پارس ناز پورتال

توصیه های مهم درباره جلوگیری از بروز پیری زودرس

توصیه های مهم درباره جلوگیری از بروز پیری زودرس

توصیه های مهم درباره جلوگیری از بروز پیری زودرس 

همه ی ما می‌خواهیم دچار پیری زودرس نشویم تا بتوانیم به بهترین نحو ممکن زندگی کنیم و زیبایی دوران جوانی خودرا تا سنین بالا هم حفظ کنیم. حتماً در کنارتان افرادی را دیده اید که نسبت به سن کمشان اما علائم پیری در آنها نمایان شده است و از سن شان بیشتر نشان می‌دهند. به این افراد میگویند دچار پیری زودرس شده اند. پیری زودرس دلایل مختلفی دارد که یکی از مهمترین این عوامل تغذیه غلط افراد است

 

پیری زودرس یک وضعیت بسیار نادر ژنتیکی است که در آن علائم و نشانه‌هاي پیری و کهولت در سنین بسیارکم نمایان می شود.این اختلال که بطور خیلی کم اتفاق میفتد بر اثر بروز یک جهش ژنتیکی جدید رخ میدهد که گرچهبه طور معمول به ارث نمی رسد، اما در هرحال به‌صورت ارثی پدید می آید.علائم این مریضی شامل طاسی، پیری پوست، کوتاهی قد و کوچکی جمجمه است.

توصیه های مهم درباره جلوگیری از بروز پیری زودرس

کودکانی که به این علائم دچار می شوند و همچنین تمام علائم و مریضی‌هایي راکه همراه با پیری به سراغیک فرد سال خورده می آید دارند، برای مثال دچار ضعف جسمانی، پوکی استخوان و بیماریهای قلبی و عروقی و نیز آرتروزمی‌شوند.اما لازم به ذکر است که ذهن و روان این کودکان رشدی کاملا عادی دارد.

 

بهتر است بدانید از هر یک میلیون کودک، یک کودک دچار پیری زودرس می شود که نوعی مریضی ژنتیکی نادراست که ظاهر کودک را پیر و فرتوت می کند و تاکنون درمانی برای آن وجود نداشته است.عده اي از افراد جامعه دچار پیری زودرس می شوند، پیری زودرس دلایل مختلفی می تواند داشته باشد که یکی از مهم ترین علل ایجاد آن تغذیه نامناسب می باشد. دراین مقاله به دلایل پیری زودرس و نشانه هاي آن پرداخته ایم. توصیه ما این است که حتماً این مقاله را مطالعه کنید تا از پیری زودرس در امان باشید.

 

افکار سالمندبا وجود افزایش سطح تحصیلات و آگاهی ایرانیان، هنوز افراد متعددی هستند که سالمندی را دوران مریضی و از کارافتادگی می دانند. بهمین دلیل هیچ برنامه‌اي برای این دوران ندارند.دکتر احمد دلبری، عضو هیات علمی دانشگاه و رئیس انجمن علمی سالمند‌شناسی و طب سالمندان ایران درباره این نگرش اشتباه می گوید: ارزیابی سن براساس تاریخ تولد را از دو زاویه می توان مورد توجه قرار داد.

 

یکی از زاویه گذر زمان و عددی که گویای آن است و دیگری عملکرد جسمی و روانی ما در طول دوره زندگی. هر فرد سالم میتواند درصورت داشتن زندگی باکیفیت و برخوردار ۱۲۰ سال عمر کند.رئیس انجمن علمی سالمندشناسی و طب سالمندان ایران خاطرنشان می کند: هر چه فرد بیشتر در دسترس ابتلا به مریضی‎هاي مزمن،

 

غیرواگیر و پیش رونده باشد، به همان میزان این عوامل بر عمر و کیفیت فرد مبتلا تاثیر میگذارد و فرد با افت عملکرد، درد و ناراحتی به اشکال مختلف هم چون ناتوانی، وابستگی، فقر، انزوای فردی، ریسک آسیب‌هاي جسمی، روانی و اجتماعی مواجه می شود ودر نتیجه فرد پیش از موعد حتی قبل از ۶۴ ـ ۶۰ سالگی و آغاز سن سالمندی، به سالمند تبدیل میشود.

