پارس ناز پورتال

تصویر جدید ناسا از سطح پلوتو

تصویر جدید ناسا از سطح پلوتو

تصویر جدید ناسا از سطح پلوتو

ناسه امروز جدیدترین و دقیق ترین تصویر از سطح پلوتو منتظر کرد. این تصویر با فضاپیمای نیوهورایزنز ثبت شده است.این تصویر جدید به نمایش انواع مختلفی از مناظر پرداخته است.

 

دوربین تصویربردار اکتشافی دوربرد نیوهورایزنز (LORRI) این تصاویر را از فاصله 18 هزار و 850 کیلومتری سطح پلوتو در ژوئیه 2015 ثبت کرده بود.

 

به گفته ناسا، این تصویر ترکیبی با وضوح حدود 80 متر در پیکسل به ارائه بهترین فرصت برای دانشمندان تیم نیوهورایزنز و دیگران به منظور بررسی جزئیات دقیق انواع مختلف زمین در پلوتو و تعیین فرآیندهای شکل‌دهنده آن‌ها پرداخته است.

 

این نوار ترکیبی که کل نیمکره روبروی فضاپیمای نیوهورایزنز را در زمان عبور آن از برابر پلوتو در اواسط ژوئیه 2015 پوشش داده، اکنون شامل تمام تصاویر وضوح بالایی است که توسط این کاوشگر ثبت شده است.

 

این تصویر از بالا با زمین‌های تپه‌ای و حفره‌دار آغاز شده و به سمت برآمدگی‌های موازی زمین‌ها، کوهستان‌های بی‌نظم و زاویه‌ای، دشت‌های سلولی، مناطق حفره‌دار یخ نیتروژن تصعید شده، نواحی یخ نیتروژن نازک و ارتفاعات کوهستانی تاریک که با چاله‌های عمیقی زخمی شده‌اند، ادامه می‌یابد.

 

فضاپیمای نیوهورایزنز در ژانویه سال 2006 به فضا پرتاب شد و 9 ماه بعد به فاصله 12.5 هزار کیلومتری سیاره کوتوله پلوتو رسید که حدود پنج میلیارد کیلومتر با زمین فاصله دارد. آنچه این فضاپیما ارسال کرده که انتقال آن به زمین چهار ساعت و 25 دقیقه طول کشید، پلوتوی متفاوتی از آنچه انتظار می‌رفت را آشکار کرده است.

 

تصویر جدید ناسا از سطح پلوتو

سیاره پلوتو پس از کشف در سال 1930 به عنوان نهمین سیاره منظومه شمسی در نظر گرفته شد، اما این عنوان در سال 2005 و پس از کشف یک جسم بزرگتر در نزدیکی آن تغییر کرد. پلوتو اکنون بطور رسمی یک سیاره کوتوله است.

 

منبع:ایسنا