پارس ناز پورتال

تست دودکش بخاری و آموزش نصب صحیح دودکش بخاری

تست دودکش بخاری و آموزش نصب صحیح دودکش بخاری

تست دودکش بخاری و آموزش نصب صحیح دودکش بخاری 

دراین مقاله نحوه تست دودکش بخاری و همچنین آموزش نصب صحیح دودکش بخاری رابه شـما آموزش می‌دهیم. سرمای پاییز از راه رسیده و کم کم باید درزهای خانه را بپوشانیم و آماده سرما شویم، تا چندی دیگر باید بساط بخاری و وسایل گرما زا را آماده کنیم، حال برخی درستی اینکار رابه خوبی نمیدانند و بـه دنبال آموزش و راه حل برای انجام دادن صحیح اینکار هستند، با پارس ناز همراه باشید.

 

تست دودکش بخاری

تست دودکش بخاری یکی از جدی‌ترین و مهم‌ترین مسائل در هنگام نصب بخاری در فصل سرماست. برای نظارت سالم و باز بودن دودکش می توان از روش عبور شی از دودکش و یا روش گرفتن شعله در دودکش استفاده کرد. آیا نکات ایمنی را رعایت میکنید یا بدون انجام هیچ تستی بخاری را روشن میکنید؟ هر سال متاسفانه شاهد مرگ عده‌اي از هموطنان بعلت گاز گرفتگی و عدم رعایت نکات ایمنی هستیم.

تست دودکش بخاری و آموزش نصب صحیح دودکش بخاری

پس بیایید تا با رعایت نکات ایمنی و تست دودکش‌ها این آمار رابه حداقل برسانیم. با مـا همراه باشید تا چگونگی تست دودکش‌ها را یاد بگیرید. اگر چـه این روز‌ها استفاده از پکیج‌هاي گرمایی و سیستم‌هاي حرارت مرکزی زیاد شده اسـت. اما باز هم تعداد زیادی از خانواده‌ها هنوز برای گرم کردن منزل خود در فصل سرما از بخاری‌هاي گاز سوز استفاده می کنند.

تست دودکش بخاری و آموزش نصب صحیح دودکش بخاری

اما درصورت عدم رعایت نکات ایمنی، استفاده از این وسایل گاز سوز منجر بـه مشکلات تنفسی و گازگرفتگی خواهد شد. نصب صحیح دودکش از این جهت اهمیت دارد کـه مانع از نشت گاز مونوکسیدکربن کـه حاصل سوخت ناقص اسـت، میشود. این گاز بی رنگ و بی بو اسـت و بهمین دلیل بـه سادگی قابل تشخیص نیست ولی بـه قدری خطر ناک اسـت کـه حتی در موارد کم هم میتواند منجر بـه مرگ شود.

 

نکات و روش های تست دودکش بخاری

از بخاری‌هاي دارای نشان استاندارد استفاده کنید و باید قبل از استفاده، این وسایل توسط افراد متخصص بازبینی و سرویس شود. اگر چند وسیله‌ي گاز سوز دارید هر وسیله باید دارای دودکش استاندارد جداگانه و مجهز بـه کلاهک باشد. کلاهک باید بـه شکل اچ باشد تا هم از عبور شی در آن پیشگیري شود و هم بخاطر جریانات هوا مثل وزش باد موجب احتراق ناقص گاز نشود.

 

قبل از نصب از باز بودن مسیر دودکش بخاری مطمئن شوید. برای اینکار و تست دودکش بخاری میتوانید یک بطری نوشابه‌ي کوچک رابه یک طناب ببندید سپس آنرا از دودکش پشتبام بـه داخل دودکش بیندازید اگر قادر بـه مشاهده‌ي بطری نوشابه در محل نصب بخاری در اتاق شدید یعنی مسیر باز اسـت. هر چند وقت یکبار مسیر دودکش را نظارت کنید کـه شی یا پرنده‌اي در آن گیر نکرده باشد.

