پارس ناز پورتال

معرفی راهکارهایی برای تقویت مغز کودکان

معرفی راهکارهایی برای تقویت مغز کودکان

معرفی راهکارهایی برای تقویت مغز کودکان 

همه ی ی می دانیم کـه مغز مهم ترین اندام بدن هست کـه کنترل همه ی ی اعضا را بر عهده دارد، شـما میتوانید مغز کودکان رابا بهرهگیری از روش هایی تقویت کنید. در زمان تولد، مغز نوزاد ۱۰۰ میلیارد نرون دارد. طی چند سال اول زندگی طفل، مغز او دوره‌ای شگفت‌انگیز از رشد را طی کرده و در هر ثانیه، بیش از یک میلیون رابطه عصبی فرآوری می‌کند. این فرایند رشد مغز، تحت تاثیر عوامل زیادی هست، شامل روابط طفل، تجارب و محیط.

 

دریک محیط مثبت، ارتباطات و کانال‌هـای عصبی مغز، فرصت بهتری برای اتصال بـه هم دارند کـه در نتیجه باعث میشود از همان کودکی، مهارت‌هـای یادگیری زبان، منطق و برنامه ریزی او تقویت شوند. شـما بـه عنوان پدر و مادر میتوانید گام‌هایی در جهت شروع هر چـه بهتر زندگی طفل‌تان داشته و همراه با رشد جسمی، مغز او نیز خوب رشد کند.

 

۱. سیگار کشیدن در دوران بارداری ممنوع
اگر می خواهید طفل‌تان گذشته از تولدش، رشد جسمی و مغزی خوبی داشته باشد اصلا نباید سیگار بکشید و در دسترس دود سیگار هم قرار نگیرید. سیگار، اولین علت پیامد هـای ناخوشایند برای نوزدان هست. مواد شیمیایی زیان آور موجود در دود سیگار می توانند اثرات مخربی بر مغز طفل متول نشده‌ی شـما بگذارند.

 

اگر در دوران بارداری سیگار بکشید، مواد سمی وارد جریان خون‌تان شده و تنها منبع تغذیه‌ و اکسیژن جنین‌تان مسموم خواهد شد. بچه‌هایی کـه والدین‌شان سیگار می‌کشند، تغییراتی در ساختار و عملکرد مغزشان ایجاد شده کـه منجر بـه اختلالات یادگیری، نابهنجاری‌هـای رفتاری و آی کیوی نسبتا پایین دراین بچه‌ها خواهد شد.

 

۲. از شیر خود طفل‌تان را تغذیه کنید
شیر مادر برای نوزاد یک ضرورت هست کـه اضافه بر ساختن سیستم ایمنی او، برای رشد مغزش هم خوب هست. چربی و کلسترول موجود در شیر مادر، رشد مغز طفل را تضمین می‌کند. دریک پژوهش معلوم شد نوزدان نارسی کـه در عرض ۲۸ روز اول زندگی‌شان از شیر مادر تغذیه کرده بودند،

 

برخی نواحی در مغزشان، حجم بیشتری داشته، آی کیوشان بالاتر بوده، دست‌آوردهای آکادمیک‌شان بهتر بوده و حافظه‌ی فعال و عملکردهای حرکتی‌شان نیز دلخواه‌تر بود.

 

۳. هر چـه زودتر طفل رابا موسیقی آشنا کنید
در اسرع وقت طفل‌تان رابا موسیقی آشنا کنید، اکثر میتوانید رشد مغز او را تقویت کنید. موسیقی سبب التیام سلامت ادراک و شناحت او میشود. در واقع موسیقی موجب ترشح دوپامین در مغز شده کـه انگیزه‌ی یادگیری را در طفل برانگیخته می‌کند. موسیقی می‌تواند مطالعه کردن را لذت‌بخش کرده و بـه طفل کمک کند دنیای پیرامونش را بهتر بشناسد.

