پارس ناز پورتال

تفکرات طلایی که زیر دوش حمام به ذهنمان می رسد

تفکرات طلایی که زیر دوش حمام به ذهنمان می رسد

تفکرات طلایی که زیر دوش حمام به ذهنمان می رسد

آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا فکرهای مهم و طلایی معمولا زیر دوش حمام به ذهنتان خطور می‌کند؟ ما علت این امر عجیب را خواهیم گفت. تحقیقات اخیر اثبات کرده اند که دوش آب گرم / سرد برترین انتخاب برای آسودگی خیال، خلاقیت و الهام بخشی هست.

 

حمام نه تنها محلی برای تمیزی بدن به شمار میرود، بلکه برترین انتخاب برای ایده پردازی و ابتکار نیز هست. وقتی شما زیر دوش قرار دارید، ذهنتان کاملا باز بوده و میتوانید ایده هاي دیدنی و خلاقانه اي ارائه دهید. اما چه چیزی باعث می‌شود تا فکر در حمام آزاد باشد؟ آیا این تاثیر آبِ روانی هست که روی جسم انسان می ریزد یا به مغز مربوط می‌گردد؟

 

برای پاسخ به پرسش هاي بالا در ابتدا باید این موضوع را مطرح کنیم که به صورت علمی اثبات شده، مقداری حواس پرتی برای بروز خلاقیت خوب هست. با تایید اینکه تمرکز عمده برای انجام بعضی امور همانند امتحان دادن یا حساب و کتاب کاملا ضروری هست، اما باید اشاره کنیم که گاهی تمرکز بی چون و چرا روی یک موضوع واحد باعث محدودسازی مغز شده

 

و در نتیجه امکان بررسی جوانب دیگر یک مساله را از آن می‌گیرد. وقتی مغز محدود به یک سوژه ي واحد بشود، دیگر توان بروز ابتکار را نخواهد داشت.به همین دلیل، مقدار کمی حواس پرتی میتواند موجب باز شدن ذهن، ارائه ایده هاي ناب و یافتن راهکارهای اخیر بشود.

 

هنگامی که در حمام مشغول شست‌وشوی بدن خود هستید، بخش ناخودآگاه مغز شما دستور شستن بدن را داده و اعضای بدن هم اطاعت می‌کنند؛ در این زمان، بخش دیگر مغز آزاد هست و به همین دلیل می‌تواند به موضوعاتی بیندیشد که در حالت عادی فرصتی برای پرداختن به انها ندارد یا بر زمینه مشغله هاي هرروز، محکوم به نادیده گرفتنشان هست.

 

«مارک فنسکی»، استادیار علوم عصب شناسی در دانشگاه گوئلف، در این ارتباط بیان داشته: «شامپو کردن موها یا لیف کشیدن به تمرکز ویژه اي نیاز ندارد از این رو، در حین انجام اینکار، بخش هاي دیگر مغز کاملا آزاد میباشند تا به ناشناخته ها سفر کنند.»

 

همین دیدگاه در ارتباط با پیاده روی یا کار کردن در کافی شاپ نیز مصداق دارد. وقتی ذهن شما مشغول فعالیتی هست که به صورت ناخودآگاه نیز قادر به انجام آن هستید، بقیه ذهن باز مانده و قادر هست ایده پردازی هاي ناب داشته باشد یا برای حل مسائل مختلف، راهکارهای مناسب و کاربردی ارائه دهد.

 

دیدنی هست بدانید که اگر عادت دارید در ابتدای صبح یا آخر شب دوش بگیرید، یعنی زمانی که مغز عمده هوشیار نیست، ذهن خلاقیت بیشتری از خود بروز می‌دهد. بر زمینه گفته محققان، فکر کردن در زمان هاي خارج از محدوده فشار خواب، به دیدگاه هاي بدیع تری منجر میگردد – دلیلش هم این هست که ذهن سست شده، گیرنده هاي داخلی ضعیف میباشند و در نتیجه افکار نو و ایده هاي مبتکرانه می‌توانند خود را به جلوی مغز رسانده و خودنمایی کنند.

 

 به گزارش پارس ناز هنگامی که به سختی از رختخواب دل کنده و زیر دوش میروید، مغز کمترین میزان خودانتقادی و مشغله را دارد و در نتیجه، ابتکار و قریحه شما در بالاترین درجه خود ظاهر می‌شود. همین طور، اگر شب ها درست پیش از خواب به حمام میروید، ذهن شما در حال خاموشی برای استراحت کردن هست. به این مفهوم که هر چه شما خسته تر باشید، میزان خلاقیتتان اکثر خواهد بود.

 

فارغ از موارد ذکر شده در بالا، باید گفت که علت بروز خلاقیت در زیر دوش در حمام این هست که انسان در این موقعیت، کاملا آرام و تنها هست. تنها بودن زیر دوش حسی از راحتی و کنده شدن از تمامی استرس هاي زندگی را به فرد منتقل می‌کند و او این اطمینان را دارد که با خود و افکارش در این محل تنهاست، به طور همزمان هم جریان آب گرم روی جسم به از بین رفتن خستگی ها و به دنبال آن آسودگی ذهنی منجر میشود.

 

بنابراین بد نیست از این پس، ایده هایي که زیر دوش به ذهنتان خطور می‌کند را اسرع وقت یادداشت کنید تا شاید به کمک انها تحولی بزرگ و مثبت در زندگیتان ایجاد شود.