پارس ناز پورتال

جراحی پروتز سینه و نحوه انجام قرار دادن آن

مجموعه : بهداشت زنان
جراحی پروتز سینه و نحوه انجام قرار دادن آن

جراحی پروتز سینه و نحوه انجام قرار دادن آن 

انجام عمل جراحی پروتز سینه برای زیبای اکثر خانم هایي که از سینه هاي کوچک برخوردار میباشند یا زنانی که در اثر تومور ها مجبور به برداشتن سینه ها شده اند کاربرد دارد. یکی از موضوعات رایجی که در بحث جراحی‌هاي زیبایی مطرح هست، جراحی پروتز پستان هست. با پزشک محمد ‌هادی‌زاده به‌طور کامل در مورد این موضوع گفت‌وگو کرده و سوالات شما خوانندگان عزیز را از ایشان پرسیده‌ایم.

 

چه افرادی داوطلب مناسبی برای انجام جراحی پروتز پستان میباشند؟

 

عدم تناسب اندازه پستان با اندام‌هاي دیگر، یکی از اصلی‌ترین دلایل مراجعه خانم‌ها برای جراحی پروتز پستان هست. در این گروه از داوطلبان یا اندازه پستان به‌علت رشد نکردن در دوران بلوغ کوچک‌تر از حد معمول هست یا حجم پستان به دنبال شیردهی و رژیم‌هاي لاغری تحلیل رفته هست. در مواردی که اندازه پستان خیلی کوچک نیست،

 

اما باز هم باعث عدم تناسب اندام در فرد شده، برای زیبایی اکثر انجام جراحی پروتز پستان، پیشنهاد می شود. یکی دیگر از موارد انجام جراحی پروتز پستان، تولید پستان، در مواردی هست که فرد دچار نقص مادرزادی در یک پستان هست یا به‌علت سرطان پستان، این عضو به‌طور کامل تخلیه شده هست.

 

از چه سنی می توان جراحی پروتز پستان انجام داد؟

 

از 20 سالگی به بعد، در صورت تایید سلامت، انجام جراحی پروتز پستان، مانعی ندارد.
جراحی پروتز سینه و نحوه انجام قرار دادن آن

تا چه زمانی درد ناشی از جراحی پروتز پستان ادامه خواهد داشت؟

 

معمولا 3 تا 7 روز با دقت به میزان تحمل درد در فرد، در بعضی موارد تا 2 هفته پس از جراحی، درد ادامه دارد زیرا با حرکت دست، عضله پکتورال تحریک میشود و درد بروز می کند اما پس از 1 ماه حتی با لمس یا فشار روی پروتز، امکان درد وجود ندارد.

 

آیا پس از گذاشتن پروتز پستان امکان بارداری یا شیردهی وجود دارد؟

 

پروتز پستان، هیچ‌گونه ممنوعیتی برای بارداری یا شیردهی ایجاد نمیکند. درواقع پروتز پستان زیر عضله قرار میگیرد و ارتباطی با غدد شیردهی ندارد. گرچه این که اندازه پستان پس از شیردهی تا چه حد تغییر کند و بزرگ‌تر شود و پس از پایان دوره شیردهی به همان شکل نخست برگردد، به میزان بزرگ شدن

 

و مدت دوره شیردهی و میزان تحلیل بستگی دارد و اینگونه نخواهد بود که از هر نوع پروتز که بهره گیری کرده‌ایم پستان به همان شکل نخست قبل از شیردهی بازگردد.

 

پروتز پستان همه ي وقت و در همۀ خانم‌ها زیر عضله قرار می گیرد؟

 

نه، پروتز پستان را در 3 محل می توان گذاشت که براساس سن متفاوت هست:

 

1. زیر عضله سینه‌اي «عضله پکتورالیس»

2. روی عضله سینه‌اي

3. زیر فاشیا

 

در بانوان جوان که نسج پستان ندارند، اکثر پروتز را زیر عضله قرار می دهیم.

 

در بانوانی که نسج پستان دارند و قرار هست افتادگی پستان بدون جراحی لیفت پستان برطرف شود و همین طور نخواهیم اندازه پستان خیلی چندان شود پروتز را روی عضله یا زیر فاشیای عضله قرار میدهیم.

 

چند نوع پروتز پستان داریم؟

 

به‌طور کلی از نظر شکل، پروتز‌ها دو نوع میباشند؛ پروتز‌هاي گرد، پروتز‌هاي اشکی‌شکل یا آناتومیکال.

 

از پروتز‌هاي آناتومیکال اکثر در افراد سن بالا بهره گیری میشود تا فرم طبیعی پستان حفظ ‌شود اما از پروتزهای گرد برای خانم‌هاي جوان‌تر بهره گیری میشود.

 

پروتز از چه جنسی هست؟

 

جنس خارجی پروتزها از سیلیکون هست، به این ‌علت که بدن تحمل این ماده را دارد و آن را دفع نمیکند.

 

داخل پروتز‌ها در قبل با آب نمک پر می‌شد که در حال حاضر کمتر مورد بهره گیری قرار می گیرد و اکثر پروتز‌ها را با ژل پر میکنند، تا حالت طبیعی از نظر لمس داشته باشد. گرچه این موضوع که پروتز پستان از هر لحاظ حالت طبیعی داشته باشد، به تبحر و مهارت جراح و همین طور نوع عمل بستگی دارد.

