پارس ناز پورتال

تشدید تحریم های ایران توسط شرکت اپل

تشدید تحریم های ایران توسط شرکت اپل

تشدید تحریم های ایران توسط شرکت اپل 

طبق تحریم هاي وضع شده علیه ایران,شرکت آمریکایی اپل ایران را در اپ استور تحریم کرد و دیگر برنامه ایرانی در این استور وجود ندارد. شرکت اپل به علت تحریم هاي ایالات امریکا بر علیه ایران, اقدام به حذف اپلیکیشن هاي ایرانی از اپ استور کرده که این موضوع واکنش‌هاي بسیاری را در پی داشته هست.

 

اپل,‌ اپلیکیشن هاي پرطرفدار ایرانیان را از اپ استور حذف کرد. این کمپانی اعلام کرده که این اقدام به علت تحریم هاي ایالات امریکا علیه ایران صورت گرفته هست. این حرکت با انتقاد وزیر ارتباطات ایران مواجه شد و آذری جهرمی از پیگیری حقوقی این مساله خبر داد. گسترش‌دهندگان آی او اس در ایران نیز که در ماه‌هاي جدید با محدودیت‌هاي زیادی روبرو شده بودند به حذف اپلیکیشن هاي ایرانی از اپ استور واکنش نشان دادند.

 

در روز پنجشنبه, اپل برنامه تاکسی آنلاین اسنپ و اپلیکیشن سرویس تحویل غذای دلیون را از اپ استور حذف کرد. همین طور طبق گزارش منابع ایرانی در اوایل هفته قبل, اپل مانع از به‌روزرسانی اپلیکیشن هاي ایرانی شده هست.

 

این شرکت حذف اپلیکیشن‌هایي که کسب و کارهای مستقر در ایران را تسهیل میکنند را از ماه ژانویه شروع کرده بود اما پس از مدتی همۀ چیز به روال عادی خود بازگشت تا اینکه حالا دور جدید حذف برنامه هاي ایرانی نخست شده هست.

 

حذف اپلیکیشن هاي ایرانی از اپ استور
هرچند اپل فروشگاه رسمی در ایران ندارد اما گسترش‌دهندگان ایرانی چندین برنامه را برای فروش در فروشگاه‌هاي دیگر کشورها ایجاد کرده بودند. موبایل هاي آیفون هم به طور معمول به صورت قاچاقی وارد ایران می شوند. حدود 48 میلیون موبایل هوشمند در کشور 80 میلیون نفری ایران فروخته شده و تقریباً 47 میلیون کاربر در این کشور از رسانه‌هاي اجتماعی بهره گیری می کنند;

 

اما مسئولان ایرانی سالهاست که دسترسی به فیسبوک, توییتر و یوتیوب را برای کاربران مسدود کرده‌اند.پس از خواهش‌هاي آنلاینی که برای تغییر این تصمیم برای شرکت اپل ارسال شد, این کمپانی در پیامی خطاب به گسترش‌دهندگان ایرانی اعلام کرد طبق مقررات تحریم هاي ایالات متحده ایالات امریکا,‌ فروشگاه اپ استور اپل نمیتواند اقدام به میزبانی,

 

پخش و یا انجام هر نوع تجارت با برنامه‌ها و گسترش‌دهندگان متصل به کشورهای تحریم شده توسط ایالات امریکا کند. این بخش از قانون,‌ پیچیده و غیر قابل تغییر هست. در صورتی که محدودیت‌هاي موجود تغییر کند,‌ شما را تشویق می کنیم تا مجدد اپلیکیشن‌هاي خود را برای ورود به اپ استور ارسال کنید.

 

سخنگوی اپل در صحبت با نیویورک تایمز, صحت محتوای این پیام را تایید کرد اما از ارائه توضیحات اکثر صرف نظر کرد. دیدنی دقت هست که برای تغییر این تصمیم از روز جمعه تا به حال بیش از 2 هزار و 300 امضا جمع‌آوری شده و گسترش‌دهندگان ایرانی نیز با « هشتگ StopRemovingIranianApps# » در توییتر از این موضوع ابراز افسوس کرده‌اند.

 

واضح هست که اپل در مقابل فشار دولت ترامپ که در ماه جاری نیز تحریم‌هاي جدیدی را علیه ایران وضع کرده, ناچار به حذف اپلیکیشن هاي ایرانی از اپ استور شده هست. در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما در کشور آمریکا, محدودیت‌هاي شرکت‌هاي فناوری که خدمات ارتباطی از جمله ایمیل,‌ چت و خدمات شبکه هاي مجازی در ایران ارائه می دهند,

 

کاهش داده شده بود. در سوی دیگر, تا به امروز گوگل چنین اقدامی را در مقابل اپلیکیشن هاي ایرانی در فروشگاه پلی استور انجام نداده و این شرکت برنامه هاي رایگان اندرویدی را در پلی استور ایران آزاد گذاشت. گرچه برنامه هاي پرداختی ایرانی در فروشگاه گوگل ممنوع شده هست.

 

محمدجواد آذری جهرمی, وزیر ارتباطات جدید ایران هم با انتشار یک توییت پارسی از تصمیم اپل انتقاد کرد. وی اظهار کرد که حالا اپل 11 درصد از بازار تلفن همراه هاي هوشمند ایران را در اختیار دارد. احترام به دستمزد مشتری,‌ یک اصل هست که اپل از آن پشتیبانی نکرده و ما به طور قانونی, حذف اپلیکیشن هاي ایرانی از اپ استور را پیگیری میکنیم.

 

به گزارش پارس ناز اوایل هفته قبل نیز آذری جهرمی اعلام کرده بود که برای رفع ممنوعیت و فیلتر توییتر در ایران مذاکره خواهد کرد. چند سالی هست که توییتر برای مردم ایران در دسترس نیست اما برخی مسئولان کشور از آن بهره گیری می کنند. جهرمی در هفته قبل بعنوان جوانترین وزیر کابینه دولت ایران گزینه شد.

 

طبق درخواستی که گسترش‌دهندگان ایرانی در سایت «Change.org» نوشته‌اند, خطاب به تیم کوک, مدیرعامل اپل, گفته شده هست تصمیم اپل برای حذف برخی اپلیکیشن‌ها به علت تحریم‌هاي کشور آمریکا میتواند اثرات شدیدی بر روی استارت آپ ها و اقتصاد بگذارد. از یک طرف اینکار میتواند موجب از دست رفتن رابطه با اپلیکیشن‌ها و خدمات مورد نیازمان شود و از سوی دیگر باعث از بین رفتن شمار زیادی از مشاغل خواهد شد.