تست دودکش بخاری و آموزش نصب صحیح دودکش بخاری

برای نظارت مکش دودکش می توانید یک کبریت را آتش بزنید ودر مقابل لوله در محل نصب بگیرید. اگر شعله آتش بـه سمت بالا کشیده شد یعنی مکش دودکش بـه درستی کار میکند و اگر هیچ تغییری در شعله ایجاد نشود و یا شعله بـه سمت اتاق برگردد، نشان دهنده‌ي عملکرد اشتباه و نامناسب دودکش اسـت.

 

مطمئن شوید کـه لوله بخاری محکم و بدون هیچ درزی بـه محل اتصال و بـه یک دیگر نصب شده اسـت. در تصویر زیر عدم اتصال درست دو لوله باعث پخش گاز مونوکسید کربن در اتاق و بـه دنبال آن خفگی خواهد شد. طول شیلنگ اتصال گاز از لوله اصلی گاز بـه بخاری نباید بیشتر از 120 سانتی متر شود. درهنگام نصب حتماً دو سر آن با بست فلزی محکم بسته شود.

تست دودکش بخاری و آموزش نصب صحیح دودکش بخاری

از شلنگ‌ هاي گازی کـه دارای نشان استاندارد هستند، استفاده شود و توصیه میگردد کـه شیلنگ گاز هر 3 سال یکبار تعویض شود. هر وسیله گاز سوز باید بـه یک شیر جداگانه قطع و وصل گاز متصل باشد. پس از نصب بخاری و روشن کردن آن باید لوله‌ي بخاری گرم باشد. برای تست دودکش بخاری اگر بـه لوله دست زدید و لوله‌ي بخاری سرد بود یعنی دودکش درست کار نمی کند. این موضوع خطرناک اسـت و باید برای بررسی مشکل و اصلاح آن اقدام کنید.

تست دودکش بخاری و آموزش نصب صحیح دودکش بخاری

راهی برای تهویه‌ي هوا باز بگذارید. مثلاً دریچه‌هاي باز کولر عمل مناسبی جهت تهویه هواست. بازگذاشتن یک پنجره کوچک یا در بـه نحو مطمئن کـه بسته نشود راه حل مناسبی جهت تهویه هواست. از بخاری‌هاي دستی برای گرم کردن هوای حمام بـه هیچ وجه استفاده نکنید. پس از روشن کردن بخاری توجه شود کـه شعله هاي بخاری باید بـه رنگ آبی باشند.

تست دودکش بخاری و آموزش نصب صحیح دودکش بخاری

شعله‌هاي زرد و نارنجی نشانه‌ي خطر هستند. اگر از دودکش‌هاي غیر دیواری «غیرثابت» استفاده می کنید. مطمئن شوید کـه دودکش‌ها بـه درستی متصل شده‌اند و از مواد غیرقابل اشتعال و گالوانیزه «زنگ نزن» و از مقاومت فیزیکی مناسبی برخوردار باشند. این نوع دودکش‌ها باید حتی الامکان کوتاه و مستقیم بوده و باید در محل اتصالات کاملا محکم و غیرقابل نفوذ باشند.

 

علائم وجود گاز مونوکسید کربن در فضا

= خواب آلودگی

= سردرد

= سرگیجه

= بیحالی

= خستگی

= حالت تهوع و استفراغ

= خفگی و مرگ

 

برای کمک بـه فردی کـه دچار گاز گرفتگی شده اسـت باید کلیه‌ي پنجره‌ها و درب‌ها را باز کنید تا هوای آزاد بـه فرد برسد ودر صورت امکان فرد رابه فضای باز یا نزدیک پنجره ببرید. منبع گاز را قطع کرده و با اورژانس تماس بگیرید.

 


و در ادامه نکاتی مهم در مورد نصب دودکش بخاری

فضای دودکش مجزا برای دستگاه هاي دارای سیستم احتراق داخلی مانند آب گرمکن، بخاری و … قطر لوله دودکش در خروجی ساختمان می بایست برابر یا بزرگ تر از قطر لوله خروجی دستگاه گاز سوز باشد. دودکش نباید در تماس مستقیم با شیشه پنجره باشد زیرا در اثر حرارت باعث شکستن شیشه می شود و این امر بـه خودی خود خطر آفرین اسـت.

