پارس ناز پورتال

تصورات نادرست درباره عرق کردن بدن انسان

تصورات نادرست درباره عرق کردن بدن انسان

تصورات نادرست درباره عرق کردن بدن انسان 

بعضی از تصورات نادرست درمورد عرق کردن در جامعه وجود دارند که از نظر علمی و پزشکی کاملا نقض می‌شوند و در این مقاله انها را برای شما ذکر می کنیم. عرق کردن، وسیله‌اي برای بدن هست که خودش را خنک نگه دارد. عرق کردن حین ورزش‌هاي شدید و مخصوصا در فضای باز یا هوای شرجی بسیار اهمیت دارد.

 

شاید متوجه شده باشید که بعضی‌ها نسبت به دیگران اکثر عرق می کنند، مثلا مجبورند حین تمرین، مدام با حوله صورت‌شان را خشک کنند در حالی‌که بقیه، حتی با انجام تمرینات سخت هم عرق‌شان درنمی‌آید.عرق کردن، تنها یکی از راههایی هست که بدن با آن، دمایش را بازرسی میکند. وقتی بدن گرم می شود به دو شیوه خودش را خنک میکند؛

 

یکی این که جریان خون بیشتری وارد رگهای خونی در سطح پوست می شود تا بدن خنک شود. روش دیگر هم این که بدن با عرق کردن خودش را از گرمای عمده نجات میدهد. در تمام بدن ما ۲ تا ۵ میلیون غده‌ي عرق وجود دارد. مقدار عرقی که حین ورزش می‌ریزید بواسطه‌ي این غدد هست و طیفی بین نیم لیتر تا ۳ یا ۴ لیتر دارد.

 

در مورد عرق کردن چقدر اطلاعات دارید؟ در این مقاله به چند باور اشتباه متعارف میان مردم اشاره میکنیم و حقایقی را برای‌تان می گوییم.

 

باور اشتباه : آنهایی که سالم‌ترند و اندام متناسب‌تری دارند، کمتر عرق می کنند

 

یکی از متداول‌ترین تصورات نادرستی که وجود دارد این هست که عرق کردن، علامتی هست که نشان میدهد شما سالم نیستید یا اضافه وزن دارید. در واقع ورزشکاران و آنهایی که اندام نسبتا متناسب‌تری دارند، حین ورزش و فعالیت، زودتر از آنهایی که سطح فیتنس‌شان پایین‌تر هست عرق می کنند. در فصل تابستان، تقریبا دو هفته طول میکشد تا با تمرین و ورزش در محیط گرم، بدن‌تان با آن گرما سازگار شود.

 

بدن شما برای وفق دادن خودش، حجم پلاسما را در رگهای خونی افزایش می دهد تا شما بتوانید مایعات و گرمای بیشتری را به سطح پوست برسانید و رها کنید. بنابراین وقتی بدن‌تان با شرایط محیطی خو گرفت، دیگر حین تمرین، زودتر عرق خواهید کرد تا در خنک کردن بدن، کارآمدتر باشید. پس زودتر عرق کردن یا عمده عرق کردن می تواند نشاندهنده‌ي این باشد که شما با گرما سازگاری پیدا کرده و سالم هستید.

 

واقعیت: مردها اکثر از زنها عرق می کنند

 

به طور کلی مردها اکثر از زنها عرق می کنند اما ربطی به جنسیت‌شان ندارد! این که چقدر عرق می کنید توسط جنسیت شما تعیین نمیشود بلکه به اندازه‌ي بدن‌تان بستگی دارد. طبق مطالعات انجام شده، افرادی که جثه‌ي کوچک‌تری دارند معمولا با افزایش جریان خون به سطح پوست، خود را خنک میکنند. بنابراین این افراد برای خنک کردن بدن‌شان عمده وابسته به عرق کردن جهت رهایی از گرما نیستند.

