پارس ناز پورتال

تقویت سیستم ایمنی بدن و راه کارها

تقویت سیستم ایمنی بدن و راه کارها

تقویت سیستم ایمنی بدن و راه کارها 

سیستم ایمنی بدن رابطه مستقیمی با بیمار نشدن ما و سلامتی ما دارد.پس تقویت سیستم ایمنی بدن مهم است. امروزه صنعتی شدن جهان، گازهای گلخانه ای، غذاهای فرآوری شده، آلودگی آب و همچنین هوایی که در آن تنفس می کنیم، دست به دست هم داده و رشد و نمو ویروس های کشنده، باکتری های مضر و انگل های مختلف را سرعت بخشیده و سلامتی افراد را به خطر انداخته است.

 

در این میان هرقدر سیستم ایمنی بدن ضعیف تر شود، به همان میزان توانایی انسان نیز در مقابله با بیماری های گوناگون کمتر شده و صدمات روحی و جسمی در فرد افزایش می یابد.در این مقاله مواردی که موجب کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن می شود، ارائه شده است.

 

تنهایی

تحقیقات نشان داده است، افرادی که مدت زمان زیادی را در خانه و یا محل کار خود، به دور از اجتماع و دیگران می گذرانند، معمولا بیشتر به بیماری های روحی و روانی مانند اضطراب و یا افسردگی مبتلا شده و در برابر بیماری ها توان کمتری از خود نشان می دهند.بنابراین، ساعاتی را در شبانه روز برای تلفن کردن، ایمیل زدن و معاشرات با دوستان و آشنایان خود اختصاص داده و سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید.

 

شب زنده داری

شب زنده داری سلول های مدافع بدن را از بین برده و از قدرت سیستم ایمنی بدن به شدت کم می کند.در ضمن، کمبود خواب و یا خواب بی کیفیت میزان تولید آنتی بیوتیک های طبیعی بدن را کاهش داده و انسان را در برابر انواع ویروس ها ضعیف می کند.بنابراین، هر شب بین 7 تا 9 ساعت بی وقفه بخوابید تا صبح ها سرحال بوده و بدن مقاومی داشته باشید. 

تقویت سیستم ایمنی بدن و راه کارها

منفی بافی

کسانی که منفی باف هستند و همیشه نیمه خالی لیوان را می بینند، معمولا بیشتر دچار اضطراب و افسردگی شده و سلول های دفاعی بیشتری از دست می دهند و به طور کلی سیستم ایمنی بدن شان ضعیف می شود.بنابراین سعی کنید هر روز دلیلی برای شاد زیستن پیدا کرده و اوقات خود را با نشاط بگذرانید.

 

مثلا می توانید با دوستان و یا خانواده خود وقتی را برای گپ زدن، گردش و یا انجام بازی های مفرح اختصاص بدهید.

 

عدم تحرک

بنابر مطالعات مشخص شده، افرادی که فاقد تحرک کافی هستند 2 برابر بیشتر ازکسانی که ورزش می کنند، دچار بیماری می شوند. بنابراین، روزانه 30 دقیقه تمرینات هوازی انجام داده و میزان گلبول های سفید خون خود را افزایش دهید.

 

سیگار کشیدن 

مصرف دخانیات ابتلا به آلرژی های مختلف مثل آسم را در افراد افزایش می دهد. همچنین سیگار باعث بروز التهابات داخلی شده و گلبول های سفید خون را از بین می برد.بنابراین، از بودن کنار افراد سیگاری دوری کرده و دوستان و آشنایان سیگاری خود را تشویق کنید تا به طور کامل آن را ترک کنند.

 

مصرف انواع آنتی بیوتیک ها

مصرف مدام آنتی بیوتیک باعث افزایش مقاومت بدن در مقابل آن ها شده و احتمال ابتلا به عفونت های ویروسی و یا باکتریایی را افزایش می دهد.در واقع، مصرف آنتی بیوتیک باعث کاهش سطح هورمون سیتوکین شده و در نتیجه، قدرت سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهد.

 

برای جلوگیری از این وضعیت، فقط در صورت نیاز و تنها برای مقابله با باکتری های مضر، از آنتی بیوتیک ها، طبق دستور پزشک استفاده نمایید. در ضمن، دوره درمان را کامل کنید.