پارس ناز پورتال

دلیل ایجاد ترشحات سفید رنگ در واژن خانم ها

مجموعه : بهداشت زنان
دلیل ایجاد ترشحات سفید رنگ در واژن خانم ها

علت ایجاد ترشحات سفید رنگ در واژن خانم ها 

واژن خانم ها به علت رطوبتی که دارد مي تواند محل خوبی برای رشد قارچ ها باشد مثل انواع قارچ هاي پنیری سفید رنگ که در این ناحیه رشد و تکثیر مي شوند. حدود هفتاد و پنج درصد خانم ها در طول زندگی حداقل یکبار دچار عفونت پنیری واژن مي شوند. بعضی خانم ها چندین بار دچار عفونت مي شوند و این عفونت پنیری در تمام سنین دیده مي شود.

 

چه چیزی باعث عفونت پنیری واژن مي شود؟

عفونت پنیری واژن در اثر رشد قارچ کاندیدا یا پنیر یا مخمر ایجاد مي شود. مقدار کمی از این مخمر و سایر اورگانیسم ها به طور طبیعی در واژن، سیستم گوارشی و دهان دیده مي شوند. عفونت مخمر هنگامی اتفاق میوفتد که تعادل اورگانیسم ها در واژن به هم مي خورد و مقدار مخمر چندان مي شود که باعث عفونت مي شود.

 

عفونت پنیری واژن معمولا گذشته و بعد از پریودی دیده مي شود. بعضی شکلهای عفونت پنیری سخت تر درمان مي شوند و به وسیله سایر عفونت ها ایجاد شده اند. اگر پس از مدتی بهبود نیافتید با دکتر خود صحبت کنید تا این نوع از عفونت ها را بررسی کند.

 

تعادل اورگانیسم ها در واژن به روشهای زیر تغییر مي کند:

 

آنتی بیوتیک ها زیرا باکتری هاي نرمال داخل واژن را از بین مي برند و به مخمرها اجازه رشد مي دهند.

 

وزن بالا
دیابت
بارداری
عفونت ایدز
استروئیدها
قرص هاي ضدبارداری

 

لباس زیر تنگ که نایلونی هست و باعث تجمع رطوبت و گرما مي شود «به خصوص در تابستان».

 

علائم عفونت پنیری واژن چیست؟

علائم اصلی عفونت پنیری واژن خارش و ترشحات واژن هست. ترشحات معمولا غلیظ، سفید و پنیری هست. ترشحات بی بو هست. علائم دیگر شامل سوزش، قرمزی و خارش واژن مي باشد. عفونت شدید باعث تورم نیز مي شود. گاهی خانم ها در هنگام ادرار احساس درد نیز دارند.نزدیکی جنسی از طریق واژن نیز به دلیل تورم واژن دردناک هست.

 

تشخیص عفونت پنیری واژن

دکتر مشابه اي از ترشحات واژن را بر مي دارد و زیر میکروسکوپ بررسی مي کند و به دنبال مخمرهای رشد کرده مي گردد. همین طور آزمایشاتی برای بررسی ترشحات انجام مي شود. دکتر پرونده پزشکی شما را بررسی مي کند و سابقه عفونت را ببرسی مي نماید.

 

درمان عفونت پنیری واژن

عفونت را مي توان با مصرف قرص هاي غذایی یا کرم هاي واژینال یا قرص هایي که داخل واژن مي گذارید و حل مي شود درمان کرد. دکتر شما روشهای درمان را برای شما توضیح مي دهد و روشی که برای شما مناسب تر هست را نیز اعلام مي کند. در صورتی که نخواهید از کرم برای داخل واژن بهره گیری کنید، قرص برای شما مناسب هست.

 

بعضی کرم هاي ضد مخمر واژینال در داروخانه ها بدون تجویز دکتر وجود دارند. بعضی دیگر نیز با تجویز دکتر ارائه مي شوند. اگر از کرم بهره گیری مي کنید نباید از تامپون در طول درمان بهره گیری کنید زیرا قرص را جذب مي کند و تاثیر آن را کاهش مي دهد.بعضی قرص هاي ضد مخمر پایه روغن، کاندوم ها را ضعیف مي کنند. با دکتر در خصوص نزدیکی جنسی یا بهره گیری از کاندوم صحبت کنید.

 

یادآوری: به گزارش پارس ناز  بدون مشورت با دکتر قرص هاي ضد مخمر بهره گیری نکنید مگر اینکه عفونت پنیری بیش از یکبار توسط دکتر تشخیص داده شده باشد و این بار نیز علائم آن را تشخیص دهید. این قرص ها به مقابله با سایر عفونت هاي واژینال مثل عفونت هاي باکتریایی که نیاز به قرص دارد، نمی‌پردازند. برای اینگونه عفونت ها به قرص هاي دیگری نیاز دارید.

 

آیا عفونت پنیری واژن مي تواند مشکلی جدی ایجاد کند؟

 

عفونت پنیری مشکلی جدی برای سلامتی ایجاد نمیکند. اما خود عفونت آزاردهنده هست و باید هر چه سریع تر درمان شود.

 

آیا مي توانم کاری انجام دهم تا از عفونت پنیری واژن پیشگیری کنم؟

 

مي توانید با روشهای زیر احتمال عفونت پنیری واژن را کاهش دهید:

 

از محصولات واژینال به هیچ وجه بهره گیری نکنید.
لباس زیر پنبه اي و شلوارهای گشاد بپوشید.
لباسهای خیس را به سرعت عوض کنید.
آنتی بیوتیک را فقط پس از تجویز دکتر بهره گیری کنید.

 

مصرف هرروز یک فنجان ماست احتمال عفونت پنیری واژن را کاهش مي دهد. اما به یاد داشته باشید که مصرف ماست به تنهایی از عفونت پنیری واژن پیش گیری نمیکند. اگر آنتی بیوتیک مصرف مي کنید و عفونت پنیری دارید با دکتر صحبت کنید تا کرم هاي ضد مخمر یا قرص برای شما تجویز کند.

 

اگر عفونت پنیری واژن طولانی مدت باشد چه کاری انجام دهم؟

 

بعضی خانم ها هر ماه نزدیک پریودی دچار عفونت پنیری مي شوند. دکتر احتمالا پیشنهاد مي کند هر ماه پیش از عفونت پنیری قرص مصرف کنید. اینکار از بدتر شدن علائم پیشگیری مي کند. همین طور اگر به مدت طولانی دچار عفونت مي شوید باید به مدت شش ماه قرص هاي غذایی مصرف کنید. پیش از مشورت با دکتر هیچ گونه قرصی مصرف نکنید.

 

اگر چندان دچار عفونت پنیری مي شوید امکان دارد مشکلی مثل دیابت داشته باشید. با دکتر خود صحبت کنید و آزمایشات لازم را انجام دهید.