پارس ناز پورتال

تکنولوژی های روز دنیا در زمینه حمل و نقل

تکنولوژی های روز دنیا در زمینه حمل و نقل

تکنولوژی های روز دنیا در زمینه حمل و نقل 

پرواز در آسمان با خودرو چندان دور از ذهن نیست و در اینده نزدیک حتما شاهد به وقوع پیوستن آن هستیم.در زمینه حمل و نقل باید منتظر فناوری های جدید باشیم. چند سالیست که صنعت حمل و نقل به طور جدی مورد توجه بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا از جمله کمپانی های فعال در حوزه فناوری قرار گرفته و نتیجه چنین حرکتی، منجر به تولید دستگاه ها و وسایل حمل و نقلی شده است

 

که از آخرین تکنولوژی های روز دنیا بهره می برند و علی رغم نوپا بودن، می توانند نویدبخش آینده ای روشن در شیوه حمل و نقل و جابجایی میان ما انسان ها باشند.این شرکت ها سرمایه گذاری های کلانی را در این عرصه انجام داده اند و امیدوارند که بتوانند با توسعه تکنولوژی های به کار رفته در محصولات خود و همچنین اخذ تاییدیه های لازم برای عرضه عمومی،

 

گامی مهم را در رسیدن به خواسته میلیاردها انسان یعنی ‘رسیدن از یک نقطه به نقطه دیگر به بهترین و سریع ترین شکل ممکن’ بردارند.از این رو، در ادامه قصد داریم تا به 10 نمونه از محصولات کمپانی های بزرگ دنیا که قرار است آینده حمل و نقل را متحول کنند، اشاره کنیم.

 

اتومبیل های خودران

خودروهایی که در آن خبری از راننده نیست و از این رو به آن ها “خودروهای بدون راننده” نیز گفته می شود. به گفته تحلیلگران، این اتومبیل ها می توانند علاوه بر کاهش هزینه های مسافرت، نقشی تاثیرگذار را در کاهش تلفات ناشی از تصادفات رانندگی ایفا کنند و از این رو، پیش بینی می شود که با استقبال خوبی از سوی خریداران همراه شوند.
تکنولوژی های روز دنیا در زمینه حمل و نقل

شرکت های بزرگی همچون گوگل، تسلا، اپل، اوبر و غیره در حال کار بر روی این خودروها و توسعه تکنولوژی های مرتبط با آن هستند که البته شرکت گوگل، یک گام از بقیه جلوتر است و هم اکنون خودروهای این شرکت در حال گذراندن مراحل آزمایشی خود در برخی ایالت های آمریکا هستند.

 

بر اساس مطالعات صورت گرفته، اگر 90 درصد از خودروهای موجود در آمریکا از نوع خودران باشند، تعداد تصادفات رانندگی از 6 میلیون نفر در سال به 1.3 میلیون و تعداد مرگ و میر ناشی از آن نیز از 33 هزار به حدود 11 هزار نفر خواهد رسید.جدای از این موارد، اتومبیل های بدون راننده از کمترین میزان آلایندگی برخوردارند و می توانند جهانی عاری از گازهایی همچون کربن را برای زندگی ما انسان ها به ارمغان آورند.

 

اتومبیل های پرنده

اگرچه تکنولوژی ساخت این خودروها در مراحل مقدماتی و ابتدایی خود به سر می برد اما قطعاً طی سال های آتی، کمپانی های فعال در این عرصه، حرف های زیادی برای گفتن خواهند داشت.جالب است که بدانید یکی از افراد مصمم برای تولید چنین خودروهایی، یکی از بنیانگذاران گوگل به نام بری پیج است

 

که اخیراً مبلغی حدود 100 میلیون دلار را در این زمینه سرمایه گذاری کرده و حمایت خود را از دو استارت آپی که در این زمینه فعال هستند، اعلام کرده است.
تکنولوژی های روز دنیا در زمینه حمل و نقل

در حال حاضر، این دو استارت اپ یعنی Zee.Aero و Kitty Hawk که بعنوان پیشگامان این عرصه محسوب می شوند، هیچ حرفی از زمان آماده شدن اتومبیل ها خود نزده اند، اما شنیده ها حاکی از این است که نمونه های اولیه این خودروها توانسته اند آزمایش های خود را با موفقیت پشت سر بگذارند.

 

از دیگر استارت آپ های درگیر در این زمینه می توان به Terrafugia اشاره کرد که اخیراً اعلام کرده است قصد دارد تا خودروی پرنده خود را که FT-X نام دارد، در سال 2025 رونمایی و در آسمان به پرواز درآورد.

