پارس ناز پورتال

بهترین توصیه های تغذیه ای برای سالمندان

مجموعه : رژیم و تغذیه
بهترین توصیه های تغذیه ای برای سالمندان

بهترین توصیه های تغذیه ای برای سالمندان 

سالمندان برای رسیدگی به تغذیه خود باید نکاتی را مد نظر داشته باشند تا میزان انرژی آنها همین طور سلامت انها حفظ گردد.معمولا افراد مسن در دوران سالمندی هر خوراکی را به راحتی نمی توانند بخورند. در ادامه نکته‌هایي را در نظر گرفته‌ایم که غذا خوردن را برای سالمندان لذتبخش‌تر می کند و سبب می شود

 

عادات خوراکی خود ر ا اصلاح کنند.شاید از جوانی میلی به خوردن غذا هاي سالم نداشتید و در واقع ذائقه‌تان به این‌‌گونه غذا خوردن عادت نکرده باشد اما دوره میانسالی و سالمندی متفاوت هست. در این سن مصرف غذا هاي سالم خیلی مهم هست پس سعی کنید در هر وعده خوراکی‌تان حداقل یک میوه یا سبزی بگنجانید و کم‌کم به این شیوه عادت کنید.

 

بخارپز کردن را امتحان کنید

جویدن یکی از مشکلات سالمندان هست چرا‌که اغلب در این سن دندان‌ها مصنوعی هست و جویدن خیلی از خوراکی‌ها سخت هست. توصیه ما در مورد خوراکی‌هاي مورد علاقه‌تان بخار‌پز‌کردن هست. مثلا گاز زدن هویج یا کلم بروکلی به‌صورت خام خیلی سخت هست اما بخار‌پز که شوند همان خواص را دارند.

 

ضمن این که راحت‌تر خورده می شوند و از سبد خوراکی‌تان حذف نمی شوند. حتی میتوانید با این مواد سفت سوپ بپزید و یک وعده غذایتان را به آن اختصاص دهید‌.

 

نوشیدن آب فراموش نشود

آب نوشیدن هم غذا خوردن را برایتان راحت‌تر میکند. سعی کنید روزی 8 تا 10 لیوان آب بنوشید یا حتی اگر خوراکی که می خورید را راحت نمیتوانید قورت دهید بعد از مصرف آن یک لیوان آب بنوشید.

 

حذف وعده خوراکی ممنوع

معمولا در این سن تهیه غذا کمی مشکل هست. میتوانید اطراف محل زندگی‌تان را جستجو و یکی- دو رستوران مطمئن پیدا کنید. حتی در حال حاضر رستوران‌هایي وجود دارد که غذای خانگی درست میکنند که گرچه گزینش مناسب‌تری برایتان هست. میتوانید برای روزهایی که کم‌حوصله هستید غذا سفارش دهید اما وعده خوراکی‌تان را حذف نکنید.

 

فریز کنید

میتوانید از یکی از فرزندانتان بخواهید یکی- دو نوع غذا برایتان تهیه کند و در فریزر نگه داری کنید. گرچه تا جایی که می توانید غذای تازه میل کنید اما فریز‌کردن بعضی مواد برای بعضی روزها هم بد نیست.

 

به خشکبار درود کنید

این گزینش برای سالمندان خوب هست. خوردن بعضی از انواع آن مانند کشمش یا انجیر هم نرم و راحت هست هم سالم و مقوی. غلات هم میتواند برای یک وعده عصرانه مناسب باشد.

 

میوه‌هاي فریز‌شده بهره گیری کنید

در سبد خوراکی‌تان حتما باید میوه باشد اما بعضی میوه‌ها فصلی میباشند و فقط میتوانید بعضی وقت‌ها این میوه‌ها را بهره گیری کنید. مثلا بهتر هست گیلاس و آلبالو را در فصلش بخرید و آنها را در فریزر نگه داری کنید.

 

وعده صبحانه را جدی بگیرید

یک صبحانه سالم باید متشکل از آلبوم میوه‌‌ها و سبزیجات، غلات و لبنیات باشد. همه ي این موارد می تواند خیلی ساده در صبحانه یک سالمند بگنجد. در ادامه چند صبحانه ایده‌آل برایتان در نظر گرفته‌ایم.

 

اسموتی‌ها:یک گزینش خوب و خوشمزه برای گنجاندن میوه‌ها در وعده صبحانه‌تان هست. چند توت‌فرنگی‌، نصف موز و کمی ماست کم‌چرب را با هم مخلوط کنید تا ترکیب یکنواختی به دست بیاید. اگر هنوز هم حالت سفتی دارد، می توانید کمی شیر به آن اضافه کنید‌، صبحانه‌تان حاضر هست.

 

پنکیک‌ها:توصیه بعدی ماست چون هم گندم خالص را وارد صبحانه‌تان کرده‌اید هم میتوانید آن را در ترکیب با میوه‌ها میل کنید.

 

غلات:  به گزارش پارس ناز امروزه مشابه‌‌هاي متنوعی از غلات در بازار وجود دارد. کورن‌فلکس‌هایي که فیبر بالایی دارند و مهم‌تر از همۀ بدون شکر میباشند و تنوع زیادی هم دارند می توانند انتخاب مناسب دیگری برای وعده صبحانه یک سالمند باشند.

 

اضافه کردن چند پر پرتقال یا سیب یا بعضی خشکبار مانند یکی- دو مغز گردو صبحانه‌تان را تکمیل می کند.

 

شکلات تلخ: شکلات تلخ را تکه‌تکه و آن را با ماست یا شیر کم‌چرب مخلوط کنید. در این وعده صبحانه مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان به بدنتان رسانده‌اید که باعث پایین آمدن‌ کلسترول ‌بد خونتان هم می شود.

 

آب پرتقال: آب‌پرتقال را تا می توانید در فصلش بنوشید. ویتامین C به افزایش سیستم ایمنی بدن کمک میکند و کلاژن‌ساز هم هست در نتیجه به بهتر‌شدن پوستتان در این سن کمک میکند.

 

املت: امروز را یک املت ساده درست کنید. تخم‌مرغ خانگی‌، قارچ و هر سبزیجاتی که دوست دارید را به املتتان اضافه کنید. احتمالا امروز ناهارتان را دیرتر هم میخورید.

 

ترکیب سیب‌ و کره بادام‌زمینی: سیب‌ها را برش دهید و رویش یک لایه نازک کره بادام‌زمینی بزنید. بادام متشکل از ویتامین E هست و از شما در برابر ابتلا به آلزایمر محافظت می کند. سیب هم که به سیستم گوارشتان کمک میکند.

 

چای سبز: در وعده صبحانه‌‌تان یک لیوان چای سبز بنوشید که باعث پایین آمدن فشارخون می شود و خطر ابتلا به دیابت و آرتروز را هم کم میکند.

 

و در نهایت این که سعی کنید ساعت خوردن صبحانه‌تان دیر نباشد تا فرصت مناسبی برای هضم آن وجود داشته باشد و فاصله مناسبی بین صبحانه و ناهارتان باشد.