پارس ناز پورتال

تصمیمات نادرست و مضر که فکر می کنیم مفید هستند

تصمیمات نادرست و مضر که فکر می کنیم مفید هستند

تصمیمات نادرست و مضر که فکر می کنیم مفید هستند 

بعضی از کارهایی که انجام می‌دهیم گمان میکنیم خوب میباشند،مثل مسواک زدن افراطی! اما باید بدانید که در اصل برای سلامت ضرر دارند.ترک بعضی از عادات همچون کشیدن سیگار، مزایای بی شماری دارد که نمی‌توان منکر انها شد. عادات دیگری نیز وجود دارند که انجام آن ها به طور متعادل خوب و موثر هست و زیاده روی در آن ها، زیان هاي جدی برای سلامت خواهد داشت.

 

بعنوان مثال اندکی نور خورشید برای بدن بسیار خوب هست اما قرار گرفتن در معرض نور آفتاب برای ساعات طولانی به منظور تیره شدن پوست، با زیان هاي فراوانی همراه خواهد بود.ترک هر عادتی از دیدگاه روانشناسی بسیار دشوار هست بنابراین پیشنهاد می‌شود که سبک زندگی را برگزینید که برای سلامت شما مناسب ترین باشد.

 

در بعضی موارد نیز لازم هست از راهنمایی هاي مشاوران تغذیه بهره گیری کنید. زمانی که در اساس سلامت از فردی نصیحتی دریافت می‌کنید، باید پیش از به کار گرفتن آن حتما با مطالعه و پژوهش لازم به صحت گفته هاي وی پی برده باشید.در ادامه به بررسی ۶ عادت نادرست خواهیم پرداخت که احتمالا تصورش را نیز نمیکنید که برای سلامت شما زیان داشته باشند.

 

اگر چنین عاداتی در سبک زندگی شما نیز وجود دارند، باید هر چه سریع تر مورد رسیدگی قرار گیرند چرا که مشکلاتی را در آینده برای شما به همراه خواهند داشت. این موارد را با هم مرور میکنیم:

 

۱- ورزش کردن افراطی

اگر شما نیز در گروه افرادی هستید که ورزش می‌کنید باید به شما تبریک گفت اما این نکته را نیز در نظر داشته باشید که ورزش بیش از اندازه و افراطی از ورزش نکردن هم بدتر هست. بدن بعد از انجام تمرین هاي ورزشی نیاز به بازسازی عضلات دارد. به همین علت نیز ورزشی که بی وقفه و بدون استراحت باشد، آسیب هاي فراوانی را به بدن وارد خواهد آورد.

 

ورزش هایي چون ایروبیک عضلات و مفاصل را درگیر می‌کنند و اگر به مدت طولانی ادامه پیدا کند، به عوارضی چون پوکی استخوان، دردهای زانو، آرتروز و آریتمی خواهد انجامید. باید خطرات حاصل از انجام بیش از اندازه فعالیت هاي ورزشی را جدی بگیرید و در فواصل تمرین ها، حتما زمان هایي را نیز به استراحت اختصاص دهید.

 

۲- حذف وعده صبحانه

شاید تصور کنید که نخوردن صبحانه به افزایش هوشیاری و تمرکزتان خواهد افزود و شما را برای خوردن یک وعده سلامت ناهار آماده تر خواهد کرد. شاید نتوان به قطع گفت که صبحانه مهم‌ترین وعده خوراکی به شمار می‌آید اما حذف کردن آن ایده خوبی نیست. خوردن صبحانه، منجر به آغاز سوخت و ساز بدن در ابتدای روز می‌شود و به ساخت انرژی برای تان منجر خواهد شد.

 

مطالعات مرتبط که حدود ۴ سال پیش، در دانشگاه هاروارد و در بین ۲۷٫۰۰۰ مرد انجام شد، نشان داد، گروهی که وعده صبحانه خود را حذف میکنند، در مقایسه با افرادی که صبحانه می خوردند، ۲۷ درصد اکثر در معرض حملات قلبی و مریضی هاي قلبی-عروقی قرار دارند. علت این امر نیز فشار و استرس وارد شده بر قلب بر اثر گرسنگی هست. اضافه بر این نخوردن صبحانه به افزایش کلسترول خود انجامیده و ابتلا به دیابت را نیز اکثر میکند.

