پارس ناز پورتال

بهترین روش های ترک اعتیاد شدید به گوشی موبایل

بهترین روش های ترک اعتیاد شدید به گوشی موبایل

بهترین روش های ترک اعتیاد شدید به گوشی موبایل 

برخی افراد مدام در حال نگاه کردن به گوشی خود میباشند و از بازی کردن گرفته تا مدام چک کردن شبکه هاي مجازی کل وقت انها را اشغال کرده هست. اعتیاد به گوشی معضل انسان امروز هست. پدیده‌اي که وابستگی بیش از اندازه آن می تواند فرصت انجام کارهای دیگر را در فعالیت‌هاي هرروز ما بگیرد.

 

هر چه اکثر به سمت دنیای تکنولوژی پیش میرویم و در این دهکده جهانی گشت و گذار می‌کنیم.عبارت«دنیای مجازی» اکثر هویت خودش را از دست می‌دهد. به اندازه اي که گاه کمیت حضور انسان‌ها در فضای سایبری از رفت و آمد در دنیای واقعی پیشی میگیرد و این دنیای مجازی هست

 

که برای کاربرها رنگ و بوی واقعی میگیرد؛ تا جاییکه تلفن هاي همراه را می‌توان جزء جدانشدنی انسان امروز دانست، وسیله اي که انقدر صاحبانش را در خود غرق می‌کند که دیگر اجازه و زمانی برای سایر فعالیت هاي لازم و روزمره به جا نمیگذارد.

 

احتمالا برای شمار زیادی از شما پیش آمده که با خانواده در یک منزل و زیر یک سقف باشید، اما به جای صدا کردن و مصاحبه با شخص مورد نظرتان در همان منزل و زیر همان سقف ترجیح داده اید تا با ارسال کردن پیغام در تلگرام و واتس آپ پیامتان را به او منتقل کنید یعنی انقدر به این وسیله کوچک توی دستتان وابسته شده اید

 

که ترجیح می‌دهید ابتدایی ترین حرفهای یومیه را هم در همین شبکه هاي مجازی رد و بدل کنید. اعتیاد و وابستگی به گوشی هاي هوشمند در چند سال اخبر به قدری در میانمان همۀ گیر شده که بخش زیادی از فعالیت هاي خوب هرروز ما را تحت الشعاع قرار داده هست. گوشی هاي هوشمندی که نمیشود آنها را از زندگی حذف کرد ولی با رعایت برخی نکات می‌توان از وابستگی به آن کم کرد.

 

ساعت ها را کوک کنید
بدیهی ترین راهی که در ابتدا به ذهن می‌رسد این هست که ساعات زمانی اي راکه صرف وقت گذرانی با گوشی می‌کنید محدود نمایید. یکی از روش هایي که می‌شود از آن بهره گیری کرد این هست که ساعت اخطار گوشی تان را فعال کنید. بعنوان مثال طی یک قرارداد شخصی، برنامه ریزی هرروز داشته باشید، کوشش کنید مطابق با آن شبانه روزتان را جلو ببرید و در راستای آن خودتان را در یک محدوده زمانی خاص مجاز به بهره گیری از گوشی کنید.

 

به خودتان هدیه دهید

یکی از روش هایي که در کم کردن وابستگی میتوان از آن بهره گیری کرد و همۀ وقت} پاسخ گرفت، در نظر گرفتن هدیه و پاداش برای خودتان هست. این راه حل روشی هست که احتمالاً پیش پا افتاده به نظر برسد؛ اما تاثیرگذار هست به طور مثال در ازای هر شمار ساعتی که در بهره گیری از گوشی صرفه جویی میکنید میتوانید خودتان را به یک خرید ساده یا صرف یک وعده خوراکی خوشمزه مهمان کنید.

 

گوشی را به طور کامل حذف نکنید

سنگ بزرگ همۀ وقت} علامت نزدن هست. برای همین اگر عزمتان را جزم کردید تا کمتر خودتان را در شبکه های مجازی غرق کنید آهسته و پیوسته پیش بروید . این ضرب المثل را فراموش نکنید که تب تند زود عرق میکند؛ پس این روش را از ذهنتان بیرون کنید که بخواهید به طور کلی گوشی را کنار بگذارید

 

