پارس ناز پورتال

جذاب و خواندنی حقایق و اتفاقات عجیب علمی در جهان (7)

جذاب و خواندنی حقایق و اتفاقات عجیب علمی در جهان (7)

جذاب و خواندنی حقایق و اتفاقات عجیب علمی در جهان (7)

حقایق علمی و اتفاقات عجیب در جهان همیشه در حال رخ دادن است و محققان همیشه به دنبال یافتن دلایل علمی این اتفاقات می باشند. مانند موردهای زیر:

 

کاخ هنرهای طبیعی

این غار که به نام “کاخ هنرهای طبیعی” شناخته می‌شود در شمال غرب چین واقع شده است. طبق افسانه‌ها، نام رید فلوت از این باور نشأت می گیرد که دهانه غار می تواند نی را تبدیل به فلوت کند. هر زمانی که به تماشای مناظر رویایی فوق‌العاده استالاکتیت‌ها، استالاگمیت ها، ستون‌های سنگی، پرده‌های سنگی،

 

پرندگان، گیاهان و حیوانات به شکل ها و رنگ های فانتزی بروید، غار رید فلوت می تواند روحتان را شیفته خود کند. رودخانه ای زیرزمینی به فضای بسیار زیبای این غار می افزاید. طول آن فقط ۲۴۰ متر است، ولی مناظر آن قطعاً ارزش تماشا را دارد.

جذاب و خواندنی حقایق و اتفاقات عجیب علمی در جهان (7)

راهب مومیایی در داخل مجسمه!

این مجسمه، خانه یک راهب بودایی مومیایی شده چینی است که اندام هایش توسط اندام های این مجسمه پوشیده شده است. دانشمندان می دانستند که یک مومیایی داخل مجسمه وجود دارد اما با سی تی اسکنی که توسط موزه درخواست شد، برای اولین بار توانستند اسکلت داخل مجسمه را ببینند.

 

تا زمانی که آن ها کتیبه مومیایی مخفی را کشف نکرده بودند نمی دانستند که مومیایی بدن استاد مدرسه مدیتیشن چین بوده است. این کشف به دنبال خبرهایی از یک راهب مومیایی دیگر در مغولستان آمد که بعضی ها آن را تنها یک حالت مدیتیشن پیشرفته می دانستند

جذاب و خواندنی حقایق و اتفاقات عجیب علمی در جهان (7)روباه پرنده‌

اشتباه نکنید! قصد نداریم یک روباه با قابلیت پرواز را که جزو حیوانات غول پیکر هم قرار دارد را به شما معرفی کنیم! روباه پرنده نام دسته‌ای خاص از خفاش‌های میوه‌خوار است و به دلیل شباهتی که سر آن و رنگ‌ کرک‌های بر روی بدن آن به سر و بدن روباه دارد، این نام را برایش انتخاب کرده‌اند.

 

خفاشی که در تصویر مشاهده می‌کنید، در جزیره‌ی گینه‌ی نو قرار دارد و بزرگ‌ترین خفاشی در این دسته است که در جهان تا به حال شناخته شده است. البته برخلاف ظاهر ترسناک این خفاش، روباه پرنده کاری به انسان‌ها ندارد و ترجیح می‌دهد که از میوه‌های استوایی به جای مغز انسان تغذیه کند!

جذاب و خواندنی حقایق و اتفاقات عجیب علمی در جهان (7)

موریس تیه؛ شرک

موریس تیه در سال ۱۹۰۳ در روسیه و از پدر و مادری فرانسوی متولد شد. وی در ابتدا ظاهری مانند سایر مردم داشت اما از ۱۷ سالگی متوجه تورم عجیب دست و پاها و سرش شد. با مراجعه به پزشک مشخص شد که موریس دارای سندرم آکرومگالی است و این باعث تورم دست و صورت او شده‌است.

 

تیه زندگی معمولی‌ای داشت، اما از ۳۵ سالگی و با توصیه یکی از دوستانش به «کشتی کچ» روی آورد. وی در سال ۱۹۴۰ در مسابقات سنگین وزن آمریکا عنوان قهرمانی را به دست آورد و تا سال‌های متمادی و در دوره‌های مختلف از این عنوان دفاع کرد. این قهرمانی‌ها موریس را به چهره‌ای محبوب بدل ساخت

 

و همان زمان به او لقب «فرشته فرانسوی» دادند. وی در سال ۱۹۵۳ به دلیل عارضه قلبی درگذشت. شخصیت کارتونی محبوب «شرک» از روی موریس برداشت شده‌است.

جذاب و خواندنی حقایق و اتفاقات عجیب علمی در جهان (7)

آبشارهای خون

آیا تاکنون با پدیده‌ای تحت عنوان «آبشارهای خون» در طبیعت برخورد کرده‌اید یا نام آن به گوش شما رسیده است. در مناطقی از قطب جنوب دانشمندان آبشارهایی را کشف کرده‌اند که به جای جاری شدن آب بی‌رنگ و بو، آب قرمزی از آنها جاریست که به خون شبیه است. به همین دلیل این آبشارها به «آبشار خون» معروف شده‌اند.