تست دودکش بخاری و آموزش نصب صحیح دودکش بخاری

عبور دودکش از فضای داخل حمام و سقف کاذب ساختمان مجاز نیست زیرا این امر باعث پوسیدگی دودکش می شود. محل اتصالات دودکش می بایست کاملا بررسی شود و از آب بندی و ثبات آن خاطرجمعی حاصل گردد. اطراف دودکش هاي موجود در موتور خانه بـه منظور پیشگیری از نشط گاز مونواکسید کربن بـه محیط موتورخانه و ساختمان باید کاملا دودبند شوند.

 

دوکش وسایل گازسوز و هواکش «فن» نباید از یک کانال یا لوله عبور داده شوند. جنس دود کش می بایست مقاوم در برابر حرارت و بدون منفذ و نشتی باشد، استفاده از لوله هاي پلاستیکی و آکاردئونی آلومینیم مجاز نیست. دودکش می بایست از ورقه هاي ضخیم گالوانیزه « ضد زنگ» و یا لوله ي سیمانی انتخاب شود. کانال دودکش باید از بالا و پایین با هوای آزاد در ارتباط باشد.

 

سطح دودکش هاي تـو کار می بایست حد اقل یک متر از کف پشتبام بالاتر بوده و از دیوار هاي کناری هم بـه اندازه ي یک متر فاصله داشته و همچنین مجهز بـه کلاهک H باشند. هنگام اضافه کردن طبقه ي جدید بـه ساختمان، دودکش هاي قدیمی رابه صورت عمودی و استاندارد ادامه داده و می بایست احتیاط لازم جهت پیش گیری از سقوط مصالح بـه داخل دودکش کـه موجب مسدود شدن آن می شود را اتخاذ نمود.

تست دودکش بخاری و آموزش نصب صحیح دودکش بخاری

بـه منظور پیش گیری از بازگشت دود وسایل گاز سوز از طریق دودکش بـه محیط و همچنین دریافت هوای مورد نیاز جهت سوختن، در ساختمان ها می بایست در قسمت زیرین درب ورودی ساختمان ها دریچه تهویه کرکره اي یا آیفونی بـه طول 20×50 تعبیه شود. همچنین زیر درب اتاق خواب ها باید بـه اندازه ي ۳ تا ۵ سانتی متر باز باشد.

 

بـه منظور تامین هوای مورد نیاز وسایل گازسوز هم چون آبگرمکن دیواری و زمینی در محیط هایي با فضای محدود باید دریچه ي هوای مناسب در پشت دستگاه تعبیه شود. دودکش نباید بـه صورت افقی با کلاهک یا بی کلاهک زیر سقف و تراس نصب گردد. دودکش مورد استفاده در بخاری هاي دیواری جهت استفاده در فضاهای عمومی می بایست حداکثر در ارتفاع 120 سانتی متری نصب گردد.

 

دودکش مناسب جهت استفاده در شومینه بایستی دارای قطر ۱۵ سانتی متر باشد. زیرا امکان بازگشت دود در شومینه وجوددارد. دودکش شوفاژ متناسب با ظرفیت آن متفاوت اسـت اما برای شوفاژ با حداقل ظرفیت قطر حداقل 20 سانتی متری مناسب می‌باشد. دودکش مورد نیاز آبگرمکن هاي دیواری از قطر ۱۵ سانتی متر بـه بالا پیشنهاد می شود. دودکش مناسب در پکیج بعلت مصرف بالای آن از قطر ۱۵ سانتی متر بـه بالا مناسب اسـت.

