پارس ناز پورتال

تک تیر اندازهای معروف دنیا را بشناسید

تک تیر اندازهای معروف دنیا را بشناسید

تک تیر اندازهای معروف دنیا را بشناسید 

تک تیر اندازها کار بسیار حساسی دارند چون باید از فاصله دور فقط با یک تیر به هدف بزنند و یک اشتباه کافی است تا کل کار خراب شود. «من باید به شغلم به عنوان یک تفنگدار با دو ستاره نقره ای و پنج ستاره برنزی که همه اش برای شجاعت بوده است پایان دهم.» این جمله ای از کتاب تک تیرانداز آمریکایی نوشته کریس کایل،

 

تفنگدار مشهور نیروی دریایی آمریکاست که بیش از یک میلیون نسخه از آن به فروش رفت و فیلمی که به همین نام و بر اساس آن، توسط کلینت ایستوود ساخته شد هم پرفروش ترین فیلم جنگی تاریخ هالیوود لقب گرفت و همه اینها باعث شد کایل تبدیل شود به قهرمان، اسطوره و نماد یک سرباز نمونه برای جامعه آمریکا؛

 

کسی که در عراق به شیطان رمادی معروف شده بود و در فهرست کشته شدگان به دست او نام زنان و کودکان بی گناه هم دیده می شد.قاتلی که آمار کشته هایش در عراق بسیار بالا بود اما حالا بعد از اینکه آقای تک تیراندازی در سال 2013 و در ایالات تگزاس توسط یک کهنه سرباز ارتش که گفته می شود

 

مشکل روانی داشته به قتل رسیده، تحقیقاتی درباره او انجام شده که نشان می دهد او در مورد افتخاراتش دروغ گفته و آنچه در کتاب و فیلم به تصویر کشیده شده، ساختگی بوده است.

تک تیر اندازهای معروف دنیا را بشناسید

اسناد نیروی دریایی ارتش آمریکا نشان می دهد که کایل در ده سال خدمتش در ارتش فقط یک نشان نقره ای و سه نشان برنز برای شجاعتش گرفته بود. بر اساس گفته های یکی از افسران نیروی دریایی که نخواسته نامش فاش شود، قبل از چاپ کتاب به کایل هشدار داده شده بود که کتاب را چاپ نکند

 

یا اینکه بخش های مربوط به افتخارات را اصلاح کند اما هیچ اتفاقی نیفتاد و همه چیز دست به دست هم داد تا کریس کایل تبدیل شود به قهرمان هزاره جدید مردم آمریکا اما کایل تنها تک تیرانداز مشهور دنیا نیست و افراد دیگری هم هستند که نسبت به او رکوردهای بهتری دارند.

 

1- ستوان دوم سیمو هایها

ارتش فنلاند

سیمو هایها به تنهایی در جایگاه بهترین تک تیرانداز تاریخ ارتش های دنیا قرار می گیرد. لقب او به خاطر لباس های تمام سفیدش در زمان درگیری، «مرگ سفید» بوده است. او حداقل 505 نفر را در طول جنگ های زمستانی فنلاند و اتحاد جماهیر شوروی کشته و یک رکورد دویست کشته ای دیگر هم با یک سلاح نیمه خودکار دارد

 

اما عجیب ترین چیز این است که سیمو هایها تمام این کشتن هایش را بدون استفاده از دوربین انجام داده است. تفنگ مویسن ناگانت او تنها یک شکاف آهنی داشت و او از آن طریق هدفش را می دید. او سال 2002 وقتی 96 سال داشت، مرد.

تک تیر اندازهای معروف دنیا را بشناسید2- گروهبان نورمن هچکاک

ملوان آمریکایی

هچکاک رکورد عجیبی ندارد و به اندازه کایل هم آدم نکشته اما خود کایل زمانی در مورد او گفته: «من افراد بیشتری را کشتم اما این به این معنی نیست که از هچکاک بهتر هستم. من تنها یک جا می نشستم که بهترین موقعیت را داشته باشم و از وسایل کامپیوتری برای پیدا کردن اهدافم استفاده می کردم و آنها همه چیز را به من می گفتند و در واقع من فقط از سلاحم تقلید می کردم.»

 

هچکاک در زمان جنگ ویتنام توانسته بود با یک اسلحه M2 هدفی را در فاصله حدودا 2200 متری بزند و جزو پنج تیرانداز برتر از نظر فاصله باشد. او رکورد 93 کشته قطعی را دارد.

تک تیر اندازهای معروف دنیا را بشناسید3- کریس کایل

تفنگدار نیروی دریایی آمریکا

کایل که با 160 کشته قطعی یکی از معروف ترین تک تیراندازان آمریکایی است حالا بعد از کشته شدنش در معرض یک رسوایی بزرگ قرار گرفته و شاید چند وقت دیگر هم اعتبارش را از دست بدهد. هر چند که 9مدال های دروغین در تاریخ ارتش آمریکا چیز تازه ای نیست. سال 1996، دریادار جرمی بوردا که یکی از رده بالاترین افسران نیروی دریایی ایالات متحده بود

 

بعد از اینکه درباره دو مدال شجاعت روی سینه اش مورد سوال قرار گرفت دست به خودکشی زد. او این دو مدال را از زمان جنگ ویتنام روی یونیفورمش داشت و بعدا معلوم شد که او لایق دریافت این دو نشان نبوده و در تمام این سال ها الکی آنها را به خودش وصل می کرده است.

