پارس ناز پورتال

تست HSG و پی بردن به ناباروری زنان

تست HSG و پی بردن به ناباروری زنان

تست HSG و پی بردن به ناباروری زنان 

برای فهمیدن ناباروری خانم ها راه های زیادی وجود دارد که پرکاربردترین آن ها انجام تست HSG می باشد. البته ما امیداوریم که جواب این آزمایش برای همه خانم ها منفی باشد. شايد يکي از دغدغه‌هاي ذهني زوج‌هاي ناباروري که وقت و هزينه زيادي را صرف بچه‌دار شدن کرده‌اند اين باشد که نمي‌شود

 

قبل از ازدواج از قدرت باروري‌ مطلع شد؟ پاسخ به اين پرسش آنقدرها هم ساده نيست زيرا بچه‌دار شدن پديده‌اي چندعلتي است و مثلا نمي‌توان ناتواني جنسي يک مرد را قبل از ازدواج او سنجيد يا متوجه بسته بودن لوله‌هاي رحم يک خانم قبل از ازدواج شد.

 

مي‌پرسيد چرا؟ چون نمي‌شود از رحم يک دخترخانم عکس گرفت و با سونوگرافي هم باز يا بسته بودن لوله‌ها معلوم نمي‌شود. بايد منتظر بمانيم تا او ازدواج کند و بعد از رحم او عکسبرداري کنيم. اما تا حدودي مي‌توان گفت خانم يا آقا قدرت باروري دارد يا نه.

 

آزمایشاتی كه در خانمها انجام میشود شامل:
1 ـ تست بعد از نزدیكی به بررسی وضعیت ترشحات خانمها و تحرك اسپرم بعد از نزدیكی میپردازد.

 

2 ـ اندازهگیری حرارت بدن كه هر روز انجام میشود تا زمان تخمكگذاری را مشخص كند. معمولاً در زمان تخمك گذاری نیم درجه سانتیگراد افزایش حرارت داریم.

 

3 ـ معاینه لگنی و سونوگرافی رحم و ضمائم جهت بررسی وضعیت آناتومیك رحم، تخمدان

 

4 ـ هسیتروسالپنگوگرافی یك نوع عكس برداری با اشعه X است كه به بررسی حفره رحم و وضعیت لولههای رحمی میپردازد.

 

5 ـ نمونه برداری از اندومتر یا دیواره رحم به بررسی تغییرات دیواره رحمی در رابطه با سیكل قاعدگی میپردازد.

 

6 ـ لاپارسكوپی یك عمل جراحی برای بررسی مستقیم رحم، لوله ها، تخمدانها و اعضای داخلی لگنی در خانمهاست. میتوان برای درمان كیست، فیبرومهای رحمی و ا ندومتریوز از آن ا ستفاده كرد. با بیهوشی عمومی ودر اتاق عمل انجام میشود.

 

شرح کامل آزمایش هسیتروسالپنگوگرافی

هیستروسالپینگوگرام یا آزمایش HSG (عکس رنگی) نوعی اشعه ایکس است که داخل رحم و لوله های فالوپی را نشان می دهد تا ناهنجاری هایی که مانع باردار شدن می شوند را ببینند. به داخل دهانه رحم رنگینه تزریق می کنند تا رحم و لوله ها به آسانی با اشعه ایکس دیده شوند.با اینکه آزمایش HSG دردهای ملایم تا شدید را در پی دارد اما آزمایشی ارزشمند برای تشخیص مشکلات باروری می باشد.

 

از طریق این آزمایش می توان به مشکلات زیر پی برد:
فیبروم درون رحم
پولیپ های بزرگ درون رحم

 

شکل ناهنجار حفره رحم، دیواره یا سپتوم (تکه ای از بافت که حفره رحمی را جدا می کند)

 

چسبندگی ها در رحم (بافت های زخمی در رحم)

 

از آنجا که نيمي از مشکلات ناباروري به مردان و نيمي به خانم‌ها مربوط است، يک آقا مي‌تواند قبل از ازدواج آزمايش اسپرموگرام بدهد تا معلوم شود در مايع مني او اسپرم (سلول جنسي نر) وجود دارد يا نه و آيا اسپرم‌ها قدرت حرکتي مناسب براي بارور کردن تخمک دارند يا ندارند؟

 

اما بسياري از آقايان تمايلي ندارند اين بررسي را انجام دهند. اين آقايان بايد بدانند همان اندازه که قدرت باروري خانم مهم است، سلامت سلول‌هاي جنسي آنها هم اهميت دارد. معمولا آقايان سلامت عمومي و قدرت مردانه و ظاهري خود را ملاک قرار مي‌دهند، به همين دليل از اين نکته غفلت مي‌کنند و به انجام بررسي مردانه تن نمي‌دهند.

 

آزمایش HSG، آزمایش مهمی است زیرا این امکان را فراهم می سازد که انسداد یا تورم شدید لوله های رحمی را ببینیم، مشکلی که از عبور تخمک یا جنین و رسیدن به محیط رحم جلوگیری می کند را تشخیص دهیم. اگر رنگینه (ماده رنگی) به آسانی عبور کند نتیجه HSG به شما می گوید که لوله های رحمی

 

«پر و سرریز شده اند»، به این معنا که رنگینه به راحتی از داخل رحم گذشته و تمام راه را تا لوله های رحمی طی کرده و سپس در انتهای لوله به داخل لگن ریخته است.

 

هیستروسالپینگوگرافی
اگر تکه های ریز طبیعی لوله های تان را تا حدودی مسدود کرده باشد پزشک باید رنگینه را با فشار بیشتری به بدن وارد کند تا بتواند انسداد را از میان بردارد و البته باید درد بیشتری را تحمل کنید، بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که حدود یک ساعت قبل از انجام آزمایش داروی مسکنی مانند ایبوپروفن بخورید.

 

زمان آزمایش را برای ابتدای دوره ماهیانه مثلا قبل از روز دوازدهم (پیش از تخمک گذاری) تنظیم کنید چون اگر باردار باشید هم ماده رنگینه و هم اشعه ایکس برای تان خطرناک است. بسیاری از پزشکان قبل از انجام آزمایش HSG، دهانه رحم را برای سوزاک و کلامیدیا آزمایش می کنند، چون فشار رنگینه به داخل رحم

 

و لوله های رحم می تواند عفونت را گسترش داده و مسایلی جدی پدید آورد. شاید پزشک آنتی بیوتیک تجویز کند و بخواهد که آن را از چند روز قبل از آزمایش مصرف کنید.اگر به ماده رنگی کنتراست یا صدف حساسیت دارید شاید نتوانید این آزمایش را انجام دهید. رنگینه کنتراست و صدف هر دو ید دارند و برخی پزشکان معتقدند که اگر به صدف حساسیت داشته باشید احتمال اینکه به رنگینه هم واکنش نشان دهید زیاد است.

 

بعد از انجام آزمایش مقدار کمی خونریزی کاملا طبیعی است. همچنین ممکن است مقدار کمی از رنگینه هم در روز بعد، ترشح شود که بی رنگ است. این احتمال وجود دارد که پس از انجام آزمایش تا چند ساعت دچار انقباض عضلانی شوید.