پارس ناز پورتال

تقسیم وظایف مختلف زندگی بین پدر و مادر

تقسیم وظایف مختلف زندگی بین پدر و مادر

تقسیم وظایف مختلف زندگی بین پدر و مادر 

پدر و مادر در زندگی و به خصوص پس از به جهان آمدن فرزند باید وظایف زندگی را بین خود تقسیم کنند تا هر دو به همۀ کارها رسیدگی کنند. والدین، هر دو، در تربیت، آموزش و رشد فرزند خود سهم دارند. این جمله‌اي هست که کم‌تر کسی با آن مخالفت میکند. با این وجود، بر سر اینکه هر یک از والدین،‌ در این امور چه میزان سهم دارد، توافق مشخصی وجود ندارد و حتی اختلاف‌نظر در این اساس فراوان هم هست.

 

سهم الگویی که با آن بزرگ شده‌اید

الگویی که در آن بزرگ شده‌اید و از طرق گوناگون مثل رسانه‌ها در شما شکل گرفته، چه بخواهید و چه نخواهید، دست‌کم تا حدی روی شما موثر خواهد بود. اینکه بخواهید منکر همه ي چیز شوید و همۀ چیز را از صفر،‌ شروع کنید، باعث می شود که از عهده آن برنیایید یا زمانی که الگوهای قدیمی را در خود میبینید،‌

 

از تغییر دلسرد و ناامید شوید. برترین راه این هست که وجود این الگو در ذهن خود را بپذیرید و به جای انکار و نادیده گرفتن آن، آن را بشناسید و کشف کنید که در چه زمان‌هایي و به چه صورتی اکثر روی شما تاثیر میگذارد.وقتی بدانید کدام بخش از الگوهایی که شاید هم اکنون با آن‌ها موافق نباشید،‌ روی شما اکثر تاثیر می گذارد،

 

می توانید موقعیت‌هایي را در زندگی خود پیشبینی کنید که دست به دامن این الگوها میشوید و از این طریق، رفتار بهتری را در پیش بگیرید.فراموش نکنید که الگوهای قدیمی‌تر، مطلقا بد و نامناسب نیستند. در تعداد زیادی از خانواده‌ها، هنوز بخش‌هاي زیادی از زندگی به سبک والدینشان وجود دارد و مشکلی هم وجود ندارد. مهم این هست که شما الگوی متناسب با سبک زندگی خود را پیدا کنید.

 

به آن‌چه انجام میدهید توجه کنید

سعی کنید نسبت به رفتار خود آگاه باشید و مشاهده نمایید رفتارتان در موقعیت‌هاي گوناگون دقیقا بر چه اساسی میباشند. آیا فقط یاد گرفته‌اید این‌طور باید رفتار کرد؟ یا به آن فکر کرده‌اید و این روش را گزینه کرده‌اید؟ یا در حال سنجیدن این رفتار هستید تا الگوی مناسب خود را پیدا کنید؟

 

هماهنگ باشید

هر الگویی که گزینش کنید و به هر شکلی که تقسیم وظایف والدگری داشته باشید، هماهنگی را از یاد نبرید. عدم هماهنگی، اضافه بر اینکه باعث دعوا و مشاجره و در نتیجه احساس ناامنی در فرزند شما می شود، باعث می شود که او دقیقا نیاموزد که چه رفتاری باید داشته باشد، ‌قوانین منزل چه میباشند و اینکه از او چه انتظاری میرود. در چنین شرایطی والدین اغلب از عهده مدیریت فرزند خود برنمی‌آیند و به خصوص با رسیدن او به نوجوانی دچار مشکل می شود.

 

تمرین کنید:

از مواردی که بعنوان راهنما در تقسیم وظایف میتوان به کار برد، نوشتن لیستی از هست. همه ي ما، در هر جایگاهی که باشیم، در شبانه‌روز 24 ساعت زمان داریم. بنابراین باید زمان خود را بین این سه دسته نیاز در خانواده تقسیم کنیم.هر کدام «والدین»، یک کاغذ سفید بردارید و روی آن سه ستون بکشید. و بالای آن‌ها بنویسید: نیازهای شخصی،‌ نیازهای خانوادگی و

 

نیازهای فرزندانسعی کنید به خودتان زمان بدهید و جدا جدا، ستون‌ها را پر کنید. بهتر هست تا پایان نوشتن، فهرست‌هایتان را با هم مقایسه نکنید و روی فهرست‌هاي هم تاثیر نگذارید.زمانی را برای مقایسه تعیین کنید: مثلا دو روز دیگر. در غیر این‌صورت،‌ ممکن هست هفته‌ها بگذرد و فهرست‌ها ناتمام باشند.

