پارس ناز پورتال

ترکیب علم روانشناسی و دکوراسیون منازل

مجموعه : دکوراسیون
ترکیب علم روانشناسی و دکوراسیون منازل

ترکیب علم روانشناسی و دکوراسیون منازل 

وقتی دکوراسیون مطابق با علم روان شناسی چیده شود به نظر شما نتیجه چگونه خواهد بود؟ دیدنی هست بدانید که دکوراسیون اگر بر اساس آرام دادن به ذهن چیده شود واقعا خوب خواهد بود. اگر رنگ هاي وسایل منزل را طوری گزینش نمایید که بر روی روحیه و ذهن شما تاثیر مثبتی بگذارد چیدمان منزل را با رنگ هاي خوشحال و متنوعی بچینید

 

تا برای روحیه شما خوب باشد منزل مکانی هست که باید به آرامش برسید دکوراسیون و چیدمانی با رنگ هاي که به شما آرامش دهد ایده هاي برای شما عزیزان داریم هنگام صحبت از دکوراسیون و تزیینات داخلی، معمولا موضوع از دیدگاه زیباشناختی مورد بررسی قرار می گیرد؛ این که چگونه به جلوه‌اي دلخواه دست پیدا کنیم؟

 

کدام سبک چیدمان را الگو بدانیم یا چه گرایش‌هاي جدیدی در این اساس پدید آمده‌اند؟ ولی این ها فقط بخشی از پازلی را تشکیل میدهد که باید به‌درستی چیده شود.

ترکیب علم روانشناسی و دکوراسیون منازل

لغت و معنی!

یکی از مواردی که اغلب نادیده گرفته می شود درکی هست که از روانشناسی دکوراسیون در ناخودآگاه ما وجود دارد. باور داشته باشیم یا نه، گزینه‌هایي که در مورد نحوه دکوراسیون مکانی که در آن کار، زندگی یا به هر صورتی گذران وقت می کنیم، تاثیر قابل ملاحظه‌اي روی احساسات و ادراک ما دارد.

 

بدین صورت لغت به معنا بدل میشود؛ معنایی که وسعت زیادی میگیرد. اگر می خواهید از حضور حس درست در فضایتان اطمینان حاصل کنید به نکته‌هاي روانشناسانه این حوزه دقت داشته باشید.

ترکیب علم روانشناسی و دکوراسیون منازل

خانواده 3 ‌نفره

در مورد تاثیر روانی رنگ‌ها بسیار گفته و در شماره‌هاي پیشین صحبت شده هست، ولی اهمیت این امر به‌قدری هست که باید همواره بر آن تاکید کنیم. بی‌شک گزینه‌هاي رنگی ما تاثیر فوق‌العاده‌اي بر حال و هوا یا به اصطلاح «مود» ما دارد و این امر یکی از چالش‌هاي مهم روانشناختی دکوراسیون برای طراح هست. ساده‌ترین شیوه، کاربرد یک آلبوم سه‌تایی از رنگ‌هاست.

ترکیب علم روانشناسی و دکوراسیون منازل

بزرگ‌ترین یا وسیع‌ترین اجزای دکوراسیون را به رنگ خنثی ولی دلخواه در نظر می گیریم؛ مثلا رنگ بژ. اجزای درجه 2 از نظر اندازه یا وسعت را به رنگ دلخواهی که آن را با رنگی خنثی مثلا سفید، ملایم کرده‌ایم کامل میکنیم؛ بعنوان مشابه فیروزه‌اي روشن و اجزای تزیینی کوچک‌تر یا تکی دیگر از قبیل یک مبل تکی، مجسمه، گلدان،

 

کوسن و … را با رنگی قوی و سرزنده که به فضا انرژی بصری و روانی خوشایندی می‌بخشد؛ مثل زرد طلایی یا نارنجی پرتقالی. از دیدگاه روانشناسی، این خانواده 3 نفره جذاب به نسبت یک خانواده تک‌رنگ به سلامت روان نزدیک‌تر هست.

ترکیب علم روانشناسی و دکوراسیون منازل

همانی هستم که میبینید

هنگام گزینه رنگ دیوارها به وسعتی که آن رنگ از فضا اشغال خواهد کرد دقت داشته باشید. از دیدگاه جامعه‌شناسی، هرگونه انتخابی در مورد رنگ و نحوه چیدمان وسایل به درک بهتر کارکرد فضا کمک کرده و درواقع به نوعی اطلاع‌رسانی می کند، ولی این تمام مقاله نیست و نکته مهم‌تری هم وجود دارد! ترکیب هر جزء از اجزای دکوراسیون و نحوه ساماندهی آن عاملی هست که از شخصیت، خواسته ، لذت و آرزوهای شما سخن می گوید.

ترکیب علم روانشناسی و دکوراسیون منازل

روح فضا

وقتی سوال «چگونه چیدمان کنیم؟» در مقابل شماست، شناخت و درک نیازمندی‌هاي روانی و درک احساسات انسانی اهمیت فوق‌العاده‌اي دارد. فرقی نمی کند که برای خودتان باشد یا برای مشتری، پاسخ به این ابهامات پایه و اساس کار هست. دانستن و درک آرزو و دلبستگی، توانایی یا ناتوانی‌هاي فرد

 

و کارکرد مورد نیاز و مطلوب فضا برای رسیدن به نتیجه قابل قبول مهم هست. مهارت‌هاي روانشناختی چه در مورد شخص خود و اعضای خانواده‌تان و چه در مورد مشتری به بالا بردن کیفیت کار اجرایی کمک می کند. چیدمان بخش‌هاي گوناگون فضا چگونه باید باشد تا جوابگوی نیازهای متفاوت بوده و کارایی مناسب را فراهم آورد؟ شناخت روانشناسانه محیط، روح حاکم بر آن را زنده و سیال نگه می‌دارد.

