پارس ناز پورتال

تولیداتی که شرکت خود را بیچاره کردند

تولیداتی که شرکت خود را بیچاره کردند

تولیداتی که شرکت خود را بیچاره کردند 

به بهانه منفجر شدن گوشی های گلکسی نوت 7 سامسونگ،در این مطلب به بررسی اتفاقات این چنینی که باعث شده تا شرکت سارنده بیچاره شود می پردازیم. عرضه عمومی «گلکسی نوت 7» سامسونگ با بروز مشکلات کم سابقه ای همراه بود. کمی پس از آن که نوت 7 روانه موبایل فروشی های سراسر جهان شد،

 

گزارش هایی از گوشه و کنار رسید که تعدادی از این پرچمداران جدید شرکت کره ای به خاطر مشکل باتری منفجر شده اند. سامسونگ در واکنش به این مشکل، فراخوانی عمومی برای جمع آوری گلکسی نوت 7 از بازار صادر کرد.نتیجه این که حدود 2.5 میلیون دستگاه نوت 7 از بازار جمع شد

 

و «دی جی کوه» (DJ Koh)، مدیرعامل سامسونگ به خاطر این مشکل از کاربران عذرخواهی کرد اما بروز مشکل برای محصولات شرکت های مختلف و فراخوان برای جمع آوری محصول از بازار به هیچ وجه چیز تازه ای نیست و سابقه ای طولانی دارد. به همین بهانه در این مطلب سراغ مجموعه ای از مشهورترین فراخوان های تاریخ رفته ایم.

 

گلکسی نوت 7 سامسونگ

سال 2016

چه اتفاقی افتاد؟

پس از آغاز عرضه عمومی گلکسی نوت 7 سامسونگ در 10 کشور جهان، گفته شد تعدادی از این گوشی ها به دلیل مشکل باتری منفجر شده اند. پس از جدی شدن موضوع، «سازمان هوایی فدرال» (FFA) به کاربران هشدار داد که از نوت 7 در هواپیماها استفاده نکنند. در پی بروز این مشکل، ارزش سهام سامسونگ هم سقوط کرد.

تولیداتی که شرکت خود را بیچاره کردندنتیجه

شرکت سامسونگ خط تولید نوت 7 را به حالت تعلیق در آورد و اعلام کرد همه 2.5 میلیون دستگاه نوت 7 عرضه شده در جهان را جمع آوری خواهد کرد. مدیرعامل سامسونگ هم به خاطر این مشکل از مردم معذرت خواست.

 

لاستیک های فایراستون
سال 1978

چه اتفاقی افتاد؟

آج های لاستیک هایی که شرکت «فایراستون» (Firestone) در سال 1978 تولید کرده بود، پوسته می دادند و جدا می شدند. این اشکال در نهایت سبب ترکیدن لاستیک می شد. کارشناسان این لاستیک های معیوب را علت اصلی مرگ 250 نفر و مصدوم شدن بسیاری دیگر دانسته اند.
تولیداتی که شرکت خود را بیچاره کردندنتیجه

«موسسه ملی ایمنی وسایل نقلیه آمریکا» (NHTSA) شرکت فایراستون را 500 هزار دلار جریمه کرد. تا آن زمان، این مقدار جریمه بیشترین جریمه ای بود که برای یک شرکت آمریکایی در نظر گرفته شده بود.

 

قرص تیلنول

سال 1982

چه اتفاقی افتاد؟

هفت نفر پس از خوردن قرص های «تیلنول» (Tylenol) (نوعی داروی مسکن) که به سیانید پتاسیم آلوده بودند، جان سپردند. گفته شد این دارو بعد از تولید توسط فرد دیگری آلوده شده است. از آن زمان به بعد قانونی وضع شد تا تمام داروهایی که فروخته می شود با برچسب تایید ایمنی مهر و موم شده باشند.
تولیداتی که شرکت خود را بیچاره کردندنتیجه

شرکت تولید کننده به سرعت 31 میلیون بسته از این نوع قرص ها را جمع آوری کرد. فرد مظنون هرگز شناسایی و دستگیر نشد و در اثر این آلودگی، قوانین جدیدی برای کنترل ایمنی داروها برقرار شد.

