پارس ناز پورتال

درباره ثواب بالای روزه داری در فصل گرما

مجموعه : ماه رمضان
درباره ثواب بالای روزه داری در فصل گرما

درباره ثواب بالای روزه داری در فصل گرما 

دیدنی هست بدانید که خداوند متعال برای روزه گرفتن در فصول گرم سال یعنی بهار و تابستان ثواب بیشتری برای برندگان قائل می‌شود. یکی از مسائل و موضوعاتی که بهانه‌ اي برای روزه نگرفتن برخی ها شده هست، گرمی هوا و یا به عبارتی مصادف شدن ایام روزه ماه مبارک رمضان با فصل گرم سال هست. گاهی این چنین تصور میشود

 

که گرمای جهان برای این دسته از افراد از گرمای جهنم طاقت فرساتر هست، چرا که اگر این چنین نبود قدری در آتش داغ جهنم تأمل و تفکر می‌کردند و هیچ گاه برای امتثال فرمان الهی به خود سستی و کاهلی راه نمی دادند، خدای متعال بارها در قرآن کریم آتش سوزان و گرمای طاقت فرسای جهنم و سایه هاي سوزانش را به انسان گوش زد کرده هست، شاید انسان به فکر وادار شود:

 

«وَ أَصْحابُ الشِّمالِ ما أَصْحابُ الشِّمالِ فی‏ سَمُومٍ وَ حَمیمٍ وَ ظِلٍّ مِنْ يَحْمُومٍ لا بارِدٍ وَ لا کَریمٍ إِنَّهُمْ کانُوا قَبْلَ ذلِکَ مُتْرَفینَ؛[واقعه، آیات41-45] و اصحاب شمال، چه اصحاب شمالى «که نامه اعمالشان به نشانه جرمشان به دست چپ انها داده مى ‏شود»! آن ها در بین بادهاى کشنده و آب سوزان قرار دارند، و در سایه دودهاى متراکم و آتش زا! سایه‏اى که نه خنک هست و نه آرام بخش! آن ها پیش از این «در عالم جهان» مست و مغرور نعمت بودند.»

 

امام صادق «علیه السلام» در مورد روزه داری در فصل گرما چنین می فرماید: هر که یک روز در گرما روزه بدارد و تشنگى به او روى آورد، خداى گرامى و بزرگ هزار فرشته را بر او بگمارد که بر رخسارش دست کشند و وی را مژده دهند تا آن هنگام که افطار کند؛ خداى گرامى و بزرگ فرماید: چه بوى خوشى دارى! اى فرشتگانم! شمایان را گواه مى ‏گیرم که به راستى وی را آمرزیدم.

 

وقتی از گرمای جهنم، مغز به جوش می‌آید
گرمای سخت و هولناک آتش جهنم در اندیشه هیچ انسانی قابل تصور و تحمل نیست، روایاتی که آن جایگاه خطرناک را به عکس کشیده، لرزه و اضطراب را بر دل انسان می اندازد، به طوری که هر گونه سستی و تنبلی در اجرای فرمان الهی و روزه گرفتن در هوای گرم تابستان را از بین می‌برد، چرا که گرمای جهنم قابل مقایسه

 

با گرمای تابستان نیست. در روایتی از پیامبر اکرم «صلی الله علیه و اله» نقل شده هست: «أَدنى اَهلِ النّارِ عَذابا يَنتَعِلُ بِنَعلَینِ مِن نارٍ يَغلى دِماغُهُ مِن حَرارَةِ نَعلَیهِ؛[1] کم عذاب‏ ترین اهل جهنم دو کفش از آتش به پا دارد که از حرارت انها مغزش به جوش مى ‏آید.

 

سپر آتش گرم جهنم
انسان عاقل و هوشیار با مشاهده آیات و روایات جهنم که گرما و آتش هولناک و سخت آن را به عکس کشیده اند، به فکر چاره میوفتد و سستی و تن پروری و راحت طلبی را کنار می‌گذارد، و مقهور گرمای ناچیز جهان نمیشود، و خود را ملزم به گرفتن روزه حتی در هوای داغ تابستان میکند، چرا که براساس روایات اسلامی این عمل عبادی سپر آتش

 

و گرمای سوزان جهنم هست. در روایی از پیامبر اکرم «صلی الله علیه و اله» نقل شده هست: «الصَّوْمُ جُنَّةٌ مِنَ النَّار؛[2] روزه، سپر آتش «جهنم» هست.»، یعنى بواسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود.»، در روایت دیگری نقل شده که امام باقر «علیه السلام» فرمود: ابوذر «خدایش رحمت کند» در کنار منزل کعبه بپا خواست و خود را معرفى کرده و گفت‏: «صُمْ يَوْماً شَدِیدَ الْحَرِّ لِلنُّشُور؛[3] روز گرم روزه بدار براى ذخیره قیامت.‏»