ترکیب علم روانشناسی و دکوراسیون منازل

حوزه‌هاي سه‌گانه

تاثیر روانشناسانه فضا در 3 حوزه قابل بررسی هست:

1- رفتار یا عملکرد: شکل هندسی فضا یا اتاق، میزان وجود نور طبیعی و مناسب برای انجام کار- هر نوع کاری از قبیل مطالعه، انجام تکالیف، آشپزی و … ـ روی رفتار و عملکرد و میزان بازدهی مثبت ما تاثیرگذار هست.

 

2- احساسات: گزینه رنگ، رابطه با فضای بیرون و طبیعت از راه پنجره و محل قرارگیری آن در اتاق و حضور نمادها و اشیای سمبلیک فردی که نشان‌دهنده شخصیت و آمال ماست روی احساسمان از بودن در آن مکان تاثیرگذار هست.

ترکیب علم روانشناسی و دکوراسیون منازل

3- ادراک: شامل هوشیاری حسی ما از عوامل و عناصر محیطی موجود در فضا می شود. برای مثال درک بافت سطوح وسایلی که در اطرافمان هست؛ مثلا این که نرم هست یا زبر، صیقلی یا مات؟ مبلمان دارای چه ویژگی هست؟ آیا حسی از راحتی با خود دارد یا برعکس خشک و رسمی هست؟

 

طراحی آن به ما چه میگوید؟ یا این که در طراحی فضا به وجه خصوصی آن که بتوان بدون مزاحمت بر احساسات و جنبه‌هاي درونی و تفکرات خود متمرکز شد، پرداخته شده هست؟ و بسیاری موارد دیگر بر دریافت ما از یک مکان تاثیرگذار هست. وجه دیگر درک فضا میتواند به توهم مثبت وسعت فضا ، کمک کند.

 

اگر می خواهید فضایتان از لحاظ دیداری بزرگ‌تر به نظر برسد، چاره کار بهره گیری از مبلمان کوچک‌تر و باریک‌تر هست. نصب یک آینه بزرگ روی دیوار پشتی مبلمان و ایجاد عمق مجازی نیز شما را به این هدف نزدیک میکند. آویزان کردن وسایل تزیینی روی دیوارها، هم چنین به کار بردن رنگی گرم برای تزیین فضا، درک صمیمانه‌اي از فضا به ما می‌بخشد.

 

چیدمان نزدیک به هم مبلمان و صندلی‌ها و حضور نورهای محیطی مثل آباژور نیز به ایجاد فضای دوستانه کمک می کند. این که با گزینش‌هاي خود بعنوان یک دکوراتور باعث چه دریافتی از فضا از طرف مخاطبان می شویم و چه ادراکی از آن را منتقل میکنیم، مسئولیت ماست.

 

این تاثیرات در زندگی روزمره قابل چشم‌پوشی نبوده و بسیار حقیقی و مهم هست. مقاله دیگر اختیار و ملاک گزینه وسایل، رنگ‌ها و مدل اشیایی هست که برمی‌گزینیم و تا حد زیادی در این باره آزادی عمل داریم.

ترکیب علم روانشناسی و دکوراسیون منازل

فلسفه‌هاي دکوری

در این اساس، 2 دیدگاه مشهور و باستانی و در عین حال کاربردی از گذشتگان برای ما به یادگار مانده هست: فنگ‌شویی و واستو شاسترا که هر دو بر نحوه درست چیدن وسایل و گزینه صحیح آن ها به منظور دست یافتن به برترین کیفیت جسمی و روانی در فضاهایی که زندگی می کنیم، می پردازند.

ترکیب علم روانشناسی و دکوراسیون منازل

4 مورد خاص…

هنگامی که وارد فضایی میشویم، 4 مورد خیلی زود دقت ما را به خود جلب می کند:

 

1- کارکرد: آیا فضا با نیازهای ما مطابقت دارد و انها را برآورده میکند؟

2- ارزش مالی: آیا هزینه‌اي که برای آن شده خوب بوده هست؟

 

3- وجه سمبلیک: آیا احساسات ما را برمی‌انگیزد و با آن هماهنگی دارد و برای به‌وجود آوردن حس همراهی و همدلی، از چه اشیا، لوازم و مبلمانی بهره گیری کرده‌اند؟

ترکیب علم روانشناسی و دکوراسیون منازل

4- نشانه: آیا موارد بهره گیری شده در دکوراسیون، حالتی شخصی و فردی دارد یا حالتی عمومی و معمولی؟ مثلا آشپزخانه‌اي که روی در یخچال آن عکسهایی از افراد خانواده، دوستان و یادگاری‌ها و… قرار دارد، فضای بسیار صمیمانه‌تری برای همۀ ایجاد میکند تا آشپزخانه‌اي مدرن و مینیمالیستی و بیش از اندازه خلوت. انرژی مثبت جاری در فضا با حضور اشیا و رنگ‌ها به افراد منتقل می شود و حال و هوای دلنشین‌تری برای ساکنان فراهم می‌آورد.