 

وی تأکید میکند: وقتی فردی دچار پیری زودرس میشود، موجب رنج و ناراحتی هم برای خود و هم برای خانواده، مراقبان، سیستم بهداشتی درمانی، توانبخشی و اجتماعی‌ ـ اقتصادی جامعه میشود. اگر روند پیری زودرس متوقف و عملکرد فرد به یک فرآیند طبیعی بازگردانده شود، افراد نه تنها عمر طولانی‎تر بلکه عمر باکیفیت و همراه با سلامت خواهند داشت.

 

دلایل پیری زودرس
پیری زودرس در سیستم عصبی ـ مرکزی، قلب و عروق، مفاصل، پوست، سیستم گوارش و ایمنی افراد در هر سنی از زندگی می تواند خودنمایی کند. مهم ترین عوامل ایجاد خطر پیری زودرس، تغذیه نامناسب، کم‌تحرکی، سیگار، چاقی، فشار خون بالا، دیابت و اختلالات چربی خون است.

توصیه های مهم درباره جلوگیری از بروز پیری زودرس

دکتر دلبری در ادامه اظهارات خود میگوید: همه ی خوب میدانیم که ریشه همه ی این مشکلات در سبک زندگی هر کدام از ماست. مشکلی که اغلب ما گرفتار آن هستیم و می توانیم با اصلاح شیوه‌ زندگی و تغییر رفتارهای پرخطر از ابتلا به پیری زودرس تا ۸۰ درصد پیشگیری کنیم.

 

انجام آزمایش‌هاي دوره‌اي نقش بسیار زیادی در شناسایی زودهنگام پیری زود رس و پیش گیری از بروز عوارض ناگوار مریضی‌ها دارد. توجه به این موضوع گویای آن است که همواره ودر هر شرایطی، پیشگیری مهم‌تر از درمان است.دکتر دلبری می گوید: بررسی دوره‌اي سلامت جسمی، روانی و اجتماعی فرد می‌تواندتعیین کند که فرد تا چه اندازه در خطر ابتلا به مریضی‌هاي مزمن غیرواگیر، اختلالاتروان‌شناختی و مشکلات اجتماعی قرار دارد و براساس آن تیم درمان میتواند وارد عمل شود.

 

وی تأکید میکند: اصلاح شیوه نگرش نسبت به زندگی سالم و به تبع آن سالمندیسالم گام اول خودمراقبتی در آموزش‌هاي قبل از ابتلای فرد به پیری است.رعایت سبک زندگی صحیح در طول عمر نظیر دوری از دخانیات، رژیم غذایی مناسب، گیاهی و آنتی‎اکسیدان‌ها، نظارت و مدیریت استرس، انجام فعالیت ورزشی منظم،

 

افزایش مصرف میوه و سبزیجات تازه، پایش و چک‎آپ آزمایشگاهی منظم، رعایت عوامل اجتماعی موثر بر سلامت نظیر حضور و تعامل در اجتماع و حمایت اجتماعی، تاهل و اشتغال از عوامل موثر بر سالمندی سالم هستند که از پیری زودرس پیشگیری می کنند.

توصیه های مهم درباره جلوگیری از بروز پیری زودرس

برخی افراد از سن سی سالگی شروع به استفاده از محصولات ضدپیری میکنند و می‌خواهند چین و چروک صورت خودرا بپوشانند یا از ایجاد چین و چروک روی صورت خود پیشگیری کنند. میخواهیم بدانیم برای مقابله با پیری زودرس پوست از چه کرم هایي و چگونه باید استفاده کنیم. رده سنی مناسب برای استفاده از این محصولات و شیوه بکاربردن آنها را در اینبخش بشما توضیح خواهیم داد.