 

تعلیم موسیقی در سنین آغاز‌ی کودکی میتواند تاثیر شگرفی بر رشد مغز او بگذارد. مححقان دریافتند کودکان خردسالی کـه موسیقی را فرا می گیرند، در سنجش با کودکانی کـه تحت تعلیم موسیقی نیستند، در عرض یکسال، رشد مغزی و حافظه ی بهتری خواهند داشت. مطالعات نشان داده تعلیم موسیقی گذشته از ۷ سالگی بـه رشد مغز کمک می‌کند.

 

بچه‌هایی کـه در سنین پایین، فراگیری موسیقی را شروع می‌کنند، در جسم پینه‌ای مغز «کورپوس کالوزوم»، رابطه‌هـای بهتری دارند، یعنی قسمتی از مغز کـه نیمکره‌ی راست و چپ رابه هم متصل می‌کند.

 

۴. زمان تماشای تلویزیون و بهرهگیری از تبلت و … را محدود کنید
فرقی نمی کند سرتان چقدر شلوغ هست، مشغله‌هـای‌تان را بهانه نکنید تا فرزندتان را اکثر پای انواع اسکرین‌ها بنشانید. صرف کردن زمان چندان پای تلویزیون و … منجر بـه تضعیف عملکرد آکادمیک شده و طفل زمان کمتری را صرف بازی‌هـای خلاقانه میکند کـه چاقی، پرخاشگری، دشواری هـای خواب و نابهنجاری‌هـای رفتاری از پیامد هـای آن هست.

 

ضمنا سپری کردن ساعات طولانی پای تلویزیون و …، یعنی تعامل کمتر بین شـما و طفل‌تان. در صورتیکه این تعاملات برای رشد طفل بسیار اهمیت دارد.

 

۵. برای طفل‌تان کتاب بخوانید
شـما بـه عنوان پدر و مادر باید کتاب خواندن را از سنین بسیار پایین برای طفل خود شروع کنید. برایش هرروز کتاب بخوانید، حتی وقتی خیلی کوچک هست! کتاب خواندن را تبدیل بـه یک آیین پیش از خواب کنید و هر چیزی کـه برای فرزندتان لذت بخش هست، برایش بخوانید. طفل خردسال شـما حتی احتمالاً معنی کلمات را درک نکند اما این را خوب می فهمد کـه شـما از کتاب و مجلات، اطلاعات و دانش کسب می کنید، در نتیجه او هم بـه کتاب و مطالعه علاقه‌مند خواهد شد.

 

کتاب خواندن برای بچه‌ها باعث ایجاد تفاوت‌هایی در فعالیت مغز آنها میشود و بـه یادگیری زبان و مهارت‌هـای سوادآموزی او کمک خواهد کرد.

 

۶. بـه ورزش طفل‌تان اهمیت دهید
ورزش برای همه ی ی در هر سنی خوب هست، حتی برای بچه‌ها. در واقع ورزش‌ و فعالیت‌هـای بدنی منظم، یک راه ساده اما بسیار مهم برای رشد مغز طفل در سنین آغاز‌ی اوست. ورزش کردن باعث تقویت حافظه و التیام قابلیت‌هـای یادگیری شده و از ریسک ضعف‌هـای شناختی و زوال عقل در مراحل بعدی زندگی می‌کاهد.

 

همینطور ورزش بـه جریان خون و اکسیژن رسانی بـه مغز کمک میکند، در نتیجه اعصاب، عملکرد بهتری داشته و طفل شـما از سلامت جسمی و روحی و ادراکی بهتری برخوردار خواهد شد. مطالعه‌ای کـه درسال ۲۰۰۸ انجام شد نشان داد برنامه‌ی ورزشی سیستماتیک می‌تواند رشد عده ای از انواع پردازش‌هـای ذهنی را کـه گفته میشود

 

در مواجهه با بحران‌هـای زندگی مهم میباشند، تقویت کند. تحقیقی دیگر هم نشان داده کودکانی کـه از لحاظ جسمی فعال و متناسب میباشند، هیپوکامپوس بزرگ‌تری داشته و از نظر حافظه نیز عملکرد بهتری دارند.

