پارس ناز پورتال

جالب ترین راه ها برای جلوگیری از ابتلا به سرطان

جالب ترین راه ها برای جلوگیری از ابتلا به سرطان

جالب ترین راه ها برای جلوگیری از ابتلا به سرطان 

تعداد زیادی از روشها وجود دارند که احتمال ابتلا به سرطان را در افراد کاهش می‌دهند، مثلا خودن قرص آسپرین و بعضی قرص هاي ضدبارداری میتوانند از خطر ابتلا به سرطان بکاهند. متاسفانه روز به روز بر آمار مبتلایان به سرطان افزوده میشود و تعداد زیادی از مردم در سراسر دنیا هرروز بر اثر انواع گوناگون این مریضی جان خود را از دست میدهند. اما تعداد زیادی از کارها وجود دارد که شما میتوانید انجام دهید تا احتمال بروز سرطان را به حداقل برسانید.

 

مصرف آسپرین بچه
تحقیقات نشان میدهد که مصرف هرروز 81 میلی گرم آسپرین بچه، به طور قابل توجهی خطر ابتلا به تعداد زیادی از انواع سرطان را کاهش می‌دهد، مثلا تا 50 درصد خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کم می‌کند. احتمالا این ماده با کاهش التهاب «التهاب میتواند رشد سلول هاي سرطانی را چندان کند» خطر ابتلا به سرطان را پایین می آورد.

 

تنها نکته منفی این هست که آسپرین بچه میتواند احتمال خونریزی دستگاه گوارش را بالا ببرد. بنابراین مصرف آسپرین بچه برای کسانی که معتاد به مصرف الکل میباشند، سابقه زخم گوارشی دارند و یا از داروهای ضدانعقاد خون بهره گیری می‌کنند، مناسب نیست

 

دقت به قرص هاي ضد بارداری
قرص هاي ضدبارداری خطر ابتلا به سرطان تخمدان و آندومتر را بعد از پنج سال بهره گیری تا 50 درصد کاهش می‌دهند و این اثرات باقی می مثل. اگر شما میخواهید برای مدت طولانی باردار نشوید، بهره گیری از IUD به شما پیشنهاد می‌شود. آی یو دی دارای پروژسترون هست که به نظر میرسد برای پیشگیری از هر گونه تغییرات پیش سرطانی در دیواره رحم موثر هست و کمک می‌کند تا خطر ابتلا به سرطان اندومتر کمتر شود

 

شرکت در کلاس هایي مثل سفالگری
شرکت در کلاس هایي مثل سفالگری دو هدف دارد: خلاق می‌شوید و از حمایت اجتماعی برخوردار میگردید. یک مطالعه در زنان مبتلا به سرطان پستان نشان داد کسانی که خلاق تر بودند، تشخیص مریضی شان مطلوب تر بوده هست. تحقیقات دیگر نیز نشان میدهد آن هایي که از حمایت اجتماعی بیشتری برخوردارند، شانس بقای بیشتری دارند

 

خلاقیت و حمایت اجتماعی هر دو استرس را از بین میبرند. استرس باعث تغییرات سلولی میشود که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند. پیشنهاد می‌کنیم زمانی از روز را به انجام فعالیتی اختصاص دهید که شما را از استرس دور میکند، مثلا بنویسید، باغبانی کنید، آشپزی کنید، به دل طبیعت بروید و

 

در نظر گرفتن گوشت مصرفی
بعضی تحقیقات نشان میدهد که پروتئین حیوانی خطر ابتلا به سرطان، به خصوص سرطان روده بزرگ را افزایش میدهد. شما می‌توانید اکثر از پروتئین هاي گیاهی مثل لوبیا، آجیل و دانه هاي خاص مثل کوینولا بهره گیری کنید. اگر کنار گذاشتن کامل گوشت برایتان ممکن نیست، بهتر هست از گوشت هاي فراوری شده «مثل سوسیس و کالباس» که خطرات زیادی دارند، اصلا بهره گیری نکنید.

