پارس ناز پورتال

بعد از ترک سیگار بدن چه تغییراتی می کند؟

بعد از ترک سیگار بدن چه تغییراتی می کند؟

بعد از ترک سیگار بدن چه تغییراتی می کند؟ 

بعد از ترک سیگار مطمئنا تغییرات بسیار خوبی از نظر سلامت و ظاهر برای بدن پیش خواهد آمد. شما می توانید از همین امروز شروع کنید. متخصصین بارها و بارها نشان داده اند که سیگار کشیدن بر سلامت بدن تاثیرات منفی دارد. اما برای خیلی ها ترک سیگار یک چالش روانشناسانه بسیار جدی است

 

و هیچ انگیزه ای برای ایجاد چنین چالشی در زندگی خود نمی بینند. سبک زیندگی سالم مسئله ای بسیار مهم و حیاتی، بنابراین می خواهم اطلاعاتی را درباره اتفاقاتی که هنگام ترک سیگار برای بدن می افتد با شما به اشتراک بگذارم.

 

متخصصین مرکز کنترل و پیشگیری بیماری برای این که نشان دهند ترک یک عادت ناسالم در زندگی می تواند چه تاثیراتی بر انسان بگذارند داده هایی را جمع آوری کرده اند.شاید باورکردنش سخت باشد اما تنها ۲۰ دقیقه پس از اتمام آخرین سیگار تغییرات مثبتی در بدن ایجاد می شود که تاثیرش سال ها باقی می ماند.

 

 

۲۰ دقیقه پس از ترک

عملکرد قلب به حالت نرمال باز می گردد. مویرگ ها و شبکه های عروقی سلامت خود را باز می یابند. جریان خون بهبود پیدا می کند و حساسیت پاها و انگشت افزایش پیدا می کند.

 

۱۲ ساعت پس از ترک

سطح منواکسید کربن در خون کاهش پیدا می کند. و این در حالی است که سطح اکسیژن افزایش پیدا می کند. به طور کلی فرمول و ترکیب خون به حالت عادی باز می گردد.

 

از ۲ هفته تا ۳ ماه پس از ترک

خطر حمله قلبی کاهش پیدا می کند. نشانه های اعتیاد تنباکو ناپدید می شود. جریان خون در عروق محیطی بهبود پیدا می کند. بافت های ریه ترمیم می شوند و عملکرد آن ها بهبود پیدا می کند.

 

۱ الی ۹ ماه پس از ترک

سرفه ها و خس خس ناشی از سیگار کم می شود. ریه ها فرصت پیدا می کنند تا از مواد مضری که وارد بدن شده است رها شوند.

 

۱ سال

دیگر نیاز به سیگار احساس نمی شود. پوست رنگ و رو می گیرد و انعطاف پذیری آن بهتر می شود. خطر بیماری های ایسکمیک قلبی ۵۰ درصد کاهش پیدا می کند.

 

۵ سال

گردش خون کاملا به حالت نرمال باز می گردد. میزان خطر حمله قلبی در این افراد با افرادی که اصلا سیگار نمی کشند برابری می کند. کارکرد سیستم ایمنی و عصبی بدن نیز بهتر می شود.

 

۱۰ سال

خطر سرطان ریه بسیار کم می شود. همچنین خطر سرطان دهان، گلو، مری و سرطان کلیه و پانکراس نیز کاهش پیدا می کند.

 

۱۵ سال

اکنون میزان خطر ابتلا به بیماری های ایسکمیک قلبی و ابتلا به انواع سرطان در این افراد با افراد غیر سیگاری برابری می کند.