پارس ناز پورتال

دلیل ایجاد ترک در کف پا و راه از بین بردن آن

دلیل ایجاد ترک در کف پا و راه از بین بردن آن

دلیل ایجاد ترک در کف پا و راه از بین بردن آن 

ترک کف پا عارضه اي هست که کم و بیش برای همه ي ما رخ داده هست، هنگامی که ترک دیدن کردید اول به دنبال علت باشید و سپس برای رفع آن اقدام نمایید. ترک کف پا در خانم‌ها نسبتا شایع‌تر هست و دلایل متفاوتی دارد که از آن جمله میتوان به پا لخت بودن و چندان راه‌رفتن روی فرش و موکت اشاره کرد.

 

از ترک پا تا سنگ پا

در ادامه به دلایل بروز ترک کف پا و درمان‌هایي که معمولا پیشنهاد میشود، میپردازیم و درمورد ترکیبات موجود در کرم‌هاي کف پا و ویژگی‌هاي کرم مراقبت از پای ایده‌آل توضیح میدهیم.

 

دلایل بروز ترک کف پا

-قطر چندان خارجی‌ترین لایه پوست در ناحیه کف پا آن را مستعد ترک خوردن می کند

-وزن بالا

-چندان راه‌رفتن روی فرش و موکت

-پوشیدن کفش‌هاي تنگ و پاشنه‌دار که تنفس پا را دچار اختلال می کنند

-شستشوی چندان پا

-عوامل ارثی

-بعضی مریضی‌ها

 

ترک‌هاي عمیق پا حاصل خشکی چندان پوست هست و گاهی اگزما میتواند در این مشکل دخیل باشد. معمولا در دوران یائسگی ترک کف پا به علت ضخیم‌تر شدن پوست و دلایل هورمونی تشدید میشود. گاهی عفونت‌هاي باکتریایی و قارچی روی ترک پا سوار می شود که در بهبود دیرهنگام زخم نقش دارد. اگر علت ترک پا، مریضی‌اي مثل دیابت باشد، حتما باید مشابه بافتی و آزمایش‌هاي قارچی انجام و متخصص پوست آن ها را بررسی کند.

 

چطور از بروز ترک کف پا جلوگیري کنیم؟

-ساده‌ترین راه پیشگیري از ترک خوردن کف پا و لای انگشتان، چرب کردن هرروز پوست پا با وازلین و کرم اوسرین هست.

 

-افراد نباید از کفش‌هاي پاشنه‌بلند یا تنگ بهره گیری کنند.

 

-اگر فردی در طول روز چندان روی فرش، موکت و… راه میرود، بهتر هست در طول روز از جوراب یا پاپوش بهره گیری کند تا تماس کف پا با سطوح زبر کمتر شود.

 

-هنگام خواب هم باید حتما کف پا را با کرم مناسب ماساژ داد.

 

-ترک کف پا معمولا در خانم‌هاي منزل‌دار شایع هست. به همین علت پیشنهاد میشود خانم‌ها بعد از انجام هر کاری که باعث خیس شدن پاها می شود، پاها را با حوله نرمی خشک و از کرم کف پا بهره گیری کنند.

 

-لای انگشتان را هم نباید از یاد ببرند. خشک و چرب کردن این ناحیه ضروری هست.

 

برای درمان ترک‌ کف پا چه می توان کرد؟

متخصصان برای بهبود ترک لایه‌هاي شاخی پوست از ترکیبات کرایولیتیک بهره گیری می کنند که باعث بهبود پوست می شود. این ترکیبات که در کرم‌هاي مراقبت از پوست پا موجود هست، خواص التیام‌بخش و ضدالتهابی دارند و بعضی حاوی ترکیبات گیاهانی مثل گل رز وحشی، آلاتوئین و رائی هست که درد و سوزش را کم می کند. ترکیبات لایه‌بردار هم در کرم‌هاي ترک پا موجود هست که باعث برداشته شدن لایه‌هاي آسیب‌دیده پوست میشوند و پوست را نرم و لطیف میکنند.

 

یک کرم پای مفید چه ویژگی‌هایي دارد؟

• خاصیت پوشانندگی قوی:

کرم پای مفید خاصیت پوشانندگی قوی دارد به طوری که کرم حتی با پوشیدن جوراب هم به راحتی از روی پوست پاک نمی شود و تا مدت‌ها روی پوست می‌مثل.

 

• رطوبت‌رسانی بالا:

ترکیبات مرطوب‌کننده قوی مثل AHA که در کرم‌ها موجود هست، هم رطوبت کافی به لایه شاخی می رساند و هم به لایه‌برداری کمک می کند.

 

• جذب بالا:

کرم کف پا باید به راحتی جذب پا شود و نیازی به ماساژ دادن چندان نداشته باشد. احساس لیزی یا چسبندگی کف پا ایجاد نکند و مانع بروز مجدد ترک و خشکی کف پا شود.

 

• حاوی ترکیبات آنتی‌باکتریال:

بعضی از انواع کرم‌هاي کف پا در نواحی‌اي که پوست به علت زخم یا سایش تیره شده به رفع تیرگی کمک می کنند. بعضی کرم‌ها هم حاوی ترکیبات آنتی‌باکتریال میباشند و در رفع عوامل باکتریال که باعث بروز عفونت در ترک‌ها میشوند، نقش دارند.

 

کرم‌هاي کف پا حاوی چه ترکیباتی میباشند؟

پایه اکثر این کرم‌ها اولئوزین هست که درواقع نوعی سیمان سلولی هست. کنار چربی، ترکیبات رطوبت‌رسان هم در کرم‌هاي پا وجود دارد که این نقش را معمولا گلیسیرین در فرم گلیسرول یا ترکیبات اوره و پارافین برعهده دارد. میزان حجم بهره گیری‌شده از این نوع ترکیبات در کرم پا حدود 30 درصد هست و مانع از ضخیم شدن لایه شاخی می شوند

 

و پوست را نرم و لطیف میکنند. ترکیبات طبیعی مثل موم عسل هم در کرم‌هاي پا بهره گیری میشود که هم مرطوب‌کننده‌اي قوی هست، هم از تجمع قارچ و آلودگی‌هاي احتمالی پیشگیري میکند و ضدالتهاب هست. گرچه با دقت به نوع برند ممکن هست به جای عسل از عصاره بابونه، پامچال یا اکالیپتوس بهره گیری شود که خواص ضدالتهابی و آرامبخش دارند.

 

نگهدارنده‌ها از دیگر مواد و ترکیباتی هست که در تمام ترکیبات آرایشی– بهداشتی بهره گیری می شود تا این ترکیب راکه حاوی مقداری آب هست، از آلودگی با باکتری‌ها دور نگه دارد. رنگ و اسانس نیز برای ایجاد حس بهتر به کرم افزوده میشود.

 

هنگام خرید کرم پا مراقب این ترکیبات باشید

وجود الکل در ترکیبات آرایشی از جمله کرم پا میتواند باعث خشکی کف پا شود. به همین علت بهتر هست هنگام خرید به ترکیبات درج‌شده روی بسته‌بندی دقت کنید. بعضی از انواع نگهدارنده‌ها مثل فنوکسی اتانول یا پارابن نیز میتواند آلرژی‌زا باشد.