چون مدت زمان زیادی طول نمی‌کشد که قید تصمیم تان را می‌زنید و مجدد رویه قبلی را پیش میگیرید. از سوی دیگر این که قطع کردن ناگهانی بهره گیری از گوشی باعث میشود که ناخودآگاه نگران و پریشان باشید. بنابراین بهتر هست که رفته رفته زمان بهره گیری را کم کنید بعنوان مثال اوایل روزی نیم ساعت، روزهای بعد روزی یک ساعت و اکثر

 

گوشی را دور از خودتان بگذارید

اگر در محل کار یا در منزل هستید کوشش کنید گوشی را جایی بگذارید که جلوی چشم و در معرض دید شما نباشد یا ترجیحا آن را روی حالت بی صدا بگذارید تا صدای پیام هاي پرشماری که مدام به تلگرام واتس آپ و … می‌آید شما را وسوسه و در نهایت حواستان را از کار، مطالعه یا معاشرتی که دارید پرت نکند.

 

چه طور اعتیاد به گوشی را ترک کنیم؟

یکی دیگر از کارهایی که میتوان برای ترک اعتیاد به تلفن همراه انجام داد رفتن به کوه و کمر برای پیک نیک هست. یعنی مکان ها و مناطقی که به دلیل بکر بودنشان سرویس هاي مخابراتی و اینترنت پاسخ گو نیست برای همین هم خواه ناخواه بهره گیری از گوشی امکان‌پذیر نیست. اما اگر به سراغ این روش رفتید

 

برای این که سایر رفقا و آشناها را از نگرانی در بیاورید بد نیست که پیش از سفر در همان شبکه هاي مجازی که عضو هستید به آنها آگاهی رسانی کنید تا همگی باهم آسوده دلیل باشید.

 

افکارتان را عوض کنید
تغییر فکر شما باعث تغییر احساسات و رفتارهای شما میشود. به عبارت دیگر اگر تفکر خودتان را در مورد بهره گیری از تلفن همراه عوض کنید می‌توانید احساس راحتی کنید و کمتر از آن بهره گیری کنید. برای همین هر زمان وقتی این فکر به سرتان زد که اکثر از حد مجاز تلفن همراه چک کنید،

 

پیش از این که وارد عمل شوید این را در نظر داشته باشید که آیا واقعا چک کردن پیام هاي فان یک کانال تلگرامی یا یک صفحه در اینستاگرام در فاصله هاي زمانی کوتاه تا چه اندازه ضروری هست؟ یا اگر کمی دیرتر به سراغ آنها بروید چه رخداد خاصی در دنیای شما خواهد افتاد؟

 

به فکر انتخاب هاي جایگزین باشید

نخستین کاری که در این مرحله باید انجام دهید این هست که محرکها را بشناسید، یعنی چیزهایی که شما را به این موضوع سوق می‌دهند تا مدام زمان خود را با گوشی سپری کنید. وقتی این محرکها را شناختید به فکر انتخاب هاي جایگزین باشید یعنی چیزهایی که می تواند همان نیازها را برای شما برطرف کند.

 

بعنوان مثال اگر زمان زیادی را در گروه هاي گوناگون مجازی می گذرانید چون تمایل بیشتری برای داشتن ارتباط اجتماعی دارید؛ بهتر هست این زمان را صرف ارتباط ها و گپ وگفت هاي حضوری و چهره به چهر کنید.

 

خرج فرصت هاي از دست رفته را حساب کنید

 به گزارش پارس ناز وقتی شما زمان زیادی از وقت خود را صرف گشت و گذار در پیج هاي گوناگون اینستاگرام می‌کنید یا مدام پیام هاي کانال هاي تلگرامی را از یک گروه به گروه دیگر می فرستید به این فکر کنید که در ازای صرف کردن این زمان چه کارهای دیگر می توانستید انجام بدهید. از گپ و گفت با اعضای خانواده گرفته تا لذت مشاهده یک فیلم خوب یا رفتن به یک کلاس هنری

 

عادت هاي اخیر را کشف کنید

انسان‌ها به دلایل گوناگونی سراغ گوشی می‌روند که می تواند شامل بازی کردن، پیام ارسال کردن یا تماس هاي تلفنی باشد که در این میان برخی از آنها عادت هاي ضروری هست؛ مانند رد و بدل کردن ایمیل ها و تماس هاي کاری اما در این بین می‌شود عادت هایي را پیدا کرد که عمده ضروری نیست و می‌شود برای آن جایگزین در نظرگرفت؛ مانند بازی هاي موبایلی که برای جایگزین آنها میشود سراغ بازی هاي رومیزی و دست جمعی رفت.