 

شیر خشک سانلو
سال 2008

چه اتفاقی افتاد؟

«ملامین» (Melamine) (ماده ای که از گرم کردن «سیان دی آمید» به دست می آید و در صنعت پلاستیک کاربرد دارد) ماده شیمیایی خطرناکی است که در تولید وسایل پلاستیکی کاربرد دارد. این ماده می تواند برای افزایش میزان پروتئین مواد غذایی به صورت مصنوعی هم به کار رود.

 

شرکت «سانلو» (Sanle Group) یک شرکت صنایع غذایی چینی، به صورت غیرعمدی در سال 2008 از این ماده شیمایی در تولید شیر خشک بچه استفاده کرد؛ ماده ای که می تواند به کلیه آسیب برساند.
تولیداتی که شرکت خود را بیچاره کردندنتیجه

مرگ شش نوزاد و بستری شدن 54 هزار کودک دیگر، محکوم شدن دو نفر به اعدام و جمع آوری 700 تن از شیر خشک های آلوده شرکت سانلو.

 

اتومبیل های تویوتا
سال 2009

چه اتفاقی افتاد؟

در سال 2009 شکایت هایی از شرکت «تویوتا» ثبت شد مبنی بر این که اتومبیل های تولید این شرکت خود به خود شتاب می گیرند و باعث بروز تصادف می شوند. تعداد این شکایت ها به سرعت افزایش یافت و به صدها مورد رسید. این اختلال به عملکرد پدال گاز اتومبیل های این شرکت مربوط می شد که هنگام رانندگی به کف اتومبیل گیر می کرد و باعث سرعت گرفتن آن می شد.

 

در مجموع 37 مورد مرگ در اثر تصادف اتومبیل های تویوتا گزار شد که در تعدادی از آنها راننده مقصر شناخته شد و در باقی موارد دلیل اصلی تصادف، عملکرد بد پدال گاز اتومبیل عنوان شد. این اختلال تویوتا را مجبور کرد در چند مرحله اتومبیل های فروخته شده اش در آمریکا و اروپا را جمع آوری کند.
تولیداتی که شرکت خود را بیچاره کردندنتیجه

ظرف کمتر از شش ماه در مجموع بیش از 14 میلیون دستگاه از مدل های مختلف اتومبیل های تویوتا از بازار جمع شد؛ فرآیندی که تخمین زده شد حدود دو میلیارد دلار برای این شرکت هزینه داشته است. کار به قدری بالا گرفته بود که «آکیو تویودا» (Akio Toyoda) رییس شرکت تویوتا مجبور شد در برابر اعضای کنگره آمریکا حاضر شود و تعهد بدهد که شرکتش فرآیند کنترل کیفیت محصولاتش را سفت و سخت تر خواهد کرد.

 

اتومبیل های فولکس واگن
سال 2015

چه اتفاقی افتاد؟

در سال 2015 شرکت آلمانی «فولکس واکن» با رسوایی بزرگی مواجه شد زیرا معلوم شد این شرکت داده های مربوط به آزمون انتشار گازهای گلخانه ای اتومبیل هایش را دستکاری کرده است. این تولیدکننده، نرم افزار تعدادی از خودروهای دیزلی اش را به گونه ای تغییر داده بود تا هنگام آزمون سنجش میزان اکسید نیتروژن،

 

مقدار این ماده را در دود خروجی این اتومبیل ها کاهش دهد. بعد از انجام آزمایش، سطح تولدی اکسید نیتروژن به 40 برابر مقدار مجاز در قانون آمریکا می رسید. (استانداردهای اروپایی از این هم پایین ترند.)
تولیداتی که شرکت خود را بیچاره کردندنتیجه

فولکس واگن مجبور شد 11 میلیون دستگاه از اتومبیل هایش را جمع آوری کند. فرآیندی که برای این شرکت بیش از هفت میلیارد دلار هزینه در پی داشت. فولکس واگن به تنهایی هزینه این رسوایی را به دوش نکشید و این رسوایی به وجهه آلمان به عنوان کشوری با صنعتی مطمئن هم آسیب رساند.