 

کنار گذاشتن تست پاپ اسمیر سالانه
بعضی از متخصصان زنان و زایمان ، تست پاپ اسمیر سالانه را پیشنهاد نمی‌کنند. کافی هست هر سه سال یکبار، آن هم تا سن 65 سالگی تست پاپ اسمیر انجام شود. اگر تا به حال تست اچ آی وی و پاپ اسمیر شما هر دو منفی بوده اند، میتوانید هر 5 سال یک‌بار انها را تکرار کنید، زیرا اکثر اوقات، آزمایش هاي چندان چیزی را نشان نمی‌دهند.

 

تغییرات پیش سرطانی اغلب خودبخود به حالت عادی برمی گردند، ولی آزمایشات زود به زود باعث می‌شود دکتر به محض تشخیص، درمان را شروع کند که اینکار میتواند بر روی باروری شما در آینده تاثیر بگذارد، خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد، موجب درد و اضطراب بیخودی شما شود.

 

به اندازه ي کافی خوابیدن
بعضی تحقیقات نشان می‌دهد که نخوابیدن به اندازه کافی، خطر ابتلا به بعضی سرطان ها مثل سرطان پستان را افزایش می‌دهد. یک نظریه این هست که سرکوب هورمون ملاتونین «هورمون خواب» در شب ، هنگامی که شما در جایی با نور روشن به سر می‌برید، به جای آنکه خواب باشید، باعث رشد سلول هاي سرطانی می‌شود. لازم هست هر شب 7 تا 8 ساعت بخوابید.

 

انجام کولونوسکوپی
 به گزارش پارس ناز کولونوسکوپی یک روش استاندارد طلایی برای تشخیص سرطان روده بزرگ هست، اما تعداد زیادی از بیماران به علت خجالتی بودن و یا وقت گیر و ناخوشایند بودن این روش از آن دوری میکنند. شما مجبور هستید برای انجام این تست آب زیادی بنوشید، ولی بهتر هست آن را با چیزی مثل چند قطره آب لیمو مزه دار کنید تا راحت تر از پس نوشیدنش بر بیایید «اما بهتر هست از نوشیدن هر چیزی که به رنگ قهوه اي هست خودداری کنید».

 

اگر فردی نخواهد کولونوسکوپی را انجام ندهد، انجام Cologuard پیشنهاد می‌شود که یک تست غربالگری غیر تهاجمی برای تشخیص سرطان روده ي بزرگ هست که توسط FDA در سال 2014 تصویب شد. این تست بیش از 90 درصد از سرطان هاي روده بزرگ را تشخیص میدهد. تنها نکته اینجاست که اگر نتیجه ي تست فرد مثبت کاذب باشد، باید کولونوسکوپی را بی چون و چرا انجام دهد.

 

تمرکز بر روی قلب
فعالیت هایي که باعث افزایش پایدار ضربان قلب می‌شوند مثل پیاده روی، آهسته دویدن، شنا، دوچرخه سواری و غیره، موجب سوزاندن کالری اکثر و پایین نگه داشتن وزن بدن می‌شوند. اینکار ممکن هست سطح انسولین و عوامل دیگر را پایین بیاورد که یک اثر محافظتی در برابر سرطان دارد. ترکیبی از شنا و پیاده روی و هر ورزش دیگری مثل بسکتبال برای 2.5 ساعت در هفته با سرعت متوسط یک ایده ي مفید برای کاهش شانس ابتلا به سرطان هست.

 

دریافت ویتامین D کافی
سطح پایین ویتامین د در بدن با ابتلا به تعداد زیادی از سرطان ها مرتبط هست، بنابراین مطمئن شوید مواد مغذی نظیر ویتامین د در بدن تان به مقدار کافی وجود دارد. برترین راه برای دریافت هرروز ویتامینD ، انجام هر روزه ي یک فعالیت در خارج از منزل زیر نور مستقیم خورشید هست. پزشکان برای تشخیص میزان ویتامینD در بدن، از آزمایش خون ساده بهره گیری میکنند. اگر سطح این ماده در بدن تان کم باشد، شما میتوانید تحت نظر دکتر از مکمل این ویتامین بهره گیری کنید.

 

عدم مصرف نوشیدنی هاي الکلی
عدم مصرف مشروبات الکلی خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش میدهد. ولی باید گفت که سینه بند، ضربه و سایز هیچ کدام ربطی به ابتلای به این سرطان ندارند.