پارس ناز پورتال

تکرر ادرار و علت های آن را بشناسید

تکرر ادرار و علت های آن را بشناسید

تکرر ادرار و علت های آن را بشناسید 

تکرر ادرار بیشتر در خانم ها مشاهده می گردد و این به دلیل سیستم تخلیه ادرار آن ها است.این مورد برای برخی بسیار ناراحت کننده است. اگر شب ها بیشتر ادرار دفع می کنید، ممکن است بالا رفتن سن هم در آن مۆثر باشد.با افزایش سن تولید ادرار در شب ها بیشترمی شود.

 

در سالمندان دو سوم ادرار در شب و یک سوم ادرار در روز تولید می شود و در جوان ها دقیقا برعکس است.دفع ادرار میزان مشخصی ندارد و در هر فرد، حتی در هر روز، فرق می کند.

 

اما چه زمانی برای این مشکل باید به پزشک مراجعه کنید؟

– اولین مورد این است که با وجود مصرف کم مایعات و محرک های مثانه، تکرر ادرار هنوز وجود دارد.
– تکرر ادرار مانع انجام عادی کار، مسافرت یا خواب فرد می شود.
– تکرر ادرار با احساس نیاز به دفع ادرار همراه است.
– درد و سوزش با تکرر ادرار همراه است.

 

تکرر ادرار به خودی خود یک مشکل نیست و باید در مجموعه‌ای از عوامل مورد بررسی قرار گیرد.

تنظیمات عصبی مثانه انسان طوری است که می‌تواند حدود ۲۵۰ سی‌ سی ادرار را نگهداری کند، بدون این‌ که برای فرد مشکلی ایجاد شود.اما گاهی حجم مثانه کم می‌شود و فرد با چند قطره ادرار نیز نیاز به تخلیه احساس می‌کند که به این حالت “مثانه بی‌ثبات” می‌گویند، اما بیشترین مشکلات مثانه به مشکلات عصبی آن مربوط می‌شود.

 

در زنان شایع‌ترین عامل تکرر ادرار، زایمان‌های مکرر است، زیرا مثانه و گردن مثانه یک زاویه طبیعی دارد که این زاویه طی زایمان‌ها به علت فشار نوزاد تغییر می‌کند و موجب تکرر ادرار در مادر می‌شود که عموما با بی‌اختیاری چند قطره‌ای نیز همراه است. شدیدترین نوع این مشکل در خانم‌ها با عنوان “افتادگی مثانه” مطرح می‌شود.

 

تکرر ادرار در افراد دیابتی به نوع دیابت این افراد بستگی دارد. در نوع دیابت شیرین به علت این‌ که دیابت، اعصاب بدن را مورد حمله قرار می‌دهد، عصب‌های مثانه نیز از این امر مستثنی نیستند.البته تکرر ادراری به خودی خود نشانه دیابت نیست و برای مشخص شدن ابتلا یا عدم ابتلا به دیابت، باید آزمایش خون انجام گیرد.

 

دلیل تکرر ادرار در نوع دیابت عصبی، افزایش حجم ادرار است.همچنین بسیاری از تکررهای ادراری، مقطعی و به دلیل شرایط روحی و فکری فرد است.انسداد در هر جای دستگاه ادراری (مثل سنگ کلیه یا سنگ مثانه) مانع تخلیه کامل ادرار می شود و این حالت پر شدن زودتر مثانه و احساس نیاز بیشتر به دفع ادرار را بوجود می آورد.

 

عوامل طبیعی مانند هوای سرد، رفتن از مکان گرمسیر به سردسیر، خوردن بعضی مواد غذایی مانند ترب سیاه که موجب افزایش حجم ادرار می‌شود، نیز می‌توانند دلایل تکرر ادرار باشد.مواد محرک کلیه و تحریک کننده های مثانه از علل شایع تکرر ادرار هستند و در صدر همه آنها کافئین و الکل قرار دارد، زیرا اینها مدرهای طبیعی هستند و باعث تشکیل بیشتر ادرار می شوند.

 

برخی داروهای مدر (ادرار آور یا دیورتیک) و ضد فشارخون هم دفع ادرار را زیاد می کنند.عفونت های مجاری ادرار که بسیار هم شایع هستند، با تحریک سیستم ادراری، دفع ادرار را زیاد می کنند.التهاب کلیه، که یک بیماری شدید کلیوی است و بیماری خاصی به نام التهاب بینابینی مثانه که ناراحتی مداوم دستگاه ادراری است نیز باعث تکرر ادرار می شوند.

 

زنان بیشتر از مردان مستعد ابتلا به این مشکلات هستند و ممکن است ایجاد درد در پشت یا شکم یا احساس سوزش به هنگام دفع ادرار کنند.عفونت پروستات در مردان هم همین علائم را دارد.به علاوه، انسداد در هر جای دستگاه ادراری (مثل سنگ کلیه یا سنگ مثانه) مانع تخلیه کامل ادرار می شود و این حالت پر شدن زودتر مثانه و احساس نیاز بیشتر به دفع ادرار را بوجود می آورد.

 

تکرر ادرار در سالخوردگان مرد شدیدتر است، چون بزرگ شدن غده پروستات آنها بر میزراه (مجرای ادراری) فشار آورده و انسداد ایجاد می کند که در هنگام دراز کشیدن شبانه، تکرر ادرار را به دنبال دارد.اگر شب ها بیشتر ادرار دفع می کنید، ممکن است بالا رفتن سن هم در آن مۆثر باشد.

 

با افزایش سن تولید ادرار در شب ها بیشترمی شود. در سالمندان دو سوم ادرار در شب و یک سوم ادرار در روز تولید می شود و در جوان ها دقیقا برعکس است.در هر صورت در مواردی که نیاز به مراجعه به پزشک است این کار را انجام دهید و مواردی که نیاز به درمان دارند، مثل عفونت، بزرگی پروستات، مشکلات کلیه، مثانه و مجاری ادراری، سنگ و… را به طور کامل درمان کنید.