پارس ناز پورتال

بهترین روش های جلوگیری از آلزایمر در دوران پیری

بهترین روش های جلوگیری از آلزایمر در دوران پیری

بهترین روش های جلوگیری از آلزایمر در دوران پیری 

اگر میخواهید در دوران پیری به مریضی آلزایمر مبتلا نشوید باید در جوانی کارهایی انجام دهید که شما را در مقابل این مریضی مصون کند. ترس، بلای جان زندگی بشر هست.آنچنان که اغلب ما حتی از شنیدن نام مریضی می‌ترسیم و مدام در واهمه ابتلا به این مریضی یا آن مریضی هستیم، بدون آن که به دلیل بسپاریم، تعداد زیادی از مریضی‌ها با ساده‌ترین روش‌ها قابل پیشگیري میباشند.

 

ابتلا به مریضی آلزایمر، یکی از همان ترس‌هایي هست که در افراد متعدد، دغدغه ابتلا به آن از دوران جوانی و میانسالی شروع می شود در صورتی که متخصصان معتقدند، اگر بدانیم چگونه مراقب سلامت مغز خود باشیم، دیگر نیازی به این همۀ نگرانی و ترس نیست،‌ چرا که از هر 10 نفر سالمند بالای 60 سال، 9 نفر می توانند از ابتلا به مریضی آلزایمر درامان بمانند.

 

برای جلوگیری و کاهش اپیدمی بالقوه شیوع مریضی آلزایمر در سراسر جهان، ارتقای سطح آگاهی مردم درمورد فرآیند مراقبت از سلامت مغز، مشارکت و تعامل اکثر بخش‌هاي مراقبت‌هاي نخست بهداشتی و سیاستگذاران حوزه‌هاي سلامت جسمی، روانی و اجتماعی به منظور کاهش این مریضی بسیار مهم و موثر هست.

 

لازم هست بدانید،‌ تغییرات مغز تقریبا 20 تا 30 سال زودتر از آن که علائم آلزایمر نمایان شود، آغاز میشود.بنابراین، هر کدام از ما اگر برای سالم نگه داشتن مغز خود بر زمینه پیشنهاد‌هاي سه‌گانه متخصصان تلاش کنیم، دیگر نیازی نیست، هر روزمان را با ترس از ابتلا به آلزایمر به تلخی و نگرانی بگذرانیم.

 

گام اول پیشگیري از آلزایمر
مراقب سلامت قلبتان باشید، نه به دلیل آن که به مریضی‌هاي قلبی مبتلا نشوید، بلکه هر چه قلب سالم‌تری داشته باشید، به همان میزان سلامت مغزتان را تضمین کرده‌اید.افراد متعددی میباشند که نمی دانند میان سلامت قلب و مغز ارتباط مهمی وجود دارد، چرا که مریضی‌هاي قلبی ـ عروقی یکی از عوامل مهم و مستعدکننده ابتلا به آلزایمر هست.

 

چکاپ و بررسی منظم سلامت قلب، فشار خون، کلسترول، قند خون و تعادل وزن از سنین پایین می تواند مانع ابتلا به آلزایمر از 60 سالگی به بعد شود.در صورت دیدن هر گونه علائم غیرعادی در ناحیه قلب، حتما به دکتر مراجعه شود تا مشکلات احتمالی گذشته از جدی شدن بررسی و درمان شود.

 

هرچه زیان وارد شده به عروق «‌مشتمل بر عروق داخل مغز» سریع تر تحت درمان قرار گیرد، عوامل خطرساز محدودتر می شوند و در نتیجه احتمال آسیب به عملکرد سلول‌هاي مغزی کاهش می‌یابد.با وجود تأکیدات بسیار متخصصان مبنی بر پرهیز از مصرف سیگار، متاسفانه بسیاری گمان میکنند، این پیشنهاد‌ها به دلیل کاهش ریسک ابتلا به مریضی‌هاي قلبی ـ عروقی هست در صورتی که تحقیقات نشان میدهد، 14 درصد مبتلایان آلزایمر سابقه مصرف سیگار دارند.

 

مغزتان را فعال نگه دارید
افزایش سن مانعی برای رشد و تولید ارتباطات اخیر مغز انسان نیست و این فرآیند همچنان ادامه دارد. تا زمانی که مغز با فعالیت‌هاي اخیر و چالش برانگیز مشغول نگه داشته شود، با وجود کاهش سلول‌هاي مغزی در سالمندی ریسک ابتلا به آلزایمر نیز کم میشود.

