پارس ناز پورتال

ترک کردن شبکه های اجتماعی این فواید را دارد

ترک کردن شبکه های اجتماعی این فواید را دارد

ترک کردن شبکه های اجتماعی این فواید را دارد 

در حال حاضر اکثر وقت افراد در روز صرف گذراندن در شبکه های اجتماعی می شود کـه تقریباً در اکثر موارد سودی برای آنان ندارد. شبکه هـای مجازی فواید بی شماری در زندگی مـا می توانند داشته باشند. انها باعث میشوند با دوستان، خانواده و اطلاعات دنیای اطراف مان در رابطه باشیم. می توانیم از طریق شبکه هـای مجازی دوستان قدیمی

 

دانشگاهمان را پیدا کنیم، یک زبان اخیر یاد بگیریم و یا یک مربی خوبی پیدا کنیم. تمام این کارها را بدون این کـه از منزل بیرون بزنیم انجام میدهیم. ناگفته نماند کـه شبکه هـای مجازی مضراتی هم دارند و قادرند زندگی مـا را تحت سلطه خود بگیرند. انها باعث می شوند از زمان حال خود لذت نبریم

 

و بـه انها اعتیاد پیدا کنیم بطوری کـه خود مـا را فراموش می‌کنیم. تصور کنید اگر یک روز، یک هفته، یک ماه یا یکسال آن ها را کنار بگذاریم چـه اتفاقی خواهد افتاد؟

 

روابط عمیق خانوادگی

یکی از اولین فواید کنار گذاشتن گوشی گوشی برقراری روابط عمیق و تماس چشمی با اعضای خانواده و نزدیکان هست. اگر تنها یک هفته از تلفن همراه و اینترنت دور باشید بجای این کـه بی هدف در صفحات فیسبوک و اینستاگرام پرسه بزنید با بچه ها بازی میکنید و با همسرتان درمورد آینده برنامه ریزی می کنید.

 

با این کار اکثر می‌خوابید، اکثر باهم صحبت می کنید و وقت بیشتری برای هم دیگر دارید. با کنار گذاشتن آن ها اکثر از تاثیراتشان روی سلامت ذهن، جسم و روح آگاه میشوید.

 

احساس پشیمانی

وقتی بـه شبکه هـای مجازی عادت کرده باشید اگر یک روز آنرا کنار بگذارید در ابتدا احساس پشیمانی و ناراحتی میکنید. در چند روز اول احساس اضطراب و پشیمانی بـه سراغتان می آید. با از دست دادن گوشی مانند این هست کـه بخشی از خودتان را از دست داده اید اما باید با خودتان روراست باشید و امتحان کنید.

 

سازندگی اکثر

اگر میخواهید در کمترین زمان برترین بازدهی را داشته باشید اولین قدمی کـه باید بردارید این هست کـه شبکه هـای مجازی را کنار بگذارید. شبکه هـای مجازی وقت کش میباشند و دائما چک کردن آن ها برای شـما مشکل چند تکلیفی بوجود می آورد. چند تکلیفی باعث میشود کارهایی کـه میخواهید

 

انجام دهید همزمان بیشتری ببرد هم درست و صحیح انجام نشود. اگر دائم وسط کار بـه شبکه هـای مجازی سر بزنید میزان سازندگی شـما ۴۰ درصد کاهش می‌یابد. پس تنها روی یک چیز تمرکز کنید تا کارها رابه برترین نحو انجام دهید.

 

خواب بهتر

طبق معمول شبها وقت زیادی را در شبکه هـای مجازی و چت با دوستان می گذرانیم و این تاثیرات خطرناکی روی سلامت بدن دارد. تحقیقات نشان داده هست کـه نور آبی تلفن همراه با تاثیر روی ریتم شبانه روزی بدن الگوی خواب و سلامت بدن رابه هم می ریزد. پس بهتر هست گذشته از خواب گوشی و تبلت و تمام ابزارهای الکترونیک را کنار بگذاریم و بجای آن مطالعه کنیم یا مدیتیشن انجام دهیم.

 

زمان اکثر

کامنت گذاشتن یا دو بار تب کردن روی پست ها وقت زیادی نمیبرد اما تعداد دفعات سر زدن بـه شبکه هـای مجازی هست کـه وقت زیادی می برد. تصور کنید اگر این زمان را صرف کاری کنید کـه بـه آن علاقه دارید چـه اتفاقی می افتد. کنار گذاشتن شبکه هـای مجازی اضافه بر خواب بهتر فواید دیگری هم دارد. اکثر از خودتان مراقبت میکنید، با خودتان اکثر رابطه برقرار میکنید و آن زمان را صرف التیام سلامتی خود میکنید.

 

اعتماد بـه نفس اکثر

شبکه هـای مجازی رفته رفته اعتماد بـه نفس را از مـا گرفته و باعث افسردگی میشود. وقتی پست هـای آخرین سفر و عکس هـای باشکوه جسن عروسی، منزل هـای لوکس و تفریحات لاکچری دیگران را می بینید خودتان رابا انها مقایسه می کنید ودر نتیجه اعتماد بـه نفس تان را از دست داده

 

و دچار افسردگی میشوید. مردم عادت دارند فقط برترین لحظات زندگی خودرا در شبکه هـای مجازی بـه اشتراک بگذارند و مـا نمی دانیم در زندگی خصوصی آن ها چـه اتفاقاتی می افتد.

 

احساس شادی

گذاشتن عکسهای مسافرت و مشاهده کامنت دوستان حس خوبی می‌دهد اما این سکه روی دیگری هم دارد و آن هم زمانی هست کـه اجازه بدهید شبکه هـای مجازی روی احساسات تان تاثیر بگذارند. گاهی اوقات کامنت هـای بی ادبانه و آزاردهنده شـما را خشمگین و ناراحت می کند و منجر بـه احساس افسردگی،

 

اضطراب و کاهش اعتماد بـه نفس میشود. تا زمانی کـه بـه شبکه هـای مجازی وابستگی داشته باشید بـه آن دلبستگی عاطفی هم پیدا میکنید. اگر با پرسه زدن در شبکه هـای مجازی آزرده و پر استرس می شوید وقتش رسیده کـه بـه خودتان استراحتی بدهید.

 

چـه زمانی باید شبکه هـای مجازی را کنار بگذاریم

برای رسیدن بـه این فواید نیاز نیست کـه کاملا شبکه هـای مجازی را کنار بگذارید فقط کافی هست گاه بـه گاه استراحتی بـه خودتان بدهید. اگر سر زدن بـه شبکه هـای مجازی و مشاهده کامنت ها در روحیه شـما تاثیر می گذارد و باعث آزردگی خاطرتان میشود زمانش رسیده هست کـه استراحتی بـه خودتان بدهید. اگر با مشاهده شکست دیگران شاد می شوید و با مشاهده موفقیت هـای شان ناراحت زمانش رسیده هست کـه استراحتی بـه خودتان بدهید.

 

برای شروع از تغییرات کوچک آغاز کنید. بـه عنوان مثال شبها تلفن همراه را کنار بگذارید و بجای آن غذا درست کنید یا دوش بگیرید و یا مدیتیشن انجام دهید. رفته رفته این استراحت ها را طولانی تر کنید تا زمانی کـه بـه روال عادی زندگی برگردید.