 

فرگازهای آسان پز هازبرو
سال 2007

چه اتفاقی افتاد؟

فرگازهای آسان پز شرکت «هازبرو» (Hasbro) بیش از 50 سال است که در بازار فروخته می شود. با این حال در سال 2007، به این دلیل که دولت صدها مورد گزارش دریافت کرد که دست بچه ها در دهانه این فرگاز گیر کرده است و به شدت دچار سوختگی شده اند، یک مدل از فرگازهای این شرکت از بازار جمع آوری شد.
تولیداتی که شرکت خود را بیچاره کردندنتیجه

انگشت یک دختربچه پنج ساله به خاطر آسیب ناشی از سوختگی قطع شد. یک میلیون عدد از این فرگاز از بازار جمع شد و ارزش سهام هازبرو به شدت سقوط کرد.

 

کیسه های هوای تاکاتا
سال 2016

چه اتفاقی افتاد؟

در سال 2016 گزارش شد 20 نفر در اثر عملکرد ناقص کیسه های هوای شرکت «تاکاتا» (Takata) کشته و 100 نفر دیگر زخمی شده اند. وجود اشکالی در ساختار این کیسه های هوا می توانست باعث شود هنگام بازت شدن کیسه، سامانه باد کننده کیسه منفجر شود

 

و قطعه های کوچک فلزی با سرعت زیاد به اطراف پراکنده شود. این کیسه های هوا بین سال های 2002 تا 2015 روی اتومبیل های 14 تولید کننده مختلف نصب شده بود.
تولیداتی که شرکت خود را بیچاره کردندنتیجه

شرکت تاکاتا در تابستان 2016 فراخوانی برای جمع آوری حدود 300 میلیون کیسه هوا منتشر کرد. این فراخوان «بزرگ ترین و پیچیده ترین فراخوان ایمنی در تاریخ آمریکا» لقب گرفته است. ابعاد این فراخوان همچنان گسترده تر می شود و در آخرین ارزیابی ها گفته شده است کیسه هوای بیش از 900 میلیون اتومبیل باید

 

ظرف چهار سال آینده تعویض شود. شرکت ژاپنی تاکاتا تخمین زده است این فراخوان چیزی حدود 26 میلیارد یورو هزینه خواهد داشت.

 

اسباب بازی های مَتِل
سال 2007

چه اتفاقی افتاد؟

حدود 19 میلیون قطعه اسباب بازی محصول شرکت آمریکایی «متل» (Mattel)، بزرگترین تولیدکننده اسباب بازی در جهان، از بازار جمع شد؛ به این دلیل که در ترکیب رنگ این اسباب بازی ها بیش از اندازه از فلز سمی سرب استفاده کرده بود.
تولیداتی که شرکت خود را بیچاره کردندنتیجه

جمع آوری این عروسک های خطرناک از بازار، دست کم 30 میلیون دلار ضرر به شرکت متل وارد کرد. خط تولید این اسباب بازی ها در چین فعالیت می کرد و نگرانی در مورد اسباب بازی های تولید شده در چین، شرکت متل را با خطر ورشکستگی مواجه کرد.

 

ویوکس
سال 2004

چه اتفاقی افتاد:

داروی «ویوکس» (vioxx) برای کمک به بیمارانی تولید شده بود که از آرتروز رنج می برند اما بیماران 18 ماه پس از مصرف این دارو در معرض حمله قلبی قرار گرفته بودند.
تولیداتی که شرکت خود را بیچاره کردندنتیجه

بیش از 27 هزار پرونده قضایی علیه شرکت «مِرک» (Merk)، تولید کننده این دارو تشکیل شد. مرک در مجموع برای حل و فصل این پرونده ها مجبور شد 4.85 میلیارد دلار بپردازد در حالی که داروی ویوکس از زمان عرضه تنها 2.5 میلیارد دلار فروخته بود.