 

۷. غذا هـای تندرست بـه طفل‌تان بدهید

عادت تغذیه‌ی درست را باید از همان دوران کودکی در وجود طفل نهادینه کرد. بدن رو بـه رشد طفل نیاز بـه تغذیه‌ی مناسب دارد کـه نه فقط برای جسمش بلکه برای رشد ذهنی او نیز ضروریست. برای این‌کـه مواد مغذی لازم رابه بدن طفل خود برسانید بـه او اسفناج، انواع بِری‌، سیب، جو دوسر، بروکلی، شکلات تلخ، پرتقال، کلم‌برگ، هندوانه، شیر، بادام و تمام انواع مغزعا را بخورانید.

 

از دادن فس فود، هله هوله، غذا هـای فرآوری شده و نوشابه‌هایی کـه شیرین‌کننده‌هـای مصنوعی دارند بـه طفل‌تان امتناع کنید. این جور مواد خوراکی، هیچ ارزش خوراکی ندارند و نمی‌توانند مواد مورد نیاز فرزند‌تان را فراهم سازی کنند و حتی بـه سلامت او آسيب‌هـای جدی نیز می زنند. هم‌ چنین اجازه دهید طفل تان با دست‌هـای خودش غذا بخورد

 

تا مهارت‌هـای حرکتی او تقویت شود. اجازه دهید بافت و مزه غذاها را کشف کند و هماهنگی دست و چشم او تقویت شده و از خوردن، لذت ببرد. هرگز هنگام تغذیه‌ی طفل‌تان، پای تلویزیون ننشینید.راههای تقویت مغز،تقویت مغز کودکان عادت تغذیه‌ی درست برای رشد مغز طفل ضروری هست

 

۸. بـه طفل‌تان کافئین ندهید
کافئین در نوشابه‌هـای انرژی‌زا، نوشابه‌هـای غیرالکلی و آدامس‌ها وجوددارد. کافئین چندان میتواند رشد مغز طفل‌تان را تحت تاثیر منفی قرار دهد و شکل گیری ارتباطات کلیدی در مغز را مختل کند. ضمنا کافئین روی نشانگرهای ساختاری و رفتاری بلوغ مغز اثر میگذارد.

 

۹. برای طفل‌تان اسباب‌بازی‌هـای خلاقانه تهیه کنید
اسباب‌بازی‌هـای دیدنی زیادی در بازار وجوددارد اما برای تقویت رشد مغز طفل‌تان، بهتر هست انتخابگر باشید و اسباب‌بازی‌هایی را انتخاب کنید کـه خلاقیت و اختراع طفل‌تان رابه کار بگیرد. اهمیت دادن بـه نوع اسباب‌بازی بـه رشد مهارت‌هـای طفل کمک میکند، مهارت‌هایی چون جوابگو بودن، زبان و رابطه، کنترل هیجان، انعطاف پذیری فهم و شناخت و مهارت‌هـای اجتماعی.

 

اسباب‌بازی خوب الزاماً نباید گران باشد، بلکه وسایل بازی باید ساده و بی‌خطر بوده و اجازه دهند تخیل و تصور طفل، برانگیخته شود، نقل و انتقال آن راحت باشد و بحران ایجاد کند.

 

۱۰. برای طفل‌تان وقت بگذارید
شـما باید بخشی از وقت گرانبهای‌ خود رابه طفل‌تان اختصاص دهید تا مهارت‌هـای کلامی و ارتباطی او را بـه خوبی تقویت کنید، بنابر این حین شیردادن بـه طفل، با او در مورد چیزی حرف بزنید یا آهنگی را برایش بخوانید و وقتی بیرون میروید، بـه چیزهای گوناگون اشاره کنید و آنها را اسم ببرید.