پارس ناز پورتال

تین کلاینت ،زیرو کلاینت و مینی پی سی چیست؟

تین کلاینت ،زیرو کلاینت و مینی پی سی چیست؟

با خصوصیات تین کلاینت آشنا شوید

تین کلاینت به کامپیوترهایی کوچک با حداکثر امکانات و پایین ترین میزان استفاده از قطعات مکانیکی گفته میشود. تین کلاینت ها به سادگی جایگزین کامپیوترهای بزرگ و پرمصرف قدیمی می شوند .تین کلاینت ها به دلیل عدم وجود فن در دستگاه کاملا بی صدا بوده و تین کلاینت ها به دلیل عدم نیاز به سرویس های دوره ای  کمترین هزینه نگهداری و پشتیبانی را دارند.

 

تین کلاینت را می توان به عنوان یک کامپیوتر بسیار کوچک و کارآمد در نظر گرفت اما کامپیوتری که در به عنوان یک پایانه سبکه به کار گرفته می شود.

 

شبکه ای که در آن از تکنولوژی تین کلاینت استفاده شده باشد دارای یک الی چند عدد سرور که دارای ویژگی های خاصی است می باشد این سرورها می توانند دارای سیتم عامل هایی نظیر لینوکس، ویندوز و یا یونیکس باشد و همچنین بر روی هر یک از این سرورها وجود یک نرم افزار برای کنترل عملکرد کلاینت ها الزامی است که این برنامه های کنترلی اغلب به صورت رایگان در دسترس می باشند.

 

عملکرد و کاربرد

بزرگترین و عمده ترین مشتریان تبن کلاینت هارا می توان بانک و یا آژانس هوایی و تمام مراکزی دانست که دارای شعبه های متعدد هستند که در حال حاضر از این تبن کلاینت ها در مدرسه ها و مراکز آموزشی هم استفاده می شود و کاربرد دارند.

 

یکی از ویژگی های این وسیله نداشتن امکان دانلود و نبود هارد دیسک در آنها که این موضوع در ویروسی نشدن سیستم ها و حفظ امنیت آنها بسیار موضوع مهمی شمرده می شود.از دیگر خصوصیات تین کلاینت ها می توان به ساده و کم هزینه بودن نگهداری و یا ارتقا دادن آنها اشاره کرد.

 

اما در مادامه مقاله به ویژگی های کلی تری از این سیستم ها اشاره میکنیم:

 

1- در استفاده از تین کلاینت تنها مورد مهم این است که سرور ها را مدیریت کنیم.

 

2- نبود امکان دانلود برنامه، نداشتن هارد و نبود نقطه ای برای وارد شدن به شبکه در امنین و ورود ویروس به این سیستم ها بسیار مهم و مورد توجه می باشد.

 

3- یکی دیگر از عوامل مهم در حفظ امنیت تین کلاینت ها این است که امکان تعویض برنامه و پیکر بندی های موجود در سیستم عامل وجود ندارد و کاربران قادر به اعمال هیچ گونه تغییری در آنها نخواهند بود.

 

4- سیستم های تین کلاینت هزینه زیادی برای نگهداری صرف نمی کنند زیرا قطعه های قراوانی در آنها به کار نرفته که مدام دچار خرابی شوند

 

5- برای ارتقا و آپدیت ترمینال های تازه به شبکه این سیستم ها، می توان از طریق برنامه کنترلی که از ابتدا بر روی آنها نصب شده اقدام کرد و در مواقعی که خرابی در این سیستم پیش آید به راحتی می توان ترمینال مربوطه را از شبکه حذف کرد.

 

6- تین کلاینت ها علاوه بر هزینه پایینی که برای نگهداری به خود اختصاص می دهند، به سبب پایین بودن توان مصرفشان انرژی کمی نیز مصرف می کنند که در مجموعه ها و سازمان هایی که تعداد نیروهای زیادی در آن مشغول به کار هستند بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

 

7- پهنای باند این سیستم ها هم همانند باقی شبکه ها به شمار کلاینت ها وابسته است، و از آنجا که سرور مدام در حال انجام پردازش است و به دلیل اینکه نتیجه کلیه پردازش ها باید به کلاینت منتقل شود لذا ترافیک در این شبکه ها به میزان زیادی بالا خواهد بود.

