پارس ناز پورتال

خاصیت های مفید تخم هندوانه برای سلامتی

خاصیت های مفید تخم هندوانه برای سلامتی

خاصیت هاي خوب تخم هندوانه برای سلامتی 

فواید مهم تخم هندوانه را برای پوست و مو و سلامت کلی بدن نقل مي کنیم تا بدانید این تخمه چقدر برای شما خاصیت خوب دارد.هندوانه میوه‌اي بی‌نهایت پرطرفدار هست. هرچند همۀ‌ي ما از خوردن این میوه‌ي روح‌بخش شیرین لذت مي‌بریم، اما معمولا تخمه‌هاي ریزی راکه درون آن اکران هست دور مي‌ریزیم بدون این‌که فواید آن را برای سلامتی درک کنیم یا بدانیم.

 

این تخمه‌ها سرشار از مواد مغذی از جمله اسیدهای چرب، پروتئین‌هاي ضروری، و تعداد زیادی از مواد معدنی هست. این تخمه‌ها سرشار از ویتامین B مثل تیامین، نیاسین، فولات و مواد معدنی مثل منیزیم، پتاسیم، منگنز، آهن، روی، فسفر و مس هست. در کنار این ها تخمه هندوانه منبعی فوق‌العاده برای کالری هست و ۱۰۰ گرم از آن حدود ۶۰۰ کالری فراهم سازی مي‌کند.

 

تخمه هندوانه که در زبان هندی “تاربوج که بیج” نامیده مي‌شود، در آشپزی‌هاي آسیایی و خاور میانه‌اي بهره گیری مي‌شود. تخمه هندوانه‌ي تفت‌داده بعنوان تنقلات مصرف مي‌شود یا بعنوان چاشنی سالاد بهره گیری مي‌شود. در نیجریه نیز از آن در بعضی سوپ‌ها بهره گیری مي‌شود. روغن تخمه هندوانه از این تخمه گرفته مي‌شود که برای مو و پوست شما خوب هست. در یک جمله تخمه هندوانه قابل خوردن هست و مي‌تواند یک انتخاب‌ي سالم باشد.

 

در ادامه مهم ترین فواید تخمه هندوانه برای سلامتی آمده هست:همان‌طور که قبلا گفته شد، تخمه هندوانه منبعی غنی برای مواد مغذی و معدنی هست و برای همین نباید دور ریخته شود. این تخمه‌ها پوسته‌ي سختی دارد بنابراین گذشته از بلعیدن باید آن را بجوید تا محتوای مغذی آن را دریافت کنید. بعضی از فواید هندوانه برای سلامتی در ادامه آمده‌هست.

 

۱. بدن شما به آمینو اسید احتیاج دارد اما بعضی آمینو اسیدهای ضروری از قبیل آرژنین و لیزین هست که بدن به خودی خود نمی تواند آن ها را ساخت کند و باید از منابع غذایی فراهم سازی شوند. تخم هندوانه حاوی بعضی از این آمینو اسیدهای ضروری از قبیل اسیدهای تریپتوفان و گلوتامین هست. لیزین به جذب کلسیم کمک مي‌کند

 

تا تشکیل کلاژن و بافت‌هاي پیوندی را در بدن تسهیل کند، در حالی‌که آرژنین سوخت و ساز بدن، دستگاه قلب و عروق، و سلامت جنسی را بهبود مي‌بخشد.

 

۲. تخم هندوانه منبعی خوب برای منیزیم هست و ۱۰۰ گرم تخمه هندوانه ۱۳۹ درصد مقدار پیشنهاد‌شده در روز را فراهم سازی مي‌کند. منیزیم برای عملکرد طبیعی قلب، حفظ فشار خون عادی، تقویت فرآیند سوخت و ساز و ساخت پروتئین حیاتی هست. این غذایی برای درمان مریضی قلبی عروقی و فشار خون بالا نیز خوب هست و در کنار آن دیابت را نیز بازرسی مي‌کند.

 

۳. تخمه هندوانه حاوی لیکووپن هست که برای چهره‌تان خوب هست و به بهبود باروری مردان نیز کمک مي‌کند.