 

پروتز چطور جاگذاری می شود؟

 

4 نوع برش برای قرار دادن پروتز پستان داریم:

 

1. برش ناف، که به صورت لاپاراسکوپی هست و در ایران کمتر انجام می شود.

 

2. دور ‌هاله پستان، برای بانوانی که پستان دچار افتادگی نشده باشد، همین طور قصد شیردهی نداشته باشند.

 

3. برش زیر چین پستان، برترین نوع برش هست و کمترین جوشگاه ناشی از جراحی را خواهد داشت و پس از گذشت نهایت 2 سال اثر جوشگاه نیز از بین می رود.

 

4. برش زیر بغل که به‌علت نوع فرهنگ ما و نوع لباس پوشیدن بانوان و بالا بردن و حرکات دست، جوشگاه برش دیده خواهد شد و کمتر بهره گیری می شود.

 

آیا اشعه UV و حمام آفتاب بر پروتز پستان اثر مخربی دارد؟

 

در معرض نور خورشید بودن و در اصطلاح حمام آفتاب گرفتن، مشکلی برای پروتز ایجاد نمیکند، اما بهره گیری از دستگاه‌هاي برنزه‌کننده «سولاریوم» پیشنهاد نمی شود و ممکن هست پروتز را تحت‌تاثیر قرار بدهد.

 

چندی پیش خبری منتشر شد که پروتز پستان در خانمی در هواپیما ترکیده هست. این موضوع حقیقت دارد؟

 

نه، این شایعه‌اي بود که یک شرکت هواپیمایی به‌علت منافع شخصی و به دنبال مرخصی‌هاي مکرر اعضای تیم خود برای انجام جراحی پروتز پستان اکران کرد.

 

هنگامی که فضای مورد نیاز برای قرارگیری پروتز در پستان ایجاد میشود، کمی هوا دور پروتز وجود دارد که طی روز‌هاي نخست به‌طور کامل جذب میشود و کم کم پروتز پستان جزو بدن می شود و نه‌تنها در هواپیما، بلکه در هر ارتفاعی، در ساختار پروتز تغییری ایجاد نمی شود. فرد میتواند در نهایت بعد از گذشت 48 ساعت از جراحی سوار هواپیما شود.

 

لازم به ذکر هست اگر قرار باشد ضربه‌اي باعث پارگی پروتز شود، یقینا قفسه سینه را نیز دچار آسیب خواهد کرد.

 

آیا ممکن هست پروتز پستان باعث ابتلا به سرطان پستان شود؟

 

پروتز‌هایي که در ایران مورد بهره گیری قرار می گیرند، مورد تایید سازمان غذا و داروی کشور آمریکا و CA هست و در اکثر موارد نیز پروتز زیر عضله قرار میگیرد و ارتباطی با نسج پستان ندارد و حتی اگر در زیر نسج هم قرار داشته باشد، به‌علت این که دور آن کپسول تشکیل میشود، سرطان پستان به دنبال جراحی پروتز پستان گزارش نشده هست.

 

آیا نیازی به تعویض پروتز هست یا مادام‌العمر محسوب می شود؟

 

در کتاب‌هایي که 10 تا 20 سال قبل نوشته شده بود، الزام تعویض پروتز پیشنهاد می‌شد، اما پروتز‌هایي که در حال حاضر بهره گیری میشود، نیازی به تعویض ندارند. شکل و قوام پروتز‌ها ممکن هست بعد از گذشت 10 تا 15 سال، کمی تغییر کند و در صورت تمایل می توان آن را تعویض کرد.

 

پس از جراحی پروتز پستان چه زمانی می توان ورزش را شروع کرد؟

 

به‌علت این که معمولا پروتز زیر عضله قرار می گیرد، حرکات ورزشی سنگین مربوط به دست بهتر هست تا مدتی انجام نشود. پیاده‌روی آهسته از هفته دوم و حرکات سنگین دست که ممکن هست باعث ایجاد فشار شود را از ماه دوم خیلی سبک و آهسته میتوان شروع کرد.

 

تزریق چربی در پستان در چه مواردی انجام می شود؟

 

تزریق چربی در پستان با هدف بزرگ کردن پستان و افزایش زیبایی آن، عملی غیرعلمی هست زیرا ممکن هست در پستان گلوله‌گلوله شود و به صورت توده‌هاي سفت و به هم چسبیده دربیاید و موجب شود در تشخیص سرطان پستان اختلال ایجاد شود و تشخیص سرطان پستان به تعویق بیفتد. گرچه تزریق چربی در پستان به خودی‌خود منجر به بروز سرطان نخواهد شد.

 

فقط در افرادی که به دنبال درمان سرطان پستان برای برداشتن توده، بخشی از پستان برداشته و ظاهر پستان دچار نقص شده، برای پر کردن این فرورفتگی و جبران این عارضه میتوان از تزریق چربی در پستان کمک گرفت. در ترمیم و بازسازی مواردی که کل پستان برداشته شده باشد، در فرایند بازسازی برای افزایش قطر پوست پستان و ایجاد پستان اخیر نیز می توان چربی تزریق کرد.