 

در منطقه «ویکتوریا» در شرق قطب جنوب محققان و کاشفان مناطق مختلف قطب به آبشارهایی برخورد کرده‌اند که از آنها به جای آب بی‌رنگ و بویی که ما با آن برخورد داریم، آب قرمز مانند خون از برخی شکاف‌ یخ‌های قطبی به بیرون فوران می‌کرد و همین موجب شد تا محققان به محض برخورد با این آبشارها بر آنها نام «آبشار خون» را بگذارند.

 

دانشمندان دلیل قرمزی این آب‌ها را ماده «اکسید آهن» موجود در این آب‌ها می‌دانند. تحقیقات صورت گرفته توسط دانشمندان نشان داد که بیش از ۱۷ نوع موجود میکروسکوپی از انواع باکتری‌ها در این آب‌ها زندگی می‌کردند.

جذاب و خواندنی حقایق و اتفاقات عجیب علمی در جهان (7)

ﻣﺎﻫﯽ ﺍﮊﺩﻫﺎ

ﻣﺎﻫﯽ ﻣﺎﻧﺪﺍﺭﯾﻦ ﯾﺎ ﻣﺎﻫﯽ ﺍﮊﺩﻫﺎ ‏( Synchiropus splendidus ‏) ﯾﮏ ﻣﺎﻫﯽ ﮐﻮﭼﮏ ﻭ رنگارنگ از ﺑﭽﻪ ﺍﮊﺩﻫﺎﻣﺎﻫﯿﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﭘﯿﺸﻪ ﺁﮐﻮﺍﺭﯾﻮﻡ ﺁﺏﺷﻮﺭ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﭘﺮﻃﺮﻓﺪﺍﺭ ﺍﺳﺖ . ﺍﯾﻦ ﻣﺎﻫﯽ ﺑﻮﻣﯽ ﺍﻗﯿﺎﻧﻮﺱ ﺁﺭﺍﻡ ﻭ ﺗﻘﺮﯾﺒﺎ ﺩﺭ ﻣﺤﺪﻭﺩﻩ ﺟﻨﻮﺏ ﺟﺰﺍﯾﺮ ﺭﯾﻮﮐﯿﻮ ﺗﺎ ﺍﺳﺘﺮﺍﻟﯿﺎ ﺍﺳﺖ . ﻣﺎﻫﯽ ﻣﺎﻧﺪﺍﺭﯾﻦ، ﻣﺎﻫﯽ ﺳﺎﮐﻦ ﺭﯾﻒ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ

 

ﮐﻪ ﻣﺮﺩﺍﺏﻫﺎﯼ ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺭﯾﻒﻫﺎﯼ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺳﺎﺣﻞ ﺭﺍ ﺗﺮﺟﯿﺢ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ . ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩﯼﮐﻪ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺣﺮﮐﺖ ﺁﻫﺴﺘﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻧﻮﺍﺣﯽ ﺳﮑﻮﻧﺘﺸﺎﻥ ﻧﺴﺒﺘﺎ ﺷﺎﯾﻊ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻭﻟﯽ ﺑﻪ ﺁﺳﺎﻧﯽ ﺩﯾﺪﻩ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺑﺪﻟﯿﻞ ﻋﺎﺩﺕ ﻏﺬﺍ ﺧﻮﺭﯼ ﺩﺭ ﮐﻒ ﺩﺭﯾﺎ ﻭ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﮐﻮﭼﮏ ﺁﻧﻬﺎ ‏( ﺣﺪﺍﮐﺜﺮ 6 ﺳﺎﻧﺘﯽ ﻣﺘﺮ ‏) ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ . ﺁﻧﻬﺎ ﻋﻤﺪﺗﺎ ﺍﺯ ﺳﺨﺖ ﭘﻮﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﺑﻨﺪﭘﺎﯾﺎﻥ ﺗﻐﺬﯾﻪ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ.

جذاب و خواندنی حقایق و اتفاقات عجیب علمی در جهان (7)درخت سوسیس

این درخت جالب در نواحی گرمسیری آفریقا از اریتره و چاد تا شمال آفریقا یافت می شود. در سنگال و نامیبیا نیز دیده شده است. بعلت شباهت به سوسیس به نام درخت سوسیس نامگذاری شده است. درخت سوسیس تا 20 متر ارتفاع داشته و تنه آن در ابتدا خاکستری و ملایم بوده

 

و با گذر عمر پوست آن زبرتر می شود. پوست آن در یه شاخه ی 15 سانتی متری 6 میلی متر ضخامت دارد. چوب آن قهوه ای روشن یا زرد می باشد.این درخت در جاییکه باران زیاد در سال رخ دهد همیشه سبز بوده است اما در مکان های خشک بصورت برگ ریز شده یعنی با شروع فصل خزان برگهایش می ریزد.

 

گوشت میوه ها فیبری بوده و تعداد زیادی بذر دارند. میوه درخت سوسیس غذای بسیاری پستانداران در مناطق بومی می باشد. گلها در اواخر زمستان تا اوایل بهار ظاهر می گردند و معطر هستند. اما میوه نارس سمی بوده و اسهال آور است.

