پارس ناز پورتال

جرم گیری دندان برای همه ضروری است

جرم گیری دندان برای همه ضروری است

جرم گیری دندان برای همه ضروری است 

مسواک و نخ دندان کمک شایانی به سلامتی دندان می کنند اما باید هر چند وقت یکبار جرم گیری دندان را هم انجام دهیم. رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان باعث ایجاد جرم دندانی و بیماری‌های دهان می‌شود و مشکلات ناشی از آن نیز تاثیر بسیاری بر کیفیت زندگی افراد گذاشته و می‌تواند آنها را دچار گرفتاری و ناراحتی زیادی کند و درمان آن نیز معمولا نیازمند هزینه‌های گزاف، مواد و تجهیزات دندانپزشکی و نیروی انسانی است.

 

بنابراین پیشگیری از این بیماری یکی از نیازهای جامعه است و داشتن اطلاعاتی در مورد عامل ایجاد‌کننده جرم دندانی می‌تواند بسیار موثر باشد. در محیط دهان، میکروارگانیسم‌های مختلفی وجود دارد.

 

پس از صرف هر وعده غذایی، این میکروارگانیسم‌ها همراه با مواد قندی روی سطح دندان تجمع می‌کنند و باعث تشکیل لایه‌ای چسبنده و بی‌رنگ به نام پلاک میکروبی می‌شوند که براحتی و با استفاده از مسواک و نخ‌دندان برداشته می‌شود.

 

اگر پلاک میکروبی به مدت طولانی روی سطح دندان باقی بماند و با رعایت بهداشت مناسب از سطح دندان برداشته نشود، به لایه‌ای سخت با رنگ زرد قهوه‌ای به نام جرم دندانی تبدیل می‌شود. در صورت درمان نشدن، لثه و استخوان اطراف دندان تحلیل می‌رود و در نهایت باعث لقی و از دست رفتن دندان می‌شود.

 

خیلی اوقات می‌شنویم فرد می‌گوید دندانم سالم بود، ولی لق شد و افتاد که این موضوع به بافت نگهدارنده اطراف دندان مربوط می‌شود که جرم آن را از بین برده است بنابراین بهتر است افراد با مشاهده علائمی مانند التهاب و خونریزی از لثه، به دندانپزشک مراجعه کنند.

 

دندانپزشک ابتدا به بررسی‌های کلینیکی و رادیوگرافی می‌پردازد و در صورتی که بیماری در مراحل اولیه خود باشد، جرم‌گیری را توصیه می‌کند.

 

جرم در دهان به علل مختلف به وجود می‌آید که با رعایت بهداشت مناسب قابل پیشگیری است، اما اگر به دلایل مختلف به وجود آید، حتما باید برداشته شود تا لثه‌ها به حالت طبیعی و سالم خود برگردند. توجه داشته باشید بوی بد، خونریزی و التهاب لثه‌ها و تمیز نکردن بین دندان‌ها از مشکلات جرم‌گیری نکردن بموقع است .

 

خوب است بدانید حساسیت‌های جرم‌گیری دندان‌ها گذراست. چرا که لایه جرم دندانی، دندان را از تحریک‌های سرما و گرما حفظ می‌کند. با برداشتن جرم‌ها از سطح، دندان در معرض سرما و گرما قرار می‌گیرد و به‌طور موقت دچار حساسیت می‌شود.

 

این حساسیت گذراست و پس از مدت کوتاهی از بین می‌رود. در ضمن استفاده از خمیردندان ضدحساسیت نیز می‌تواند به رفع سریع‌تر حساسیت پس از جرم‌گیری کمک کند.

 

در‌خصوص جرم‌گیری دو نکته حائز اهمیت است، یکی این که این درمان در سال بیش از دو بار با بازده زمانی شش ماهه بیشتر نباید انجام شود و دوم این که این درمان روشی برای سفید کردن دندان‌ها نیست.

 

این تصور که برای سفید شدن دندان‌ها هر ماه باید جرم‌گیری انجام شود، متاسفانه از افکار اشتباه ناشی می‌شود و انجام زیاد این درمان کمتر از شش ماه باعث حساسیت و آسیب به دندان‌ها می‌شود. البته در خصوص ناراحتی‌های لثه‌ای باید زیر نظر دندانپزشک این موارد درمان شود و از نظر زمان، معمولا سالی یک‌بار با نظر دندانپزشک توصیه می‌شود.