تست دودکش بخاری و آموزش نصب صحیح دودکش بخاری

قرار گرفتن خروجی دودکش در فضای بین دو ساختمان می تواند منجر بـه ورود گاز مونواکسید کربن از طریق منافذ بـه هر یک از ساختمان ها شود. همچنین نشست ساختمان ها ممکن اسـت موجب بسته شدن مسیر خروج دود گردد کـه بـه این دلایل اینکار کاملا غیر مجاز اسـت. شیب لوله هاي افقی در داخل واحدها می بایست رو بـه بالا «مثبت» باشد.

 

 ارتفاع قسمت هاي عمودی دودکش « خروجی» بایستی حداقل 3 برابر طول قسمت هاي افقی آن باشد و ارتفاع بخش عمودی نبایست از یک متر کمتر باشد. استفاده از سیستم هاي مرکزی مانند شوفاژ مانع از درزبندی و بستن منافذ نخواهد شد و اتفاقا این عمل باعث کاهش مصرف انرژی نیز می شود. دودکش هاي عمودی می بایست توسط بست هاي مناسب بـه دیوار متصل شوند و همچنین وزن انها توسط پایه هاي مخصوص مهار شوند.

 

استفاده از زانو و پیج و خم هاي زیاد در مسیر دودکش بعلت کاهش کارایی دودکش جایز نیست. درصورت استفاده از زانوی ۹۰ در دودکش می بایست بـه ارتفاع بخش عمودی اضافه شود. سیستم گرمایشی مناسب در آپارتمانهای زیر ۵۰ متر شوفاژ، فن کویل، داکت اسپیلت یا گرمایش از کف و یا نهایتا بخاری می باشد و بهتر اسـت از دیگر ابزار گرمایشی مانند پکیچ استفاده نشود. ساخت حمام درکنار شوفاژ جایز نیست.

تست دودکش بخاری و آموزش نصب صحیح دودکش بخاری

استفاده ي هم زمان شومینه و بخاری در واحدهای کوچک توصیه نمیشود. استفاده از لوله هاي فلزی و سیمانی از پیش ساخته بدلیل دارا بودن لبه صاف مجاز نمی باشند. اتصالات می بایست از نوع نر و ماده باشند. استفاده از دودکش هاي آجری بعلت داشتن منافذ زیاد جایز نیست.

 


 

و در ادامه  راه‌ های جلوگیری از گاز گرفتگی با مونوکسید کربن و ویژگی وسایل گازسوز

 

برای پیش گیری از گاز گرفتگی با کربن مونوکسید باید بـه استفاده مناسب از وسایل، ویژگی‌ وسایل گازسوز، نصب استاندارد تاسیسات، بازبینی تجهیزات و … توجه ویژه‌اي داشته باشیم. گاز کربن مونوکسید رنگ، طعم و بو ندارد. بنابر این ممکن اسـت بـه صورت ناگهانی بشما آسیب برساند. هنگام وقوع حادثه باید خود رابه هوای تازه برسانید. کربن مونوکسید با نام “قاتل خاموش” شهرت دارد.

 

این ترکیب یک گاز سمی بدون رنگ و بو اسـت. حتی مقدار کمی از گاز کربن مونوکسید، بـه خصوص برای نوجوانان، زنان باردار و افراد سال خورده می تواند کشنده باشد. مسمومیت با کربن مونوکسید میتواند بـه علائمی از قبیل تهوع، استفراق، سردرد، سرگیجه، جنون و سوءهاضمه منجر شود.

تست دودکش بخاری و آموزش نصب صحیح دودکش بخاری

تشخیص دادن پیامد‌هاي حاصل از گازگرفتگی مشکل اسـت و اغلب علائم آن با علائم بیماری سرماخوردگی یا التهاب روده و معده اشتباه گرفته می شود. تنها راه تشخیص وجود کربن مونوکسید در بدن انجام آزمایش خون اسـت. بهترین وسیله دفاعی در برابر این گاز سمی، پیش گیری از پخش آن در محل زندگی و محیط پیرامون ماست. از این رو، رعایت چند نکته مهم جهت حفظ ایمنی محل زندگی ضرورت دارد.

