پارس ناز پورتال

تعیین هدف و برنامه ریزی برای رسیدن به موفقیت

تعیین هدف و برنامه ریزی برای رسیدن به موفقیت

تعیین هدف و برنامه ریزی برای رسیدن به موفقیت 

برای موفقیت و پیشرفت قطعا باید برنامه ریزی انجام داد و هدف معینی را تعیین نمود و برای رسیدن به آن تلاش زیادی کرد تا به عمل نشیند. رسيدن به آرزوها از طريق غول چراغ جادو خيلي لذت بخش است چون در يك چشم بر هم زدن همه‌چيز مهيا مي‌شود، اما حيف كه اينها فقط در قصه‌ها و افسانه‌ها وجود دارند و در دنياي واقعي بايد براي هر چيزي تلاش كرد. حال ببينيم به راستي چه عاملي باعث دستيابي به موفقيت مي‌شود؟

 

چگونه موفق شویم؟
چگونه است كه بعضي از افراد به اوج موفقيت مي‌رسند و بعضي ديگر در همان پله‌هاي اول درجا مي‌زنند؟موفقيت در زندگي بدون برنامه‌ريزي حساب‌شده، حاصل نمي‌شود. بهترين راه به دست آوردن موفقيت، تعيين اهداف و سپس برنامه‌ريزي و تلاش براي رسيدن به آنهاست.

 

هدف‌ها مي‌بايست واقعي و قابل دست يابي باشند و بايد طوري تعيين شوند كه با ظرفيت‌ها و توانايي‌هاي فرد تناسب داشته باشند. تعيين آرزوهاي خيلي بلند پروازانه ممكن است باعث نااميدي و شكست شوند. براي نيل به هدف غايي كه ممكن است كسب موفقيت مالي، گرفتن يك پست خوب در محل كار، خريدن يك ماشين يا خانه جديد يا پرداخت قرض و بدهي باشد، بايد ابتدا يك طرح و برنامه داشته باشيم.

 

يك فهرست تهيه كنيد

يك ليست از كارهايي كه براي رسيدن به هدف، انجام آنها ضروري است، تهيه كنيد. يك نقشه و طرح قدم به قدم كمك مي‌كند تا روي نتيجه نهايي متمركز شويد. شما نمي‌توانيد بدون پول كافي يك اتومبيل نو بخريد. پس براي پول‌هاي اندك خود يعني همان پرداخت‌هاي ماهانه برنامه‌ريزي كنيد. براي احراز شغل معاونت در يك اداره يا موسسه بايد

 

شرايط لازم براي كسب اين شغل را داشته باشيد كه مي‌تواند شامل كسب تجربه لازم اين شغل يا گذراندن تحصيلات مربوطه باشد كه حتما بايد احراز شود. بدانيد كه رسيدن به هدف كار ساده‌اي نيست بلكه تلاش بسيار و و تمركز روي هدف و برنامه‌هاي آن، از فاكتورهاي ضروري براي رسيدن موفقيت آميز به آرزوها هستند.

 

صبور و شكيبا باشيد

بسياري از مردم به اشتباه فكر مي‌كنند موفقيت از آن كساني است كه همواره زندگي شان در صدر بوده است. اگر هر كسي روي اهدافي كه تعيين كرده، متمركز شود، مي‌تواند به خواسته‌هايش دست پيدا كند. صبر و شكيبايي در اين بين نقشي كليدي ايفا مي‌كند. چون هميشه موانعي سر راه وجود دارد

 

كه باعث توقف، عقب نشيني يا تاخير در كارها مي‌شوند. در اين مواقع راه حل رها كردن يا گير كردن در كار نيست بلكه بايد با صبر و شكيبايي، مسايل را حل كرد و موانع را كنار گذاشت. يك نگاه دقيق و عميق به جايي كه الان هستيد بيندازيد و مقايسه كنيد با جايي كه مي‌بايست باشيد. و يك برنامه دقيق بريزيد براي احراز جايگاهي كه شايسته آن هستيد. و نخستين گام را همين حالا برداريد.

