پارس ناز پورتال

اهمیت انجام تست پاپ اسمیر برای سلامت زنان

مجموعه : بهداشت زنان
اهمیت انجام تست پاپ اسمیر برای سلامت زنان

اهمیت انجام تست پاپ اسمیر برای سلامت زنان 

زنان باید در دوران گوناگون زندگی به سلامت زنانگی خود اهمیت دهند و تست هاي سلامت را برای این دوران انجام دهند. تست پاپ اسمیر یا آزمایش اسمیر یکی از آزمایش هایي هست که برای تشخیص سرطان دهانه رحم یا سرطان گردن رحم و عواملی که منجر به این سرطان می‌گردد, بهره گیری میشود.

 

این آزمایش با همانند برداری «بیوپسی» و آزمایش سلول شناسی از گردن رحم دستگاه فرآوری مثل زنان انجام می‌گیرد. پزشکان پیشنهاد میکنند, زنان پس از نخستین آمیزش جنسی, تست پاپ اسمیر را به صورت منظم سالی یک‌بار تا سن ۶۰-۵۵ سالگی انجام دهند و از سن ۶۰ سال به بعد, در صورت منفی بودن نتایج تست هاي پیشین دیگر نیازی به غربالگری نیست.

 

روشهای انجام تست پاپ اسمیر
انجام این تست غالبا آسان و بدون درد و بدون بیهوشی در مطب صورت میگیرد. در این بررسی ها تغییرات گذشته از بدخیمی, علائم عفونت با ویروس پاپیلوما و تغییرات بدخیمی واضح و پیش رفته دهانه رحم دیده می‌شود.

 

روش اخیر: در این آزمایش, دکتر توسط برس سرویکس «Cervical brush» و یا توسط اسپکولوم «Speculum» دهانه دستگاه تناسلی را باز کرده و با اسپاچولا «Spatula» همانند ها را از رحم و گردن رحم برمی دارد. همانند ها برای تشخیص سلول هاي ناهنجار به آزمایشگاه فرستاده شده و با میکروسکوپ بررسی می‌شوند.

 

صدمه شناس «پزشکی که در تفسیر تست هاي آزمایشگاهی و در ارزیابی سلول ها, بافت ها و اندام ها از نظر تشخیص سرطان تخصص دارد» همانند را زیر میکروسکوپ معاینه می‌کند. صدمه شناس می‌تواند سلول هاي غیرطبیعی راکه امکان دارد سلول هاي پیش سرطانی یا سرطانی باشند, شناسایی کند. این روش اضافه بر تشخیص سلول هاي سرطانی مرتبط با HPV «ویروس پاپیلومای انسانی», عفونت هاي رحم را نیز نشان میدهد.

 

روش قدیم: در این روش از انجام تست پاپ اسمیر, سلول هاي برداشته شده از مجاری واژن و دهانه رحم توسط وسایل همانند برداری «یک اسلاید شیشه اي» به آزمایشگاه انتقال داده می‌شود. عیب این روش آن هست که حدود ۸۰ درصد سلول ها بر روی وسایل همانند برداری باقی باقیمانده و دور ریخته میشوند. مزیت این روش کم خرج تر بودن آن هست. تا اواسط دهه ۹۰ میلادی تنها از این طریق بهره گیری می شد.

 

روش تین پرپ «Thin prep pap smear»: در این روش تمام سلول هاي برداشت شده, آغشته به یک محلول نگهدارنده مشهور به تین پرپ «Thin prep pap smear» به آزمایشگاه منتقل می‌شود. هنگام انتقال سلول ها از محلول به اسلاید شیشه اي, مواد غیر تشخیصی مثل سلول هاي خون, سلول هاي التهابی و موکوس حذف میشوند و آزمایشگر تنها سلول هاي دهانه رحم را منتقل میکند.

 

همین طور سلول هاي دهانه رحم به صورت تک لایه به اسلاید منتقل می‌شوند؛ بنابراین هم پوشانی سلول هاي پوششی که در روش قدیمی وجود داشت و نیز احتمال پوشیده شدن یک سلول غیر طبیعی از بین میرود و قدرت تشخیصی تست پاپ اسمیر افزایش مییابد. همین طور هنگام انتقال سلول هاي دهانه رحم به محلول, می‌توان هم زمان سلول هاي سرطانی و احتمال وجود HPV و عفونت هاي کلامیدیایی و سوزاک را بررسی کرد.