 

بطور ایده‌آل، در سن ۳۵ سالگی باید استفاده از کرم‌هاي ضد پیری شروع شود. اما زمان مصرف صحیح این نوع کرم ها بیشتر متناسب با نوع پوست و میزان آسیب دیده‌گی آن است و نه سن و سال.آیا استفاده از کرم‌هاي ضدپیری موثر هستند؟ پاسخ این سوال مثبت است. اما باید درنظر داشته باشید زمان صحیح استفاده از این نوع کرم‌ها، قبل از ایجاد آسیب‌هاي جدی و پدیدار شدن چین و چروک‌هاي روی پوست است.

 

چه زمانی باید شروع کنید؟
بطور ایده‌آل، در سن ۳۵ سالگی. اما زمان مصرف صحیح این نوع کرم ها بیشتر متناسب با نوع پوست و میزان آسیب دید‌گی آن است و نه سن و سال. در حقیقت، کرم‌هاي مخصوص دور چشم می توانند خیلی زودتر هم مورد استفاده قرار بگیرند، زمانی که لکه‌هاي سیاه دور چشم، چین و چروک‌ها و یا پف زیر چشم بعنوان نشانه‌هاي

 

پیری کم‌کم شروع به پدیدار شدن میکنند باید بدانید هنگام استفاده و کمک گرفتن از این نوع کرم‌ها فرا رسیده است. تمام نشانه‌هاي ذکر شده می توانند خیلی زود حتی در سنین ۱۸ تا ۲۰ سالگی ظاهر شوند و اگر از مواد تشکیل دهنده این کرم‌ها باخبر نباشید ممکن است فکر کنید آن‌ها فقط نوعی مرطوب کننده پوست هستند.

 

اما واقعا مواد تشکیل دهنده این نوع کرم‌ها چیست؟
توصیه می کنیم هنگام خرید هر یک از این کرم‌ها بر روی جلد یا پشت کِرم به دنبال کلماتی مثل رتینول «نوعی ویتامین آ از نوعویتامین‌هاي محلول در چربی»، اسید هیالورونیک «یک ترکیب شیمیایی آلی»، پپتید «پلیمرهای کوچکی هستند که از به هم پیوستناسیدهای آمینهبا ترتیب مشخصی و با پیوند پپتیدیتشکیل شده‌اند.»،

 

کوآنزیمQ۱۰ «کمک آنزیم»، ویتامین‌ C، ویتامین E، ویتامین K اِظلم سِل « سلول‌هاي بنیادی»، اسیدگلیکولیک «ترکیب طبیعی موجود در شکر» و لاکتیک اسید باشند بگردید ودر انتها اگر تمایل دارید پوست‌تان روشن‌تر هم بنظر برسد به دنبال کرمی‌ با ترکیباتی شامل لیکوریس و یا کوجیک اسید باشید.

 

سرم، کرم و یا ژل؟
مواد اصلی تشکیل دهنده سرم‌ها آب است و آن‌ها غلیظ‌تر هم هستند. علاوه بر این سرم‌ها خیلی سریع به پوست‌تان نفوذ می کنند. اگر پوست‌تان طبیعی و یا خشک است از کرم‌هاي مرطوب‌کننده‌ و یا سرم استفاده کنید. ژل‌ها برای پوست‌هاي چرب مناسب هستند.

 

کرم‌هاي شب در مقایسه با کرم‌هاي روز؟
ممکن است شما عادت به استفاده از کرم‌هاي شب داشته باشید و تصور کنید کرم‌هاي شب تاثیر بیشتری بر روی پوست‌تان خواهند داشت. اما لازم است بدانید پوست ما فرق بین روز و شب را احساس نمیکند. یک برهه زمانی ۷x ۲۴ لازم است تا پوست به ترمیم کافی خود بپردازد. در حقیقت، بدلیل ترکیبات ویژه و ضد نور خورشید، استفاده از کرم‌هاي روز فواید بیشتری برای پوست‌تان خواهد داشت.

 

پس چرا اغلب متخصصین توصیه میکنند شب‌ها از کرم‌ استفاده کنیم؟
برای اثربخشی مفید و موثر یک کِرم، حداقل چهار ساعت زمان لازم است تا کرم تاثیر مثبت خودرا بر روی پوست بگذارد. از این جهت یک کرم شب میتواند گزینه مناسب‌تری باشد. بنابر این لازم نیست آماده‌سازی گاه زمان‌بر استفاده از کرم‌هاي روز و یا حاوی رتینول وقت زیادی از شما بگیرد.