 

هيچ محدوديتي وجود ندارد

براي موفقيت و رسيدن به اهداف زندگي، تنها عامل محدوديت خود فرد است. اگر اعتماد داشته باشيد و آرزوي رسيدن به آرزوهاي تان را داشته باشيد، حتما موفق خواهيد شد. مهم است كه بدانيد با تعيين اهداف غير واقعي؛ شكست خود را تضمين مي‌كنيد.

 

گام‌هاي كوچك برداريد

 به گزارش پارس ناز در جاده موفقيت، گام‌هاي كوچك و موثر برداريد. تلاش براي سرعت گرفتن و با شتاب به نقطه اوج رسيدن، نتيجه‌اي جز شكست به همراه ندارد. هيچ‌كس با سرگرداني ناشي از بي فكري و بي برنامگي به موفقيت نايل نمي‌شود فقط از شكستي به شكست ديگر جابه‌جا مي‌شود.

 

توصيه مي‌شود به اندرزها و نصايح كساني كه در سايه برنامه‌ريزي و تلاش بسيار به اهداف خويش رسيده‌اند نيز توجه كنيد. چقدر زمان مي‌برد تا كسي به اهداف خود برسد؟ پاسخ اين سوال دقيقا به شرايط خاص هركس بستگي دارد و به اينكه تا چه اندازه در تصميم خود استوار است. برخي اهداف سهل‌الوصول هستند.

 

برخي اهداف ديگر مشكل‌تر هستند و صبر و تلاش و البته زمان بيشتري لازم دارند. فقط به خاطر داشته باشيد كه راز موفقيت و دستيابي به اهداف عاليه در زندگي، به هيچ كس جز خود شما بستگي ندارد. تمام چيزي كه براي موفقيت احتياج داريد، خواستن و اراده انجام يك كار است. همين امروز هدف يا اهداف خود را تعيين كنيد. براي آنها برنامه‌ريزي كنيد. اگر واقعا آنها را بخواهيد و براي تحقق آنها تلاش كنيد، موفق خواهيد شد.

 

قوي وارد گود شويد

نخستين چيزي كه بايد قبل از شروع به كار به آن توجه كنيد آرامش دروني و آمادگي روحي و رواني است. اين آمادگي به ما كمك مي‌كند تا در مسير راه اندازي كسب وكار فشارهاي محيط بيروني را تحمل كنيد و دوام بياوريد. با آمادگي روحي و رواني مي‌توانيد از درياي پرتلاطم كسب و كار عبور كنيد و به ساحل آرامش برسيد.

 

كسي كه خودش را نمي‌شناسد از توانمندي‌ها و نقاط ضعفش باخبر نيست و نمي‌داند چرا و چطور مي‌خواهد در مواجهه با نخستين مانع به حركت ادامه دهد. اما برعكس كسي كه با خودشناسي و تكيه بر گوهر دروني خود پيش مي‌رود، مي‌تواند ايده و انديشه خود را به واقعيت بدل كند و موفق شود. خودشناسي باعث مي‌شود كه در مقابل مشكلات ترسي به دل راه ندهيد. شخصي كه آمادگي روحي و رواني داشته باشد قابليت‌هاي خود را مي‌شناسد.

 

ترس را به جان بخريد

اين بهانه تراشي‌ها همگي در واقع براي پنهان كردن ترس است و نداشتن آمادگي روحي و رواني براي وارد گود اجرا شدن و عملي كردن ايده‌ها. البته طبيعي است كه از ترك خوش نشيني در زندگي روزمره و وارد شدن به راهی كه مسيرش سنگلاخ است و روشن نيست، بايد بترسيد. ترس در ادبيات علم مديريت معادل ريسك در نظر گرفته شده است.

 

ريسك يعني احتمال وقوع اتفاقات پيش‌بيني نشده‌اي كه مي‌تواند باعث بروز ضرر يا منفعت براي ما شود. در كنار ريسك منفي مي‌توانيد ريسك مثبت داشته باشيد.