پارس ناز پورتال

تخم شربتی بهترین جایگزین برای کلسیم شیر

تخم شربتی بهترین جایگزین برای کلسیم شیر

تخم شربتی بهترین جایگزین برای کلسیم شیر 

تخم شربتی اضافه بر رفع تشنگی و خواص بسیار زیادی که در خود دارد می تواند برترین جایگزین برای کلسیم موجود در شیر غذایی باشد. اکثر بزرگسالان فکر می کنند شیر برای‌شان خوب هست، چون از کودکی همه ي وقت به انها گفته شده که نوشیدن شیر برای تقویت استخوان‌ها و حفظ سلامت‌شان لازم هست، در واقع همۀ‌ي ما شیر را برترین منبع کلسیم می دانیم.

 

اما واقعیت این هست که شیر، آنقدرها هم که فکر می کنیم سالم و خوب نیست و افراد بزرگسال به اندازه‌ي کودکان از فواید شیر بهره نمیبرند. تحقیقات زیادی نشان داده که حتی ممکن هست شیر برای ما زیان آور هم باشد!مثلا، کمتر از ۴۰ درصد افراد روی کره‌ي زمین میتوانند شیر را به خوبی هضم کنند و تنها ۵ درصد از آسیایی‌ها می توانند شیر را خوب هضم کنند.

 

دلیلش هم این هست که شیر اکثر مناسب کودکان هست تا بزرگسالان. انسان در دوران کودکی میتواند لاکتوز ساخت کند، لاکتوز به تجزیه‌ي شیر کمک میکند، بنابراین شیر می تواند به خوبی گوارش شود. اما ژنی که لاکتوز ساخت میکند، با بالا رفتن سن، عملکردش متوقف می شود. اکثر افراد بعد از سن ۵ سالگی، دیگر لاکتوز ساخت نمی کنند!

 

این دانش اخیر باعث شده که مصرف شیر در سراسر جهان، کاهش چشمگیری پیدا کند. مثلا طی بیست سال قبل، فروش شیر در بریتانیا، ۳۰ درصد افت داشته هست

 

جایگزینی برای شیر

خوشبختانه تخم شربتی میتواند یک جایگزین شگفت‌انگیز برای شیر باشد چون تقریبا به اندازه‌ي شیر کلسیم دارد. یعنی تخم شربتی برای استخوان‌هاي شما فوق‌العاده خوب هست و بدن شما خیلی راحت‌تر میتواند آن را هضم کند!

 

پژوهش‌ها نشان داده که سه قاشق غذاخوری تخم شربتی، حاوی ۲۳۳ میلی‌گرم کلسیم هست که تقریبا به اندازه‌ي کلسیمی هست که در یک فنجان شیر وجود دارد «۲۹۹ میلی‌گرم». شما باید هرروز ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم دریافت کنید، بنابراین سه قاشق غذاخوری تخم شربتی، تقریبا یک چهارم نیاز هرروز‌ي شما به کلسیم را فراهم سازی میکند.

 

اما فواید تخم شربتی به همین‌جا ختم نمیشود؛ دلایل چندان دیگری هم برای الویت داشتن تخم شربتی نسبت به شیر وجود دارد. همان طور که گفته شد دانه‌هاي تخم شربتی بسیار راحت‌تر از شیر هضم می شوند و تحقیقات JAMA Internal Medicine Journal نیز نشان داده که مصرف پروتئین گیاهی میتواند ریسک مرگ ناشی از مریضی‌هاي قلبی و عروقی را کاهش بدهد.

 

در این مطالعه دانشمندان دریافتند جایگزین کردن پروتئین‌هاي حیوانی با پروتئین‌هاي گیاهی می تواند ریسک مرگ و میر ناشی از تقریبا هر دلیلی را کاهش بدهد! که این هم بدون تردید علت قانع‌کننده‌ي دیگری برای ترجیح دادن تخم شربتی به شیر باشد.

 

سایر فواید تخم شربتی

مصرف مرتب تخم شربتی امتیازات زیادی برای شما دارد که در این جا ۵ تا از اصلی‌ترین انها را برای‌تان می گوییم.

 

جلوگیری از پیری پوست

محققان مکزیکی اخیرا دریافتند که دانه‌هاي تخم شربتی، حاوی مقادیر بسیار زیادی آنتی‌اکسیدان میباشند؛ دو برابر چیزی که قبلا گفته می‌شد! معلوم شد این آنتی‌اکسیدان‌ها می توانند فعالیت ۷۰ درصد از رایکال‌هاي آزاد را متوقف کنند، رادیکال‌هاي آزادی که به پوست آسیب میزنند و علائم پیری را دربر دارند.

 

تقویت سلامت سیستم گوارشی

دانه‌هاي تخم شربتی فیبر زیادی دارند؛ تقریبا ۱۱ گرم در هر ۳۰ گرم! یک وعده تخم شربتی دارای تمام مقدار فیبری هست که در یک روز به آن نیاز دارید. پس تخم شربتی می تواند به سلامت سیستم گوارشی‌تان کمک کند.

 

کمک به درمان دیابت

دانشمدان دانشگاه لیتورال دریافتند دانه‌هاي تخم شربتی میتوانند به جلوگیري از ناهنجاری‌هاي متابولیکی، مثل مقاومت انسولینی، کمک کنند، زیرا حاوی مقادیر زیادی آلفالینولنیک اسید و فیبر میباشند. این اختلالات متابولیکی می توانند باعث ابتلا به دیابت شوند، بنابراین شما میتوانید با مصرف تخم شربتی، به سمت کاهش علائم دیابت قدم بردارید.

 

کمک به عضله سازی و کاهش وزن

دانه‌هاي تخم شربتی منبع فوق‌العاده‌اي از پروتئین میباشند، بنابراین میتوانند یک اسنک بسیار ایده‌آل برای هر شخصی باشند که قصد عضله سازی و یا کاهش وزن دارد. تخم شربتی آنتی‌اکسیدان‌هایي دارد که می توانند جایگزین هر ماده‌ي مغذی شوند که بدن‌تان حین فعالیت‌هاي ورزشی از دست می دهد.

 

تقویت سلامت قلب

دانه‌هاي تخم شربتی، ضدالتهاب بوده و کلسترول خون را تنظیم می کنند، بنابراین راهی بسیار خوب برای افزایش سلامت قلب میباشند. تخم شربتی می تواند احتمال مریضی‌هاي قلبی و عروقی را کاهش بدهد.