 

اما افراد با چثه‌هاي بزرگ‌تر، اکثر به واسطه‌ي عرق کردن دمای بدن‌شان را پایین می‌آورند. به طور کلی مردها جثه‌‌ي بزرگ‌تری نسبت به زنها دارند و بنابراین بدن‌شان با عرق کردن از دمایش کم میکند. زنانی که چثه‌هاي ریزی دارند هم نسبت به زنانی که درشت‌تر میباشند، کمتر عرق میکنند.

 

مزیت کمتر عرق کردن حین ورزش و تمرین این هست که افراد ریزه، راحت‌تر میتوانند تعادل حرارتی‌ بدن‌شان را حفظ کنند، بدون این که آب زیادی از دست داده و دچار کمبود آب بدن شوند. گرچه میزان عرق کردن‌تان، به تعداد غده‌هاي تعریقی که در بدن خود دارید هم وابسته هست.

 

باور اشتباه: عرق اکثر یعنی کالری سوزی اکثر

 

در واقعیت، رابطه مستقیمی بین میزان عرق و میزان کالری سوزی وجود ندارد. همانگونه که گفته شد، سایز بدن، تعداد غدد تعریق، میزان فیتنس، و این که چقدر با گرما سازگاری پیدا کرده باشید، تعیین میکند که چقدر عرق بریزید. پس لطفا شدت تمرینات‌تان را با میزان عرقی که می‌ریزید نسنجید!

 

واقعیت: افراد چاق و آنهایی که اضافه وزن دارند، اکثر مستعد سکته‌ي ناشی از گرما میباشند

 

چربی، عایقی هست که در کار خنک کردن بدن مداخله‌ي منفی می کند. گرما برای این که از بدن خارج شود باید خودش را به سطح پوست برساند. اما وقتی که لایه‌ي ضخیمی از چربی زیر پوست وجود داشته باشد، گرما مجبور هست راه سختی را تا رسیدن به سطح پوست در پیش بگیرد. بنابراین افراد چاق یا دچار اضافه وزن، وقتی در هوای گرم ورزش و فعالیت می کنند، در معرض خطر سکته‌ي ناشی از گرما میباشند. سکته‌ي ناشی از گرما، در بین افراد چاق، سه و نیم برابر اکثر هست.

 

واقعیت: عرق کردن به بدن کمک می کند تا سموم را دفع کند

 

حتما در مورد سم زدایی بدن اطلاعات مبهم زیادی به شما رسیده هست اما طبق مطالعه‌اي که انجام شده، عرق کردن واقعا به بدن‌تان کمک می کند تا سموم را دفع کند. مطالعه‌اي دیگری هم اثبات کرده که عرق کردن به دفع ترکیبات فتالات که از طریق تنفس یا مصرف پلاستیک‌هاي روزمره وارد بدن میشود، کمک می کند. ترکیبات فتالات می توانند در کار هورمون‌ها اختلال ایجاد کنند

 

نکته‌ي آخر

مهم‌ترین چیزی که باید در مورد عرق کردن بدانید این هست که هر چه اکثر عرق کنید، باید اکثر مراقب میزان آب بدن‌تان باشید تا دچار کمبود آب بدن نشوید. اگر اکثر از ۹۰ دقیقه ورزش میکنید، یک نوشیدنی الکترولیتی به همراه داشته باشید تا سدیم، پتاسیم و کلری که با عرق از دست داده‌اید جایگزین شود.

 

عرق کردن حین تمرین و فعالیت، شاید حس خوبی نداشته باشد اما به کاهش دمای مرکزی بدن کمک میکند، ضمنا عرق کردن نه تنها برای سلامتی خوب هست، بلکه از خستگی‌تان کم کرده و کمک‌تان می کند تا مدت بیشتری ورزش کنید. پس بابت عرق‌هایي که از سر و صورت‌تان می‌ریزد شاد باشید، درست مانند این هست که یک پنکه‌ي داخلی دارید!