 

دستگاه تهویه مناسب

هرگز با وسایل اشتعال زا در محیط‌هاي بسته کار نکنید. راه ورود جریان هوا بـه بخاری یا شومینه را مطلقا مسدود نکنید. اگر بخاری برقی استفاده می کنید، از وجود فضای کافی برای تهویه هوا خاطرجمعی حاصل کنید.

 

بازبینی و مراقبت از تجهیزات

اگر هر کدام از وسایل یا تجهیزات بـه درستی کار نمیکند فورا استفاده ازآن‌را متوقف کرده، و برای تعمیر یا تعویض آن‌ها اقدام کنید. بـه کمک یک متخصص مجاز بخاری برقی، شومینه و دودکش‌ها رابه صورت سالیانه بازدید و بررسی کنید. این خاطرجمعی را حاصل کنید کـه هواکش‌ها و دودکش‌ها خالی از هرگونه دوده و رسوبات گچ مانند اسـت.

 

نصب تاسیسات بـه صورت استاندارد

تست دودکش بخاری و آموزش نصب صحیح دودکش بخاری

بخاری گازی رابه دقت و با رعایت استاندارد‌هاي موجود نصب کنید. نصب غلط تجهیزات قابل اشتعال میتواند نتایج ناگواری بـه بار آورد.

 

علائم یا نشانه‌ هایي کـه باید مراقب آن‌ها باشیم

یکی از رایج ‌ترین علایم وجود گاز کربن مونوکسید در خانه یا محل زندگی، غلظت بالای گاز بر روی سطوح دیوار‌ها و پنجره‌ها و عمدتا در اطراف وسایل اشتعال زاست. علامت دیگر، وجود بوی نامطبوع، حتی پس از تمیز کردن محیط اسـت.

 

استفاده مناسب از وسایل

هرگز از شومینه‌هاي متحرک، منقل و کباب پز درون خانه استفاده نکنید. بـه هیچ وجه برای گرم نگه داشتن محیط زندگی خود از بخاری گازی یا اجاق گاز استفاده نکنید.

 

ایمنی وسایل نقلیه

یک ماشین روشن کربن مونوکسید تولید می کند. در زمستان اگر ماشین خودرا روشن کرده و میگذارید تا گرم شود، هرگز بـه کودکان و سرنشینان اجازه نشستن در ماشین را ندهید. اگر از محوطه پارکینگ بـه محل زندگی شـما دری وجوددارد از بسته بودن آن خاطرجمعی حاصل کنید. کربن مونوکسید خارج شده از ماشین می تواند بـه سرعت فضای پارکینگ را پر کرده و بـه محل زندگی شـما گسترش یابد.

 

دستگاه هشدار گاز کربن مونوکسید

استفاده از یک دستگاه هشدار کربن مونوکسید تنها راهی اسـت کـه میتوانید از وجود این گاز در منزل خود مطلع شوید. این دستگاه را می توان بر روی هر سطحی از منزل خود نصب کرد. بزرگ ترین گروهی کـه از مسمومیت با گاز کربن مونوکسید آسیب می‌بینند، افراد خانواده هستند. با رعایت کردن توصیه‌هاي زیر تماس افراد خانواده رابا گاز co کاهش دهید. ابتدا بـه نکات مهم زیر دقت کنید:

 

تمامی وسایل گازسوز موجود در خانه باید دودکش مجزا و مخصوص خودرا داشته باشند. تمام طول مسیر دودکش باید بررسی شود تا درصورت مشاهده نشتی از خطرات احتمالی پیشگیری بـه عمل آید. لوله دودکش وسایل گازسوز زمانی کـه این وسایل روشن هستند، باید داغ باشد. اگر لوله دودکش سرد باشد، احتمال خروج گاز کربن مونوکسید زیاد اسـت.

