پارس ناز پورتال

تهران به چه جاهایی پرواز مستقیم دارد

تهران به چه جاهایی پرواز مستقیم دارد

تهران به چه جاهایی پرواز مستقیم دارد

در این مطلب به پروازهایی که از تهران بصورت مستقیم انجام میشود میپردازیم .بر اساس قرارداد از بیستم فوریه یعنی بهمن امسال هر هفته چهار پرواز مستقیم از شهرهای برلین و دوسلدورف به تهران و یک پرواز نیز از هامبورگ به شهر مقدس مشهد توسط «جرمانیا ایرلاینز» انجام خواهد شد.

 

به گزارش فرهیختگان، «به‌زودی پرواز مستقیم از ایران به همه جای دنیا برقرار می‌شود.» این یکی از وعده‌هایی بود که عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی پس از ۱۰ پرواز مستقیم تهران به نقاط مختلف دنیا پس از برجاملغو تحریم‌ها از آن صحبت می‌کرد. حالا گویا کم‌کم تلاش‌های آقای وزیر در حال نتیجه دادن است.

 

آمارها از مذاکره و قراردادهای نهایی ایران با ایرلاین‌های خارجی نشان می‌دهد که از زمان حل مناقشه هسته‌ای میان ایران و غرب و برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران که در زمستان پارسال رخ داد؛ چیزی نزدیک به ۱۰ پرواز مستقیم از تهران به کشورهای اروپایی و بالعکس یا هم‌اکنون راه‌اندازی شده یا اینکه به‌زودی برقرار می‌شود.

 

شرکت‌های بزرگی از کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، انگلستان، دانمارک، ایتالیا و پرتغال بعد از لغو تحریم‌ها برنامه پروازهای مستقیم خود به آسمان ایران را اعلام کردند. در میان کشورهای آسیایی هم هستند شرکت‌هایی که به‌دلیل مسائل سیاسی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی روابط پروازی خود را با ایران قطع کرده بودند، کشوری مانند کره جنوبی.

 

این شرکت‌های آسیایی و اروپایی حالا که مانعی برای سرمایه‌گذاری در آسمان تشنه ایران نمی‌بینند، به رقیبانی تبدیل شده‌اند که برای مذاکره و از سرگیری روابط پروازی خود با ایران از هرگونه وقت‌کشی پرهیز می‌کنند.

 

به‌خصوص آنکه قرارداد ایران با ایرباس برای خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای نو و تازه‌نفس بمب خبری بود که توانست تحریک بیشتری برای جذب کشورهایی که روابط پروازی خود با ایران را قطع کرده بودند، باشد.

 

کاسبان تحریم آسمان ایران

برقراری پرواز مستقیم از ایران به کشورهای اروپایی اهمیت ویژه‌ای دارد. آنجا که دیگر خبری از کاسبان تحریم خارجی نیست. آنانی که پیشتر همزمان با لغو تحریم‌ها حسن روحانی رئیس‌جمهوری هم به آنها اشاره کرد و تاکید بر کوتاه‌شدن دست آنها از تحریم‌ها علیه ایران داشت.

 

قطعا مقصود آقای رئیس‌جمهور از این کاسبان، کشورهای منطقه بودند که حالا لغو تحریم‌های ایران هم چندان به مذاق‌شان خوش نیامده است.

 

تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا عیله ایران سبب شده بود تا هواپیماهای ایرانی اجازه سوخت‌گیری در کشورهای اروپایی را نداشته باشند و برای انجام این کار مجبور بودند تا در کشور ثالث که عمدتا کشورهای حوزه خلیج‌فارس هم بود، توقف داشته باشند.

 

کشورهایی مانند قطر، عمارات و ترکیه. این رخداد از چند بعد دارای اهمیت است؛ نخست آنکه این تحریم‌های سوخت‌گیری و اجازه نداشتن پرواز در آسمان‌های اروپایی علاوه‌بر آنکه سود بزرگی به جیب کشورهای منطقه واریز می‌کرد.

 

در داخل کشور نیز سبب کاهش سفرهای خارجی شده بود، چراکه این توقف هم زمان پرواز و سفر را افزایش داده بود و مهم‌تر از همه بالا رفتن بهای بلیت هواپیما را نیز به دنبال داشت. اما حالا و به گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی، فرودگاه‌هایی مانند هامبورگ، کلن، پاریس، لندن و آمستردام هرگونه محدودیت سوخت‌گیری برای هواپیماهای ایران را برداشته‌اند.