 

8- با در نظر گرفتن ساختار کوچک و نداشتن فضای زیاد این تین کلاینت ها، هیچ نوع حافظه ای در آن نمی شود استفاده کرد.

 


 

زیروکلاینت

تین کلاینت ،زیرو کلاینت و مینی پی سی چیست؟

باتوجه به توسعه روز افزون رایانش ابری(Cloud Computing) که سبب افزیش راندمان سیستم ها، سرعت، نظارت و کنترل و مدیریت رایانه ها، امنیت و کاهش هزینه ها بسیاری برای شرکت ها، سازمان ها، مدارس، بیمارستانها و ادارات خصوصی و دولتی را بر آن داشته است که با پیاده سازی آن در سازمان خود، بتوانند با کمترین هزینه ممکن از همه مزایای این تکنولوژی پیشرفته بهره ببرند؛

 

با توجه به این مهم، برای پیاده سازی این تکنولوژی نیاز به بستر سازی سازمان مربوطه است؛ یکی از موارد ضروری و لازم برای این بستر سازی، استفاده از ترمینال های رایانش ابری با نام تجاری زیرو کلاینت ( Zero Client ) است.

 

زیرو کلاینت ترمینال رایانش ابری است که مانند کامپیوترهای کوچک دیگر نظیر تین کلاینت ها، مینی پی سی ها و پاورکلاینت ها، دارای پورت های مختلف برای ارائه خدمات به کاربران می باشد؛ زیرو کلاینت با اتصال به سرور تمامی بار پردازش خود را بر روی سرور ها منتقل میکند.

 

شرکت تین آوا سیستم تنها نمایندگی گلد شرکت Centerm در خاورمیانه و یکی از واردکننده های اصلی  زیرو کلاینت های  ASUS  و 10ZiG آلمان در ایران است. 

 

برخی از مزیت و ویژگی های مهم زیروکلاینت شرکت تین آوا سیستم :

 

صرفه جویی در هزینه، برق و انرژی، فضای اشغالی

مدیریت متمرکز و از راه دور زیرو کلاینت

استفاده زیرو کلاینت در زمینه رایانش ابری

عدم نیاز به ارتقاء زیرو کلاینت ( تنها با ارتقاء سرور)

VGA & Dual Display

HDX Technology

DVI Port

Wi-Fi ( Optional

 

ویژگی شبکه هایی که با تینکلاینت و زیروکلاینت کار میکنند شامل موارد ذیل است :

 

1 – مدیریت پذیری تین کلاینت و زیرو کلاینت

در صورت بروز مشکل در شبکه تین کلاینت و زیرو کلاینت، فقط نیاز به رفع نقص و مشکل در سرور میباشد.

 

2 – امنیت زیرو کلاینت و تین کلاینت

تین کلاینت و زیرو کلاینت ها به دلیل متمرکز بودن مدیریت از طریق سرور مرکزی، میتوان دسترسی هایی از قبیل دانلود کردن برخی نرم افزارها از طریق اینترنت را بست و فقط از نرم افزارهایی که بر روی سرور نصب شده است توسط تین کلاینت و زیرو کلاینت، استفاده شود.

 

3 – کنترل نظارت زیرو کلاینت و تین کلاینت

کاربران در شبکه های مبتنی بر تین کلاینت و زیرو کلاینت نمیتوانند برنامه های خود را روی سیستم ها نصب کنند و یا تغییر پیکربندی دهند.

 

4 – هزینه سخت افزاری کم زیروکلاینت و تینکلاینت

تین کلاینت و زیروکلاینت به مراتب از کامپیوترهای معمول خانگی ارزانتر است و به دلیل عدم وجود برخی قطعات کمتر دچار خرابی میشوند و درنتیجه هزینه نگهداری کمتری دارد و برای ارتقا سیستم و شبکه کافیست سرور را تقویت و ارتقاء داد و دیگر نیاز به خرید تین کلاینت و زیرو کلاینت مجدد نیست مگر در مواردی خیلی خاص

 

5 – راحتی ارتقاء تین کلاینت

برای اضافه کردن تین کلاینت و زیرو کلاینت جدید به شبکه فقط کافیست که نرم افزار کنترلی را روی ان نصب کرد و در صورت خرابی تین کلاینت و زیرو کلاینت را به راحتی از شبکه خارج کرد.