 

آیا به غیر از کرم‌هاي روز یا شب به تقویت کننده‌هاي بیشتری هم نیاز دارید؟
نیاز نیست بیش از این هزینه کنید و پول بیشتری خرج کنید. در حقیقت مواد تشکیل دهنده تعداد زیادی از کرم‌هاي گران‌قیمت تنها متشکل از مرطوب‌کننده‌ها و رایحه و بوی خوش است. میتوانید از دکتر متخصص خود بخواهید کرم مناسب با پوست شما را معرفی کند و بعد خودتان آن رابا یک مرطوب کننده خوب، ترکیب کنید و قبل از خواب آنرا روی صورت‌ و گردن‌تان به آرامی و با حرکت دایره‌وار ماساژ دهید.

توصیه های مهم درباره جلوگیری از بروز پیری زودرس

پوست گردن یکی از قسمت هایي است که شاید خانمها به آن توجه کمی داشته باشند. ولی بدانید که اگر به دنبال زیبایی هستید باید از ایجاد چین و چروک در گردن تان پیش گیری کنید. با ما همراه شوید تا شما رابا روشهای پیشگیري از ایجاد چین و چروک در گردن تان آشنا کنیم.

 

دغدغه اکثر خانمها مراقبت از پوست صورت است و کمتر کسی ممکن است به پوست گردن هم توجهی نشان دهد. اگر می‌خواهید همیشه زیبا و جوان بمانید علاوه بر پوست صورت باید از پوست گردن و حتی قسمت هاي دیگر بدن هم به خوبی مراقبت کنید. در این جا با روشهای پیشگیري از چروک شدن گردن آشنا شوید.

 

برای پیشگیري از چین و چروک در گردن تان ضد آفتاب بزنید

مهم ترین کاری که می توان برای جوان نگه داشتن پوست گردن انجام داد استفاده از کرم ضد آفتاب است. علاوه بر پوست صورت باید به پوست گردن هم ضد آفتاب بزنید.

 

برای پیش گیری از چین و چروک در گردن تان روی صورت را بپوشانید

استفاده از کلاه نه تنها پوست صورت را از آفتاب سوختگی حفظ می کند بلکه از قرار گرفتن پوست گردن در برابر اشعه هاي ماوراء بنفش نیز جلوگیري می کند.

 

برای پیشگیري از چین و چروک در گردن تان، کرم صورت استفاده کنید

بله می توانید از فروشگاه هاي لوازم آرایشی کرم هاي مخصوص گردن تهیه کنید اما اینکار ضرورت چندانی ندارد چون کرم هاي مناسب پوست صورت برای پوست گردن هم مناسب هستند. کرم هایي تهیه کنید که حاوی پپتید یا رتینول باشند زیرا رشد کلاژن پوست را تحریک می کنند.

 

برای پیشگیری از چین و چروک در گردن تان به پشت بخوابید

این حالت به دلایل مختلفی بهترین حالت خواب است. یکی از دلایل این است که مانع از چروک شدن پوست گردن در طول شب می شود. وقتی روی شکم یا به پهلو میخوابید پوست صورت و گردن به بالش فشار داده می شود و این به مرور زمان باعث ایجاد چین و چروک و خطوط روی پوست می شود.

 

برای پیش گیری از چین و چروک در گردن تان کمتر از گوشی موبایل استفاده کنید

متخصصین پوست یکی از عوامل پیری زودرس را استفاده بیش از حد از موبایل می دانند. وقتی هنگام استفاده از موبایل مدام سرتان رابه پایین خم میکنید به مرور زمان روی پوست گردن چین و چروک ایجاد شده و روز به روز عمیق تر می شود. بهترین کار برای جلوگیري از این مشکل استفاده کمتر از گوشی موبایل است یا این‌که حداقل هنگام استفاده از موبایل، گوشی را بالا نگه دارید تا وادار نباشید سرتان را خم کنید.