پارس ناز پورتال

راهنمای روش های تمیز کردن انواع لکه ها از روی لباس

راهنمای روش های تمیز کردن انواع لکه ها از روی لباس

راهنمای روش های تمیز کردن انواع لکه ها از روی لباس 

بـه منظور پاک کردن انواع لکه ها از روی لباس باید نکاتی را در ذهن داشته باشید تا در مواقع ضروری بتوانید لباس خودرا نجات دهید. 

 

1.لکه خون;

لكه را زير آب سرد قرار داده و آن را با آب سرد بشویید. لكه از بين مي رود. درصورت عدم تاثیر مي توانيد محلولی از نشاسته با کمی آب تهیه نمایید تا خمیر غلیظی شود آن را روی لکه خون بمالید. بعد از خشك شدن نشاسته, نشاسته را از پارچه جدا نمایید سپس لباس را بشوييد لكه خون از بين مي رود.

 

راهکار دیگر برای تمیز کردن لکه خون از لباس هایی کـه خونی شده اند آن هست کـه لباس را در کوکاکولا بخیسانید و سپس آن را با آب و پودر لباسشويی بشویید.

 

2.لكه گل و لای بر روی لباس;

یك عدد سیب زمینی رابا چاقو بـه دو نیم کنید و بر روی لكه بمالید, سپس لباس را در آب سرد بخیسانید و سپس با پودر رختشویی شست و شو دهید. در صورتی استقامت لکه, پارچه اي رابه الكل آغشته كنید و بر روی لكه بمالید.

 

3.لکه آدامس;

براي از بين بردن آدامس با یک تكه يخ چند مرتبه بر روی آدامس بكشيد تا از روی لباس جدا شود . اگر آدامس از پارچه جدا نشد مي توانيد از بنزين بهرهگیری كنيد.

 

4.لکه شکلات

ابتدا باقی شکلات را از روی پارچه بردارید سپس یک پارچه سفید را چند لایه تا کنید و زیر پارچه در محل لکه قرار دهید . حال بـه نسبت مساوی سرکه و الکل را مخلوط کرده با پنبه روی محل بکشید و با پنبه دیگر روی آن را خشک کنید . چنانچه با این روش لکه پاک نشد می‌توانید از آب اکسیژنه بهرهگیری نمایید و در پایان پارچه رابا آب گرم و صابون بشویید.

 

5.لكه روژ لب;

خمیر دندان بر روی لكه بمالید و سپس لکه رابا آب گرم شست و شو دهید.یا محل لكه را در گليسيرين بخيسانيد سپس روي لكه را الكل يا بنزين بماليد پارچه اي كه آغشته بـه محلول پودر رختشويي شده را روي لکه بماليد بعد در محلول پودر رختشويي بشوييد , سپس مفید آب كشي كنيد.

 

6.لكه بستنی;
پارچه لک شده رابا محلول آب و مايع لباسشويي خيس كنيد و بعد با پنبه اي آغشته بـه بنزين روي آن بكشيد و بعد آب كشي كنيد.

 

7.لكه آب میوه;

اگر این لکه بر روی پارچه سفید بود , با آب و صابون آن را بشویید .اگر لکه روی پارچه پشمی بود آب اکسیژنه رابا چند قطره آمونیاک مخلوط کرده با آن لکه را پاک کنید.اگر لکه روی پارچه هـای ابریشمی سفید و یا رنگی بود آب و الکل سفید 90% رابه نسبت مساوی مخلوط کرده و با آن لکه را محو کنید.یا اندکی نمك بر روی لكه بریزید و سپس آن را 10 دقیقه در آب سرد بخوابانید. پس ازآن با آب گرم و پودر رختشویی بشویید.

 

8.لكه میوه هـای رنگین;

لكه ميوه هايی كه رنگين میباشند « توت فرنگی, آلبالو و ….» را میتوان با آب و آمونياك شستشو داد و نيز مي توان مقداري نمك روی لکه ریخته و بعد از مدتي با پودر رختشويي بشوييد و اگر لكه نرفت میتوان از محلول كلر بهرهگیری کرد.

 

9. لكه تمشك ;

محل لكه را در محلول پودر رختشويي بخيسانيد و اگر شستيد و نرفت مقداري ماست رويش بريزيد. سپس با آب گرم شستشو دهيد.

 

10.لكه آبرنگ;

لکه با آب سرد بشوييد سپس آن را با آب نيمگرم و پودر رختشويي بشوييد و آبکشی نمایید.اگر هنوز لکه برطرف نشده هست, پنبه رابه گليسيرين آغشته نموده و روي آن بماليد سپس با آب گرم و پودر رختشويي بشوييد و آب بكشيد و اگر نتيجه نگرفتيد از تربانتين بهرهگیری نمایید.

 

11.لكه رنگهاي پلاستیکی;

باقی مانده رنگ را از روی پارچه بتراشيد سپس لکه بـه مدت 10 دقیقه در نفت بماند و بعد با آب گرم و صابون بشوييد و آبكشي نماييد.

 

12.لكه تازه رنگ هاي روغنی;

پاك كردن لک كهنه رنگ هاي روغنی تقريباً غير ممكن هست اما در صورتي كه هنوز خشك نشده باشد اضافه رنگ را از روی پارچه بتراشید بعد پنبه اي رابه تربانتين آغشته كنيد و روي لكه بماليد سپس با پنبه ديگري پاك كنيد اين كار را چندين بار تكرار كنيد و ته رنگ را نيز با آب گرم و پودر لباسشويي از بين ببريد .

 

13.لکه زنگ زدگی;
براي پاك كردن لکه زنگ زدگي لکه را 10 دقيقه در آب ليموی تازه کـه بـه آن نمك زده اید خیس کنید سپس لباس رابا آب بشوييد.

 

14.لكه شمع و مدادهای چرب آرایشی;

ابتدا باقی باقی مانده لکه رابا جسمی نوك تیز بـه آرامی بردارید. سپس دو تكه دستمال دستشویی در دو طرف لكه قرار دهید. سپس اتوی گرم را بر روی یكی از كاغذها در محل لكه فشار دهید. بـه این ترتیب, چربی موجود در لكه آب می شود و جذب دستمال یا كاغذهای طرفین می شود.

 

15.لکه چای و قهوه;

براي از ميان بردن لكه چاي, فوراً پارچه خيس را روی لكه بكشيد. اگر پاك نشد, پارچه را آغشته بـه آب و پودر لباسشويی كنيد بر روی لكه بكشيد فوراً تميز میشود.

 

16.لکه زردی اتو;
اگر لباس کتانی بر اثر گرماي زياد اتو زرد رنگ شده مي توانيد پياز را دو نيم كرده و روي لکه بماليد لكه هـای زرد برطرف خواهد شد و بعد لباس را داخل آب سرد ده دقيقه خیس کنید و بعد آن را بشوييد. یا از محلول آب اکسیژنه بهرهگیری نمایید.