تست دودکش بخاری و آموزش نصب صحیح دودکش بخاری

لوله دودکش بخاری گازی باید بـه صورت عمودی از اتاق خارج شود. دراین حالت طول عمودی باید ۳ برابر طول افقی باشد؛ بنابر این حتماً باید لوله دودکش بـه صورت قائم از پشت بخاری خارج شود. هیچ گاه لوله بخاری گازی را درون آب قرار دهید.بر روی پشت باید حتماً باید از لوله‌هاي H شکل استفاده کنید. این دودکش باید نسبت بـه سطح پشتبام حداقل ۱ متر بالاتر نصب شده باشد.

 

هیچ گاه آب‌گرم‌کن دیواری یا بشگه‌اي را در حمام نصب نکنید. هیچ‌گاه اجاق گاز روشن را برای مدت طولانی بدون مصرف رها نکنید. رنگ شعله وسایل گازسوز باید آبی باشد. اگر رنگ شعله قرمز یا نارنجی شود، قطعا با کمبود اکسیژن و سوختن ناقص گاز مواجه هستید. هر یک از وسایل گازسوز باید شلنگ گاز مجزایی داشته باشد ودر مسیر شلنگ انشعاباتی بـه سایر وسایل داده نشود. شعله آبی بخاری نشانه سوختن صحیح گاز.

 

بخاری گازی

بین دیوار و بخاری حداقل باید ۴۵ سانتی‌متر فاصله وجود داشته باشد. بخاری قطعا باید نیم متر دورتر از پرده‌ها و سایر مواد قابل احتراق نصب شود. طول شلنگ گاز بخاری نباید بیشتر از ۱۲۰ سانتی‌متر باشد. بخاری‌هاي گازی حتماً باید دارای نشان استاندارد و سیستم ODS «سنسور حرارتی» باشند.

 

تجهیزات اشتعال زا

بخاری ورزشگاه‌ها باید سالی یک مرتبه توسط یک فرد متخصص یا طبق توصیه‌هاي کارخانه سازنده آن بازبینی شود. پیلوت‌هاي بخاری می تواند گاز کربن مونوکسید تولید کند، پس باید بـه شیوه صحیح تنظیم گردد.

تست دودکش بخاری و آموزش نصب صحیح دودکش بخاری

همه ی وسایل قابل اشتعال «آبگرم کن، اجاق‌هاي گازی و لباس خشک کن‌هاي گازی» باید سالی یک مرتبه توسط یک فرد متخصص یا طبق توصیه‌هاي کارخانه سازنده آن بازبینی شود.

 

شومینه‌ ها و اجاق‌ های چوبی

شومینه‌ها و اجاق‌هاي چوبی باید بـه صورت تخصصی و سالی یک مرتبه و یا طبق توصیه‌هاي کارخانه سازنده آن بازبینی شود. هواکش‌ها را بازبینی کنید تا از باز بودن آن در هنگام کار کردن بخاری خاطرجمعی حاصل کنید. استفاده صحیح، بازبینی و نگه‌داری از شومینه‌ها با هواکش عریض توصیه می شود.

 

بخاری برقی

بخاری‌هاي برقی اشتعال زا باید بـه صورت تخصصی و سالی یک مرتبه و یا طبق توصیه‌هاي کارخانه سازنده آن بازبینی شود. بخاری‌هاي برقی در هنگام استفاده باید بـه طرز صحیح و مطابق با مشخصات داده شده از طرف کارخانه سازنده آن نشان داده شود.

 

منقل‌ های کباب پز و ذغالی

هرگز منقل‌هاي کباب پز و ذغالی را داخل منزل یا فضا‌هایي با تهویه نامناسب از قبلیل پارکینگ‌ها، کاروان‌ها و چادر‌ها استفاده نکنید.

 

اتومبیل‌ ها و دیگر وسایل نقلیه موتوری

بازدید مرتب و رسیدگی بـه سیستم اگزوز وسیله نقلیه توصیه می شود. تعداد زیادی از کشور‌ها بـه منظور حفظ انجام اینکار، برنامه‌ هاي بازدید دور‌هاي دارند. هرگز یک خودرو روشن را در پارکینگ یا فضای سربسته رها نکنید. گاز کربن مونوکسید منتشر شده از خودرو حتی زمانی کـه درب پارکینگ باز اسـت، میتواند در آن فضا انباشته شود.

