پارس ناز پورتال

توصیه های تغذیه ای مهم برای روزه داران در رمضان

مجموعه : رژیم و تغذیه
توصیه های تغذیه ای مهم برای روزه داران در رمضان

پیشنهاد هاي تغذیه اي مهم برای روزه داران در رمضان 

با دقت به طولانی بودن روزها در ماه مبارک رمضان در سال هاي جدید باید به نکات تغذیه اي در این ماه برای عبادت بهتر نزد خداوند دقت کنیم. در ماه مبارک رمضان، رژیم خوراکی ما نباید به نسبت گذشته خیلی تغییر کند و در صورت امکان باید ساده باشد.
در ماه مبارک رمضان ، رژیم خوراکی ما نباید به نسبت گذشته خیلی تغییر کند و در صورت امکان باید ساده باشد .

 

رژیم خوراکی همین طور باید طوری تنظیم شود که بر روی وزن تأثیر زیادی نداشته باشد . گرچه اگر فرد دچار اضافه وزن می باشد ، ماه رمضان فرصت مناسبی هست تا وزن به حالت طبیعی برگردد .

 

پیشنهاد هایي برای افطار
اکثر انرژی بدن باید با خوردن سحری فراهم سازی شود. پس افطار را سبك بخورید تا شكم سنگین نشود.غذای افطار باید سبك و پركالری بوده و سریع هضم شود. مانند: خرما ، شله زرد ، مقداری كمی شیر و چای كمرنگ. شما هم حتماً از غذا هاي كم حجم بهره گیری كنید تا به معده فشاری وارد نشود.

 

بهتر هست با چای شیرین و خرما روزه خود را باز كنید و حتی المقدور از نوشیدن آب چندان بپرهیزید؛ چون این كار باعث بی حالی، ضعف و درد معده خواهد شد و مشکلات گوارشی را تشدید میکند.غذای افطار باید سبك و پركالری بوده و سریع هضم شود. مانند: خرما ، شله زرد ، مقداری كمی شیر و چای كمرنگ.

 

پیشنهاد هایي برای سحری
فراموش نكنید كه پرخوری در هنگام سحر نه تنها از احساس گرسنگی در ساعات انتهایی روز پیشگیري نمی كند، بلكه در ساعات ابتدایی بعد از سحر، فشار زیادی را به معده و دستگاه گوارشی فرد وارد می كند كه سبب بروز علائمی نظیر سوء تغذیه، درد و نفخ معده میشود.

 

در ماه رمضان سعی كنید شب ها زود بخوابید تا بتوانید سحر به موقع « تقریباً 5/1 ساعت گذشته از اذان صبح » بیدار شوید. با این روش از ورود مقدار زیادی غذا و مایعات به معده و تجمع انها پیشگیري می كنید و هضم غذا نیز راحت تر خواهد بود.

 

بیدار نشدن برای سحری كاملاً اشتباه هست و در طولانی مدت سبب ضعف و بی حالی روزه داران خواهد شد.مایعات پیشنهاد شده برای سحری باید به تدریج نوشیده شوند. یك لیوان آب میوه و یك لیوان شربت عسل یا قند اثر مفیدی خواهد داشت.رژیم خوراکی سحر بهتراست شامل مواد خوراکی متنوع باشد. این نكته برای نوجوانان اهمیت بیشتری دارد و باید از مواد خوراکی قندی، پروتئین دار و پر انرژی بهره گیری كنند.

 

پیشنهاد هایي دیگر برای روزه داران
 به گزارش پارس ناز اول ساعات بعد از سحری و سپس ساعات بعد از افطار به ترتیب برای مطالعه دانش آموزان و دانشجویان وقت مناسبی هست.ورزشكاران در ماه رمضان نسبت به افراد عادی نیاز بیشتری به پروتئین ، قند و ویتامین ها دارند. باید حدود 3 ساعت بعد از افطار ورزش را شروع کرد تا غذای مصرف شده فرصت هضم پیدا كند. بین خوردن غذا و شروع ورزش باید فاصله اي باشد كه جریان خون بتواند به راحتی به عضلات بدن برسد.

 

خرما ، سوپ، سبزیجات و شیر برای افطار ورزشكاران پیشنهاد می‌شود.در صورتی كه فردی بعد از افطار قصد تمرین ورزش سنگین یا مسابقه ورزشی را دارد بهتر هست گذشته از شروع مسابقه، هنگام افطار از گوشت، زرده تخم مرغ و ماهی بهره گیری كند. مصرف مایعات فراوان از جمله آب میوه ها گذشته از ورزش هم مناسب هست.