را همه ما هرچند هرازگاهی مصرف می کنیم.این دانه روغنی برای بدن ما بسیار مفید می باشد.تنظیم فشار خون و کلسترول بدن از فواید مهم تخمه آفتابگردان است. به عنوان منبع غنی ویتامین E ( 80 درصد از نیاز روزانه ی بدن در یک چهار فنجان ) ، دانه ی آفتابگردان به کاهش التهابات خطرناک ، که منجر به بروز بیماری های حاد می شود ، کمک می کند.

 

محققان اخیرا کشف کرده اند درصد بالای التهاب در بدن ، با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی ارتباط دارد . همچنین التهاب ، موجب بروز بیماری های خطرناکی مثل سرطان ، دیابت و حتی بیماری های حاد اعصاب مثل آلزایمر و پارکینسون ، می شود.مصرف منظم دانه های آفتابگردان به ایجاد تعادل در سطح کلسترول خون کمک می کند و فشار خون را تنظیم می نماید.

 

دانه ی آفتابگردان سرشار از آنتی اکسیدان و ترکیبات ضد التهاب است که موجب کاهش میزان رادیکال های آزاد در بدن و همینطور کاهش استرس اکسید کننده می شود. بر اساس مطالعات اخیر ، فیتواسترول های مفید موجود در آجیل و دانه ها ، بیشترین فراوانی را در دانه های آفتابگردان دارد . فیتواسترول مسئول کنترل سطح کلسترول در بدن و یکی از بهترین ترکیبات در حفظ سلامت قلب می باشد.

 

پیشگیری از سرطان

مطالعات نشان می دهند مصرف دانه های آفتابگردان ، همراه با رژیم غذایی سالم ، در پیشگیری از سرطان بسیار مفید است.مواد مغذی موجود در دانه ی آفتاب گردان ترکیبات شیمیایی بازدارنده ای را در خود جای داده اند که سرطان را در مراحل اولیه کنترل کرده و رشد آن را متوقف می سازد. آنتی اکسیدان های موجود در آفتابگردان برای بازسازی سلول های DNA مورد استفاده قرار می گیرند.

 

همین موضوع دانه ی آفتابگردان را به یکی از بهترین مواد غذایی ضد سرطان ، که برای پیشگیری از بازگشت این بیماری نیز مفید است ، تبدیل می کند.در دانه ی آفتابگردان آنتی اکسیدانی به نام سلنیوم وجود دارد که به طور خاص از سرطان سینه پیشگیری می کند. سلنیوم همچنین قادر به سم زدایی بدن از سلول های آسیب دیده و مضر می باشد.

 

این آنتی اکسیدان تکثیر سلول های سرطانی را متوقف می سازد و رشد آنها را ، از طریق تخریب سلول های خودی ، معکوس می نماید.

 

بهبود عملکرد غده ی تیروئید

تقریبا ۲۷ میلیون امریکایی از بیماری های تیروئید رنج می برند. در این زمینه بانوان و سالمندان بیشترین آسیب پذیری را دارند. یکی از عوامل اصلی بروز اختلالات تیروئیدی ، از جمله کم کاری و یا پر کاری تیروئید ، فقر سلنیوم است. اما خوشبختانه دانه ی آفتابگردان یکی از غنی ترین منابع سلنیوم محسوب می شود.

 

غده ی تیروئید مسئول تنظیم دمای بدن ، تپش قلب ، تولید پروتئین و کنترل سوخت و ساز بدن می باشد . البته اینها تنها بخشی از عملکرد غده ی تیروئید است. بنابراین بیماری تیروئید با علایم گوناگونی خود را نشان می دهد. از جمله ی این علایم می توان به افزایش وزن ، خستگی ، تغییرات غیر عادی دمای بدن و غیره اشاره کرد. البته تشخیص اختلالات تیروئیدی بدون آزمایش بسیار سخت است .

 

یکی از عوامل کلیدی کنترل اختلالات تیروئیدی بدون دارو ، مصرف میزان مناسبی از سلنیوم و ید در رژیم غذایی روزانه می باشد.

 

کمک به مبارزه با پوکی استخوان ، ضعف استخوان ها و گرفتگی عضلات

میزان زیادی از منیزیم در دانه ی آفتابگردان وجود دارد . منیزیم ماده ی معدنی مهمی است که بسیاری از فقر آن ، به دلیل رژیم غذایی نامناسب ، رنج می برند. منیزیم نقش های حیاتی زیادی ، از جمله کمک به جذب و تعادل کلسیم و پتاسیم ، کمک به سلامت قلب و حفظ فشار خون سالم ، ایفا می کند.

 

این ماده ی معدنی به طور خاص مسئول حفظ سلامت استخوانها و پیشگیری از بیماری هایی مثل پوکی استخوان است. علاوه بر این منیزیم به لخته شدن خون برای جلوگیری از خونریزی هنگام جراحت کمک می کند. سردرد های میگرنی ، یبوست ، خستگی مزمن و حتی اختلالات عصبی مثل افسردگی و اضطراب با منیزیم رو به بهبودی می روند.

 

برقراری تعادل در قند خون و کمک بهبود دیابت

رژیم غذایی سرشار از آجیل و دانه ها قند بالای خون را کاهش می دهد . افزایش قند خون احتمال بروز بیماری های خود ایمنی ، از جمله دیابت ، را نیز افزایش می دهد . تجربه نشان می دهد افرادی که در رژیم غذایی آنها میزان زیادی از دانه ها ، ازجمله آفتابگردان ، وجود دارد ، قادر به مبارزه با بیماری های ناشی از قند بالا هستند.

 

بهبود سلامت پوست

مطالعات نشان می دهند آنتی اکسیدان ویتامین E به طور خاص برای حفظ جوانی و طراوت پوست بسیار مفید است . دانه ی آفتابگردان علاوه بر ویتامین E میزان زیادی اسید چرب مفید را در خود جای داده که پوست را در برابر نور آفتاب و آلودگی ، مرطوب نگه می دارد.