 

۴. این تخمه منبعی فوق العاده برای مولتی ویتامین B هست و مي‌تواند جایگزین بعضی مکمل‌ها باشد. ویتامین B موجود در تخمه هندوانه شامل نیاسین، فولات، تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B۶، و اسید پانتوتنیک هست. ویتامین‌هاي B برای حفظ سلامت خون، دستگاه عصبی و واکنش دفاعی موثر ضروری هست.

 

۵. مي‌توان از این تخمه‌ها برای درمان دیابت بهره گیری کرد. یک مشت تخمه هندوانه را به مدت ۴۵ دقیقه در یک لیتر آب بجوشانید، درب قابلمه را بپوشانید. این ترکیب باید هرروز مثل چای مصرف شود.

 

۶. تخم هندوانه در بازیابی سلامت بعد از مریضی موثر هست و حافظه‌تان را قوی مي‌کند.

 

۷. تقریبا نصف یک تخم هندوانه حاوی مقدار روغنی هست که ۲۰ درصد آن اسید چرب اشباع و باقی آن چربی‌هاي غیراشباع از جمله اسید چرب امگا۶ هست. یک فنجان تخمه هندوانه خشک‌شده تقریبا حاوی ۵۰ گرم چربی هست که ۸۰ درصد میزان پیشنهاد‌شده در روز را تشکیل مي‌دهد. برای همین تخمه هندوانه منبعی مهم برای کالری و انرژی هست.

 

۸. کمبود پروتئین کاملا متعارف هست و مریضی‌هایي مثل ماراسموس و کواشیورکور در کشورهای فقیرتر جهان منجر مي‌شود. تخمه هندوانه میزان زیادی پروتئین دارد و مي‌تواند برای مبارزه با کمبود پروتئین بی‌نهایت خوب باشد. یک فنجان تخمه هندوانه خشک‌شده حدود ۳۰ گرم پروتئین فراهم سازی مي‌کند.

 

پروتئین و آمینو اسیدهای آن برای رشد و ترمیم عضلات، پوست، و بافت‌هاي پیوندی و نیز برای ساختن آنزیم‌ها حیاتی هست. هم‌چنین پروتئین برای داشتن ناخن‌هایي بلند و مقاوم لازم هست.

 

۹. دمنوش تخمه هندوانه بعنوان یک ادرارآور طبیعی عمل مي‌کند. مي‌توان از آن برای پاکسازی کلیه بهره گیری کرد. ادوارد کیسی شخصی بود که این دمنوش پرطرفدار را در دهه‌ي ۱۹۴۰ درست کرد. مي‌توان از این دمنوش برای درمان افرادی که از عفونت‌هاي ادراری رنج مي‌برند و نیز برای دفع سنگ کلیه بهره گیری کرد.

 

۱۰. نوشیدن دمنوش تخمه هندوانه مي‌تواند برای سلامت قلب و عروق کاملا خوب باشد. این تخمه‌ها حاوی مقداری زیادی منیزیم هست. این ماده‌ي معدنی به تثبیت فرآیندهای سوخت و ساز و اطمینان از عملکرد عادی قلب کمک مي‌کند.

 

۱۱. چربی‌هاي سالم موجود در تخمه هندوانه، از جمله اسید چرب امگا۶ و PUFA، به کاهش میزان کلسترول زیان آور LDL در خون کمک مي‌کند. این در درازمدت خطر مریضی‌هاي قلبی و دیگر مشکلات سلامتی را کاهش مي‌دهد.

 

فواید تخمه هندوانه برای پوست

اضافه بر فوایدی که برای سلامتی دارد، تخمه هندوانه برای پوست شما نیز خوب هست. تخمه هندوانه که سرشار از مواد مغذی از قبیل اسیدهای چرب غیراشباع مثل اولئیک اسید و لینولئوم هست، پوست شما را سالم و از درون شفاف نگه مي‌دارد. بعضی از فواید این تخمه برای پوست در ادامه آمده هست.

 

۱۲. اسیدهای چرب غیراشباع در تخمه هندوانه پوست را مرطوب، نرم، محکم، و خوش رنگ نگه مي‌دارد و از آکنه و دیگر اختلالات پوستی پیشگیري مي‌کند.

 

۱۳. تخم هندوانه از نشانه‌هاي پیری پیش گیری مي‌کند چون حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و روغن‌هایي هست که باعث مي‌شود پوست‌تان جوان‌تر، سالم‌تر و شاداب‌تر به نظر برسد. این فواید با مصرف یک یا دو مشت تخمه هندوانه در هفته به‌دست مي‌آید.