 

بادام زمینی های فرآوری شده پینات کورپ
سال 2008

چه اتفاقی افتاد

پس از شیوع باکتری «سالمونلا» (salmonella) (نوعی باکتری که عامل یکی از شایع ترین مسمومیت های غذایی است) صدها نفر دچار بیماری شدند و هشت نفر جان سپردند. بازرسان فدرال به این نتیجه رسیدن که شیوع این باکتری از بادام زمینی های فرآوری شده «پینات کورپ» (Peanut Corp) آغاز شده است.
تولیداتی که شرکت خود را بیچاره کردندنتیجه

 به گزارش پارس ناز تمام محصولات غذایی که در تولیدشان از بادام فرآوری شده استفاده شده بود – از کره بادام زمینی گرفته تا بستنی – از فروشگاه ها جمع شدند.

 

باتری های سونی در لپ تاپ های دل
سال 2006

چه اتفاقی افتاد؟

در سال 2006 شرکت «دل» (Dell) چهار میلیون دستگاه از لپ تاپ هایش را از بازار جمع کرد، به این دلیل که باتری های این دستگاه ها که تولید «سونی» بود، بیش از حد داغ می شد و دستگاه را با خطر آتش سوزی مواجه می کرد. در یک مورد یکی از این لپ تاپ ها در داخل اتومبیلی آتش گرفت و پس از سرایت آتش به مخزن سوخت، اتومبیل منفجر شد.
تولیداتی که شرکت خود را بیچاره کردندنتیجه

طبق تخمین کارشناسان جمع آوری این تعداد لپ تاپ از بازار، در مجموع 400 میلیون دلار هزینه روی دست دل و سونی گذاشت.

 

شانه بند حمل کودک اینفانتینو
سال 2010

چه اتفاقی افتاد؟

شانه بند حمل کودک «اینفانتینو» (Infantino) به دلیل مشکل طراحی، جلوی دهان و بینی کودک را می گرفت و باعث خفگی کودک می شد. این خطر نوزادان زیر چهار ماه را بیشتر تهدید می کرد.
تولیداتی که شرکت خود را بیچاره کردندنتیجه

سه کودک در اثر خفگی مردند. «کمیته ایمنی محصولات مصرفی آمریکا» (US Consumer Product Safety Commission) اعلام کرد این امکان وجود دارد که از سال 1990 به بعد این وسیله باعث مرگ 14 کودک دیگر هم شده باشد.

 

گوشت های وست لند/ هال مارک
سال 2008

چه اتفاقی افتاد؟

در سال 2008 وزارتخانه کشاورزی ایالات متحده آمریکا دستور داد یک تامین کننده مواد غذایی به نام «وست لند/ هال مارک» (Westland Hallmark) حدود 65 میلیون کیلوگرم گوشت را از بازار جمع آوری کند به دلیل این که این گوشت ها برای مصرف انسان نامناسب تشخیص داده شد. این در حالی بود که بخشی از این گوشت ها در برنامه غذای چند مدرسه مورد استفاده قرار گرفته بود.

تولیداتی که شرکت خود را بیچاره کردندنتیجه

شرکت وست لند/هال مارک مجبور شد برای توافق قضایی با دولت فدرال و یک گروه حامی حقوق حیوانات در مجموع 500 میلیون دلار بپردازد.

 

اتومبیل فورد پینتو
سال 1978

چه اتفاقی افتاد؟

حتی پیش از آن که اتومبیل «فورد پینتو» (Ford Pinto) وارد بازار شود این نگرانی مطرح شد که اگر این اتومبیل از قسمت پشت تصادف کند، به خاطر پایین بودن ایمنی مخزن سوخت، ممکن است منفجر شود اما کارشناسان شرکت فورد عقیده داشتند حل و فصل پرونده های قضایی به خاطر مشکلات احتمالی فورد پینتو، کم هزینه تر از توقف خط تولید این مدل خواهد بود. با این ارزیابی، فورد این مدل را روانه بازار کرد.
تولیداتی که شرکت خود را بیچاره کردندنتیجه

پس از تشکیل چندین پرونده قضایی و مطرح شدن اتهام هایی علیه فورد (این شرکت در نهایت بی گناه شناخته شد). این شرت تولیدکننده اتومبیل حدود 1.5 میلیون دستگاه فورد پینتو را از بازار جمع کرد.