 

وقتی زمان مقرر رسید، فهرست‌ها را کنار هم بگذارید. در ستون نیازهای خانوادگی و نیازهای فرزندان، چه‌قدر تشابه و اختلاف‌نظر دارید؟ تشابه‌ها را مشخص کنید. در این موارد، توافقی دارید که خب،‌ در تعداد زیادی از موارد کمک‌کننده خواهد بود. اختلاف‌نظرها بر سر چیست؟ در مورد آ‌ن‌ها با هم صحبت کنید و منظور خود را توضیح دهید. گاهی با صحبت در مورد اختلاف‌ها به این نتیجه میرسید که در واقع منظور هر دو یکی هست، ‌فقط متفاوت بیان شده‌اند.

 

مواردی میباشند که در آن‌ها، ‌اختلاف‌نظر جدی هست. در این موارد باید صحبت کنید و به یک نتیجه واحد برسید. در مواردی شاید لازم باشد معامله کنید: شما یک مورد از فهرست وی را بپذیرید تا در عوض، او هم یک مورد از فهرست شما را بپذیرد! در این میان،‌ نفع فرزند شما از همه ي چیز مهم‌‌تر هست.

 

نگاهی به فهرست نیازهای شخصی بیاندازید. هر کدام چه‌قدر از وقت خود را صرف نیازهای شخصی خود می کنید؟ آیا تعادلی نمونه در تنظیم وقت و انرژی خود بین این ستون میبینید؟ یا بعنوان مثال،‌ مادر همۀ زمان خود را صرف نیازهای فرزندان کرده و پدر همه ي را صرف نیازهای خانواده؟ هر دو باید سهمی برای نیازهای خانوادگی،‌ سهمی برای فرزند و سهمی هم برای خود در نظر بگیرید.

 

میتوانید نموداری دایره‌اي عرف کنید و مشاهده نمایید هر کدام از والدین، چه‌قدر به نیازهای خود،‌چه‌قدر به نیازهای خانواده و چه‌قدر به نیازهای فرزند خود ميتواند رسیدگی کند. سعی کنید نمودارهایتان دارای نسبت‌هاي نمونه با هم باشد. در این‌صورت،‌به احتمال چندان همۀ راضی‌تر خواهند بود

 

پیش‌فرضتان سهم برابر باشد

 به گزارش پارس ناز برترین حالت این هست که در تقسیم وظایف مربوط به فرزند و رسیدن به تعادل بین نیازهای فرزند، خانواده و شخص، حق برابر بین والدین در نظر گرفته شود. حق برابر به این معنا نیست که در همۀ امور مثل هم رفتار کنید، ‌بلکه معادل‌ها را پیدا کنید و آن‌ها را برابر هم قرار بدهید.

 

توانمندی‌ها و ضعف‌هاي دو طرف و نیز علاقه‌ها را در تقسیم کارها در نظر بگیرید. ممکن هست پدر حوصله یا توانایی بیشتری برای کمک به درس‌ها داشته باشد و مادر، توانمندی بالاتری در آموزش اصول اخلاقی از طریق ساختن داستان‌هاي گذشته از خواب. در مورد کودکی که اضافه وزن دارد و نیاز به کاهش وزن،‌ جز نیازهای او هست،

 

ممکن هست مادر حوصله بیشتری برای پخت غذا هاي سالم و تنظیم کالری مصرفی داشته باشد و پدر اکثر دوست داشت باشد وی را در ورزش همراهی کند.در تصمیم‌گیری‌هاي مهم، سهم دو طرف را مساوی بدانید و برترین را برای فرزند خود در نظر بگیرید. تحصیلات اکثر،‌ گذراندن زمان اکثر با فرزند، درآمد بالاتر، دلسوزتر بودن و …. دلایل خوبی برای محروم دانستن والد دیگر از حق نظر دادن و مشارکت داشتن، نیستند.

تقسیم وظایف مختلف زندگی بین پدر و مادر