 

پروازهای مستقیم

درست پس از لغو تحریم‌ها علیه ایران یعنی در سی‌ام دی پارسال یک فروند هواپیمای مسافربری شرکت هواپیمایی ایران ایر با پرواز ۷۳۲ پاریس فرودگاه «اورلی» در پاریس را ترک کرد و در فرودگاه امام خمینی تهران به زمین نشست.

 

چند هفته بعد از این رخداد، رسانه‌های خارجی خبر از همکاری پروازی دوباره میان ایران ایر و شرکت «بریتیش ایرویز» دادند. مسئولان شرکت هواپیمایی «بریتیش ایرویز» اعلام کردند که از تابستان سال جاری میلادی پروازهای خود به مقصد ایران را از سر می‌گیرند و از زمستان سال جاری میلادی این پروازها به صورت روزانه خواهد بود.

 

بریتیش ایرویز از سال ۱۹۴۶ پرواز مستقیم تهران-لندن را برقرار کرده بود اما چهار سال پیش به بهانه تحریم‌ها این پرواز متوقف شد. در صورتی که این شرکت پروازهای مستقیم خود به ایران را از سر بگیرد، «بریتیش ایرویز» نخستین شرکت هواپیمایی بریتانیایی خواهد بود که پروازهای مستقیم خود به تهران را برقرار می‌کند.

 

این پروازها از فرودگاه هیترو لندن به فرودگاه امام خمینی(ره) تهران انجام خواهد شد. بعد از این شرکت بریتانیایی، نوبت به «ترکیش ایرلاینز» رسید.

 

مدیرعامل ترکیش ایرلاینز اعلام کرده بود: «این شرکت از مقامات هواپیمایی ایران برای افزایش شمار پروازهایش به کشور درخواست کرده است.» تا پیش از این، این شرکت روزانه ۶ پرواز به ایران داشت و پارسال درخواستی برای افزایش این تعداد به ۹ پرواز به مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری ارائه کرده بود.

 

شرکت آلیتالیا هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که در پی لغو تحریم‌ها و به‌منظور حمایت از فعالیت کارآفرینان ایتالیایی در ایران و گردشگری، پروازهای مستقیم خود را به تهران از روز ۲۷ مارس (ششم فروردین ۱۳۹۵) روزانه می‌کند.

 

در اسفند همان سال هم کره جنوبی اعلام کرده که برای نخستین بار پس از ۴۰سال مسیرهوایی مستقیم بین ایران و کره جنوبی برقرار می‌کند. وزارت ترابری کره‌جنوبی مجوز چهار پرواز هفتگی «هواپیمایی کره» بین تهران و سئول را صادر کرده است. هواپیمایی کره، پرواز به تهران را ظرف یک سال از زمان صدور این مجوز آغاز خواهد کرد.

 

شرکت هواپیمایی «ایرفرانس – کی‌ال‌ام» هم آذر پارسال در اطلاعیه‌ای خبر داد که از پنج ماه دیگر، مجددا پروازهای خود به ایران را آغاز می‌کند. به گفته این شرکت، خط پاریس-تهران از آن پس سه بار در هفته به ایران پرواز خواهد داشت.

 

اوایل اردیبهشت امسال «کارستن بالکه» هم مدیرعامل «جرمانیا ایرلاینز»، اعلام کرد: «بر اساس قرارداد منعقده از تاریخ ۲۰ فوریه یعنی بهمن امسال هر هفته چهار پرواز مستقیم از شهرهای برلین و دوسلدورف به تهران و یک پرواز نیز از هامبورگ به شهر مقدس مشهد انجام خواهد داد.»

 

برقراری دوباره روابط پروازی ایران فقط محدود به کشورهای اروپایی نشد. حدود یک‌ماه پیش بود که شرکت «ایرآسیا ایکس» در تهران اعلام کرد فعالیت خود را در ایران از سر می‌گیرد. در اولین گام، این شرکت بزرگ هواپیمایی سه بار در هفته پرواز مستقیم از تهران به مقصد کوالالامپور و بانکوک برگزار می‌کند.

 

ایرآسیا که پیشتر نیز در ایران فعالیت داشت، در سال ۲۰۱۲ به دلیل نبود ثبات نرخ ارز در ایران مجبور شد فعالیتش را متوقف کند.

 

حالا ایران قرار است به‌زودی به هواپیماهای با برد بالا و غول‌پیکر دست پیدا کند، به‌طور قطع تعداد پروازهای مستقیم از تهران به همه جای دنیا به‌زودی قابل دسترس خواهد بود؛ بدون آنکه پرنده‌های غول‌پیکر ایرانی نیازی به توقف در کشور ثالث برای سوخت‌گیری داشته باشند.