پارس ناز پورتال

تست سالم بودن حافظه رم کامپیوتر

تست سالم بودن حافظه رم کامپیوتر

تست سالم بودن حافظه رم کامپیوتر 

حافظه رم در کامپیوتر وظیفه انجام کارهای در حال اجرا در کامپیوتر را بر عهده دارد و این کارها همگی در رم ذخیره هستند. مشکلات مربوط به حافظه رم (Ram) در سیستم‌های رایانه‌ای از مشکلاتی به‌شمار می‌رود که بررسی و تشخیص آنها کار نسبتا دشواری است؛ اما این بررسی نسبتا دشوار به کمک ابزارهای موجود در ویندوز و ابزارهایی که به همین منظور طراحی شده‌اند،

 

براحتی امکان‌پذیر است و هر کاربری با کمی آشنایی با این ابزارها می‌تواندخیلی آسان مشکلات موجود در رم را شناسایی کند.در ادامه قصد داریم شما را با دو روش (ابزار موجود در ویندوز و نرم‌افزار قدرتمند MemTest86) آشنا کنیم.

 

تست ویندوزی
* منوی استارت را باز کرده و در کادر جستجو عبارت Windows Memory Diagnostic را وارد کنید. سپس گزینه به‌نمایش درآمده با همین عنوان را کلیک کنید تا ابزار موردنظر اجرا شود.

 

* همه برنامه‌های فعال در ویندوز را ببندید و گزینه Restart now and check for problems
(recommended) را در پنجره به‌نمایش درآمده انتخاب کنید.

 

* اکنون رایانه شما به‌طور خودکار ری‌استارت شده و ابزار تست حافظه پیش از بوت ویندوز فعال می‌شود و به‌طور خودکار حافظه رم را بررسی می‌کند. در این مرحله شما نیازمند انجام هیچ‌ کاری نیستید، فقط صبر کنید پس از اتمام عملیات تست، رایانه دوباره ری‌استارت و ویندوز بوت شود.

 

* پس از بوت مجدد ویندوز، گزارشی از تست انجام شده در اختیار شما قرار می‌گیرد که با بررسی آن می‌توانید به مشکلات احتمالی پی ببرید.

 

نکته: در صورتی‌که گزارش موردنظر پس از ری‌استارت قابل مشاهده نبود می‌توانید با فشار کلیدهای Win+R و تایپ عبارت eventvwr.msc ابزار گزارش‌گیری ویندوز را اجرا کنید. سپس از سمت چپ گزینه‌ Windows Logs و در ادامه System را انتخاب کرده و روی گزینه Find در سمت راست کلیک کنید.

 

عبارت MemoryDiagnostic را در کادر جستجو وارد کنید و در فهرست نتایج آخرین گزارش‌های موجود را برای بررسی نتیجه تست حافظه رم مشاهده کنید.

 

MemTest86
استفاده از این ابزار نیز بسادگی استفاده از ابزار موجود در ویندوز است. به لینک زیر مراجعه کرده و در بخش MemTest86 V7.0 Free Edition، یکی از فایل‌های قابل رایت روی دیسک نوری یا قابل ذخیره‌سازی روی فلش را دانلود کنید:

 

http://www.memtest86.com/download.htm
در ادامه در صورتی‌که فایل ISO را دانلود کردید با استفاده از ابزارهای رایت دیسک نوری آن را روی یک دیسک رایت کرده و رایانه را توسط آن بوت کنید. همچنین در صورتی‌که فایل بوت قابل ذخیره‌سازی روی فلش را دانلود کرده‌اید نیز فایل اجرایی موجود در بسته دانلودی را اجرا کرده و پس از مشخص کردن حافظه فلش

 

و فایل مربوط به نرم‌افزار، فلش قابل بوت را ایجاد و رایانه خود را توسط فلش بوت کنید. به محض بوت رایانه توسط این ابزار، عملیات تست به‌طور خودکار اجرا شده و در هر مرحله گزارش‌های موردنظر در اختیار شما قرار می‌گیرد. همچنین با فشار کلید Esc می‌توانید تست را متوقف کنید.