 

گرمای جهنم قابل مقایسه با گرمای تابستان نیست. در روایتی از پیامبر اکرم «صلی الله علیه و اله» نقل شده هست: «أَدنى اَهلِ النّارِ عَذابا يَنتَعِلُ بِنَعلَینِ مِن نارٍ يَغلى دِماغُهُ مِن حَرارَةِ نَعلَیهِ؛ کم عذاب‏ ترین اهل جهنم دو کفش از آتش به پا دارد که از حرارت آن ها مغزش به جوش مى ‏آید.»

 

بشارت هزار فرشته به روزه دار
در روایتی از منابع روایی امام صادق «علیه السلام» در مورد روزه داری در فصل گرما چنین می فرماید: «مَنْ صَامَ يَوْماً فِي الْحَرِّ فَأَصَابَهُ ظَمَأٌ وَکَّلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ أَلْفَ مَلَکٍ يَمْسَحُونَ وَجْهَهُ وَ يُبَشِّرُونَهُ حَتَّى إِذَا أَفْطَرَ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَا أَطْيَبَ رِیحَکَ وَ رَوْحَکَ مَلَائِکَتِي اشْهَدُوا أَنِّي قَدْ غَفَرْتُ لَه‏؛[4] هر که یک روز در گرما روزه بدارد

 

و تشنگى به او روى آورد، خداى گرامى و بزرگ هزار فرشته را بر او بگمارد که بر رخسارش دست کشند و وی را مژده دهند تا آن هنگام که افطار کند؛ خداى گرامى و بزرگ فرماید: چه بوى خوشى دارى! اى فرشتگانم! شمایان را گواه مى ‏گیرم که به راستى وی را آمرزیدم.»

 

آرزوی حضرت مریم بعد از مرگ
گرفتن روزه در هوای گرم از چنان ثواب و پاداشی برخوردار هست که در منابع روایی نقل شده هست حضرت مریم «علیه السلام» نیز پس از مردن آرزو می‌کند که به جهان برگردد و در هوای گرم آن این واجب الهی را امتثال نماید، در روایت مرسلی از منابع روایی نقل شده هست: «أَنَّ عِیسَى علیه السلام نَادَى أُمَّهُ مَرْيَمَ بَعْدَ وَفَاتِهَا فَقَالَ يَا أُمَّاهُ کَلِّمِینِي

 

هَلْ تُرِیدِینَ أَنْ تَرْجِعِي إِلَى الدُّنْيَا قَالَتْ نَعَمْ لِأُصَلِّيَ لِلَّهِ فِي لَيْلَةٍ شَدِیدَةِ الْبَرْدِ وَ أَصُومَ يَوْماً شَدِیدَ الْحَرِّ …‏؛[5] حضرت عیسی «علیه السلام» بعد از وفات مادرش مریم وی را صدا زد، و فرمود مادر با من صحبت کن آیا دوست داری به جهان برگردی،: «آری، آرزویم این هست که در جهان بودم و شب هاي سرد زمستانی را با مناجات و عبادت در درگاه خدا به بامداد می رساندم و روزهای گرم تابستان را روزه میگرفتم.»

 

به هر حال بر زمینه آموزه هاي روایی روزه گرفتن در هوای گرم یک نوع جهاد عبادی به شمار می‌آید؛ کما این که در روایتی از پیامبراکرم «صلی الله علیه و اله» نقل شده هست: «الصَّوْمُ فِي الْحَرِّ جِهَاد؛[6] روزه گرفتن در گرما، جهاد هست.»، در روایت نمونه دیگری از امام صادق «علیه السلام» نقل شده هست: «أَفْضَلُ الْجِهَادِ الصَّوْمُ فِي الْحَرِّ؛[7]با فضیل‌ترین جهاد روزه گرفتن در گرما هست.»

 

سخن آخر
انسان عاقل و هوشیار روزه گرفتن در گرمای راحت جهان را به جان می‌خرد، تا این که تن و روح او از آتش هولناک جهنم در امان باشد.

=====================================
پی نوشت ها:
[1]. کنزالعمال، ج14، ص527، ح39507.
[2]. المحاسن، ج‏1، ص222.
[3]. الخصال، ج‏1، ص40 ، ح26.
[4]. ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص52.
[5]. بحار الانوار«ط-بیروت» ج 93، ص 257 ، ح 14.
[6]. مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏6، ص338.
[7]. بحار الأنوار «ط – بیروت»، ج‏93، ص256، ح38.

منبع: afkarnews.ir