پارس ناز پورتال

تفاوت طلای سفید و زرد در چیست؟

تفاوت طلای سفید و زرد در چیست؟

تفاوت طلای سفید و زرد در چیست؟ 

دو نوع طلا در بازار جواهرات یافت می شود که بصورت سفید رنگ و زرد رنگ هستند. این دو با هم در ساختار تفاوت هایی دارند. شاید شما هم از آن دسته از تازه عروس‌ و دامادهایی هستید که دنبال خرید حلقه‌ی ازدواج هستند. این حلقه‌های زیبا علاوه بر طرح‌های متنوع دارای رنگ‌های متفاوتی نیز هستند که مشخص‌ترین آن‌ها طلای زرد و سفید است.

 

شاید این سوال پیش آمده باشد که این طلاها چه تفاوتی از نظر قیمت، کیفیت و … با یکدیگر دارند؟ در ادامه به بیان این تفاوت‌ها می‌پردازیم.

 

آلیاژ طلای سفید و زرد
طلای سفید که بیشتر برای حلقه‌های عروسی مورد استفاده قرار می‌گیرد از طلا، پالادیوم و روکش رادیوم ساخته می‌شود .
طلا خالص بسیار نرم است، اما برای اینکه فرم آن به هم نخورد، به آن مقداری مس و یا نقره اضافه می‌کنند . که هر چقدر مقدار مس آن بیشتر باشد طلا زردتر و هر چه نقره آن بیشتر باشد سفیدتر خواهد بود .

 

تفاوت طلای زرد و سفید
بیشتر طلا‌های سفید با پالادیوم و نیکل مخلوط شده و در پایان برای داشتن روکشی روشن و براق با رادیوم پوشانده می‌شود. نه تنها به دلیل این که با مد روز مطابقت دارد بلکه سخت‌تر از طلای زرد می‌باشد و دارای سبکی مشابه با همتای زرد خود است .

 

زیورآلات طلای زردی که در حال حاضر در بازار موجود هستند، با آلیاژهای مختلف البته در مقدارهای متفاوت مخلوط شده‌اند. از سوی دیگر طلای زرد، حاوی نیکل است و نسبتا بی‌خطر بوده، اما از آن جایی که به اندازه کافی سخت نیست، نسبت به خط و خراش حساس‌تر است .

 

طلای سفید جلا و درخشندگی خود را بعد از مدتی از دست می‌دهد به همین دلیل برای اینکه آن ‌را سفیدتر نشان دهند، یک لایه فلز رادیوم روی سطح آن اضافه می‌کنند که باعث می‌شود درخشندگی‌ای مانند پلاتین و نقره (که ذاتا فلزات سفیدی هستند) داشته باشد.

مقیاس اندازه‌گیری طلای زرد و سفید
مقیاس اندازه‌گیری طلای سفید نیز مانند طلای زرد، همان گرم است. خواص و ویژگی‌های طلای سفید به میزان فلزات و نسبت‌های به کار رفته در آن بستگی دارد. آلیاژهای مختلف طلای سفید برای اهداف مختلفی به کار می‌رود.

 

دلیل استفاده از دیگر آلیاژها در طلا

 به گزارش پارس ناز آلیاژ نیکل موجود در طلای سفید، سنگین و محکم است و برای درست کردن حلقه و زنجیر کاربرد دارد، در حالی که آلیاژ پالادیم آن، نرم و قابل انعطاف است و برای تولید جواهرات نگین‌دار ظریف به کار می‌رود.طلای زرد ذاتا فلزی نرم است و برای استحکام بخشیدن به آن معمولا از مس استفاده می‌شود، اما برای طلای سفید از نقره استفاده می‌کنند. (این اطلاعات استانداردها را بیان می‌کنند و ارتباطی به استثناهای بازار ندارد).