جذاب و خواندنی حقایق و اتفاقات عجیب علمی در جهان (7)ببرماهی جالوت

ماهی غول پیکر که بومی آبهای شیرین آفریقاست، ببرماهی جالوت، ببرماهی غول پیکر یا مبِنگا نام دارد و دندان‌هایش به وضوح نشان می‌دهند که یک شکارچی تمام‌عیار است. بزرگترین نمونه ثبت شده این ماهی 50 کیلوگرم وزن داشته، هرچند گزارش‌هایی از صید ماهی‌های 60 کیلویی نیز در تاریخ وجود دارد.

 

این ماهی به خاطر دشواری صید آن، یکی از سوژه‌های خوب رقابت‌های ماهی‌گیری در رودخانه محسوب می‌شود، هرچند که گزارش‌هایی از حمله این ماهی به انسان نیز وجود دارد.

جذاب و خواندنی حقایق و اتفاقات عجیب علمی در جهان (7)داشرا مانجی، مرد کوهستان

از انسان‌ها در بعضی از شرایط کارهایی بس شگفت‌انگیز سر می‌زند. گاهی وقت‌ها خود این آدم‌ها در ابتدای امر نمی‌توانند حدس بزنند که در آینده دست به کارهای عجیب و غیرممکن می‌زنند. اما چرخ حوادث و سرنوشت، گاهی آدم‌های عادی را به آدم‌های تأثیرگذار و ماندگار، تبدیل می‌کند.

 

داشرا مانجی یک روستایی مقیم در روستای بسیار کوچک و فقیرنشین گهلور در نزدیکی گایا در استان بیهار هند بود. مثل میلیون‌ها آدم معمولی و فقیر هند، اصلا گمان نمی‌رفت که او به یک آدم مشهور تبدیل شود. اما در سال ۱۹۵۹، زمانی که ۲۵ ساله بود، حادثه‌ای ناگوار برایش رخ داد.

 

همسرش به سختی مجروح شد و نیاز به کمک اورژانس پزشکی پیدا کرد. اما فاصله روستای آنها با نزدیک‌ترین شهری که پزشک داشت، ۷۰ کیلومتر بود. برای رسیدن به شهر، آنها باید از یک مسیر کوهستانی دشوار عبور می‌کردند. به همین خاطر متأسفانه همسر آقای داشرا، فوت کرد.

 

فوت همسر، تأثیر عمیقی روی او گذاشت. او مدام با خودش فکر می‌کرد، چرا به خاطر فقر، نبود امکانات و راه مناسب، باید انسان‌ها تلف شوند، یا بسیاری از کودکان و نوجوانان، نتوانند به مدرسه بروند.داشرا، آه نداشت که با ناله سودا کند و امیدی هم به کمک سیاستمداران نبود. پس تصمیم عجیبی گرفت،

 

او تصمیم گرفت که بدون استفاده از ماشین حفاری و دست خالی و چکش و اسکنه، در دل سخت صخره‌ها، معبری حفر کند. معبری که فاصله روستایشان را از شهر مجاور از ۸۰ کیلومتر به ۱۳ کیلومتر کاهش می‌داد. این مسیر ۱۱۰ متر طول، ۷٫۶ متر ارتفاع و ۹٫۱ متر عرض داشت. اهالی روستا در ابتدای امر،

 

او را مسخره می‌کردند و دیوانه می‌پنداشتند، اما او روز و شب، بی‌وقفه به کار ادامه می‌داد. او در کمال شگفتی ۲۲ سال تمام به کار خود ادامه داد و ذره ذره، صخره‌ها و سنگ‌ها را شکافت و جابجا کرد تا جایی که سرانجام مردم هم به کمک او آمدند.

 

به خاطر تلاش‌هایش به او لقب، مرد کوهستان داده شد. در ۷۳ سالگی داشرا مانجی، به خاطر ابتلا به سرطان مثانه درگدذشت. دولت ایالت بیهار، برای او یک مراسم تدفین رسمی ترتیب داد. بعد از فوت او تصمیم گرفته شد که راهی ۳ کیلومتری، از روستای او به شهر مجاور احداث شود و نام او بر این راه نهاده شود. در سال ۲۰۱۲ یک کارگردان هندی اعلام کرد که قصد دارد بر اساس داستان زندگی او، فیلمی بسازد.

جذاب و خواندنی حقایق و اتفاقات عجیب علمی در جهان (7)کودک بدون بینی

اين كودك آمريكايى بدون بينى به دنيا آمده و به كمك عمل ناى-شكافى و دستگاهى كه پزشكان در زير گلويش قرار داده اند، نفس مى كشد. با اينكه امكان جراحى پلاستيك و ساختن بينى براى “الى” چهار ماهه وجود دارد، اما پدر و مادرش ترجيح مى دهند او همانطور كه به دنيا آمده بزرگ شود و بعدها خودش تصميم بگيرد كه مى خواهد بينى داشته باشد يا نه.

جذاب و خواندنی حقایق و اتفاقات عجیب علمی در جهان (7)