 

۳- آفتاب گرفتن

شاید شنیده باشید که قرار گرفتن طولانی در معرض آفتاب برای سلامتی تان خوب نیست اما امکان دارد از این موضوع آگاهی نداشته باشید که عادت به انجام اینکار مخاطراتی را برای سلامتی تان خواهد داشت چرا که قرار گرفتن در معرض آفتاب میتواند به سرطان پوست بیانجامد و احتمال دارد هر فردی به این نوع سرطان مبتلا شود.

 

ابتلای افراد به سرطان پوست در مناطق گرمسیر در مقایسه با سایر نقاط اکثر هست. «هیو جکمن» هنرپیشه استرالیایی در مدت ۱۸ ماه پنج مشابه «سرطان سلول پایه‌اي» را تجربه کرد.بنابراین اگر تصور میکنید که قرار گرفتن چند لحظه بر روی تخت هاي مخصوص برنزه کردن و دستگاه سولاریوم آسیبی را به همراه نخواهد داشت،

 

در این طرز تفکر خود تجدید نظر کنید. محققان مرکز Melanoma دریافته اند که نورهای موجود در چنین دستگاه هایي سرطان زا میباشند. گرچه ژنتیک و سایر عوامل نیز در ابتلا به سرطان پوست نقش دارند اما بهتر هست ریسک ابتلا به این نوع سرطان را با دستان خود افزایش ندهید.

 

۴- مصرف بی رویه مسکن ها

ممکن هست تصور کنید که این قرص ها در زمان سردرد انتخاب هاي مناسبی میباشند و یا به حفظ سلامت و فعالیت اکثر شما کمک میکنند. اما اگر مداوم و برای هر نوع دردی از مسکن ها بهره گیری میکنید، عادت بد و پرآسیبی را پی گرفته اید.محققان انگلیسی دریافته اند که ۵ تا ۱۰ درصد سردردها به مصرف بی رویه مسکن ها مرتبط هست

 

و چنین دردهایی، خصوصا در افراد مبتلا به میگرن و دردهای مزمن اکثر دیدن می‌شود. بهتر هست در مورد مصرف هر نوع مسکنی با دکتر مشورت کنید.

 

۵- نوشیدن بیش از اندازه آب

مصرف بیش از اندازه آب که از آن به «هیپوناترمی» یاد میشود اگرچه به ندرت و در بین ورزشکاران اتفاق میوفتد اما عارضه اي که با کاهش بیش از اندازه سدیم در بدن همراه هست.انچه در مورد مصرف ۸ لیوان آب در روز شنیده اید، تصوری واهی هست که در سال ۱۹۴۵ میلادی «۱۳۲۴ شمسی» و بر اساس مطالعات نادرست بُرد تغذیه و غذای کشور آمریکا اعلام گردیده بود.

 

از آنجایی که اکثر نیاز بدن شما به آب با خوراکی هایي که میل می‌کنید فراهم سازی می‌شود، مصرف بیش از نیاز آن به مشکلات قلبی خواهد انجامید. حتی اگر به اندازه یک دونده دوی ماراتون فعالیت دارید باز هم در نوشیدن آب و اندازه آن توجه کافی را داشته باشید.

 

۶- مسواک زدن افراطی

 به گزارش پارس ناز رعایت بهداشت دهان و دندان از اهمیت فراوانی برخوردار هست. به این منظور بهتر هست دو بار در روز دندان ها را مسواک بزنید اما به علت سایشی که مسواک در دندان و لثه ها به وجود می آورد، مسواک زدن با آسیب هایي نیز همراه خواهد بود. در صورتی که لثه و دندانهای حساسی داشته باشید، مسواک به مینای دندان و اعصاب لثه آسیب بیشتری خواهد زد.

 

بنابراین پیشنهاد میشود از انواع مسواک هاي نرم بهره گیری کرده و در صورت احساس درد در دندان و لثه به دندانپزشک مراجعه کنید.انچه در قالب ۶ مورد فوق برای تان برشمرده شد، به خوبی نشان می‌دهند که در انجام عادات خوب نیز، رعایت تعادل امری ضروری هست.