 

این افراد باید مغز خود را با انجام فعالیت‌هاي اجتماعی پیچیده، متنوع، مداوم و سرگرم‌کننده به چالش بکشانند؛ ارتباطات خانوادگی، بازی کردن، دورهمی‌هاي دوستانه، شرکت در کلاس‌هاي هنری، حل کردن جدول کلمات متقاطع، پازل، سودوکو و هر چیزی که باعث افزایش ارتباطات مغزی شود.

 

دلایل دشمنی ورزش با آلزایمر
متاسفانه تعداد کمی از ایرانی‌ها میباشند که به صورت منظم ورزش میکنند‌. شاید بگویید ورزش نامنظم بهتر از آن هست که اصلا انجامش ندهیم. قضاوت در این ارتباط با خود شماست، اما وقتی با تاثیرات ورزش منظم آشنا شوید، امیدواریم انجام منظم ورزش را به یک الگوی اثبات زندگی خود تبدیل کنید.

 

اخیراً دقت خاصی به اهمیت فعالیت ورزشی بر سلامت مغز و عملکرد ذهنی شده هست‌. در سالمندی، ‌افزایش جریان خون مغز به دنبال فعالیت ورزشی بعنوان برترین راهبرد ارتقا ي سلامت جسم و روان شناخته می شود که منجر به بهبود عملکرد شناختی و مغزی خواهد شد.

 

ورزش مخصوصا در دوران سالمندی باعث افزایش جریان خون در مغز می شود.بهبود عملکرد مغز و حافظه به دنبال فعالیت ورزشی باعث ایجاد سلول‌هاي مغزی و ایجاد سازگاری‌هاي عصبی در نواحی گوناگون مغز میشود.این فرآیند نقش اساسی در انجام فعالیت‌هاي شناختی، یادگیری و عملکرد حافظه دارد.

 

از سوی دیگر، فعالیت ورزشی منظم باعث افزایش سطح ترشح عوامل مخل نوروتروفیک «‌بویژه باعث رشد عصبی مشتق شده از مغز یا BDNF» میشود که در تقویت حافظه و یادگیری نقش بسیار مهمی دارند.انجام ورزش به مدت 150 تا 300 دقیقه در هفته، نه تنها مانع افزایش فشار خون، کاهش سطح کلسترول خون و چاقی میشود

 

بلکه ریسک ابتلا به مریضی‌هاي قلبی و دیابت را بشدت کاهش می دهد و سالمندان میتوانند همچنان زندگی خوشحال بدون حضور آلزایمر داشته باشند. تلفیق برنامه ورزشی منظم و رژیم خوراکی استاندارد می تواند باعث بهبود و مدیریت بهتر مریضی‌هاي مزمن شود.

هیچ غذای جادویی برای کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر وجود ندارد، ولی برای داشتن بدن و مغز سالم بهتر هست بخش اعظم رژیم خوراکی حاوی مقدار زیادی میوه و سبزیجات، حبوبات، آجیل، لبنیات کم‌چرب، ماهی و مقادیر کمتری از گوشت و غذا هاي فرآوری باشد.

 

پیشگیري از آلزایمر، از سنین پایین

متخصصان معتقدند، اقدامات پیشگیرانه برای دوری از ابتلا به آلزایمر را همۀ افراد از سنین پایین و گذشته از دوران سالمندی باید آغاز کنند. اصلاح شیوه زندگی شامل تغذیه سالم، ورزش منظم، تقویت حافظه، یادگیری وشناخت، انجام فعالیت اجتماعی مورد علاقه و رضایت بخش و مراقبت از سلامت روانی و اجتماعی از ما در برابر آلزایمر به میزان بسیار موثری محافظت میکنند.

 

دوستی دیابت و آلزایمر
کاهش مصرف مواد قندی و رعایت اصول پیشگیري‌کننده از ابتلا به دیابت را جدی بگیرید، چرا که آلزایمر در کمین مبتلایان دیابت نشسته هست. بنابراین نه‌تنها نظارت مصرف قند، شکر و شیرینی را باید جدی بگیریم، بلکه باید مراقب وزن خود نیز باشیم چرا که چاقی و لاغری مفرط میتواند آلزایمر را مهمان مغز ما کند.