پارس ناز پورتال

تضمین سلامت استخوان ها با مصرف ویتامین B12

مجموعه : رژیم و تغذیه
تضمین سلامت استخوان ها با مصرف ویتامین B12

تضمین سلامت استخوان ها با مصرف ویتامین B12 

ویتامین B12 می تواند برای استخوان ها معجزه کند. جلوگیری از ابتلا به بیماری های استخوانی در افراد به میزان زیادی بستگی به تغذیه دارد. میزان پایین ویتامین B12 در بدن شما، ممکن است بر سلامت استخوان‌هایتان تاثیر منفی بگذارد. استخوان یک ماتریس پیچیده از پروتئین‌های لیفی همبند مانند کلاژن و مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر است.

 

بسیاری از جنبه‌های رژیم غذایی شما در حفاظت از سلامت استخوان‌ها نقشی ایفا می‌کنند. از جمله مصرف کافی کلسیم، فسفر، منیزیم، روی و ویتامینهای C B6، B12، D، K.

 

بدن شما چگونه از ویتامین B12 استفاده می‌کند؟
ویتامین B12 یک ویتامین محلول در آب است که معمولا همراه پروتئین مواد غذایی است و برای بسیاری از فرایندهای بدن ضروری است از جمله تولید سلول‌های قرمز خون، عملکرد عصبی، سنتز DNA و سوخت و ساز پروتئین و چربی.اسید هیدرو کلریک، آنزیم‌های پروتئاز و ترکیبی به نام “فاکتور طبیعی” که در ترشحات گوارشی معده‌ی شما وجود دارند، برای جدا کردن ویتامین B12 موجود در غذا لازم‌اند تا بدن شما بتواند آن را جذب کند.

 

اگر شما به انواع بیماری‌های روده دچارید یا گیاهخوار هستید، ممکن است با بالا رفتن سن‌تان، در دریافت ویتاین B12 دچار مشکل شوید. کمبود این ویتامین در بدن شما علاوه بر مشکلات استخوانی ممکن است باعث کم خونی و کاهش عملکرد شناختی هم بشود.

 

تراکم استخوان را بهبود می‌بخشد
ویتامین B12 نقش مهمی در فعالیت سلولهای استخوانی، شکل استخوان و تولید سلول‌های قرمز خون دارد که همه‌ی آنها بر سلامت استخوان‌های شما تاثیر می‌گذارند. با توجه به تحقیقی در اکتبر ۲۰۰۴در مجله‌ی “استخوان و تحقیقات معدنی”، میزان پایین ویتامین B12 در بدن شما ممکن است با کاهش تراکم مواد معدنی استخوان همراه باشد.

 

 به گزارش پارس ناز این مطلب به این معناست که استخوان‌های شما فاقد مواد معدنی مورد نیازی که آنها را قوی نگه می‌دارد، می‌شود. با گذشت زمان، استخوان‌ها ضعیف، شکننده و تو خالی می‌شوند که ممکن است منجر به پوکی استخوان گردد. خبر خوب اینجاست که ممکن است مصرف کافی ویتامین B12 به پیشگیری از پوکی استخوان کمک کند.

 

از شکستگی استخوان جلوگیری می‌کند
کاهش تراکم استخوان، ممکن است خطر شکستگی استخوان را افزایش دهد. بر طبق تحقیقی در سال ۲۰۰۹در مجله‌ی “شیمی بالینی و پزشکی آزمایشگاهی” افرادی که رژیم غذایی گیاهخواری داشتند و دچار کمبود ویتامین B12 بودند، میزان فرسودگی و تحلیل استخوانشان بیشتر بود. این مسئله ممکن است خطر شکستگی استخوان را افزایش دهد.

 

بر طبق تحقیقی در سال ۲۰۰۹در مجله‌ی “غدد درون ریز و متابولیسم بالینی”، کمبود ویتامین B12 در بدن شما با بالا رفتن سن ممکن است خطر شکستگی لگن را در شما افزایش دهد. شکستگی لگن در افراد مسن ممکن است منجر به مرگ یا بستری شدن دراز مدت در یک بیمارستان شود.

 

چگونه مصرف ویتامین B12 را افزایش دهید
برای جلوگیری از این مشکلات استخوان، شما باید به مقدار کافی ویتامین B12 از رژیم غذایی‌تان دریافت کنید. به گفته‌ی موسسه‌ی پزشکی، بزرگسالان روزانه حداقل به ۲.۴میکروگرم ویتامین B12 نیاز دارند. B12 در غذاهای سرشار از پروتئین مانند صدف، غذاهای دریایی، گوشت گاو، شیر، ماست، پنیر، تخم مرغ و مرغ وجود دارد. کورن فلکس‌های مخصوص صبحانه نیز معمولا با B12 غنی می شوند.

 

اگر نمی‌توانید ویتامین B12 مورد نیازتان را فقط از طریق رژیم غذایی تامین کنید، با پزشکتان در مورد مصرف مکمل ویتامین B12 مشورت کنید. ممکن است قرص زیر زبانی B12 یا آمپول B12 برای شما تجویز شود.