 

۱۴. روغن تخمه هندوانه، که با عنوان روغن اوتانگا یا کالاهاری نیز شناخته مي‌شود برای پوست‌تان بی‌نهایت خوب هست. بافت نرم این روغن باعث مي‌شود منافذ پوست مسدود نشود، برای همین پوست‌تان را قادر مي‌سازد عملکردی عادی داشته‌باشد و یک مرطوب‌کننده‌ي فوق‌العاده هست. به دلیل خواص مرطوب‌کنندگی فوق‌العاده‌اش، روغن تخمه هندوانه بعنوان یکی از اجزای ضروری در روغن‌هاي کودک بهره گیری مي‌شود.

 

۱۵. هم‌چ نین روغن تخمه هندوانه سبوم، آلودگی، و چربی انباشته‌شده روی منافذ پوست راکه دلیل ایجاد آکنه و دادن ظاهری ناخوشایند به پوست شما هست، از بین مي‌برد.

 

۱۶. عصاره‌ي تخمه هندوانه رطوبت را در خود نگه مي‌دارد، برای همین با زوال پیری مقابله مي‌کند. این تخمه حالت ارتجاعی پوست‌تان را نیز جوان‌سازی مي‌کند.

 

۱۷. آلبوم‌ي گسترده‌ي مواد مغذی موجود در تخمه هندوانه از پوست شما در برابر بعضی سرطان‌هاي پوست و نیز عفونت‌ها محافظت مي‌کند.

 

فواید تخمه هندوانه برای مو

همان‌طور که قبلا گفته‌شد تخمه هندوانه دارای مقادیر زیادی پروتئین هست که مي‌تواند موی شما را سالم و درخشان نگه دارد. این پروتئین حاوی آمینو اسیدهای ضروری از قبیل لیزین، آرژنین، تریپتوفان، و گلوتامیک اسید هست که بدن شما برای سالم و قوی نگه داشتن مو به انها نیاز دارد.

 

۱۸. تخمه هندوانه تفت‌داده حاوی مس هست که در ساخت ملانین نقش دارد. همان‌طور که مي‌دانید ملانین پیگمنتی هست که برای مو و پوست شما رنگ فراهم مي‌کند.

 

۱۹. روغن تخم هندوانه اضافه بر فوایدی که برای پوست دارد، برای مو هاي بلند نیز قابل بهره گیری هست. همان‌طور که قبلا اشاره شد، این روغن بافت سبکی دارد که به آسانی بدون مسدود کردن منافذ پوست سر‌تان جذب مي‌شود. این روغن فواید رطوبت‌رسانی دارد و با حفظ سلامت پوست سر و مو رشد مو را بهبود مي‌بخشد.

 

۲۰. روغن تخمه هندوانه اسیدهای چرب ضروری راکه مو به آن نیاز دارد فراهم مي‌کند تا از شکنندگی آن پیشگیری کند و رطوبت آن را حفظ کند.

 

چگونه دمنوش تخمه هندوانه درست کنیم

ادوارد کیسی، مبدع این دمنوش پیشنهاد مي‌کند هر زمان ۲ لیتر از آن را درست کنید و در مدت ۲ روز مصرف کنید. برای اینکار به این موارد نیاز دارید:

 

۲ لیتر یا ۸ فنجان آب
۴ قاشق تخمه هندوانه، تازه و پودرشده

 

برای درست کردن دمنوش باید آب را با حرارت بالا بشویید. سپس آب داغ را روی تخمه‌ها در یک کاسه بریزید. بگذارید تخمه‌ها درون کاسه خیس بخورد. اجازه بدهید مخلوط خنک شود و سپس آن را صاف کنید. دمنوش آماده‌ي مصرف هست. مي‌توانید آن را تا ۴ بار در روز مصرف کنید.

 

آن‌چه باید در دلیل داشته‌باشید

 به گزارش پارس ناز مصرف دمنوش تخم هندوانه فوایدی دارد، اما نباید در آن زیاده‌روی کنید. کیسی پیشنهاد مي‌کند این دمنوش را به مدت طولانی هر روز مصرف نکنید. اگر داروی عفونت کلیه مصرف مي‌کنید، بدون مشورت با دکتر مصرف دارو را قطع نکنید.