پارس ناز پورتال

تعداد گیمرهای ایران بیشتر از 20 میلیون نفر

تعداد گیمرهای ایران بیشتر از 20 میلیون نفر

تعداد گیمرهای ایران بیشتر از 20 میلیون نفر 

بازی خورها یا گیمرها همه جا هستند و ما بسیار کنجکاو بودیم که بدانیم که کشور ما یعنی ایران چند نفر گیمر وجود دارد؟ چند سالی است صنعت گیم در ایران رشد قابل توجهی داشته است. برخی از فعالان حاضر در عرصه بازی سازی در سال های اخیر با شناخت سلیقه مخاطب و رده بندی سن در ارائه بازی های رایانه ای توانستند درآمدهای بالایی را برای واردکنندگان و فروشگاه های تجهیزات بازی به همراه آورند.

 

آمار و ارقام رسمی از سمت بنیاد ملی بازی های رایانه ای نشان می دهد صنعت بازی های رایانه ای در ایران سالانه بیش از 4 هزار میلیارد ریال گردش مالی دارد. استقبال چشمگیر مخاطبان از هر سنی برای استفاده از بازی ها و تجهیزات، شرکت های طراح را به تولید بیشتر این تجهیزات و محصولات ترغیب می کند.

 

البته برخی از فعالان در عرصه بازی سازی، بازار فروش محصولات رایانه ای را فصلی می دانند به این منظور که بازی ها و کنسول های بازی در فصل تابستان و تعطیلات بالاترین میزان خرید و فروش را دارند. حجم بالای مخاطبین در فصل تابستان از میان دانش آموزان و دانشجویان است که رشد قابل توجه خرید کنسول هم در فصلی که مخاطبین بازی فارغ از درس هستند دیده می شود.

 

به موازات استفاده از کنسول ها بازار تعمیرات دستگاه های بازی هم داغ می شود. بازاری که علاقه مندان آن از سنین مختلف برای پیوستن به جمع گیمرها را شامل می شود.طبق آخرین آماری که بنیاد ملی بازی های رایانه ای اعلام کرده است ایران 23 میلیون گیمر دارد که 53 درصد از این جمعیت به طور مستمر بازی می کنند

 

و این بالارفتن میزان عرضه و تقاضا موضوع تازه ای نیست. گیمرهایی که میانگین سنی شان 21 است و در مقایسه با سال 92 که میانگین سنی کاربران 16 سال بوده با افزایش بازیکنان رو به رو شده ایم. برخی علت اصلی این افزایش سن را تغییر پلتفرم های بازی دانسته اند.

 

این مرکز اعلام کرده مخاطبان بازی ایرانی در سال 460 میلیارد تومان برای بازی ها هزینه می کنند که بیشترین آمار فروش متعلق به بازی های موبایلی است که77 درصد از این بازار را به خود اختصاص داده است. پس از بازی های موبایلی، لپ تاپ ها و کنسول ها، بازی رایانه ای کم مخاطب ترین ابزار را برای بازی تشکیل می دهند به طوریکه تنها 6 درصد از گیمرهای ایرانی را در بر می گیرد.

 

نفوذ تلفن های هوشمند در بین کاربران تصور و باور غلط را که بیشتر مخاطبین بازی پسران هستند بر هم می زند بر اساس آمار اعلام شده از سمت بنیاد ملی بازی های رایانه ای 37 درصد از گیمرهای ایرانی را خانم ها تشکیل می دهند. میزان استفاده از بازی های موبایلی بر اساس سیستم عامل اندروید 94 درصد و 5 درصد بازیکنان هم از سیستم عامل ios استفاده می کنند که یک درصد باقی مانده هم مخاطبان ویندوز فون هستند.

 

در میان تمام مطالب ذکر شده که گیمر ایرانی را افزایش داده ژانر بازی های مختلف تاثیر عمده ای در انتخاب بازی ها دارد. پرطرفدارترین سبک های بازی عمدتا رانندگی، دونده، معمایی، تفننی و ورزشی هستند.در آخر توجه به این نکته الزامی است که بازی های رایانه ای چه به لحاظ تاثیر گذاری و چه به لحاظ شیوع جزء سه رسانه برتر قرن 21 هستند

 

و مرزهای بازار سرگرمی را پیموده اند و دیگر مفهوم سرگرمی قادر در توصیف آن نیست و در آینده ای نه چندان دور موجب تحول در حوزه های پژوهش و ارتباطات می شود.