 

پهپادهای مسافربری خودران

همانطور که چند ماه پیش در خبرهای تک شات خواندید اولین نمونه از این پهپادها توسط یک شرکت چینی به نام EHang رونمایی شد که مورد توجه بسیاری از علاقه مندان نیز قرار گرفت.
تکنولوژی های روز دنیا در زمینه حمل و نقل

این پهپاد 184 نام دارد و از جمله مشخصات آن می توان به قد یک متر و پنجاه سانتیمتری و وزن 200 کیلوگرمی اشاره کرد که می تواند افرادی تا وزن 100 کیلوگرم را تحمل و جابجا کند. انرژی این پرنده ماشینی به طور کامل از طریق الکتریسیته تامین می شود و می تواند به لطف ملخ های قدرتمند خود، با سرعت 100 کیلومتر در ساعت و به مدت 23 دقیقه، شما را از نقطه ای به نقطه دیگر جابجا کند.

 

روش کار با این پهپاد نیز بسیار ساده است به طوری که به محض سوار شدن، کاربر از طریق اپلیکیشن ویژه ای که برای این دستگاه طراحی شده است، مسیر را مشخص می کند و با زدن دکمه ویژه سفر را آغاز می کند.

 

خودروهای الکتریکی

چند سالیست که خودروهای الکتریکی خود را در کنار اتومبیل هایی با سوخت های فسیلی جا کرده اند و استقبال قابل توجه خریداران از این خودروها، بسیاری از کمپانی های بزرگ دنیا از قبیل تسلا، بنز، اپل، بی ام و، آئودی، پورشه، مازراتی و اخیرا نیز LeEco را بر این داشته است تا با تولید محصولاتی قابل رقابت، سهمی را از این سفره پهن شده به خود اختصاص دهند.
تکنولوژی های روز دنیا در زمینه حمل و نقل

همانطور که اشاره کردیم، در این خودروها به جای سوخت های فسیلی از الکتریسیته استفاده می شود و همین امر می تواند به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در جو و به تبع، داشتن زمینی سبزتر بیانجامد. در این بین، شرکت تسلا روند رو به رشدی را در طی سال های اخیر طی کرده

 

و اخیراً با رونمایی از خودروی الکتریکی مدل 3 توانست به محبوبیت خارق العاده ای دست یابد به طوری که تعداد درخواست ها برای خرید این خودرو موجب شگفتی مدیرعامل این کمپانی یعنی آقای ایلان ماسک شده است.

 

هواپیماهای الکتریکی

همانند خودروهای الکتریکی، هواپیماهای الکتریکی نیز در آینده ای نزدیک به خط تولید راه خواهند یافت و بر فراز سر ما به پرواز در خواهند آمد. در همین رابطه، سازمان ناسا و برخی شرکت های فعال در صنعت هواپیماسازی تلاش های خود را برای توسعه سیستم های پیشرانش الکتریکی آغاز کرده اند و پیش بینی می شود

 

که این هواپیماها با ویژگی هایی همچون الکتریکی و کم صدا بودن، نقشی تاثیرگذار را در تحول آینده حمل و نقل ایفا کند.
تکنولوژی های روز دنیا در زمینه حمل و نقل

ناسا در ماه ژوئن اعلام کرد که در حال ساخت هواپیمایی تمامی الکتریکی به نام X-57 است که از 14 موتور الکتریکی و بال هایی با طراحی متفاوت برخوردار است و گفته می شود که در سال آینده رونمایی خواهد شد و تا سال 2030 نیز به عنوان یکی از وسایل حمل و نقل، مورد استفاده عموم قرار خواهد گرفت.

 

ترن های هوایی

به زودی شاهد راه اندازی و تاسیس مونوریل هایی در آسمان شهرها خواهیم بود که می توانند تجربه ای جدید و البته بی خطر از مسافت را برای ما انسان ها به ارمغان آورند.این مونوریل ها در ارتفاع 70 متری زمین احداث خواهند شد و ترن ها می توانند با سرعت 255 کیلومتر بر ساعت بر روی آن حرکت کنند.

 

گفته می شود که با توجه به مقصد های متفاوت مسافران، ایستگاه های مختلفی در چندین نقطه از شهر در نظر گرفته خواهد شد، تا تمامی افراد بتوانند از مزیت های این تکنولوژی بهره مند گردند.
تکنولوژی های روز دنیا در زمینه حمل و نقل

روش استفاده از این ترن ها نیز بسیار ساده است به طوری که مسافران می توانند از طریق اپلیکیشن ویژه این سیستم، مقصد دلخواه را وارد کنند و در کمترین زمان ممکن و بدون کوچک ترین استرسی از جهت ماندن در ترافیک، به نقطه مورد نظر برسند.

 

پیش بینی ها حاکی از این است که این سیستم ها در سال 2020 راه اندازی خواهد شد و به تدریج به سایر کشورهای جهان خواهد رسید.

