پارس ناز پورتال

بهترین توصیه ها برای افزایش رضایت از زندگی

بهترین توصیه ها برای افزایش رضایت از زندگی

بهترین توصیه ها برای افزایش رضایت از زندگی 

امروز ما بشما بهترین توصیه ها را برای افزایش میزان رضایتتان از زندگی داریم، با عملی کردن این 5 نکته زندگی بهترین خواهید داشت. لاری سانتوس، استاد روانشناسی و علوم شناختی دانشگاه ییل کشور آمریکا می گوید: بررسی‌هاي علمی ثابت کرده است که رضایت از زندگی نیاز به یک تلاش آگاهانه دارد.

 

پروفسور سانتوس، مدرس کلاس‌هایي به نام «روانشناسی و زندگی خوب» می گوید: سعادتمندی ناگهان اتفاق نمی‌افتد. شما باید برای سعادت و رضایت تمرین کنید.سانتوس معتقد است که این تمرینات کار ساده‌اي نیست و زمان احتیاج دارد. او کسی است که دراین‌باره تجربه خوبی دارد، چون روانشناسی و زندگی خوب را در دانشگاه تدریس می کند.

 

بنابر گزارش بی‌بی‌سی، کلاس‌هاي درس او در تاریخ 316ساله دانشگاه ییل پرطرفدارترین بوده و با بیشتر از 1200 دانشجو در دانشگاه بتازگی رکورد بیشترین شرکت‌کننده را شکسته است.اساس درس‌هاي او بر قواعد روان‌شناسی مثبت‌گرا استوار است؛ شاخه‌اي از روانشناسی که درباره افزایش رضایت و تغییرات عادت‌هاي انسان تحقیق می کند.

 

اما چطور می توان تئوری‌هاي روان‌شناسی را در زندگی روزمره بطور عملی بکار برد؟سانتوس میگوید: رضایتمندی چیزی نیست که همین طور اتفاق بیافتد. باید برای آن تمرین کنید. درست مثل ورزش و موسیقی که باید مدام تمرین کنید تا پیشرفت کنید و بتوانید موفق شوید.

 

سانتوس دو بار در هفته به دانشجوهایش درس می دهد که چگونه رضایت خودرا از زندگی افزایش دهند.او همچنین از دانشجوهایش می خواهد که هر یک برنامه‌هاي شخصی برای افزایش رضایت خود تهیه کنند تا به زندگی شادتر و سالمتری برسند.

 

در ادامه با چند تا از تمرین‌ها پروفسور سانتوس آشنا شوید:

 

۱. لیست قدردانستنی‌ها

سانتون از دانشجویانش می خواهد که در طول هفته هر شب فهرستی از چیزهایی که به خاطرش حس قدردانی و شکرگزاری دارند تهیه کنند.او میگوید: شاید بنظر کار ساده‌اي باشد اما ما می بینیم دانشجوهایی که بطور مرتب این تمرین را انجام می دهند، راضی‌تر هستند.

 

۲. خواب بیشتر و بهتر

به گفته سانتوس، ممکن است بنظر تمرین ساده‌اي باشد اما خیلیها موفق به انجام آن نمیشوند. هشت ساعت خواب شبانه برای تمام هفته.سانتوس می گوید: شاید بنظر خیلی پیش پا افتاده باشد اما می دانیم که خوابیدن بیشتر و بهتر احتمال ابتلا به افسردگی را کاهش و رویکرد مثبت افراد به زندگی را افزایش میدهد.

 

۳. تمرکز ذهن

باید هرروز ۱۰ دقیقه تمرین تمرکز کنید. سانتوس میگوید از زمان دانشجویی تمرین مرتب تمرکز ذهنی باعث می‌شده که احساس بهتری داشته باشد.حالا که استاد دانشگاه شده است به دانشجویانش توصیه میکند: تحقیقات متعدد نشان میدهد که مدیتیشن و سایر تمرین‌هایي که توجه کامل ذهن رابه خود جلب کند، میتواند شما را شادتر و سعادتمندتر کند.

 

۴. وقت بیشتری رابا خانواده و دوستان بگذرانید

سانتوس میگوید: تحقیقات جدید نشان میدهد که وقت گذراندن با دوستان و خانواده بشما احساس رضایت از زندگی خواهد داد.روابط اجتماعی و رابطه سالم با افراد و دیدارهای رو در رو بطور مشخص باعث افزایش حس خوب زندگی و رضایت در انسان می شود.

 

سانتوس می گوید: در لحظه زندگی کنید، حتماً زمانی را برای دور هم بودن اختصاص دهید و آگاهانه مراقب باشید که این زمان را چگونه سپری میکنید.مفهوم زمان نقش بسیار مهمی در رضایت شما از زندگی دارد.سانتوس میگوید: اغلب ما وقتی از ثروت صحبت میکنیم به این فکر می کنیم که چقدر پول داریم، اما تحقیقات نشان می دهد که ثروت در واقع رابطه مستقیم با زمان دارد. از قدیم گفته‌اند وقت طلاست.

 

۵. حضورتان را در شبکه‌هاي اجتماعی کم کنید و رفت و آمد واقعی را بیشتر کنید

بنظر پروفسور سانتوس خیلی مهم است که از حس رضایت غیرواقعی که شبکه‌هاي اجتماعی و آنلاین ایجاد میکنند، دوری کنید.سانتوس می گوید: تازه‌ترین تحقیقات نشان می دهد افرادی که از شبکه‌هاي اجتماعی مثلاً اینستاگرام استفاده می کنند در مقایسه با افرادی که وقت کمتری دراین شبکه‌ها می‌گذرانند، احساس رضایت کمتری میکنند.

 

پس به این ترتیب اگر می خواهید در زندگی شادتر باشید، از حالا شروع کنید: قدر زندگی را بیشتر بدانید، با دوستان و خانواده رفت و آمد کنید، حداقل برای دقایقی از روز ذهن خودتان را از همه ی چیز پاک کنید، از شبکه هاي اجتماعی کمتر استفاده کنید و خوب بخوابید.اگر این توصیه‌ها برای دانشجویان دانشگاه ییل کارساز بوده است برای شما هم خواهد بود.