 

حالا داستان کایل هم شبیه به همین ماجراست. اسناد نیروی دریایی نشان می دهد او یک نشان نقره و سه نشان برنزی داشته و نتوانسته توضیح بدهد که کایل چرا این حرف ها را زده است. هر چند برخی مقامات رسمی گفته اند که کایل یک قهرمان دکوری بوده و یک جورهایی این ادعا را سازماندهی شده می دانند.

تک تیر اندازهای معروف دنیا را بشناسید4- سروان واسیلی زایتسف

ارتش سرخ شوروی

زایتسف در یکی از نمادی ترین نبردهای تمام دوران شرکت کرد، یعنی نبرد استالینگراد. در طول جنگ، زایتسف 225 نفر از بیش از 400 هدفش را کشت. این شامل کشتن 11 تک تیرانداز آلمانی هم می شود که باعث تحسین همگان برای او شد. بسیاری از اهداف مورد اصابت زایتسف در فاصله بیش از 1000 متر بوده اند.

 

او برای این کار معمولا از یک تفنگ استاندارد موسین ناگانت استفاده می کرد. به خاطر این خدمات، زایتسف جایزه قهرمان را از ارتش شوروی دریافت کرد به اضافه چهار جایزه لنین. فیلم دشمن پشت دروازه ها هم در واقع شرح چگونگی جنگیدن واسیلی زایتسف است که سکانس های حیرت انگیزی را از این نبرد به تصویر می کشد.

تک تیر اندازهای معروف دنیا را بشناسید5- سرجوخه راب فورلانگ

ارتش کانادا

فولانگ به خاطر رکوردش در ثبت دورترین فاصله برای کشتن یک نفر معروف است. او توانسته از فاصله تقریبا 2400 متری یک نفر را بزند. در سال 2002، فولانگ در عملیات آناکوندا در دره شاهی کوت افغانستان حضور داشت. یک گروه سه نفره از القاعده به سمت موقعیتی کوهستانی حرکت کردند و فورلانگ،

 

آنها را با یک اسلحه کالیبر 50 مک میلان هدف گرفت. او شروع به تیراندازی کرد اما اولین تیرش خطا رفت. دومین تیرش به کوله پشتی هدف برخورد کرد و سومین تیرش به خود هدف خورد و او را کشت. فاصله او تا هدفش حدود 2430 متر تخمین زده می شد. با سرعت خروج گلوله 823 متر بر ثانیه هر تیر در کمتر از چهار ثانیه به هدف می رسیده و این گونه فورلانگ رکورددار ثبت بهترین تیراندازی از راه دور شد.

تک تیر اندازهای معروف دنیا را بشناسید6- گروهبان آدلبرت والدرون

ارتش آمریکا

والدرون در جنگ ویتنام شرکت کرد و توانست 109 نفر را بکشد. یک روز بعدازظهر وقتی در حال قایق سواری در رودخانه میکانگ بود تک تیرانداز دشمن از ساحل قایق آنها را زد. وقتی همه افراد روی قایق برای پیدا کردن محل تیراندازی به اطراف خیره شده بودند، کسی که از فاصله 900 متری آنها را زده بود.

 

سروان والدرون تفنگش را برداشت و سرباز ویتکنگ را با یک شلیک از بالای درخت نارگیل به پایین انداخت! سختی این شلیک وقتی بیشتر معلوم می شود که والدرون روی یک جسم شناور قرار داشت.

تک تیر اندازهای معروف دنیا را بشناسید7- سرگرد لئودمیلا پاولیچنکو

ارتش سرخ شوروی

از پاولیچنکو به عنوان موفق ترین تک انداز زن تاریخ با 309 کشته ثبت شده یاد می شود. در زمان جنگ جهانی دوم، وقتی روسیه به آلمان حمله کرد، لئودمیلا یک دانشجوی بیست و چهار ساله بود و یکی از اولین کسانی بود که به عنوان شهروند داوطلب برای خدمت و به طور خاص برای خدمت در پیاده نظام ارتش شوروی

 

درخواست دادند. قبل از این، او پیشنهاد پرستار شدن را رد کرده بود. پاولیچنکو با توجه به دقت و مهارتش در تیراندازی یکی از 2000 زن تک تیرانداز اتحاد شوروی شد که از این 2000 نفر تنها 500 نفر زنده ماندند و لئودمیلا یکی از آنها بود.

تک تیر اندازهای معروف دنیا را بشناسید8- گروهبان فئودور اوخلوپکوف

ارتش سرخ شوروی

اوخلوپکوف یکی از موثرترین تک تیراندازان ارتش سرخ در جنگ جهانی دوم بود و این جایگاه را به دلیل کشتن 429 نفر به دست آورد. در سال 1965 او به عنوان قهرمانی شوروی معرفی شد. هر چند به خاطر نژادش ابتدا اجازه گرفتن این نشان را به او نمی دادند اما بعدا حتی در سال 1974 یک کشتی باری هم به نام او ثبت شد.

تک تیر اندازهای معروف دنیا را بشناسید9- گروهبان رزا شانینا

ارتش سرخ شوروی

شانینا یکی از شناخته شده ترین زنان تک تیرانداز تاریخ است. او بعد از اینکه برادرش در سال 1941 در جنگ کشته شد به ارتش سرخ پیوست و به عنوان یک تک تیرانداز در مدتی کوتاه توانست 59 نفر را هدف خود قرار دهد. او در این زمان به فرماندهی جوخه یکم تک تیراندازان در دسته 184 تفنگداران رسید و مدال افتخار و شجاعت دریافت کرد. او زمانی که تنها 20 سال داشت، در اثر یک حمله توپخانه ای کشته شد.

تک تیر اندازهای معروف دنیا را بشناسید