 

ون های خودران

با کمک یک اپلیکیشن می توانید از نزدیک ترین ون خودران باخبر شوید و تجربه ای جدید از سفرهای درون شهری را برای خود و خانواده تان رقم بزنید. در حال حاضر، این اتومبیل ها در حال گذراندن مراحل آزمایشی خود در برخی شهرهای اروپا هستند و شرکت فرانسوی EasyMile به عنوان یکی از اولین و مطرح ترین کمپانی های تولیدکننده این ون ها به شمار می رود.

تکنولوژی های روز دنیا در زمینه حمل و نقلاتوبوس خودران

این روزها و با توجه به افزایش جمعیت در شهرهای بزرگ دنیا، نیاز به وسایل حمل و نقلی که علاوه بر ایمن بودن، از آلایندگی کمتری نیز برخوردار باشند، بیش از پیش احساس می شود.
تکنولوژی های روز دنیا در زمینه حمل و نقل

در همین رابطه، اخیراً کمپانی مرسدس بنز چندی پیش از اولین اتوبوس خودران خود رونمایی کرد که از قابلیت هایی همچون شناسایی چراغ های راهنمایی، تشخیص عابرین پیاده و دوچرخه سواران و مواردی از این قبیل برخوردار است و می تواند با طراحی شیک و چشم نواز خود، یکی از پرطرفدارترین وسایل حمل و نقل در آینده باشد.

 

به گفته مرسدس بنز، سیستم خودران این اتوبوس به گونه ای طراحی شده که از حداقل مصرف الکتریسیته برخوردار است و می تواند با سرعتی حدود 70 کیلومتر بر ساعت، گزینه ای مناسب برای مسافرت های درون شهری به حساب آید.

 

هایپرلوپ

در این سیستم حمل و نقل فوق پیشرفته که آقای ایلان ماسک، به طور جدی در حال کار بر روی آن است، مسافران درون محفظه ای لوله مانند قرار می گیرند و با سرعتی حدود 800 کیلومتر بر ساعت، از داخل تونل هایی خاص عبور می کنند.
تکنولوژی های روز دنیا در زمینه حمل و نقل

با چنین سرعتی می توان مسافت های طولانی را در کمترین زمان ممکن و بدون کوچک ترین وقفه ای طی کرد. در این جا دیگر مفاهیمی همچون ترافیک، تصادف، شرایط نامساعد جوی همانند بارندگی و غیره برایتان معنی نخواهند داشت.

 

یکی از مدیران شرکت های فعال در زمینه توسعه این تکنولوژی عنوان می کند:”شاید اولین چیزی که این سیستم بر ذهن شما تداعی می کند، هزینه بالای استفاده از آن باشد؛ اما ما قصد داریم تا این تکنولوژی را به جایی برسانیم که همه افراد بتوانند همانند سایر وسایل حمل و نقل از آن استفاده کنند و سفری ایمن و بهینه را تجربه کنند.”

 

موشک های چند بار مصرف

استفاده مجدد از یک موشک می تواند یکی از عوامل تاثیرگذار و تسهیل کننده در دستیابی به هدفی بزرگ برای محققان و البته ساکنین کره زمین، یعنی سفر به فضا باشد. چرا که هزینه های ساخت یک موشک بسیار بالاست و از این طریق می توان تا حد زیادی در هزینه ها صرفه جویی کرد.
تکنولوژی های روز دنیا در زمینه حمل و نقل

شرکت های اسپیس اکس و بلوا وجین به عنوان پیشگامان عرصه، گام های ارزشمندی را در این زمینه برداشته اند و اخیراً نیز شرکت اسپیس اکس توانست راکت استفاده شده فالکون 9 را با موفقیت مورد تست قرار دهد.این شرکت که تحت رهبری ایلان ماسک فعالیت می کند،

 

توانسته در طی ماه های اخیر، موفق تر از کمپانی رقیب یعنی بلو ارجین عمل کند و تا به امروز، چندین بار موشک فالکون 9 را پس از پرتاب، با موفقیت بر روی خشکی و دریا فرود آورده است.ماسک چندی پیش اعلام کرده بود که قصد دارد در ماه سپتامبر، یکی از موشک های استفاده شده فالکون 9 را باری دیگر به فضا بفرستد

 

که اگر با موفقیت همراه شود، طی چند سال آینده شاهد اعزام اولین گروه از مسافران زمینی به فضا خواهیم بود.در تلاشیم که بتوانیم در آینده ای نزدیک، اولین گروه از مسافران را به مریخ ارسال کنیم. از آن جایی که فاصله زمانی بین دو مسافرت فضایی، 26 ماه خواهد بود، پیش بینی ما این است که اولین گروه در سال 2018 و دومین گروه در سال 2020 به مریخ سفر خواهند کرد.

 

وب‌سایت تک شات