پارس ناز پورتال

تفکرات غلط درباره کاهش وزن که افراد را ناامید می کند

مجموعه : رژیم و تغذیه
تفکرات غلط درباره کاهش وزن که افراد را ناامید می کند

تفکرات غلط درباره کاهش وزن که افراد را ناامید می کند 

تعداد زیادی از افراد هستند کـه بطور غیر اصولی وارد برنامه رژیم غذایی می‌شوند و ورزش میکنند و بعد از عدم نتیجه ناامید میشوند. داشتن اندام متناسب هدف تعداد زیادی از افراد اسـت. اما این را نیز باید درنظر داشت کـه در هر دوره اي رژیم هاي غذایی و توصیه هاي متفاوتی بـه افراد در نظارت وزن شان میشود.

 

بعنوان مثال انچه مردم در دهه ۷۰ میلادی در مورد رژیم غذایی می خواندند با انچه در دهه ۹۰ می خواندند تفاوت هایي داشت. اکنون نیز مطالعات و پژوهش هاي بیشتری دراین زمینه انجام پذیرفته و اطلاعات تغییراتی پیدا کرده اند.جالب اسـت کـه عده اي از این اطلاعات غلط کـه تنها یک یا چند مطالعه علمی محدود بر روی انها انجام پذیرفته، در بین رسانه ها و بـه کرار مورد حمایت قرار می‌گیرند کـه عده اي از آن ها کاملا غلط هستند.

 

در ادامه این نوشته تصورات نادرستی راکه دراین مورد وجود دارند رابا هم مرور میکنیم. پس با آخرین اطلاعات علمی مرتبط با این موارد غلط کـه اشتباها هم جا افتاده اند با مـا همراه باشید:

 

چربی شـما را چاق می‌کند

احتمالا تصور میکنید کـه درکنار آرسنیک و جیوه، چربی هم میتواند هم چون سمی برای بدن شـما بـه شمار آید اما این طور نیست.هم چون هر ماده غذایی دیگری این امکان وجوددارد کـه در خوردن چربی هم افراط شود. اما چربی ها خصوصا انواع سلامت انها، مانند روغن زیتون، آواکادو و چربی موجود در آجیل ها، بخش اصلی رژیم غذایی شـما را تشکیل می‌دهند

 

زمانی کـه چنین چربی هایي را مصرف نمی‌کنید، نه تنها بـه سلامت بدن‌تان ضرر می‌رسانید بلکه خودتان را از داشتن احساس سیری هم محروم می‌کنید. با اینکار این امکان وجوددارد کـه پرخوری هم بکنید.

 

مواد غذایی فاقد چربی، غذا هاي سلامتی هستند

در برنامه اي کـه برای کاهش مصرف چربی در بین مردم ایالات امریکا شکل گرفت، صنعت جدیدی برای بـه وجود آمدن مواد بدون چربی خصوصا در محصولات لبنی شکل گرفت. اما این بدان معنی نیست کـه هر خوردنی بدون چربی مانند نوشابه، آبنبات و دلستر مفید میتواند مفید باشد.

 

متاسفانه خوراکی هاي بدون چربی از مواد مضرتر دیگری هم چون شکر پر شده اند. در واقع در مورد محصولات لبنی خصوصا ماست باید گفت کـه مشکل بیشتر هم اسـت. واقعیت آن اسـت کـه افرادی کـه لبنبات کم چرب مصرف می‌کنند در مقایسه با افرادی کـه از انواع پرچرب آن استفاده میکنند چاق تر هستند.

 

نابرده رنج، گنج میسر نمیشود

شاید تصور تعداد زیادی از افراد این باشد کـه برای داشتن اندام متناسب تر بیشتر و بیشتر باید ورزش هاي سخت و سنگین انجام داد اما در تعداد زیادی از این موارد این ورزش هاي بسیار سخت بـه بدن آسیب هاي جدی می‌رسانند.

 

عده اي از پژوهش هاي علمی انجام شده نشان داده روند قوی سازی طبیعی ماهیچه هاي بدن، ربطی بـه اسید لاکتیک ندارد. اگر چـه تاثیرات ورزش هاي سنگین میتواند بسیار زیاد باشد اما انواع معتدل و بدون درد آن نیز میتواند بسیار مفید باشد.

 

باید روزانه ۸ لیوان آب بنوشید

این کـه بدن بدون آب باقی نماند بسیار اهمیت دارد. در تعداد زیادی از مواقع بعلت کم آبی بدن یا «دیهایدریت» شدن آن، احساس خستگی یا بیخوابی در شـما بـه وجود خواهد آمد.همان طور کـه «رندال مونور» در شکل بالا نشان داده، افراد بر سر نوشیدن میزان آب اطلاعات متفاوتی رابا هم رد و بدل میکنند کـه هیچ گواه علمی در پس نوشیدن مثلاً ۸ لیوان آب در طول شبانه روز وجود ندارد.

 

در واقع با توجه بـه نیاز بدن و وضعیت آب و هوایی، می‌توان این میزان را تنظیم کرد. بنابر این بهتر اسـت همان اندازه نیاز بدنتان آب بنوشید.

 

تمرین و فعالیت هاي ورزشی برای کم کردن وزن اسـت

فعالیت هاي بدنی و ورزشی در نگه داشتن تناسب اندام شـما نقش دارند، باعث قوی‌تر شدن ماهیچه ها می‌شود و انتظارات شـما از زندگی را نیز برطرف می سازد. اما باعث کم شدن وزن شـما نمی‌شود.

 

البته ورزش کردن می‌تواند باعث سوزاندن کالری شود و یکی دو کیلو وزن تان را کاهش دهد اما آنچه در کم کردن وزن بسیار موثر اسـت کاهش میزان کالری دریافتی اسـت. یک متخصص خبره تغذیه می‌تواند شـما را در رساندن بـه این هدف بـه خوبی یاری کند.

 

آغاز فعالیت هاي بدنی در سنین بالا فایده اي ندارد

تصور رایج اشتباهی در بین افراد وجوددارد کـه گمان میکنند اگر فردی در جوانی خود از تناسب اندام برخوردار نباشد هرگز نمیتواند بـه این هدف دست پیدا کند. اما بنظر میرسد کـه این اندیشه کاملا نادرستی باشد.

 

مطالعات نشان داده کـه افرادی کـه حتی پس از تولد ۷۰ سالگی شان شروع بـه انجام فعالیت هاي ورزشی کرده اند، در مقایسه با دوستان همسن سال خود کـه زندگی هاي نشسته اي دارند، پیشرفت هایي در وضعیت تناسب اندام و طولانی تر شدن عمرشان داشته اند.