 

برترین شرایط و زمان انجام تست پاپ اسمیر چه زمانی هست؟
برترین زمان انجام آزمایش حدود روز ۱۵ چرخه قاعدگی هست. فردی که می‌خواهد این آزمایش را انجام دهد باید با شرایط زیر به آزمایشگاه مراجعه کند:

 

از یک هفته پیش از آزمایش, کرم و پمادهای واژینال بهره گیری نکرده باشد.
از ۴۸ ساعت پیش دوش واژینال بهره گیری نکرده باشد.
از ۲۴ یا ۴۸ ساعت پیش آمیزش جنسی نداشته باشد و پیش از انجام آزمایش معاینه واژینال نشده باشد.

 

تخلیه نمودن مثانه پیش از معاینه و کشیدن نفس هاي عمیق و شل کردن عضلات در طول انجام تست, باعث آسان تر شدن شخصی شود که تست را بر روی او انجام می‌گیرد.

 

نحوه انجام تست پاپ اسمیر به چه صورت هست؟
هنگامی که شخص برای انجام تست حاضر شد, لباس هایي که پایین تر از کمر خود بر تن دارد را در می آورد, به پشت روی میز معاینه دراز می‌کشد و کمر و ساق پا هاي خود را با ملحفه اي می پوشاند. اضافه بر آن پاهای خود را بالا می‌برد و پاشنه هاي خود را در رکاب واقع در انتهای میز میگذارد تا زانوهایش شل شده و به اطراف متمایل شوند.

 

سپس شخص حرفه اي ارائه دهنده مراقبت هاي بهداشتی که معاینه را انجام میدهد, ابزاری پلاستیکی یا فلزی راکه به آن لوبریکانت «ماده لغزنده ساز» مالیده شده هست و آن را اسپکلوم مینامند, به آرامی وارد مهبل میکند. این ابزار به آرامی دیواره هاي مهبل را از هم باز میکند. احتمالاً اینکار باعث شود شخص مقداری احساس ناراحتی کند.

 

پس از معاینه چشمی گردن رحم «انتهای بیرونی و باریک رحم», شخص حرفه اي ارائه دهنده مراقبت هاي بهداشتی از یک میله برداشت یا سواب پنبه اي یا قاشقک یا برس گردن رحم برای گردآوری سلول ها از دو محل واقع در گردن رحم بهره گیری میکند که یکی از این دو محل در قسمت خارجی دهانه رحم یا Ectocervix «قسمتی که از همه ي به مهبل نزدیک تر هست» و دیگری در قسمت داخلی گردن رحم یا Endocervix «قسمتی که در همجواری بدنه رحم قرار دارد» واقع می‌باشد.

 

این ناحیه را ناحیه انتقال یا گذار «Transition Zone» مینامند و سرطان هاي گردن رحم در این ناحیه تشکیل می‌شود. به هنگام گردآوری سلول ها احتمالاً شخصی که تست میشود کشش یا فشاری در مهبل خود احساس کند.سپس یک تیغه یا لام «اسلاید شیشه اي میکروسکوپ» را به این سلول ها آغشته کرده یا سلول ها را در داخل ظرفی گذاشته و همانند برای ارزیابی به آدرس صدمه شناس ارسال می‌گردد.

 

پس از خاتمه یافتن تست پاپ اسمیر, شخص حرفه اي ارائه دهنده مراقبت هاي بهداشتی, معاینه گردن رحم را کامل می‌کند؛ به این صورت که دستکش آغشته به ماده لغزنده ساز را به دست میکند و دو انگشتش را در داخل مهبل میگذارد و با دست دیگر بدن شخصی که معاینه می‌شود را از بیرون لمس میکند تا متوجه حضور توده یا نرم شدگی دیگر اندام هاي تناسلی مثل لوله هاي رحم, تخمدان ها و رحم شود.