 

6- کاهش مصرف انرژی زیروکلاینت و تینکلاینت

تین کلاینت و زیروکلاینت در مقایسه با کامپیوتر های خانگی معمولی انرژی کمتری صرف میکنند و مصرف برق تین کلاینت و زیرو کلاینت در حدود بیست وات در ساعت و در مقابل کامپیوترهای معمولی 250 وات در ساعت است.

 

7 – وابستگی به سرور زیرو کلاینت

تین کلاینت و زیروکلاینت هر دو وابستگی زیادی به سرور دارند، از این لحاظ که هر چه قدر سرور قوی تر باشد در واقع تین کلاینت و زیرو کلاینت موجود در شبکه نیز قوی تر بوده و همچنین هرچه سرور امنیت بالاتر داشته باشد امنیت تین کلاینت و زیرو کلاینت بالاتر خواهد بود و تمام عملیات مربوط به تقسیم بار و غیره بر روی سرور انجام خواهد پذیرفت.

 

8 – پهنای باند

همانند بقیه شبکه های کامپیوتری، پهنای باند مورد نیاز در شبکه وابسته به تعداد تین کلاینت و زیروکلاینت موجود در شبکه است.

 

9 – پروتکل ارتباطی زیرو کلاینت

در تین کلاینت ها و زیرو کلاینت های موجود در شرکت تین آوا سیستم که در بازار ایران به فروش میرسد از پروتکل های RDP و همچنین PCoIP و دیگر پروتکل های مورد نیاز استفاده خواهد شد و میشود.

 

نتیجه گیری : شرکت ها، سازمان و ادارات با خرید تین کلاینت و زیرو کلاینت به کاهش انواع هزینه های خود اقدام خواهند کرد و مدیریت پذیری بیشتری برخوردار خواهند شد که شرکت تین آوا سیستم با فروش انواع تین کلاینت، زیرو کلاینت، پاورکلاینت و مینی پی سی با گارانتی معتبر و پشتیبانی فعال و به کارگیری قطعات باکیفیت در بازار ایران مشغول به فعالیت است.

 


 

مینی پی سی

تین کلاینت ،زیرو کلاینت و مینی پی سی چیست؟

مینی پی سی و برخی مزیت آن مینی پیسی یا مینی کامپیوتر به دستگاهی گفته میشود که با اندازه کوچک اما با عملکرد بالا است که تمام امکانات، مشخصات و قابلیت های یک مینی پی سی را به اندازه  و همچینین توان مصرفی آن مقایسه میکنند.

 

مینی پی سی ها مانند تین کلاینت و زیروکلاینت ها میتوانند بر پشت مانیتور و یا روی میز قرار میگیرند که دارای وزن کمتری نسبت به تین کلاینت و کامپیوتر های بزرگ نیز میباشند و همچنین جایگزین مناسبی به جای کامپیوتری های بزرگ و قدیمی هستند و میتوانند انواع سیستم عامل ها را روی خود با توجه به پردازنده و رم و هارد های پرسرعت SSD اجرا کنند.

 

برخی از امتیازات یک مینی پی سی در مقابل تین کلاینت :

 

1 – اندازه کوچک به نسبت تین کلاینت

2 – توان مصرفی الکتریکی کم به نسبت بقیه کامپیوترهای موجود قدیمی

3 – عمر بالای دستگاه به دلیل حذف کردن قطعات مکانیکی

4 – عدم تولید گرما و بی صدا بودن

5 – قابلیت ارتقا همانند بقیه کامپیوتر های موجود

6 – امنیت در مقابل ویروس و یا سرقت داده

7 – خرابی کمتر و درنتیجه کاهش هزینه های شرکت و ادارات

 

هم اکنون در شرکت تین آوا سیستم مینی پی سی و انواع تین کلاینت و زیروکلاینت با گارانتی معتبر و قیمت مناسب به فروش میرسد جهت موجودی و قیمت با بخش فروش شرکت تماس بگیرید.