 

ژنراتور‌ها و دیگر تجهیزات مصرف کننده سوخت

از توصیه‌هاي ایمنی کارخانه تولید کننده کـه در هنگام استفاده از ژنراتور‌ها و دیگر وسایلی کـه با سوخت فسیلی کار می کند، پیروی کنید. زمانی کـه ژنراتور انرژی تولید می کند «درحال کار کردن اسـت» آن‌را بیرون نگه‌داری کنید. ژنراتور‌هاي کمکی متحرک می توانند co تولید کنند. همیشه ژنراتور مولد برق را حداقل در ۲۰ فوتی «۶ متری» محل زندگی خود نصب کنید.

 

قایق‌ هاي موتوری

موتور‌هاي قایق‌هاي تفریحی نیز مقدار زیادی کربن مونوکسید تولید میکنند. مطلع باشید کـه مسمومیت ناشی از co میتواند علایمی شبیه بـه دریازدگی داشته باشد. داشتن برنامه زمانبندی شده منظم جهت رسیدگی بـه سیستم اگزوز و موتور ژنراتور و توجه کردن بـه نصب یک هشدار دهنده co در فضای کابین قایق توصیه میشود.

تست دودکش بخاری و آموزش نصب صحیح دودکش بخاری

قایق‌ها رابه طور مرتب بازبینی و نگه‌داری کنید. سیستم‌هاي خروجی و اگزوز قایق را برای خالی بودن هرگونه انسداد و گرفتگی بازبینی کنید. دستگاه تهویه نامناسب میتواند باعث پر شدن کابین قایق از این گاز کشنده شده و نیز موجب مصیبت‌هاي متعدد دیگری شود. از نزدیک شدن بـه اگزوز قایق در حال کار کردن دوری کنید.

 

نکات لازم هنگام وقوع حادثه

اگر متوجه تاثیر کربن مونوکسید بر روی خود شدید یا زنگ خطر دستگاه هشدار بـه صدا در آمد. هرچه سریع تر خود رابه هوای تازه برسانید یا نزدیک پنجره یا در باز یا بیرون از ساختمان قرار بگیرید. مطمئن شوید کـه هر یک از افراد خانواده در فضای باز هستند. درصورتی کـه کسی علایم گاز گرفتگی را نشان داد کمک‌هاي اولیه را در مورد او اجرا کنید.

 

تا زمانی کـه محل مورد نظر کاملا امن و بی خطر نشده اسـت، بـه آنجا باز نگردید. ماموران آتشنشانی دراین مورد می توانند بشما کمک کرده و از امنیت منزل شـما خاطرجمعی حاصل کنند. هر سال بیش از بیست هزار آمریکایی بعلت گاز گرفتگی مونوکسید کربن دربخش‌هاي اورژانس بستری میشوند و بیش از چهارصد نفر جان خودرا از دست میدهند.

 

علائم

اگر شـما بیش از حد گاز کربن مونوکسید استنشاق کنید، این گاز در جریان خون شـما جای اکسیژن را می گیرد و زمانی کـه قلب، مغز یا دیگر اندام حیاتی از اکسیژن محروم شوند شـما در مخمصه قرار میگیرید. اگر گاز خطرناک co وارد بدن شـما شود شـما ممکن اسـت دچار احساس تنگی نفس، سرگیجه، تهوع شدید، سردرد شده یا حتی بیهوش شوید.

تست دودکش بخاری و آموزش نصب صحیح دودکش بخاری

گاز کربن مونوکسید بـه ویژه برای کودکان، زنان باردار و افراد دارای بیماری‌هایي از قبیل آمفیزم «بیماری کـه کیسه‌هاي هاي هوای ریه‌هاي شـما رابه خطر می‌اندازد»، آسم یا بیماری‌هاي قلبی خطرناک دیگر شده. مقادیر کمتری از بخار متصاعد شده این گاز می تواند بـه این افراد آسیب جدی برساند.